Myst's vei til 2-hjulingens verden - Back on....track??

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Flanker »

SuperMorten skrev:Nå prøver jeg å lese alt du skriver, som forøvrig er velformulert og godt skrevet :prf Men jeg gjør meg noen tanker. Det er mulig det er feil av meg, men jeg sier det allikevel. Ikke tenk så mye, men lek mere. La alle tekniske øvelser bli en lek mer enn terping på teknikk. Da kommer alt av seg selv.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Enig! Det kan nesten virke som om du tenker dette i hjel, just do it. All tankevirksomheten som er negativ hjelper deg ikke å bli bedre. Heller det motsatte. I stedet for å tenke så mye på hva du gjør galt kan du før neste kjøretime sette deg stille ned, lukke øynene og visualisere at du gjør alt riktig... Det er en positiv bruk av hodet.

Et tips: Jeg slet også med at jeg så ned på kjegleøvelser i starten. Kompenserte da med å bevisst løfte hele hodet opp/bakover. Det funket for meg. Øynene kan bare rotere så langt ned i skallen din ;-) Og fokuser litt på pust før du starter, rolige og dype åndedrag. Utrolig hva 10 sek. med det gjør for spenningen i kroppen.

Lykke til videre, dette klarer du!

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

SuperMorten skrev:Nå prøver jeg å lese alt du skriver, som forøvrig er velformulert og godt skrevet :prf Men jeg gjør meg noen tanker. Det er mulig det er feil av meg, men jeg sier det allikevel. Ikke tenk så mye, men lek mere. La alle tekniske øvelser bli en lek mer enn terping på teknikk. Da kommer alt av seg selv.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Vel, bruker litt tid på å skrive alt ned da. :-) :) Feil nei, er takknemlig for all konstruktiv kritikk og råd jeg kan få. Nå skal hovedlæreren min være borte på neste time, så har planer om mer lek og moro. Mulig jeg går tilbake til A2 sykkelen, får se hvilken som er ledig.
Flanker skrev: Enig! Det kan nesten virke som om du tenker dette i hjel, just do it. All tankevirksomheten som er negativ hjelper deg ikke å bli bedre. Heller det motsatte. I stedet for å tenke så mye på hva du gjør galt kan du før neste kjøretime sette deg stille ned, lukke øynene og visualisere at du gjør alt riktig... Det er en positiv bruk av hodet.

Et tips: Jeg slet også med at jeg så ned på kjegleøvelser i starten. Kompenserte da med å bevisst løfte hele hodet opp/bakover. Det funket for meg. Øynene kan bare rotere så langt ned i skallen din ;-) Og fokuser litt på pust før du starter, rolige og dype åndedrag. Utrolig hva 10 sek. med det gjør for spenningen i kroppen.

Lykke til videre, dette klarer du!
Ja jeg vet! :sk? Negative ting påvirker meg mer enn positive ting dessverre, og sliter litt med å komme over det raskt. Har også lært at man bør/skal reflektere ting man har gjort etter timen; hva gikk bra og dårlig, hva kan forbedres, osv., men man bør selvsagt ikke overdrive. Har merket at oppsummeringene har begynt å bli lenger og lenger, når de heller kanskje bør være kort og konkret. Men ikke lett når man har masse tanker i huet. :P :p Tillegg har jeg ikke noen å prate med om disse tingene, så da blir løsningen å få ned alt skriftlig.

Men takk for rådene, skal prøve å huske på dem til neste gang, og fra nå av ha litt mer avslappet holdning. Ting kan gå og vil gå galt uansett. Viktigste er å lære av dem. :thumleft

Edit: Har dog tenkt litt på syklene jeg snufser over. Nr. 47534230 virket interessant, men må si nr. 47777052 virker mer fornuftig. Tror jeg må bare dra litt tidlig fra jobb på torsdag og få titta nærmere på den, da har de åpent til 1800. Syns dere 13000 km er mye til å være en 2011 modell, og har jeg rett til å melde fra min ankomst så sykkelen ikke blir solgt til da?
Kommer og går..

