Noen spørsmål; oljedrypp, gir "slurer", kjørelys gåent...

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Noen spørsmål; oljedrypp, gir "slurer", kjørelys gåent...

Legg inn av lars_helgek »

Lurer på en liten sak, jeg har nevnt tidligere at jeg har en liten oljedrypp under sykkelen.
Denne har blitt noe værre nå etter eg skiftet olje sist :/ Fylte jo helsyntetisk olje på, så kan vel være der det skjer (at den er tynnere, og at det da siver ut mer der det evt er en lekkasje)..

Syntes også at girene "slurer" litt mer, hardere girskift rett og slett, og skjer oftere at en girer fra første og rett i fri istedenfor andre giret.. Lurer på om dette har med oljen å gjøre... Oljen var for alle 4 taktere, og med JASO-MA klassifisering, så skulle vel funke sånn sett..

Litt frustrert her, plutselig er også kjørelysene og parklyset gåent.. Skjer veldig mye på kort tid her akkurat i sesongåpningen.... Kan det være elektrisk feil? Eller bare pærene? Blink, bremselys etc fungerer enda.

Sykkelen var Yamaha FJ1100 (84)

På forhånd takk
Sist redigert av AJ den 11 mai 2014, 17:30, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Endra litt på trådtittelen.
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Noen spørsmål; oljedrypp, gir "slurer", kjørelys gåent..

Legg inn av DrGreve »

lars_helgek skrev:Lurer på en liten sak, jeg har nevnt tidligere at jeg har en liten oljedrypp under sykkelen.
Denne har blitt noe værre nå etter eg skiftet olje sist :/ Fylte jo helsyntetisk olje på, så kan vel være der det skjer (at den er tynnere, og at det da siver ut mer der det evt er en lekkasje)..

Syntes også at girene "slurer" litt mer, hardere girskift rett og slett, og skjer oftere at en girer fra første og rett i fri istedenfor andre giret.. Lurer på om dette har med oljen å gjøre... Oljen var for alle 4 taktere, og med JASO-MA klassifisering, så skulle vel funke sånn sett..

Litt frustrert her, plutselig er også kjørelysene og parklyset gåent.. Skjer veldig mye på kort tid her akkurat i sesongåpningen.... Kan det være elektrisk feil? Eller bare pærene? Blink, bremselys etc fungerer enda.

Sykkelen var Yamaha FJ1100 (84)

På forhånd takk
Hvis motoren var tett før bytte, så burde den jo være tett selv med syntetisk. Derfor tror jeg du har drypp fra bunnpluggen, men det finner du jo ut hvis du bøyer deg litt? :)
Hvis det kommer fra bunnpluggen, så bruker det å hjelpe å sette inn en metallpakning (kobber/aluminium), og for all del ikke bruk makt for å tro at det hjelper. Da ødelegger du gjengene.
Forøvrig, anbefaler jeg at du bruker delsynt istedet for synt på en såpass gammel sykkel. Synt er såpass tynn at den kan gi litt mer mekanisk støy, spesielt i girkassen, og i verste fall kan du få lamellsluring ved kraftig pådrag.
Hvis både park og kjørelys ryker samtidig, så er første sjekkpunkt sikringer, deretter pærer.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Noen spørsmål; oljedrypp, gir "slurer", kjørelys gåent..

Legg inn av lars_helgek »

DrGreve skrev:
lars_helgek skrev:Lurer på en liten sak, jeg har nevnt tidligere at jeg har en liten oljedrypp under sykkelen.
Denne har blitt noe værre nå etter eg skiftet olje sist :/ Fylte jo helsyntetisk olje på, så kan vel være der det skjer (at den er tynnere, og at det da siver ut mer der det evt er en lekkasje)..

Syntes også at girene "slurer" litt mer, hardere girskift rett og slett, og skjer oftere at en girer fra første og rett i fri istedenfor andre giret.. Lurer på om dette har med oljen å gjøre... Oljen var for alle 4 taktere, og med JASO-MA klassifisering, så skulle vel funke sånn sett..

Litt frustrert her, plutselig er også kjørelysene og parklyset gåent.. Skjer veldig mye på kort tid her akkurat i sesongåpningen.... Kan det være elektrisk feil? Eller bare pærene? Blink, bremselys etc fungerer enda.

