MC og forbruk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1598
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: MC og forbruk

Legg inn av Kjellrf »

gorbys skrev:, må berre gire ned eit hakk eller to i motbakkane :)
Morro å gire, også!

:thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC og forbruk

Legg inn av SuperMorten »

tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: MC og forbruk

Legg inn av Anaxim »

Kanskje med unntak av "madame"s BMW F800ST. Den ligger konsekvent på 0.36, uansett kjøreforhold og vei. Men så kjører hun rolig, da, uten harde aksellerasjoner osv.

Toven

Re: MC og forbruk

Legg inn av Toven »

Fikk 27mil før bensinlampa slo inn i går, hovedsakelig motorvei kjøring men :-) Så vet du sånn ca hva sv'n gjør

Brukeravatar
tutte
Innlegg: 11
Registrert: 07 mai 2014, 10:12
Motorsykkelen din: Electra Glide Police

Re: MC og forbruk

Legg inn av tutte »

SuperMorten skrev:
tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.
Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4.
Du skal være grei og snill,
ellers kan du gjøre som du vil.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC og forbruk

Legg inn av jhn »

tutte skrev:
SuperMorten skrev:
tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.
Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4.
Sorry, er ikke med på den:) vi var tre kompiser som sammenlignet forbruk i løpet av en 14-dagers ferietur.
Blandet kjøring, og vi kjørte ganske likt alle tre
En V-max fulleffekt 96 mod - en BMW K1200 RS 2000 mod -og en Suzuki DL 1000 2007 mod
V-max og DL 1000 varierte fra 0,5 - 0,8 mens BMW lå nærmest konstant på 0.58 ... alle endte opp med et snitt på ca 0,6

:-k ... litt vanskelig å huske, men mulig V-max lå en smule høyere enn oss andre to, men ganske ubetydelig
Sist redigert av jhn den 10 mai 2014, 18:52, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

MC og forbruk

Legg inn av SuperMorten »

tutte skrev:
SuperMorten skrev:
tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.
Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4.
Det var MODERNE sykler jeg tenkte på... :knegg

Forresten så kommer det litt an på hvem du spør. Et kjapt søk på goldwing ga meg andre tall en dine..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

runerytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 nov 2009, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
Sted: Vestfold

Re: MC og forbruk

Legg inn av runerytter »

Jeg er så heldig at jeg har to (joda de er gamle) sykler, som er veldig forskjellige.
Det som er litt artig, synes jeg, er hvor likt forbruk de har.
Jeg lærte engang at det er null problem å ha ett forbruk på 50l/mil, bare å la den stå på tomgang lenge nok det :-k
Det er veldig mye bruken som avgjør forbruk.
Ved relativ lik bruk på mine to, ligger forbruket på.
CBR1100XX - 0,6l/mil
XR400R - 0,5l/mil

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: MC og forbruk

Legg inn av TomB »

Jeg tenker ikke så mye forbruk, når jeg tar sykkelen. Tar sykkelen fordi jeg kosær meg på 2-hjul. :prop:
Så bruker`n 0,4 eller 0,6 det driter jeg i :lol
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC og forbruk

Legg inn av SuperMorten »

TomB skrev:Jeg tenker ikke så mye forbruk, når jeg tar sykkelen. Tar sykkelen fordi jeg kosær meg på 2-hjul. :prop:
Så bruker`n 0,4 eller 0,6 det driter jeg i :lol
Nemlig :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MC og forbruk

Legg inn av Bringisen »

Økonomisk tenker jeg ikke så mye over det om sykkelen min bruker 0,4 eller 0,6 liter på milen. Men sett fra et miljøperspektiv er det viktig for motorsykkelens eksistens i den form som i dag, at forbruket er så lavt som mulig.
Det er ikke akkurat et pluss at et 250kg kjøretøy for kun to mennesker bruker like mye drivstoff som et som veier 1500kg og kan dra med seg 5 mennesker.
Jeg synes det kan være greit å vite hvor mye drivstoff som normalt brukes og en stor motorsykkel med stor motor kan fint bruke relativt lite drivstoff.
Her er gjennomsnittsforbruk over 30 mil med innkjøring giring på varierende Vestlandsveier med min sykkel. Sykkel vekt ca. 230kg , motorvolum 1200ccm, 125hk og 125Nm. Gjennomsnitts forbruk 0,45l

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

runerytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 nov 2009, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
Sted: Vestfold

Re: MC og forbruk

Legg inn av runerytter »

Når sykkelen ikke har tankmåler og tanken er på under 10L så driter man ikke i forbruket.
Da følger man med på tripteller og regner kjapt i hodet ca når man bør fylle.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3441
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MC og forbruk

Legg inn av JohnnyTh »

TomB skrev:Jeg tenker ikke så mye forbruk, når jeg tar sykkelen. Tar sykkelen fordi jeg kosær meg på 2-hjul. :prop:
Så bruker`n 0,4 eller 0,6 det driter jeg i :lol
Det er vel bare folk med god råd som tenker sånn. Blir jofort et par tusen mer i bensinkostnader ekstra på en lang ferietur hvis den bruker 0,7 istedet for 0,5
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: MC og forbruk

Legg inn av Voodoodoo »

Vært å kjørt litt i tyskland nå.

Snitt på 0,82 på Haybusa'n illøpet av hele uka.

Korteste kjørelengde før jeg var farlig langt nede på reservetanken var 14 mil.
Maxhastighet på gps 302 km/t, gj. snitt mener jeg var 203 km/t :prop:

Autobahn er dyrt å kjøre på :lol


Her hjemme ligger jeg på 0,55-0,7 litt ettersom dag&humør.
Driter egentlig i forbruket, det er opplevelsen som teller.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

ZZR-Erling

Re: MC og forbruk

Legg inn av ZZR-Erling »

:knegg

Svar