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av SuperMorten »

13000 km er ikke mye. Jeg kjøpte BMW'n 4 juli, og kjørte over 12000km resten av sesongen

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Haha, skikkelig cruisertype du. Skal godt gjøres å kjøre 12000km på 4-5 måneder. Eller går sikkert an å kjøre det dobbelte, hva vet jeg... :-k

Da skal jeg definitivt dra ned. Om jeg får med onkel på turen hadde vært stor fordel. Håper bare jeg klarer å holde hodet kaldt og ikke gjør impulskjøp. Det hadde vært et stort sjokk for de andre. :lol
Kommer og går..

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av SuperMorten »

Pendler fra Åsgårdstrand til Oslo. 1000 km i uka :knegg

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Virker som det vil skje noe stort i nær framtid og merker jeg begynner å skjelve av glede. Onkelen min har vært til stor hjelp, fikk pratet en del, selv om jeg tok feil ang. mc-lappen hans. Han hadde bare A1, ikke A som jeg trodde. Det skaper en liten dilemma mtp øvelseskjøringen, men det finner vi nok ut av.

Vi kom heldigvis til en enighet når det gjelder valg av sykkel. Selv søstera mi likte den jeg viste til dem, så da blir det en tur på fredag for å titte nærmere på den. Pga 1. mai og dårlige åpningstider, så må jeg ta fri halve fredagen. Synd at forhandlerne ikke holder åpent lenge nok. Tenkte uansett å ringe dem i morgen og få litt info, greit å vite om tilstand (reperasjoner, service, mangler, osv.) og evt. ekstrautstyr og sånn. Mest lurer jeg på om vi får prøvekjørt den, for det er jo det viktigste. Varierer sikkert fra forhandler/selger til forhandler/selger, men vi får spørre veldig pent. ;-)
Hvis noen har erfaring med kjøp av sykkel uten å ha lappen, så vil jeg gjerne høre det. Og hvis et mirakel skulle skje og jeg skulle falle for den, hvordan blir det med registrering og forsikring da? Håper å få fylt kontoen inntil da, så er jeg forberedt på alt. Jo, en ting til, kan jeg be dem holde av/reservere den i noen dager så den ikke blir solgt i mellomtiden?
Kommer og går..

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Jaja, uflaksen min slår til igjen. Da blir det ingen sykkel på meg enda. Hadde funnet meg èn sykkel som jeg falt for og var drømmen (hvertfall på bildene), men den ble selvsagt solgt på lørdag. Sikkert mange som skjønner den raserien og glosene som bobler inni meg nå, men siden dette er et familieforum, skal jeg sensurere meg selv. Jaja, får trøste med at tålmodighet er en dyd, og den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.......eller? :-k

Var forøvrig denne, som typisk min flaks er sikkert den eneste i hele Norge: http://www.speedmc.no/brukt-mc/category183.html.

Jeje, the search goes on.
Kommer og går..

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Oppsummering kjøretime 29/4-14:

Hovedmål: generell kjøring, blikkbruk og krypkjøring.

Resultat: Varierende. Litt ufokusert, automatisk blikk ned. Egentrening av krypkjøring ikke verst, men selve øvelsen gikk bånn.

Egen vurdering: Når katten er borte, danser musene på bordet. Siden læreren var borte, ble det litt forskjellige ting; både lek og moro, og egentrening. Kunne ha vært bedre om jeg hadde fått kjørt Hondaen, men den gang ei. Fikk den samme sykkelen jeg kjørte på aller første timen, og blir bare aldri vant til den. Merker jeg faktisk misliker den litt. Skal spørre neste gang om jeg kan slippe å kjøre den mer. Ellers virker det som neste time blir den siste på bane for nå. Håper å fokusere kun på den ene øvelsen og beherske den litt i det minste før vi begir oss ut på gatene.

Neste time: tirsdag 6. mai kl. 1600.

Ellers begynner å jeg komme over noen fine sykler verdt å se på, men kjipt å dra når lommeboka er tom. :sk?
Kommer og går..