Sykkelen var Yamaha FJ1100 (84)

På forhånd takk
Hvis motoren var tett før bytte, så burde den jo være tett selv med syntetisk. Derfor tror jeg du har drypp fra bunnpluggen, men det finner du jo ut hvis du bøyer deg litt? :)
Hvis det kommer fra bunnpluggen, så bruker det å hjelpe å sette inn en metallpakning (kobber/aluminium), og for all del ikke bruk makt for å tro at det hjelper. Da ødelegger du gjengene.
Forøvrig, anbefaler jeg at du bruker delsynt istedet for synt på en såpass gammel sykkel. Synt er såpass tynn at den kan gi litt mer mekanisk støy, spesielt i girkassen, og i verste fall kan du få lamellsluring ved kraftig pådrag.
Hvis både park og kjørelys ryker samtidig, så er første sjekkpunkt sikringer, deretter pærer.
Hei :) Litt vanskelig å se hvor oljen kommer fra, da de 4 eksosrørene på FJèn samler seg under.. Kan virke som om det er der det kommer fra, siden det drypper forran i nedkant av motoren.. (er der tappepluggen er på FJ)

Så skal forsøke å skifte den, og i samme slengen gå tilbake til semi synt :)

Mht lyset.. Ikke så bra. Fant en svidd sikring ja, men når jeg skiftet den og slo på igjen så svidde den like godt den nye i samme sekundet... Tanker om tiltak? Må jo være jordfeil et eller annet sted..

Takk for svar :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Noen spørsmål; oljedrypp, gir "slurer", kjørelys gåent..

Legg inn av DrGreve »

lars_helgek skrev:
DrGreve skrev:
lars_helgek skrev:Lurer på en liten sak, jeg har nevnt tidligere at jeg har en liten oljedrypp under sykkelen.
Denne har blitt noe værre nå etter eg skiftet olje sist :/ Fylte jo helsyntetisk olje på, så kan vel være der det skjer (at den er tynnere, og at det da siver ut mer der det evt er en lekkasje)..

Syntes også at girene "slurer" litt mer, hardere girskift rett og slett, og skjer oftere at en girer fra første og rett i fri istedenfor andre giret.. Lurer på om dette har med oljen å gjøre... Oljen var for alle 4 taktere, og med JASO-MA klassifisering, så skulle vel funke sånn sett..

Litt frustrert her, plutselig er også kjørelysene og parklyset gåent.. Skjer veldig mye på kort tid her akkurat i sesongåpningen.... Kan det være elektrisk feil? Eller bare pærene? Blink, bremselys etc fungerer enda.

Sykkelen var Yamaha FJ1100 (84)

På forhånd takk
Hvis motoren var tett før bytte, så burde den jo være tett selv med syntetisk. Derfor tror jeg du har drypp fra bunnpluggen, men det finner du jo ut hvis du bøyer deg litt? :)
Hvis det kommer fra bunnpluggen, så bruker det å hjelpe å sette inn en metallpakning (kobber/aluminium), og for all del ikke bruk makt for å tro at det hjelper. Da ødelegger du gjengene.
Forøvrig, anbefaler jeg at du bruker delsynt istedet for synt på en såpass gammel sykkel. Synt er såpass tynn at den kan gi litt mer mekanisk støy, spesielt i girkassen, og i verste fall kan du få lamellsluring ved kraftig pådrag.
Hvis både park og kjørelys ryker samtidig, så er første sjekkpunkt sikringer, deretter pærer.
Hei :) Litt vanskelig å se hvor oljen kommer fra, da de 4 eksosrørene på FJèn samler seg under.. Kan virke som om det er der det kommer fra, siden det drypper forran i nedkant av motoren.. (er der tappepluggen er på FJ)

Så skal forsøke å skifte den, og i samme slengen gå tilbake til semi synt :)

Mht lyset.. Ikke så bra. Fant en svidd sikring ja, men når jeg skiftet den og slo på igjen så svidde den like godt den nye i samme sekundet... Tanker om tiltak? Må jo være jordfeil et eller annet sted..

Takk for svar :)
Da har du nok en kraftig jordfeil, ja. Fordelen er jo at du har lokalisert hvilken krets feilen ligger :)
Siden det er hovedlys og parklys-kretsen feilen ligger, så følg kablingen fra lykt til sikring. Jeg tipper feilen ligger der. Finner du ingen feil, så må du følge kablingen fra sikringsboks til hovedkontaktene. Disse er som regel lokalisert under tanken, enten på høyre eller venstre side.. Bruker å være en plate med flere kontakter på.
Uansett, jeg tipper at feilen ligger fra sikring til lykt.. Hvis for eksempel parklyspæren har ramlet av i holderen sin, så kan sokkelen til pæren ligge mot gods. Det er nok til at sikringen ryker..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Noen spørsmål; oljedrypp, gir "slurer", kjørelys gåent..

