gir trøbbel
gir trøbbel
Hei
akkurat kjøpt ny sykkel, og merker no etter litt kjøring først at den er trøblete å gire ned av og til.
Gir hendelen spretter ikke helt tilbake virker det som, mangler bare noen få MM, må gi den ett lite kakk opp til nøytral så går det.
Noen som har tips her? er det store problemer det kan være?
akkurat kjøpt ny sykkel, og merker no etter litt kjøring først at den er trøblete å gire ned av og til.
Gir hendelen spretter ikke helt tilbake virker det som, mangler bare noen få MM, må gi den ett lite kakk opp til nøytral så går det.
Noen som har tips her? er det store problemer det kan være?
Re: gir trøbbel
Alle gir eller bare ned til første? Nokså vanlig at nøytral / første er litt tuklete, har da jeg inntrykk av



Re: gir trøbbel
Er generelt alle gir.
Må gire ned, løfte gir pedalen bittelitt så gire ned igjen osv osv.
fra neutral til 1 går helt fint.
Må gire ned, løfte gir pedalen bittelitt så gire ned igjen osv osv.
fra neutral til 1 går helt fint.
Re: gir trøbbel
ingen som har noen tips over hva jeg kan gjøre? er det noe slaks fjær noen plass som skal trekke hendelen tilbake i posisjon?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: gir trøbbel
Hei og velkommen hit.
Hva slags slags sykkel har du? Jeg kan ikke noe særlig om det tekniske, men etter å ha prøvd ganske mange, har jeg merket at alle er forskjellige. Kanskje den skal være sånn?
Hva slags slags sykkel har du? Jeg kan ikke noe særlig om det tekniske, men etter å ha prøvd ganske mange, har jeg merket at alle er forskjellige. Kanskje den skal være sånn?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: gir trøbbel
kawasaki z750 07mod, nekter å tro du det skal være sånn, må jo kunne kicke den raskt ned 3 gir uten å måtte skyve pedalen opp igjen for hver kickdown.
Re: gir trøbbel
Mye dødgang i clutch hendel? Tenker om det er for mye dødgang slik at clutchen ikke kobler 100% inn
Re: gir trøbbel
Er vel ingen ekspert, men jeg ville startet med å sjekke om kjedet er justert riktig.
Så tatt av, og smurt opp alle ledd mellom spaken og girkassa.
Om sykkelen har blitt kjørt på saltlake, er det utrolig hvor den klarer å komme seg inn.
Tipper at eventuelle fjærer ligger inne i girkassa.
Så tatt av, og smurt opp alle ledd mellom spaken og girkassa.
Om sykkelen har blitt kjørt på saltlake, er det utrolig hvor den klarer å komme seg inn.
Tipper at eventuelle fjærer ligger inne i girkassa.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: gir trøbbel
Nå skyter jeg fra hofta og gjetter bare. Kan det være mulig at sykkelen f.eks har veltet og gir-pedalen eller akslingen blitt slått skeiv, sånn at den ikke går like fritt som den skulle ha gjort..?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: gir trøbbel
Jeg er et teknisk NULL, men, ifølge Haynes verkstedmanual på MIN type sykkel, kan clutchen være problemet.
Mulige årsaker kan da være f.eks
*slitasjedeler (plater og andre små deler i clutchen
*Clutchfjæren (slitt?)
Og mye annet for så vidt. Kan vel være greit å prøve å lufte systemet/bytte clutchvæske som et forsøk.
Nenves også at Skiftegaffelen kan være noe galt med. (del i klutsjen) mulig bøyd eller slitt? (ofte pga mangel på smørnin eller fallskader)
Lagre, foringer etc bør sjekkes. Fjæren til girhendelen kan være slitt (skal jo sprette tilbake)
Har ingen direkte peiling, dette er bare en løst sammensatt oversettelse av Haynes manualen til min sykkel, og bare noen få av mange nevnte muligheter.. Men å sjekke foringer/pakninger og fjær etc kan kanskje være en grei start?
Om pedalen ikke går rett dit den skal i en direkte bevegelse, er det lett å tenke at det er en fjær et eller annet sted som ikke gjør det den skal..
Som nevnt, ingen peiling, kikket bare i boka her om hva det kunne være om det var min type sykkel.
Mulige årsaker kan da være f.eks
*slitasjedeler (plater og andre små deler i clutchen
*Clutchfjæren (slitt?)
Og mye annet for så vidt. Kan vel være greit å prøve å lufte systemet/bytte clutchvæske som et forsøk.
Nenves også at Skiftegaffelen kan være noe galt med. (del i klutsjen) mulig bøyd eller slitt? (ofte pga mangel på smørnin eller fallskader)
Lagre, foringer etc bør sjekkes. Fjæren til girhendelen kan være slitt (skal jo sprette tilbake)
Har ingen direkte peiling, dette er bare en løst sammensatt oversettelse av Haynes manualen til min sykkel, og bare noen få av mange nevnte muligheter.. Men å sjekke foringer/pakninger og fjær etc kan kanskje være en grei start?
Om pedalen ikke går rett dit den skal i en direkte bevegelse, er det lett å tenke at det er en fjær et eller annet sted som ikke gjør det den skal..
Som nevnt, ingen peiling, kikket bare i boka her om hva det kunne være om det var min type sykkel.
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: gir trøbbel
Bl.a. på endel ZX6R og 9R, var problemet at girsjalteren trengte å smøres opp i alle ledd (spesielt der den gikk imellom fothvilerbraketten) når symptomene dine kom. Bruk vannfast fett.
På min ex CBR1000F, var det nålelageret i drevdekselet som trengte smøring.
På min ex CBR1000F, var det nålelageret i drevdekselet som trengte smøring.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: gir trøbbel
Gearpedalen skal gå tilbake til "hvileposisjon" uansett hva slags tilstand clutchen er i.
det er nok som kjellrf sier, at det trengs smøring, og rengjøring først.
Det hvor skifteakslingen går gjennom geardekslet samlet det både kjedefett, sand og støv.
Ta av pedal og deksel, vask skikkelig med whitesprit e.l og smør akslingen og evt lager i dekslet med fett.
Ikke overdriv bruken av fett, det samler bare enda mere skit.
det er nok som kjellrf sier, at det trengs smøring, og rengjøring først.
Det hvor skifteakslingen går gjennom geardekslet samlet det både kjedefett, sand og støv.
Ta av pedal og deksel, vask skikkelig med whitesprit e.l og smør akslingen og evt lager i dekslet med fett.
Ikke overdriv bruken av fett, det samler bare enda mere skit.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: gir trøbbel
ja vært ute å sjekket litt idag, virker som det er litt treghet bare i girsjalten.
ska få smurt opp imorgen og evt tatt av dekslet så går den nok litt bedre :)
takk for svar, kommer tilbake med oppdatering.
ska få smurt opp imorgen og evt tatt av dekslet så går den nok litt bedre :)
takk for svar, kommer tilbake med oppdatering.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: gir trøbbel
Har du riktig olje på gir og motor? (Fylte en gang 20-50 olje på min Fazer. Da ble den treg og vanskelig å gire). Sjekk med selger hva slags olje som ble fylt på. Vil tro det skal være 10-40 olje på den. Dette er i alle fall en mulighet, men du får se etter at du har smurt opp det hele.
Re: gir trøbbel
er 10/40 olje på den, var gjort på verksted.
Men fikk smurt opp i feste til pedalen der ved fothvilerne, ble som ei ny girkasse. Problemet er altså løst :)
Men fikk smurt opp i feste til pedalen der ved fothvilerne, ble som ei ny girkasse. Problemet er altså løst :)