Det er jo et godt poeng, vi som reiser mye tenker skjeldent på det. Er jo bare å kjøpe når man er der. Når det er sagt så fikk jeg bare 240kr i frakt på salen min fra Frankrike.Bringisen skrev:Pug-Nose skrev: Ellers så er det som det er blitt nevnt mulig å kjøpe utenlands, men da jeg var på jakt etter nytt telt sist oppdaget jeg at ikke alle sendte telt til Norge. Dessuten var frakt og moms så pass mye at det ikke ble så mye besparelse igjen.
Telt - hva bør man velge?
Re: Telt, what to choose?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 72
- Registrert: 04 mar 2012, 06:10
- Motorsykkelen din: R 1200 RT - 2012
- Sted: Skien
- Kontakt:
Re: Telt, what to choose?
kjøpte akkurat et telt herfra, ble levert til nærmeste postkontor etter noen få dager kan jo ikke være lettere enn dette
-
- Innlegg: 72
- Registrert: 04 mar 2012, 06:10
- Motorsykkelen din: R 1200 RT - 2012
- Sted: Skien
- Kontakt:
Re: Telt, what to choose?
mulig det er lurt og legge med linken
http://www.helsportwebshop.no/telt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.helsportwebshop.no/telt" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: Telt, what to choose?
Ja ikke alltid er frakten så voldsom, men ofte kommer 25% moms oppå frakten også. Blir fort 500,- for frakt da + moms på varen.JohnnyTh skrev:Det er jo et godt poeng, vi som reiser mye tenker skjeldent på det. Er jo bare å kjøpe når man er der. Når det er sagt så fikk jeg bare 240kr i frakt på salen min fra Frankrike.Bringisen skrev:Pug-Nose skrev: Ellers så er det som det er blitt nevnt mulig å kjøpe utenlands, men da jeg var på jakt etter nytt telt sist oppdaget jeg at ikke alle sendte telt til Norge. Dessuten var frakt og moms så pass mye at det ikke ble så mye besparelse igjen.
Kjøper man i utlandet trenger man jo ikke tenke på det, men impulsiv og planlagtorientert som jeg er så kjøper jeg som oftest hjemmefra og har alt pakket og klart før jeg reiser.
Fotoutstyr er litt annerledes, men dette er sjelden billigere i Europa. I USA er det en del og hente om man slipper unna frakt og Norsk moms.
Husker også at jeg sparte litt på Touratech utstyr som jeg kjøpte i England og sendte til min datter som gikk på skole der borte. Når hun kom hjem hadde hun det i sin bagasje. Kunne nok blitt stoppet i tollen , men det gikk greit
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Telt, what to choose?
Denne salen min er frakten 240kr, da blir det 300kr med moms. Selvsagte r frakten dyrere så kan den jo komme opp i 500kr. Det som er litt rart er at det er ofte billigere frakt fra USA ig hjem til meg enn hvis jeg kjøper noe i Oslo og får det sendt til meg. Jeg har en bekjent som bor i Usa og han tar ofte med seg småting til Norge for meg. Men han vil helst sende det fra Florida for det er billigere å sende fra Norge. Jeg vet ikke helt hvilken størrelse/vekt fra til dette gjelder, men er jo merkelig.
Salen min kommer på 5200kr med frakt og toll. I Norsk nettbutikk hadde tilsvarende kostet 9000kr. Telt ver billig i UK og jeg er helt overbevis at det er rette plassen å lete hvis man har et budskjett.
Når alt dette er sagt, så hadde jeg helt sikkert kjøpt et helsport telt. Dette er fantastisk gode telt, man må bare spare litt lengre,
Salen min kommer på 5200kr med frakt og toll. I Norsk nettbutikk hadde tilsvarende kostet 9000kr. Telt ver billig i UK og jeg er helt overbevis at det er rette plassen å lete hvis man har et budskjett.
Når alt dette er sagt, så hadde jeg helt sikkert kjøpt et helsport telt. Dette er fantastisk gode telt, man må bare spare litt lengre,
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: Telt, what to choose?
Hehe, det var ikke meningen å betvile at du har spart penger på netthandel utenlands, dette har jeg selv gjort flere ganger.JohnnyTh skrev:Denne salen min er frakten 240kr, da blir det 300kr med moms. Selvsagte r frakten dyrere så kan den jo komme opp i 500kr. Det som er litt rart er at det er ofte billigere frakt fra USA ig hjem til meg enn hvis jeg kjøper noe i Oslo og får det sendt til meg. Jeg har en bekjent som bor i Usa og han tar ofte med seg småting til Norge for meg. Men han vil helst sende det fra Florida for det er billigere å sende fra Norge. Jeg vet ikke helt hvilken størrelse/vekt fra til dette gjelder, men er jo merkelig.