Legg inn av kjellv »

DrGreve skrev: Da har du nok en kraftig jordfeil, ja. Fordelen er jo at du har lokalisert hvilken krets feilen ligger :)
Siden det er hovedlys og parklys-kretsen feilen ligger, så følg kablingen fra lykt til sikring. Jeg tipper feilen ligger der. Finner du ingen feil, så må du følge kablingen fra sikringsboks til hovedkontaktene. Disse er som regel lokalisert under tanken, enten på høyre eller venstre side.. Bruker å være en plate med flere kontakter på.
Uansett, jeg tipper at feilen ligger fra sikring til lykt.. Hvis for eksempel parklyspæren har ramlet av i holderen sin, så kan sokkelen til pæren ligge mot gods. Det er nok til at sikringen ryker..
Enig.
Se spesielt nøye på området rundt styrekrone. Veldig vanlig at kabler og isolasjon kan ha fått ekstra mye juling og gnag i dette området, selv på kåpesykler som FJ. Vær også litt ekstra kritisk dersom du har noe ekstrautstyr montert. Ikke alle hobbyelektrikere er flinke til å gjøre god jobb med slikt, de fleste synes det er bra nok hvis det virker når de har kobla ferdig.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Noen spørsmål; oljedrypp, gir "slurer", kjørelys gåent..

Legg inn av lars_helgek »

kjellv skrev:
DrGreve skrev: Da har du nok en kraftig jordfeil, ja. Fordelen er jo at du har lokalisert hvilken krets feilen ligger :)
Siden det er hovedlys og parklys-kretsen feilen ligger, så følg kablingen fra lykt til sikring. Jeg tipper feilen ligger der. Finner du ingen feil, så må du følge kablingen fra sikringsboks til hovedkontaktene. Disse er som regel lokalisert under tanken, enten på høyre eller venstre side.. Bruker å være en plate med flere kontakter på.
Uansett, jeg tipper at feilen ligger fra sikring til lykt.. Hvis for eksempel parklyspæren har ramlet av i holderen sin, så kan sokkelen til pæren ligge mot gods. Det er nok til at sikringen ryker..
Enig.
Se spesielt nøye på området rundt styrekrone. Veldig vanlig at kabler og isolasjon kan ha fått ekstra mye juling og gnag i dette området, selv på kåpesykler som FJ. Vær også litt ekstra kritisk dersom du har noe ekstrautstyr montert. Ikke alle hobbyelektrikere er flinke til å gjøre god jobb med slikt, de fleste synes det er bra nok hvis det virker når de har kobla ferdig.
Takker folkens :) Skal ta en titt på dette i dagslys i morgen :)

Settes varmt pris på, er ikke bare bare å være teknisk grønn :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Noen spørsmål; oljedrypp, gir "slurer", kjørelys gåent..

Legg inn av lars_helgek »

Liten update her bare :)

Lysene som var gått var kontaktfeil, en kamerat har hjulpet meg å ordne dette, og det er i skjønneste orden :)

Oljedryppen; Etter å ha rådført meg litt med noen FJ kjennere, og sett (renset/vasket/kjørt) ser det ut som det er en O-ring pakning mellom oljekjøleren og bunnen på motoren som kan lekke, oljen kommer ut fra den ene koblingen, og blir "blåst bakover langs undersiden" av sykkelen når jeg kjører.. Måtte være enten bunnpluggen eller o ringene fra oljekjøleren..

Da tror og håper jeg at den siste saken (girkasse som girer litt "hardt") kan løses med å lufte og bytte clutchvæske..

Tror iallefall løsningen på oljedryppen er klar :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Noen spørsmål; oljedrypp, gir "slurer", kjørelys gåent..

Legg inn av DrGreve »

lars_helgek skrev:Liten update her bare :)

Lysene som var gått var kontaktfeil, en kamerat har hjulpet meg å ordne dette, og det er i skjønneste orden :)

Oljedryppen; Etter å ha rådført meg litt med noen FJ kjennere, og sett (renset/vasket/kjørt) ser det ut som det er en O-ring pakning mellom oljekjøleren og bunnen på motoren som kan lekke, oljen kommer ut fra den ene koblingen, og blir "blåst bakover langs undersiden" av sykkelen når jeg kjører.. Måtte være enten bunnpluggen eller o ringene fra oljekjøleren..

Da tror og håper jeg at den siste saken (girkasse som girer litt "hardt") kan løses med å lufte og bytte clutchvæske..

Tror iallefall løsningen på oljedryppen er klar :)
Det tenkte jeg ikke på, at det kunne være oljerørene fra kjøleren :)
Disse o-ringene får du kjøpt på de fleste maskinvareforetninger, ja, til og med på Biltema. De bruker å være 8mm innvendige mål, men ett skyvlære gir svaret :)
Lykke til.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Noen spørsmål; oljedrypp, gir "slurer", kjørelys gåent..

