Hei!
Har montert Scorpion slipon på min sykkel. Lyden og opplevelsen er veldig fin og behagelig (nok) under 4200 rpm, men over det så blir det plagsomt mye vibrasjon. I praksis oppleves det altså ikke som plagsomt før 100km/t og oppover. Med original eksos minner jeg at det var helt greit å kjøre i 120km/t og kanskje mer enn det uten at det ble for voldsomt med vibreringer.
Jeg testet en kjapp tur nå uten DB killer montert, da jeg mistenkte det kunne ha med turbulens i eksospotta å gjøre. Vibrasjonene ble kanskje litt mindre, men grunnet redsel for hørsel, hjerne og medmennesker ble det ikke noen lang test.
Etter litt googling ser jeg man får tak i noe som heter "potteull". Hva er erfaringene med dette? Må potten åpnes eller surrer man det rundt db-killeren?
Db-killeren ser for ordens skyld ca slik ut:
Ettermarkedseksos, turbulens, lyd, vibrasjoner. Hjelp!
Ettermarkedseksos, turbulens, lyd, vibrasjoner. Hjelp!
Mvh.
Tord F
- KTM 390 Adventure
x Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer
Tord F
- KTM 390 Adventure
x Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer
- Blueberry
- Innlegg: 47
- Registrert: 05 mai 2014, 23:23
- Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
- Sted: Gjøra, Sunndal
Re: Ettermarkedseksos, turbulens, lyd, vibrasjoner. Hjelp!
Hei ja. kanskje litt sent svar, men her er noe jeg tror:
Uoriginale eksosanlegg veier ofte mindre enn de som kommer originalt fra fabrikk. Mindre vekt kan da medøre at egenfrekvenses til systemet endrer seg og vibrasjoner fra motor forplanter seg i den.
Edit: ser du skrev slip-on i ettertid. Så det er ikke sikkert dette er tilfellet.
En eksos som lager mere lyd vil og igjen vibrere mere siden lyd er vibrasjon. Litt rart at det ble mindre uten db-killern da.
Kjører selv sykkel med uoriginal eksos og merker lite eller ingen forskjell med eller uten db-killer. Dette er da en en-dunker lettvekter så den vibrerer veldig mye uansett, så kan være derfor.
Potteull er "stuffinga" i eksosannlegget. Om du tar ut db-killeren så ser du at inni endestussen er det et perforert rør (mest sannsynlig). Mellom dette og ytterrøret på endestussen ligger potteulla. Det skal egentli ikke trenges noe etterfylling. Bare på crossykler jeg har hørt at dette trengs da de kan brenne opp ulla.
Kan og være lurt å gå over alle festene om de er tilstrekkelig tilstramma.
Håper dette hjelper.
Uoriginale eksosanlegg veier ofte mindre enn de som kommer originalt fra fabrikk. Mindre vekt kan da medøre at egenfrekvenses til systemet endrer seg og vibrasjoner fra motor forplanter seg i den.
Edit: ser du skrev slip-on i ettertid. Så det er ikke sikkert dette er tilfellet.
En eksos som lager mere lyd vil og igjen vibrere mere siden lyd er vibrasjon. Litt rart at det ble mindre uten db-killern da.
Kjører selv sykkel med uoriginal eksos og merker lite eller ingen forskjell med eller uten db-killer. Dette er da en en-dunker lettvekter så den vibrerer veldig mye uansett, så kan være derfor.
Potteull er "stuffinga" i eksosannlegget. Om du tar ut db-killeren så ser du at inni endestussen er det et perforert rør (mest sannsynlig). Mellom dette og ytterrøret på endestussen ligger potteulla. Det skal egentli ikke trenges noe etterfylling. Bare på crossykler jeg har hørt at dette trengs da de kan brenne opp ulla.
Kan og være lurt å gå over alle festene om de er tilstrekkelig tilstramma.
Håper dette hjelper.
Re: Ettermarkedseksos, turbulens, lyd, vibrasjoner. Hjelp!
Hei! Takk for svar! Jeg ble klokere i alle fall. Skal sjekke at alt av bolter er skikkelig strammet og slikt. Kjørte en lengre tur i helgen og det kan hende jeg har overdrevet litt vedrørende hvor mye det egentlig vibrerer...
Mvh.
Tord F
- KTM 390 Adventure
x Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer
Tord F
- KTM 390 Adventure
x Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer
Re: Ettermarkedseksos, turbulens, lyd, vibrasjoner. Hjelp!
HER ser du litt hvordan sånn potteull ser ut. Kappa potta og "ulla" den på nytt på SV'en min for et par år siden.
- Tomgsx-r
- Innlegg: 249
- Registrert: 26 mar 2013, 07:45
- Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
- Sted: Rogaland
Re: Ettermarkedseksos, turbulens, lyd, vibrasjoner. Hjelp!
Selger de bakpotte som er raka? Hvordan blir lyde på en 1000ccm racing?
Har lyst og prøve, men vil ikke kappe i den nye leovincen:p
Har lyst og prøve, men vil ikke kappe i den nye leovincen:p
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Ettermarkedseksos, turbulens, lyd, vibrasjoner. Hjelp!
Bare å kjøre hardt nok så brenner det opp etterhvert--- Alle lyddempere skal vel egentlig repakkes en eller annen gang etter en gitt tid.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Ettermarkedseksos, turbulens, lyd, vibrasjoner. Hjelp!
Ja, du så hvor tom mi var. NULL ULL! Stikkflammer hjelper på