Salen min kommer på 5200kr med frakt og toll. I Norsk nettbutikk hadde tilsvarende kostet 9000kr. Telt ver billig i UK og jeg er helt overbevis at det er rette plassen å lete hvis man har et budskjett.
Når alt dette er sagt, så hadde jeg helt sikkert kjøpt et helsport telt. Dette er fantastisk gode telt, man må bare spare litt lengre,
Min intensjon var kun å tipse om at dette ikke er regelen, jeg har selv opplevd å ikke spare en krone også, man må bare sjekke godt først.
Dessuten er det faktisk noen gode nettbutikker som ikke sender visse produkter til Norge. Jeg skule ha meg en god vinterdunpose som ved første øyekast kunne spares en 1000 lapp på å kjøpe hos en stor friluftbutikk i USA. Kom helt til kassen da jeg fikk oppgitt at de ikke sendte dette produktet til Norge. Mye annet i samme butikk kunne jeg derimot få hjem, og det hadde ikke med volum og vekt å gjøre
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Telt, what to choose?
Finnes noe. Ting det er restriksjoner på. Har vært borti dette på kikkertsikter, men rart på en sovepose.Bringisen skrev:Hehe, det var ikke meningen å betvile at du har spart penger på netthandel utenlands, dette har jeg selv gjort flere ganger.JohnnyTh skrev:Denne salen min er frakten 240kr, da blir det 300kr med moms. Selvsagte r frakten dyrere så kan den jo komme opp i 500kr. Det som er litt rart er at det er ofte billigere frakt fra USA ig hjem til meg enn hvis jeg kjøper noe i Oslo og får det sendt til meg. Jeg har en bekjent som bor i Usa og han tar ofte med seg småting til Norge for meg. Men han vil helst sende det fra Florida for det er billigere å sende fra Norge. Jeg vet ikke helt hvilken størrelse/vekt fra til dette gjelder, men er jo merkelig.
Salen min kommer på 5200kr med frakt og toll. I Norsk nettbutikk hadde tilsvarende kostet 9000kr. Telt ver billig i UK og jeg er helt overbevis at det er rette plassen å lete hvis man har et budskjett.
Når alt dette er sagt, så hadde jeg helt sikkert kjøpt et helsport telt. Dette er fantastisk gode telt, man må bare spare litt lengre,
Min intensjon var kun å tipse om at dette ikke er regelen, jeg har selv opplevd å ikke spare en krone også, man må bare sjekke godt først.
Dessuten er det faktisk noen gode nettbutikker som ikke sender visse produkter til Norge. Jeg skule ha meg en god vinterdunpose som ved første øyekast kunne spares en 1000 lapp på å kjøpe hos en stor friluftbutikk i USA. Kom helt til kassen da jeg fikk oppgitt at de ikke sendte dette produktet til Norge. Mye annet i samme butikk kunne jeg derimot få hjem, og det hadde ikke med volum og vekt å gjøre
Kommer jeg ut for, sånt så sende jeg bare til en eller annen kontakt i USA. De kommer det somregel tollfritt og. Når det gjelder hobbyting så er moralen lav når det kommer til moms og toll.
En annen ting jeg har lurt på. Jeg har lyst til å kjøpe meg en ELsykkel, sånn med pedaler. Bruke den her i Korea og så ta den med hjem. Må jeg betale moms for full pris når den er brukt?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Telt, what to choose?
Etter litt frem og tilbake har jeg nå kjøpt telt.
Gikk for dette:
Exped Venus III DLX plus
Nå gleder jeg meg til å få det i hus og teste det!
Gikk for dette:
Exped Venus III DLX plus
Nå gleder jeg meg til å få det i hus og teste det!
- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Sted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: Telt, what to choose?
Jeg har også dette teltet! Det er tilogmed vanntett i "monsunregn"! Har også Helsport lavo og Helsport tunnel telt, men de blir ikke brukt på mc-tur, for store i pakkestørrelse...Kjellrf skrev:Jeg kjøpte et billigtelt hos Europris for et par år siden for 500,-, det var et 3 mannstelt med nesten full ståhøyde, og et fortelt. Perfekt for 1-2 personer som er lei av å krype :)
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Re: Telt, what to choose?
Bringisen skrev:Man kan jo sjekke bruktmarkedet også. Selv solgte jeg nettopp et Helsport 3 manns tunneltelt for 1500,- på finn.no. Velkjent Helsport kvalitet til en rimelig penge.Pug-Nose skrev:Hva er budsjettreferansen for MC-folket? Noen lette og kompakte (nedpakket) 2-3 mannstelt som skiller seg klart ut? Pris under 1000,-.