Legg inn av ZZR-Erling »

Ofte kommer kablene til jord der de eventuet gnisser når du svinger, inntil ramma foran feks..
Støtter bunnpluggteorien.
Vet ikke hvor du bor, men Spinnin Wheel i Hof selger billig og bra Motul 5100 Delsynt, JASOMA, 10W40, 110kr/l.
Den har vi kjørt noen 100 000 på her i gården fordelt på ZZR'er og GSXR'er.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Noen spørsmål; oljedrypp, gir "slurer", kjørelys gåent..

Legg inn av lars_helgek »

DrGreve skrev:
lars_helgek skrev:Liten update her bare :)

Lysene som var gått var kontaktfeil, en kamerat har hjulpet meg å ordne dette, og det er i skjønneste orden :)

Oljedryppen; Etter å ha rådført meg litt med noen FJ kjennere, og sett (renset/vasket/kjørt) ser det ut som det er en O-ring pakning mellom oljekjøleren og bunnen på motoren som kan lekke, oljen kommer ut fra den ene koblingen, og blir "blåst bakover langs undersiden" av sykkelen når jeg kjører.. Måtte være enten bunnpluggen eller o ringene fra oljekjøleren..

Da tror og håper jeg at den siste saken (girkasse som girer litt "hardt") kan løses med å lufte og bytte clutchvæske..

Tror iallefall løsningen på oljedryppen er klar :)
Det tenkte jeg ikke på, at det kunne være oljerørene fra kjøleren :)
Disse o-ringene får du kjøpt på de fleste maskinvareforetninger, ja, til og med på Biltema. De bruker å være 8mm innvendige mål, men ett skyvlære gir svaret :)
Lykke til.
Takker så mye for hjelpen så lenge :) Har bestillt ny bunnplugg (magnetisk) med ny pakning, samt o-ringene til kjøleren :)

Ser oljen bak fra høyre innfesting til motoren fra oljekljøleren og bakover, skruvene og slangene virker inntakt, så antar på det sterkeste at det er O-ringene da :)

Bytter uansett bunnplugg og pakning også i samme slengen, fått tak i et "spin on oljefilter adapter" til sykkelen også, så skal modifisere litt når jeg først tar den litt i biter :) Blir en del lettere å ta oljeskift med spin on filter :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Noen spørsmål; oljedrypp, gir "slurer", kjørelys gåent..

Legg inn av lars_helgek »

lars_helgek skrev:
DrGreve skrev:
lars_helgek skrev:Liten update her bare :)

Lysene som var gått var kontaktfeil, en kamerat har hjulpet meg å ordne dette, og det er i skjønneste orden :)

Oljedryppen; Etter å ha rådført meg litt med noen FJ kjennere, og sett (renset/vasket/kjørt) ser det ut som det er en O-ring pakning mellom oljekjøleren og bunnen på motoren som kan lekke, oljen kommer ut fra den ene koblingen, og blir "blåst bakover langs undersiden" av sykkelen når jeg kjører.. Måtte være enten bunnpluggen eller o ringene fra oljekjøleren..

Da tror og håper jeg at den siste saken (girkasse som girer litt "hardt") kan løses med å lufte og bytte clutchvæske..

Tror iallefall løsningen på oljedryppen er klar :)
Det tenkte jeg ikke på, at det kunne være oljerørene fra kjøleren :)
Disse o-ringene får du kjøpt på de fleste maskinvareforetninger, ja, til og med på Biltema. De bruker å være 8mm innvendige mål, men ett skyvlære gir svaret :)
Lykke til.
Takker så mye for hjelpen så lenge :) Har bestillt ny bunnplugg (magnetisk) med ny pakning, samt o-ringene til kjøleren :)

Ser oljen bak fra høyre innfesting til motoren fra oljekljøleren og bakover, skruvene og slangene virker inntakt, så antar på det sterkeste at det er O-ringene da :)

Bytter uansett bunnplugg og pakning også i samme slengen, fått tak i et "spin on oljefilter adapter" til sykkelen også, så skal modifisere litt når jeg først tar den litt i biter :) Blir en del lettere å ta oljeskift med spin on filter :)
Pokker" Det elekriske systemet fusker igjen.. Samme greia, lysene går, og sikringen brenner opp.

Vi tok av kåpen og smurte over alle kontakter, sjekket ledninger, snittet isloasjon og fant ingenting.-- Flere ganger fikk vi lys, men med en gang jeg startet sykkelen, og dro på gassen, så brant den sikringen igjen, og lyset gikk...

Forslag?? Hvorfor brennes sikringene når jeg starter sykkelen, eller gasser? Ingen problem når de lemner til, og vi kjører den på tomgang... Skjønner ingenting :(
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Svar