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden

Legg inn av Myst »

Jeg vet ikke hvem som har smittet meg, men disse dager er jeg blitt besatt av å skaffe meg en sykkel og leke med. Jeg prøver å være fornuftig og ikke gjøre noe forhastet og dumt, men jeg må si fristelsene øker jo mer jeg kikker på annonser og butikker.

Jeg har egentlig kommet til det punktet der jeg faktisk trenger sykkel for å øve, beherske og bli bedre på de tingene jeg nå har lært på skolen hittil. Men dilemma er at jeg ikke har noen å kjøre med og vet ikke om onkelen med A1 lappen sin har lov til å kjøre med meg. Det er litt over en måned igjen til oppkjøringen og vi har ikke begynt å kjøre på gata en gang!

Jeg føler jeg er på villspor nå og kunne trenge erfaren veiledning, og ikke bare kommentarer fra slekten.

Har satt (drømme)ønsker til side og fokuserer på en billig brukbar som jeg kan utvikle meg med, både på godt og vondt. Jeg vet jeg kommer til å velte, kræsje, ripe opp og gjøre de skadene fleste nybegynnere gjør på starten. Da er det nok bedre at det går utover noe som ikke gir for store konsekvenser. Har også begrenset budsjettet siden aller meste skal gå til skolen, derfor skal jeg helst ikke overstige 50 000.

Men ok, nok pjatt. Disse dagene har jeg funnet noen sykler som jeg syns kan være verdt med en titt:

XJ6 Diversion halv kåpe 2010 4000km 79000,-
Denne er velkjent for noen og er motsigende at denne er fortsatt i listen min, men klarer bare ikke gi den opp. Har fortsatt ikke avtalt visning, men har lyst å se den i det minste. Om det skulle skje et mirakel og han villig til å gå helt ned til 60-65000 (som egentlig går under skambud og tviler sterkt), så kan den fortsatt vurderes.

FSZ600 2002 67000km 50000,-
Litt gammelt, men med nok av utstyr. Regnes som en god nybegynnersykkel og kan sikkert kjøres til den vrakes. Krever nok litt ekstra vedlikehold, men da lærer man iallfall å mekke selv.

TDM 850 1997 87400km 30000,-
Denne vet jeg ikke mye om, men er billig med mye ekstra hvertfall. Har nok gått gjennom en del ting.

Fazer 600 2003 41000km 50000
Denne virker veldig interessant egentlig, men iom selve sykkelen befinner seg i Lillehammer(?!), blir man skeptisk.

Fazer 600 2005 47000km 54000,-
Denne blir nok mer fornuftig enn over, men mangler toppveske. Syns det er greit med ekstra plass så man ikke dytter alt i ryggsekken.

Finner dessverre ikke mange Honda CBF modeller, fant bare en som er verdig en titt, men den koster en god del enn det jeg helst vil ut med.
Slenger på linken likevel, så kanskje noen her finner den interessant: CBF1000S ABS 2006 31000km 82000,-. Egentlig en veldig fin sykkel, får muligens vurdere en nyere liknende til neste sesong.

Det var alt jeg hadde å by på for i kveld. Nå gjelder det å holde hodet kaldt og muligens ta en titt på dem en etter en.
Kommer og går..

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - søker råd

Legg inn av Myst »

Her var det jammen lite aktivitet, på tide å skrive noe igjen da. Godt det ikke ble noe svar på innleggene over, har skjedd en god del siden sist. Vært og sett på noen sykler, prøvesittet og undersøkt en del. Begynner å komme noen fine på markedet nå, gjelder å finne nok tid til dem da.


Oppsummering kjøretime 08/05-14:

Hovedmål: repetisjon, krypkjøring, førerprøveøvelser

Resultat: bedre enn fryktet. Litt mer kontroll på krypkjøringen. Øvelser helt ålreit, med mindre kommentarer.

Egen vurdering: De siste 2 ukene har vært en emosjonell berg-og-dal-bane, med sykkeltitting, vurdering, drømming, (over)tenking, stress på jobben, og nå sist at kjøretimen ble utsatt til i dag (skulle egentlig hatt den på tirsdag). Var ganske demotivert til å begynne med, men så fort vi kom igang og fokuset ble rettet til kjøringen, så gikk det mye bedre. Startet med A2-sykkelen, og gikk over til BMWen, som faktisk ble en fornøyelig tur. Klarte av en merkelig å grunn skifte ned til nøytral på flere anledninger når jeg egentlig skulle ha 1. gir. Må nok være mer bestemt når jeg girer.

Krypkjøringen gikk ikke så verst, begynner å bli bevisst på blikk og sittestilling slik at jeg får bedre balanse, men selve svingene må det øves mer på. Ble med en gruppe med nye folk på sving, manøver og nødstopp. Var ikke mange anmerkninger der.

Siste nytt: tok meg 8 dobbeltimer, men omsider skal vi ut i trafikken. :8-[ egentlig syntes han jeg var klar tidligere, men jeg syntes jeg trengte par timer til på bane. Så neste onsdag bærer det løs. Er kl. 0830 om morran, så får satse på at rushen gir seg innen da. Den perioden fremover til oppkjøringen nå kommer til å bli skikkelig hardt, når både det er altfor mye å gjøre på jobb og likevel smette inn så mange kjøretimer som mulig. Nå har jeg hvertfall 5 dager på meg til å gjøre så mye jeg kan.

Neste kjøretime: onsdag 14/5-14 kl. 0830.

Nå gjelder også å finne folk som kan hjelpe meg med å titte, vurdere og prøvekjøre sykler.
Kommer og går..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22958
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - søker råd

Legg inn av Bjerknez »

Valg av sykkel er helt klart ikke lett og har vert igjennom denne prosessen selv forliket veldig lenge siden. Personlig har jeg sansen for Honda Hornet 600. Har du sett etter en slik?

Når det gjelder kjøring og kjøretimer så har jeg selv nettopp bestått del 1 av oppkjøringen som skjer imkjøregården med krypkjøring etc. Jeg besto faktisk med glans og uten feil. Jeg har nok undervurdert meg selv en del når det gjelder ferdigheter men samtidig skal jeg være forsiktig med å bli for høyt på stråd.

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - søker råd

Legg inn av Myst »

Nei blir jo vanskelig når man ikke kan prøvekjøre fullt selv enda. :roll Hadde sett litt på dem før, men ikke kommet over noe fint. Men nå ser det ut som det har kommet en: Honda Hornet S 2001, 33 787 km, kr 48 000,- Virker pen og ren ved første øyekast, men lurer på om den er litt for gammel og dyr. Er jo ikke så aaaltfor langt unna, så kan jo tenkes med kun en titt.

Grattis med det. Virker jo fornuftig å dele oppkjøringen i to deler, da slipper man å bli stressa. Jeg skal ha den på Risløkka, så blir nok hele sumalitten på en gang. Regner med at så fort læreren godkjenner trafikkkjøringen min (kjører nok 2-3 ganger for å komme inn i det), så tar vi sikkerhetskurs på bane.

Jeg tror også det er viktig faktor at man ikke bør/skal undervurdere seg så mye. At ting ikke går som planlagt er bare noe alle må gjennom, og når man først får til ting og ser at ferdighetene blir bedre, gir det økt selvtillit og motivasjon. Også er det godt å bekrefte at om det skulle skje noe, så er alle forsikret og ikke går utover eleven. Jeg visste det fra før men blir mer lettet å høre det fra læreren. Kommer selvsagt til å gjøre noen feil på onsdag, men betryggende å vite at det ikke går utover meg.

