Nytt batteri

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Nytt batteri

Legg inn av Dimzum »

Hei folkens,
Omsider såpass temp ute at man kan vurdere å ta seg en tur ut her nord...
Mistenker at jeg trenger nytt batteri (R1 2006) synes det snurra dårlig til tross for at det er nyladet. Dvs har starta sykkelen en gang siden lading, og nå ved start 2 gikk starteren ganske treigt. Litt overraskende siden jeg har lest opp og i mente om hvor gode disse Shorai batteriene skulle være.......

Så - kan jeg gjøre dette enkelt dvs svinge innom Biltema - eller blir det for lettvint? :-)
Kan man lade disse gel batteriene med vanlig C-tec lader? Noen som vet?

God mc sommer til alle!
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Nytt batteri

Legg inn av DrGreve »

Dimzum skrev:Hei folkens,
Omsider såpass temp ute at man kan vurdere å ta seg en tur ut her nord...
Mistenker at jeg trenger nytt batteri (R1 2006) synes det snurra dårlig til tross for at det er nyladet. Dvs har starta sykkelen en gang siden lading, og nå ved start 2 gikk starteren ganske treigt. Litt overraskende siden jeg har lest opp og i mente om hvor gode disse Shorai batteriene skulle være.......

Så - kan jeg gjøre dette enkelt dvs svinge innom Biltema - eller blir det for lettvint? :-)
Kan man lade disse gel batteriene med vanlig C-tec lader? Noen som vet?

God mc sommer til alle!
Jeg har brukt lader, både c-tek og vanlige ladere på gel-batteri uten at jeg har merket noen negative effekter. Og jeg har til og med 2 ah mindre nå enn det som et originalt batteri skal ha..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Nytt batteri

Legg inn av Kmann »

Dimzum skrev:Hei folkens,
Omsider såpass temp ute at man kan vurdere å ta seg en tur ut her nord...
Mistenker at jeg trenger nytt batteri (R1 2006) synes det snurra dårlig til tross for at det er nyladet. Dvs har starta sykkelen en gang siden lading, og nå ved start 2 gikk starteren ganske treigt. Litt overraskende siden jeg har lest opp og i mente om hvor gode disse Shorai batteriene skulle være.......

Så - kan jeg gjøre dette enkelt dvs svinge innom Biltema - eller blir det for lettvint? :-)
Kan man lade disse gel batteriene med vanlig C-tec lader? Noen som vet?

God mc sommer til alle!
Det er ikke noe problem. Bare å lade som vanlig. Har hatt et gel fra BT på gammel'n min og det funker. Og hvis det ikke funker så kjøp et nytt, det koster jo ikke en formue heller.. Og trenger jo ikke skirve en stor plakat at du har BT-batteri, for det er jo egentlig FY... :[-X :lol
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Nytt batteri

Legg inn av Dimzum »

Haha.... Kan jo plukke av stickersene fra mitt 1500 kroners Shorai og klistre over BT-merket, så er vel saken biff :D

PS bare sånn av interesse - er det på grunn av "billig image" man skal styre unna BT batterier eller har noen dårlig erfaring?
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Nytt batteri

Legg inn av DrGreve »

Dimzum skrev:Haha.... Kan jo plukke av stickersene fra mitt 1500 kroners Shorai og klistre over BT-merket, så er vel saken biff :D

PS bare sånn av interesse - er det på grunn av "billig image" man skal styre unna BT batterier eller har noen dårlig erfaring?
Jeg styrer ikke unna BT-produkter, men jeg har hatt både gode og dårlige erfaringer. Batteriet mitt er et 2 år gammelt gelbatteri fra BT funker enda. Olja til BT har jeg brukt som påfyll på turer når det har vist seg at nivået var en smule under anbefalt, men siden jeg ikke vet hvem som leverer olja så bruker jeg den ikke når jeg skifter olje. Ikke fordi det er feil med BT-olja, men fordi jeg er ute etter olje med spesielle egenskaper, blant annet skal den gi smooth girkasse/clutch. Når jeg ikke vet hvem som leverer til BT vet jeg heller ikke om olja har denne egenskapen.
Jeg har kjøpt segringstenger på BT hvor spissen knakk så snart jeg skulle fjerne en låsering. Derfor kjøper jeg ikke segringstenger på BT.
Jeg har kjøpt fastnøkler med skrallefunksjon på BT som funker som gull, men jekker kjøper jeg ikke fordi en BT-garasjejekk gikk heden etter kort tids bruk.. :)
Så, man kan være heldig... og uheldig..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Nytt batteri

Legg inn av biker7 »

Dimzum skrev:Haha.... Kan jo plukke av stickersene fra mitt 1500 kroners Shorai og klistre over BT-merket, så er vel saken biff :D

