Oppsummering kjøretime 20/5-14:
Hovedmål: oppvarming på bane, kjøring i trafikk
Resultat: Bedre enn forrige gang, selv om fortsatt noen småfeil. Kun to viktige bemerkninger: fartstilpasning før sving og bakkestart.
Egen vurdering: Hadde en ganske treg start i dag fordi læreren valgte plutselig å fordufte rett etter jeg var klar til action. Med en elev bakpå sykkelen hans, så jeg han kjøre ut av banen. Fikk ingen beskjed om hvor de skulle eller hvor lenge være borte, så endte med å kjøre noen runder selv. Syns det var en ganske rar sak. Etter omsider 20-25 min var han på banen igjen og klar til å kjøre ut med meg.
Ble nesten den samme traseen som sist, bortsett fra en stengt vei pga arbeider. Syns det gikk bedre enn forrige gang, selv om blikket vandret enkelte ganger. Ikke lett å være 100% fokusert når man prøver å få med seg alt som skjer. Tillegg så er jeg ikke vant til å prate når jeg kjører (passasjersetet på bilen har vært tomt i noen år nå). Er ikke helt enkelt å skjønne/se sine egne feil, før en annen ser utenfra. Jeg prøvde å være kontrollert når det kom til tett trafikk, rødt lys og skarpe svinger. Selv om det føltes OK for meg, syntes han at jeg hadde litt for høy fart før sving enkelte steder. Må nok være mer bevisst på det da.
Ellers var største utfordringen noe jeg ikke hadde tenkt så mye på: bakkestart (eller joda, vært i tankene før, men tenkte aldri å øve på det eksplisitt). Var ikke forberedt på den situasjonen, så med en gang bussen kjørte videre i lyskrysset, steilet jeg motoren og havnet i stress-modus. Jeg som ikke er vant med å bruke bakbremsen enda holdt selvsagt godt fast i forbremsen for å ikke trille tilbake. Heldigvis var den ikke en veldig "slem" bakke og jeg rakk ned med foten uten å legge sykkelen ned en eneste gang. Etter å ha latt bilene bak forbi og roet meg ned, brukte vi noen forsøk på å komme i gang igjen. Brukte bakbremsen til det, og tilbake på banen trente jeg litt mere på bakkestart med både forbrems og bakbrems. Fortsatt usikker hvilken av de som er best.
Ellers må jeg gå til innkjøp av puter for den nye hjelmen. Selv om den er XS, så sklir den fortsatt. Litt irriterende når synsfeltet blir dårligere og må rette på den ganske ofte.
En god nyhet er at neste time blir sikkerhetskurs på bane!

Det er nå til søndag. Hadde håpet på en kjøretime til før den, men var helt fullt denne uka. Der skulle det kjøres på, sa han. Godt å se at det blir framgang i saker her!
Agendaen fremover er slik:
Søndag 25/5-14 kl 1000: sikkerhetskurs på bane
Mandag 26/5-14 kl 1730: ordinær kjøretime
Tirsdag 27/5-14 kl 0830: ordinær kjøretime
Hvis alt går vel på mandag og tirsdag, håper jeg og regner med det blir sikkerhetskurs på vei deretter. Er fortsatt 20 dager til bestilt førerprøve, så fortsatt gode sjanser å rekke den.
Notis til meg selv: ikke glem å lese teori om sikkerhetskontroll og spørsmålskortene. Nå som sykkelen er i garasjen, kan det være lurt å kombinere teori og praksis.
Kommer og går..