Pleier rushen å gi seg etter 0830-tiden forresten?
Kommer og går..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22958
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden - søker råd

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er stoor fan av Honda Hornet 600 og jeg har sett flere tilsynelatende strøkne slike til rundt 50-60.000 på finn. Da mener jeg den eldre typen med rund lykt. personlig liker jeg den best. Jeg har ikke spesielt stor sans for store plastkåper og flashy farger. :)

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re:Myst's vei til 2-hjulingens verden-

Legg inn av Myst »

Nei, jeg har skjønt det. :)

I dag tok jeg en tur innom Bullfighter for å kjøpe hansker og muligens støvler. Syns de jeg har nå er litt for tjukke og stive, og er ikke 100% komfortabel med støvlene. Var en del kunder i starten, men må si det er ivrige og hyggelige ansatte der. Fikk hjelp fra flere hold og var løsningsorienterte. Fant meg par Trick Racinghansker som er skikkelig behagelige. Så litt på støvler og fant et par Falco 330 Axis som sitter mye bedre enn de Dainesene jeg har. Syns også de hadde noen kule LS2 åpningshjelmer. Har lenge lurt på om jeg heller burde ha kjøpt åpningshjelm i starten, kommunikasjonen med læreren hadde klart blitt mye lettere. Fant en kul FF370 Shadow (gul med sorte striper/decaler) men de hadde den ikke ute og prøvde en svart for moro skyld og satt ganske ålreit, selv om den kunne bevege seg litt frem og tilbake. Det skyldes pannen min. Forklarte at jeg fortsatt holdt på med lappen og hvordan ståa var. Skjønte at de var ivrige på salg i dag, ble tilbudt et godt pakketilbud på alle 3. Dessverre så fant de ikke den gule modellen noen sted (de hadde nettopp fått inn store kollier med hjelmer), men ble tilbudt en nyere modell, FF370.2 Shadow White som nettopp har kommet på markedet, til samme pris. Syntes den var like kul, så ok, lot meg overtale.

Syntes det ble en god deal til slutt, fikk nesten 30% rabatt på alt og sparte opp til 2000kr ifht full pris. Nå kan jeg iallfall bruke denne hjelmen under opplæringen og helhjelmen når jeg kjører for meg selv. Skal ikke forhaste meg å selge de andre, selv om jeg ikke skal bruke dem nå, kan de komme til nytte etterhvert.

Nå kan onsdagen bare ikke komme fort nok..
Kommer og går..

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Myst's vei til 2-hjulingens verden-på lykkerus!!

Legg inn av Myst »

Mandag 12/5-14 kl. 22:09. - "Good things happen over time, great things happen all at once" - Rat Race

Det tidspunktet da jeg kjøpte min aller første sykkel! :D Takket være den mest hjelpsomme personen, SuperMorten, som er super i seg selv, ikke bare i nicket. Uten nøling dro han ned allerede i kveld, sjekket og prøvekjørte den for meg. Jeg stoler på hans beslutning og er snart en stolt eier av en Yamaha FZ6-S 2007/8 modell som ikke har gått mye enda og fortsatt garanti på den.

Jeg føler dette var et riktig valg, selv om jeg fortsatt har en visningsavtale for en annen sykkel. Den avlyser jeg nok i morgen. Fra første stund jeg så den fikk jeg et godt inntrykk og mhp km-stand, modell, pris og beskrivelse tenkte jeg det var et skikkelig godt tilbud og ikke burde la denne sjansen gå fra meg. En viss person skuffet meg ikke og ila noen timer var avtalen i boks!

Nå gjenstår å signere kontrakter og ordne med transport. Det skal vi få til ila uken. Tenker senest fredag eller lørdag får jeg sykkelen i garasjen min. Er så glad som en liten unge nå, det kan jeg bare innrømme.

Men ok, så fort gleden er over og virkeligheten slår tilbake, er det andre ting som står for tur. Nå trenger jeg å:

- finne en god forsikring
- finne en som kan bli med meg ned for signering og evt. hjelpe med transport
- ordne med salgsmelding og omregistrering.

Ja, også skylder jeg Morten egentlig en masse, men han vil heller ta til takke med en kopp kaffe. Det ordner seg nok. :prf

Snart er jeg en offisiell del av MC-gjengen og dette blir et mega boost på selvtilliten og motivasjonen til lappen. Skal gjøre så godt jeg kan for å ikke stryke på den 10 juni.
Kommer og går..

Svar