PS bare sånn av interesse - er det på grunn av "billig image" man skal styre unna BT batterier eller har noen dårlig erfaring?
Noen har nok dårlig erfaring med BT-batterier, men alikevel har sikkert 95% av BT-batteri-brukere gode erfaringer (jeg er en av disse :-) ) Og slik er sikkert statistikken med de kjente merkene også. Så jeg personlig tror det er mest "billig imaga" :roll
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Nytt batteri

Legg inn av Olav K »

Jeg var på jobb på havet engang, da sikringen gikk i furteboden og varmepumpa stoppa.
Dette var i fjor vinter og det var gaaanske kjølig, flerfoldige minusgrader, og batteriene på to av syklene var utladet, og frøys i stykker (batterier som stod i syklene når jeg kjøpte dem.
Sjekket pris hos Yamaha Bergen og de skulle ha tett på 3800 for to batterier. Men jeg hadde annet ærend til Stavanger, tok med mål og data på batteriene, fant noe som passet i hylla hos BT og gikk til kassen.
419,- kroner sa damen i kassen... "Jeg skal ha begge batteriene" svarte jeg. "Ja, det er for begge", svarte hun smilende.
Jaja da skal ikke jeg krangle tenkte jeg. Batteriene blei montert og har fungert strålende ever since :thumleft :thumleft

Det er min erfaring med Biltema batterier. Forresten, jeg har BT batterier på tipphengeren min også. Store bilbatterier, de funker også helt topp :-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Nytt batteri

Legg inn av katana_king »

Jeg har også et BT batteri på Katanaen. Ble satt inn ved kjøpet i oktober 2013. Har siden kjørt med dette batteriet. Det ble ladet opp i vinter og var fulladet da jeg begynte å bruke sykkelen i mars. Nå når jeg stoppa utenfor huset i ettermiddag, merket jeg at spenningen var litt dårligere. Blinkerten ville bare lyse og ikke blinke og det tok lang tid å få fyrt opp langlyset og jeg ante uråd. Etter jeg stoppet maskinen prøvde jeg å starte igjen og da viste mistanken seg å stemme noe aldeles. Har ikke multimeter her i kåken, men tipper vi snakker 12V på det batteriet :)

Da er bare spørsmålet, tro om jeg har noe som stjeler strøm ala kortslutnig, om generatoren begynner å bli dårlig eller om batteriet var et mandagsbatteri ELLER om jeg har kjørt så mye småturer at strømregnskapet har gått i minus.

Skal kjøpe en lader og teste litt - noen som har lader å anbefale?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Nytt batteri

Legg inn av SuperMorten »

katana_king skrev:
Skal kjøpe en lader og teste litt - noen som har lader å anbefale?
Tja.. Denne..? :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Nytt batteri

Legg inn av tor2502 »

Hmmm , her er det noe som ikke stemmer, har selv shorai i min sykkel og den krever litt mer enn din sykkel.
på shorai sin hjemmeside i FAQ stor det hvilke ladere du kan/skal bruke til dette batteriet.
Send en mail til will@shorai.com forklar problemet så er jeg sikker på at dette løser seg.

Når det gjelder batteri fra BT så styrer jeg unna det , har desverre dårlige erfaring med det.
Men jeg kan selvfølgelig bare ha vært max uheldig.
,

Jeg kan ikke få rost shorai nok opp i skyene , just my 2cents
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Nytt batteri

Legg inn av katana_king »

tor2502 skrev:Hmmm , her er det noe som ikke stemmer, har selv shorai i min sykkel og den krever litt mer enn din sykkel.
på shorai sin hjemmeside i FAQ stor det hvilke ladere du kan/skal bruke til dette batteriet.
Send en mail til will@shorai.com forklar problemet så er jeg sikker på at dette løser seg.

Når det gjelder batteri fra BT så styrer jeg unna det , har desverre dårlige erfaring med det.
Men jeg kan selvfølgelig bare ha vært max uheldig.
,

Jeg kan ikke få rost shorai nok opp i skyene , just my 2cents
Lurer på hvor mange amperetimer jeg trenger (AH) på mitt batteri til Katana

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt batteri

Legg inn av simpson »

Dimzum skrev:Hei folkens,
Omsider såpass temp ute at man kan vurdere å ta seg en tur ut her nord...
Mistenker at jeg trenger nytt batteri (R1 2006) synes det snurra dårlig til tross for at det er nyladet. Dvs har starta sykkelen en gang siden lading, og nå ved start 2 gikk starteren ganske treigt. Litt overraskende siden jeg har lest opp og i mente om hvor gode disse Shorai batteriene skulle være.......

Så - kan jeg gjøre dette enkelt dvs svinge innom Biltema - eller blir det for lettvint? :-)
Kan man lade disse gel batteriene med vanlig C-tec lader? Noen som vet?

God mc sommer til alle!
Med nyladet batteri og starter som snurrer dårlig kan det tyde på gåen staterclutch.
Ikke direkte uvanlig på R1.

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Nytt batteri

Legg inn av tor2502 »

Lurer på hvor mange amperetimer jeg trenger (AH) på mitt batteri til Katana
sjekk i manualen på hvor mye strøm starteren drar, kanskje du finner det på google også.

Her er det batteriet shorai anbefaler
Standard Recommendation: LFX19A4-BS12
Specifications:

Weight:
2.31 lbs

1.05 kg

Cold Cranking Amps:
285


Q. Can I use Lead-Acid battery chargers or charger/tenders?



A. Yes. HOWEVER, you may NOT use a charger/tender if it has an automatic "desulfation mode", which cannot be turned off.

If you are storing your vehicle and want to check the remaining capacity, or you're a racer with a constant-loss system, you'll want to know how resting voltage (i.e. with no load or load under 200mA) maps to remaining capacity. LFX batteries should be maintained such that 20% capacity remains at minimum, as best practice. Use a good-quality voltmeter to check


remaining capacity, and consider recharge whenever the battery capacity falls to about 50% remaining. Of course, if you get the Shorai dedicated BMS01 charger, you can just hit the "Store Mode" button and leave it to do the work for you.


Chargers

Shorai Charge and Store Battery Management System which includes STORE MODE for maximum battery life during long-term storage, CHARGE MODE charges, balances, and performs cell diagnostics. Also features a retractable hook to hang from grips, frame rails, or seat straps. Operating Specifications: 100V~250V 50/60 Hz AC Input; 2A max charge rate.


While standard lead-acid chargers can be used with Shorai LFX when needed, the BMS01 is specifically designed to charge, store, maintain, balance, and diagnose your LFX battery.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nytt batteri

Legg inn av simpson »

tor2502 skrev:Hmmm , her er det noe som ikke stemmer, har selv shorai i min sykkel og den krever litt mer enn din sykkel.
på shorai sin hjemmeside i FAQ stor det hvilke ladere du kan/skal bruke til dette batteriet.
Send en mail til will@shorai.com forklar problemet så er jeg sikker på at dette løser seg.

Når det gjelder batteri fra BT så styrer jeg unna det , har desverre dårlige erfaring med det.
Men jeg kan selvfølgelig bare ha vært max uheldig.
,

Jeg kan ikke få rost shorai nok opp i skyene , just my 2cents
Kjøpte Shorai Lithium til min sykkel i fjor.
De reklamerte med ekstrem lav selvutlading, men det er bare tull.
Etter to mnd var det helt dødt, totalt uten strøm.
Satte det på lading med orginal Shorai lader.
Sto på lading i to-tre uker.
Så skulle sykkelen ut i vår, og da var det jaggu helt dødt igjen.
Hadde sykkelen på service hos Løvaas i fjor, og de anbefalte på det sterkeste å bytte ut Lithium med vanlig blybatteri igjen.
Aldri mere Shorai på meg.

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Nytt batteri

Legg inn av tor2502 »

simpson skrev:
tor2502 skrev:Hmmm , her er det noe som ikke stemmer, har selv shorai i min sykkel og den krever litt mer enn din sykkel.
på shorai sin hjemmeside i FAQ stor det hvilke ladere du kan/skal bruke til dette batteriet.
Send en mail til will@shorai.com forklar problemet så er jeg sikker på at dette løser seg.

Når det gjelder batteri fra BT så styrer jeg unna det , har desverre dårlige erfaring med det.
Men jeg kan selvfølgelig bare ha vært max uheldig.
,

Jeg kan ikke få rost shorai nok opp i skyene , just my 2cents
Kjøpte Shorai Lithium til min sykkel i fjor.
De reklamerte med ekstrem lav selvutlading, men det er bare tull.
Etter to mnd var det helt dødt, totalt uten strøm.
Satte det på lading med orginal Shorai lader.
Sto på lading i to-tre uker.
Så skulle sykkelen ut i vår, og da var det jaggu helt dødt igjen.
Hadde sykkelen på service hos Løvaas i fjor, og de anbefalte på det sterkeste å bytte ut Lithium med vanlig blybatteri igjen.
Aldri mere Shorai på meg.
Jeg kan ikke fortå hva dere gjør galt mitt fungerer fantastisk , og vroden er stømkrevende i oppstart.
jeg lader ALDRI batteriet på vinteren .
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Svar