Joda, det finnes, men det er ekstremt sjelden.Andreas skrev:Finnes toveis quick shiftere også. Montert på sykkler med ride by wire, så bruker de automatisk mellomgassing for nedgiring uten clutchsimpson skrev:
En quick skifter er ikke noe annet enn en tenningskutter når du berører girshalter opp. Men ikke ned.
Ved nedgiring uten cluth er tirtallet ekstremt viktig.
Skadelig å slure clutch?
Re: Skadelig å slure clutch?
- PCP
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Re: Skadelig å slure clutch?
Ja, Kjellv, man har forsåvidt holdt på med automatisk/semiautomatisk gir/clutch på biler også siden 90 tallet, en del av det faktisk utviklet i Norge av teknologibedriftene på Kongsberg. Men CVT ("kontinuerlig variabel giring") sto stille helt fra reim-DAF'en og frem til 2000 tallet. Først da klarte noen (franskmenn) å lage en system som tålte den moderne motoreffekten ved å bytte ut remmen med et kraftig stålbelte, som utrolig nok uten å glippe "knipes fast" i helt glatte stål-koner (dvs kjegleformet, ikke hustruer
).
Men jeg tviler egentlig ikke på at teknologien i landbruksmaskiner til dels ligger foran. Noe av problemet i bil-verden er etter mitt syn at litt for mye av utvikling handler om ekstrem higen etter reduserte utslipp. Det er feks bla derfor de nye DSG-kassene går over til tørr-clutch, som utvilsomt er et dårligere system, både ifht holdbarhet og kjørekomfort. Men man sparer "en mikroliter" drivstoff på å slippe å pumpe olje rundt, som ellers er bortkastet energibruk som ikke bidrar til å drive bilen fremover.

Men jeg tviler egentlig ikke på at teknologien i landbruksmaskiner til dels ligger foran. Noe av problemet i bil-verden er etter mitt syn at litt for mye av utvikling handler om ekstrem higen etter reduserte utslipp. Det er feks bla derfor de nye DSG-kassene går over til tørr-clutch, som utvilsomt er et dårligere system, både ifht holdbarhet og kjørekomfort. Men man sparer "en mikroliter" drivstoff på å slippe å pumpe olje rundt, som ellers er bortkastet energibruk som ikke bidrar til å drive bilen fremover.