Ellers så er det som det er blitt nevnt mulig å kjøpe utenlands, men da jeg var på jakt etter nytt telt sist oppdaget jeg at ikke alle sendte telt til Norge. Dessuten var frakt og moms så pass mye at det ikke ble så mye besparelse igjen.
Jeg kjøpte først Norheim Vassfaret 3 uten å vite eksakte mål på toppboksen min. Da jeg kom hjem fant jeg ut at dette var et par cm for langt for å få plass. Det var også ganske tungt, 4,1kg.
Gikk tilbake og byttet dette i et dyrere McKinley Venture 2, som jeg håper jeg blir fornøyd med. Venture 2 er betraktelig mindre når det er nedpakket og får lett plass i toppboksen. Det veier også bare 2,4kg. Det blir spennende å teste det på tur til vestlandet neste uke og jeg skal komme tilbake med erfaring på dette etterhvert.
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Sted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Telt, what to choose?
Teltstengene kan alltid surres på en koffert, toppboks eller annet egnet sted. Selve teltet kan fint kjøres nedi en kompresjonssekk, og tar da ikke store plassen. Vekt gir jeg F i. Hvis man på død og liv skal ha alt i en koffert er det lengden på teltstengene det kommer an på, resten er som regel håndterbart. Ville bekymret meg mer for størrelse på sovepose og liggeunderlag pakket. YMMW
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Re: Telt, what to choose?
Soveposer til sommerbruk er jo bittesmå og liggunderlag enda mindre. Er teltet som tar plass hos meg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Sted: Stange
- Kontakt:
Re: Sv: Telt, what to choose?
hva slags liggeunderlag bruker du?JohnnyTh skrev:Soveposer til sommerbruk er jo bittesmå og liggunderlag enda mindre. Er teltet som tar plass hos meg.
Sendt fra min HTC One
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: Sv: Telt, what to choose?
På mctur så bruker jeg Xped downmat.Epylypzon skrev:hva slags liggeunderlag bruker du?JohnnyTh skrev:Soveposer til sommerbruk er jo bittesmå og liggunderlag enda mindre. Er teltet som tar plass hos meg.
Sendt fra min HTC One
http://www.oslosportslager.no/produkt/d ... 20408.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Til mer røff bruk så har jeg tradisjonel type helsport... Hmmf husker ikke typen. Er vel heller ikke så relevant.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Telt, what to choose?
Se her, ja !
Et "Stelvio" telt
Bra, selv om noen ved en grov feilvurdering av plassert en bimmer i teltgarasjen :
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Ser ut som et bra telt, dette. Men det mangler fortsatt en del høydecentimetre i forhold til mitt fortsatte førstevalg, nemlig Etesian4, som er 195 cm på det høyeste.
Stelvio-teltets 170 cm er fortsatt litt for snaut for oss mellom 180 og 190...
I tillegg veier teltet litt for mye sammenlignet med sine 6,6 kg i forhold til Eteisan4's 6,0 kg. I tillegg har Etesian større soveromsplass, men mangler to åpninger til soverromsseksjonen slik Stelvio 200 har.
Og selvfølgelig også garasjeplassen.
Alt i alt et bra telt, ser det ut som.
Men selv foretrekker jerg altså dette fortsatt:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Funker for øvrig fint å surre fast på bagasjegrinda på GIVI toppboksen som har en lastebegrensning på 10 kg (iflg. produsenten).
Et "Stelvio" telt
Bra, selv om noen ved en grov feilvurdering av plassert en bimmer i teltgarasjen :
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Ser ut som et bra telt, dette. Men det mangler fortsatt en del høydecentimetre i forhold til mitt fortsatte førstevalg, nemlig Etesian4, som er 195 cm på det høyeste.
Stelvio-teltets 170 cm er fortsatt litt for snaut for oss mellom 180 og 190...
I tillegg veier teltet litt for mye sammenlignet med sine 6,6 kg i forhold til Eteisan4's 6,0 kg. I tillegg har Etesian større soveromsplass, men mangler to åpninger til soverromsseksjonen slik Stelvio 200 har.
Og selvfølgelig også garasjeplassen.
Alt i alt et bra telt, ser det ut som.
Men selv foretrekker jerg altså dette fortsatt:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Funker for øvrig fint å surre fast på bagasjegrinda på GIVI toppboksen som har en lastebegrensning på 10 kg (iflg. produsenten).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering