Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av Isbilen »

Hoi!

For en måneds tid siden kjøpte jeg meg endelig sykkel. Ordnet forsikring, betalte summen, og kjørte glad hjem. Ettersom jeg har tre unger, er i pappaperm og pusser opp hus på kveldene har jeg ikke fått kjørt noe særlig utover et par småturer, og gudskjelov for det.

I dag ringte jeg SVV og etterlyste nytt vognkort. De kunne fortelle at de ikke har mottatt del 2 fra selger enda. De hadde også begjært sykkelen avskiltet i fjor grunnet manglende forsikring, men skiltene hadde aldri blitt levert inn (da jeg var og prøvde sykkelen var det på lukket område, han fortalte at det manglet forsikring, så den delen er forsåvidt grei). Uansett.

Det damen hos SVV sier er at vi p.t. er i en liten skvis. Jeg har ikke lov til å kjøre sykkelen før han har registrert den på meg. Jeg har kontaktet ham og han beklaget, hadde glemt det (i en måned, snakket om at han skulle reise rett ned og levere i dag, men det sa han forsåvidt den kvelden vi ordnet det økonomiske). Inntil han overfører den til meg er det han som mottar alle fakturaer på årsavgift, som han jo forsåvidt teoretisk kan drite i, hvis jeg ikke skjønner helt feil. Det SVV kan gjøre er å begjære skiltene nok en gang, og det er jo jeg som har sykkelen så det er "mine" skilter de klipper.

Det foreligger ikke kontrakt på kjøpet, det eneste beviset vi har på at kjøpet fant sted er at jeg har alle nøkler samt kontoutskrift på kjøpesummen. (Kjøpekontrakten ble aldri fylt ut ettersom vi begge manglet tilgang på printer og fikk derfor ikke tak i kontrakt fra nettet). (MERK: jeg er fullstendig klar over at det er komplett idioti å ikke ha kontrakt/kvittering på kjøpet på plass, jeg trenger ikke endeløs flaming på dette punktet)

Jeg er ikke noe særlig erfaren med kjøp av brukt sykkel eller bil, og jeg innser at dette antakeligvis ble fantastisk rotete gjort opp. I beste fall er han bare surrete, leverer lappen i dag og alt er på stell innen en gang neste uke, i verste fall leverer han ikke av en eller annen grunn og så har vi det gående.

Hva kunne eller burde jeg gjort annerledes (bortsett fra kontrakten er det greit å vite til neste gang), og i verste fall, hva slags muligheter har man? Jeg tror i det lengste at han bare er surrete og at det ordner seg, vi bor ellers ganske nær hverandre og jeg har mulighet til å troppe opp på døra hans hvis han trenger hjelp til å levere lappen.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av Snikendeugle »

Isbilen skrev:
Det foreligger ikke kontrakt på kjøpet, det eneste beviset vi har på at kjøpet fant sted er at jeg har alle nøkler samt kontoutskrift på kjøpesummen. (Kjøpekontrakten ble aldri fylt ut ettersom vi begge manglet tilgang på printer og fikk derfor ikke tak i kontrakt fra nettet). (MERK: jeg er fullstendig klar over at det er komplett idioti å ikke ha kontrakt/kvittering på kjøpet på plass, jeg trenger ikke endeløs flaming på dette punktet)
Enig ;)

Du er helt sikkert mer klar over det nå, men i aller aller aller minste fall så burde det vært skrivd en kontrakt på et eller annet ark med to underskrifter, selvom det ikke er en "kjøpskontrakt" fra nettet.

Det er vel egentlig bare å håpe på det beste :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av Kawagutten »

Her bør du nok ta med salgsmelding og trappe opp på døra for en signatur. Skriv for sikkerhetsskyld en tapsmelding på vognkort del 2 hvis han ikke har dette for hånd i det øyeblikket du er der.Kjør og lever dette selv,er kjedelig men må nok gjøres da fyren virker til å være helt på jordet.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av Barbarozza »

Penn og papir gjør susen...

Men han må møte opp på biltilsynet, levere salgsmelding (last ned fra nettet her http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... lgsmelding" onclick="window.open(this.href);return false; , og fylle ut tapsmelding på del 2...står det meste på denne siden

Problem solved :)

Og du husker det resten av livet :knegg
Memento mori

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av jongsanim »

Selv om skriftlig kontrakt er anbefalt er det vel fremdeles at muntlige avtaler er like bindende?

Så dersom det skulle oppstå problemer vil kontoutskriften din samt nøklene tilsi at handelen har funnet sted :)

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av Isbilen »

jongsanim skrev:Selv om skriftlig kontrakt er anbefalt er det vel fremdeles at muntlige avtaler er like bindende?

Så dersom det skulle oppstå problemer vil kontoutskriften din samt nøklene tilsi at handelen har funnet sted :)
:[-o<

Hvis man så har disse bevisene, hvor bruker man dem? Må man taue ham inn for retten feks? Politianmeldelse? Nå krisemaksimerer jeg jo her, og spør sikkert dumt...

Fremdeles bare gått et par timer, men jeg har fått skrevet ut kontrakt og salgsmelding (vognkort del 2 HAR jeg sett, han kan jo selvfølgelig ha "mistet" den siden sist), og er klar for å reise ut til ham hvis jeg ikke hører fra ham snart.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av SuperMorten »

Dersom selger signerer del 2, og overlater denne til kjøper, er det i kjøpers interesse at alt blir ordnet. Det er sånn jeg har gjort det både når jeg har kjøpt eller solgt.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av Isbilen »

SuperMorten skrev:Dersom selger signerer del 2, og overlater denne til kjøper, er det i kjøpers interesse at alt blir ordnet. Det er sånn jeg har gjort det både når jeg har kjøpt eller solgt.
Legger det på minnet til neste gang.

Det var ikke dette stresset jeg trengte på en fredag.... :-)å
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av Myst »

Og det burde vi også ha gjort, Morten. Under all spenningen og hysteriet glemte vi en liten detalj og må nå tilbake til trafikkstasjonen for å skifte eier igjen, som MÅ gjøres før tirsdagen. Lang historie kort, bæsja jeg på leggen på eier av sykkel og eier av forsikring.

Er selv ekstremt stresset nå nå som det skjer alt for mye på jobb og privat.
Kommer og går..

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av SuperMorten »

Myst skrev:Og det burde vi også ha gjort, Morten. Under all spenningen og hysteriet glemte vi en liten detalj og må nå tilbake til trafikkstasjonen for å skifte eier igjen, som MÅ gjøres før tirsdagen. Lang historie kort, bæsja jeg på leggen på eier av sykkel og eier av forsikring.

Er selv ekstremt stresset nå nå som det skjer alt for mye på jobb og privat.
Jeg tenkte ikke på det i det hele tatt. Jeg lot dere to ordne opp i fred, og hold høflig litt avstand. Neste gang skal jeg svinge pisken, og ta kommandoen så blir ting skikkelig gjort :prop
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av RuneMC »

...jeg trenger ikke endeløs flaming på dette punktet)
Jooooda.... :[-X :-)

Skrible ned noe sånt som "Mottatt x kroner for MC med regnr AB1234. Signatur selger" hadde holdt.
Men holder jo forsåvidt å få med del 2 av vognkort hvor det skrives inn navn/adresse på ny eier og signatur av forrige eier.

Hvis vognkortet er tapt så må selger levere inn tapsmelding
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... t+vognkort" onclick="window.open(this.href);return false;
...men da vil nok Vegvesenet kreve innbetalt årsavgift og ansvarsforsikring før de sender nytt. (Det er jo forsåvidt du som skal betale begge disse, så du kan undersøke om du får gjort det på regnr til aktuell MC)

Er sykkelen gammel med originalt vognkort (før 2004) så var det ikke nødvendigvis noen del 2, men da var det vel også felt på vognkortet til bruk ved eierskifte. (Del 2 ble innført for å gjøre eierskifte sikrere, dvs at vognkortet i kjøretøyet ikke har med feltene for eierskifte).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av jongsanim »

Isbilen skrev:
jongsanim skrev:Selv om skriftlig kontrakt er anbefalt er det vel fremdeles at muntlige avtaler er like bindende?

Så dersom det skulle oppstå problemer vil kontoutskriften din samt nøklene tilsi at handelen har funnet sted :)
:[-o<

Hvis man så har disse bevisene, hvor bruker man dem? Må man taue ham inn for retten feks? Politianmeldelse? Nå krisemaksimerer jeg jo her, og spør sikkert dumt...

Fremdeles bare gått et par timer, men jeg har fått skrevet ut kontrakt og salgsmelding (vognkort del 2 HAR jeg sett, han kan jo selvfølgelig ha "mistet" den siden sist), og er klar for å reise ut til ham hvis jeg ikke hører fra ham snart.
Ser for meg at det kan brukes ved en potensiell politianmeldelse. Ellers pleier jeg alltid å merke utbetalingene mine med f.eks "kjøp av MC regnr.XXXX" hvis jeg ikke har KID nr.

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av Myst »

SuperMorten skrev: Jeg tenkte ikke på det i det hele tatt. Jeg lot dere to ordne opp i fred, og hold høflig litt avstand. Neste gang skal jeg svinge pisken, og ta kommandoen så blir ting skikkelig gjort :prop
Så klart ikke, er helt og holdent kjøpers ansvar at man har orden på kontrakt, vognkort, eierskifte og forsikring. Men man lærer av egne feil, mest på den harde måten for min del. :redface Skal nok ordne seg, har fortsatt frist til tirsdag. :thumleft

Var ikke meningen å spore av tråden, TS. Ordner seg nok for deg også, bare gjør klar kontrakt og salgsmelding. Men hadde vært lurest å få dratt til ham ASAP før han blir helt "utilgjengelig". Nå er det helg også, så kjipt å vente til mandag i verste fall.
Kommer og går..

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Sv: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av KydeX »

SuperMorten skrev:Dersom selger signerer del 2, og overlater denne til kjøper, er det i kjøpers interesse at alt blir ordnet. Det er sånn jeg har gjort det både når jeg har kjøpt eller solgt.
Dette kan svinge begge veier. Som selger foretrekker jeg å levere det inn og omregistrere på kjøper. For hva om kjøper velger å ikke gjøre det, for så å bruke kjøretøyet til noe kriminelt? Ja, det er lite sannsynlig, men man vet aldri...

Sent fra min C6903 via Tapatalk

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Vognkort del 2 ikke innsendt etter salg

Legg inn av TBI81 »

Kan vel potensielt komme noen på din dør og skal hente sykkelen uten kontrakt og signaturer? Kjedelig om noen plutselig tar en "Jeg har ikke solgt noen sykkel". Håper uansett det ordner seg (og det gjør det sikkert) - kjipt når det blir sånn som dette.

Svar