Hvordan ville du kjørt her?
Re: Hvordan ville du kjørt her?
gul
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
- schnellfahrer
- Innlegg: 139
- Registrert: 13 jul 2012, 18:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
- Bosted: Skien
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Det var en luring den der ja. Det er kun to avkjøringer ut av rundkjøringen ser jeg nå, så da vil blå være riktig i følge læreboka.
Det ville i hvert fall kjørelæreren jeg hadde insistert på.
Det står nok et skilt på vei inn i rundkjøringen som viser hvordan rundkjøringen ser ut.
Det ville i hvert fall kjørelæreren jeg hadde insistert på.
Det står nok et skilt på vei inn i rundkjøringen som viser hvordan rundkjøringen ser ut.
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700
Re: Hvordan ville du kjørt her?
åja det er bare enveiskjørt det ene leddet, i så fall blå. jeg trodde det var 3 utkjørsler , vanskelig å se det fra haukeblikk.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Re: Hvordan ville du kjørt her?
så lenge du er i Norge.SuperMorten skrev:Så lenge man kjører mot klokka (mot sola) er alt greit
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Gul....skal en rett fram har en ingenting innerst i rundkjøringa å gjera sjø...
eller som min EU-kontrollør svarte meg ang. rundkjøring....knip att aua og la det stå tell.....
eller som min EU-kontrollør svarte meg ang. rundkjøring....knip att aua og la det stå tell.....
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 58
- Registrert: 04 mai 2013, 15:58
- Motorsykkelen din: Honda Goldwing 2008
- Bosted: Lillestrøm
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Blå, fordi jeg husker at jeg syns det var litt rart når jeg ble forklart at det var riktig å kjøre sånn med mc. Sjåførlæreren min var helt klar på dette, selv om jeg syns det var litt rart. 

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Super Glide Custom skrev:Blå, fordi jeg husker at jeg syns det var litt rart når jeg ble forklart at det var riktig å kjøre sånn med mc. Sjåførlæreren min var helt klar på dette, selv om jeg syns det var litt rart.
Hmmmm...lurer på om sjåførlæreren din ikke har fått godkjennelsen sin i posten


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 58
- Registrert: 04 mai 2013, 15:58
- Motorsykkelen din: Honda Goldwing 2008
- Bosted: Lillestrøm
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Han er blitt sensor nå ...
Hyggelig fyr 


- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Ingen av valgene er ulovlig, men gul er det mest hensiktsmessige i forhold til den videre ferd. Det ene er hvordan du oppfattes av de andre trafikkantene. Det andre er at man ikke trenger å tenke på feltskifte i rundkjøringen (slite ut nakken). Det tredje er at selv om man er i en rundkjøring, så har man fremdeles vikeplikt for de til høyre. Holder man seg i ytterfilen, så har du ikke vikeplikt for de andre i rundkjøringen..
Og jeg giddet ikke sjekke alle svarene, så det kan være at noen har skrevet det samme
Og jeg giddet ikke sjekke alle svarene, så det kan være at noen har skrevet det samme

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Her er et eksempel borti veien her (Høyskolen). Venstre fila (innerst) for de som skal rett frem i rundkjøringa. Høyre fil for de som skal til høyre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Legg merke til at det bare er ett felt ut av rundkjøringa i første avkjørsel, altså ingen som kommer inn på veien der.
Uansett, som mange andre skriver her så ble jeg også lært at når det ikke er noe "til venstre" i rundkjøringa, så skal du ligge innerst når du skal rett frem. I en rundkjøring med flere felt er det som regel merka opp hvor du skal ligge, vel? En ting jeg har erfart er at om du legger deg i ytterste felt, litt avhengig av hvordan rundkjøringen ser ut, så har folk en tendens til å tro at du skal til høyre i første når du legger deg til høyre i rundkjøringa. Dette er spesielt en rundkjøring i Larvik hvor det er merka opp at du ska ligge til høyre når du skal ut på E18, mens utkjøringa er litt lengre rundt enn "rett frem", og det ser ut som du skal til høyre som i denne spesifikke rundkjøringa er "rett frem".
Forklaring med bilde:

Rød strek skal du ligge i ytterste felt, samme som om du skal "rett frem" (svart strek), og det forvirrer de som kommer i mot, særlig de som ikke er kjent med rundkjøringa. Blå er altså om du skal til venstre. Er jeg alene i rundkjøringa her, mens noen er på vei inn i rundkjøringa foran, så pleier jeg å kutte den litt så de skjønner hvor jeg skal, for egen sikkerhet.
Uansett, som mange andre skriver her så ble jeg også lært at når det ikke er noe "til venstre" i rundkjøringa, så skal du ligge innerst når du skal rett frem. I en rundkjøring med flere felt er det som regel merka opp hvor du skal ligge, vel? En ting jeg har erfart er at om du legger deg i ytterste felt, litt avhengig av hvordan rundkjøringen ser ut, så har folk en tendens til å tro at du skal til høyre i første når du legger deg til høyre i rundkjøringa. Dette er spesielt en rundkjøring i Larvik hvor det er merka opp at du ska ligge til høyre når du skal ut på E18, mens utkjøringa er litt lengre rundt enn "rett frem", og det ser ut som du skal til høyre som i denne spesifikke rundkjøringa er "rett frem".
Forklaring med bilde:
Rød strek skal du ligge i ytterste felt, samme som om du skal "rett frem" (svart strek), og det forvirrer de som kommer i mot, særlig de som ikke er kjent med rundkjøringa. Blå er altså om du skal til venstre. Er jeg alene i rundkjøringa her, mens noen er på vei inn i rundkjøringa foran, så pleier jeg å kutte den litt så de skjønner hvor jeg skal, for egen sikkerhet.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Hvordan ville du kjørt her?
mortenolb skrev:Legg merke til at det bare er ett felt ut av rundkjøringa i første avkjørsel, altså ingen som kommer inn på veien der.
Uansett, som mange andre skriver her så ble jeg også lært at når det ikke er noe "til venstre" i rundkjøringa, så skal du ligge innerst når du skal rett frem. I en rundkjøring med flere felt er det som regel merka opp hvor du skal ligge, vel? En ting jeg har erfart er at om du legger deg i ytterste felt, litt avhengig av hvordan rundkjøringen ser ut, så har folk en tendens til å tro at du skal til høyre i første når du legger deg til høyre i rundkjøringa. Dette er spesielt en rundkjøring i Larvik hvor det er merka opp at du ska ligge til høyre når du skal ut på E18, mens utkjøringa er litt lengre rundt enn "rett frem", og det ser ut som du skal til høyre som i denne spesifikke rundkjøringa er "rett frem".
Forklaring med bilde:
Rød strek skal du ligge i ytterste felt, samme som om du skal "rett frem" (svart strek), og det forvirrer de som kommer i mot, særlig de som ikke er kjent med rundkjøringa. Blå er altså om du skal til venstre. Er jeg alene i rundkjøringa her, mens noen er på vei inn i rundkjøringa foran, så pleier jeg å kutte den litt så de skjønner hvor jeg skal, for egen sikkerhet.
Rundkjøringer eksisterer primært av en grunn, og den er for å senke farten i ulykker, detter er uttalt av veidirektoratet (eller lignende etat husker ikke i farten) at det ikke senker eller kanskje rent av øker ulykkes % er en helt annen ting så lenge det ikke er allvorlige ulykker.
Denne diskusjonen viser på at de ikke gir bedre sikkerhet eller flyt i trafikken.
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Blå.
Noen rundkjøringer er ganske så skumle.
Denne ved Gjønnes f.eks:
https://goo.gl/maps/6NvVi" onclick="window.open(this.href);return false;
Siden det er en "hovedvei" som går igjennom så er det mange som ikke bremser opp i det hele tatt, og det hjelper heller ikke at rundkjøringen ligger i enden/begynnelsen av en tunnel.
Opplevd flere skumle situasjoner både i bil og på MC med folk som bare kjører på rett igjennom.
Noen rundkjøringer er ganske så skumle.
Denne ved Gjønnes f.eks:
https://goo.gl/maps/6NvVi" onclick="window.open(this.href);return false;
Siden det er en "hovedvei" som går igjennom så er det mange som ikke bremser opp i det hele tatt, og det hjelper heller ikke at rundkjøringen ligger i enden/begynnelsen av en tunnel.
Opplevd flere skumle situasjoner både i bil og på MC med folk som bare kjører på rett igjennom.
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Her er eksempelet mitt (ikke helt likt):jongsanim skrev:Vil utdype mitt valg (blå). Blå linje er raskere. Gul linje åpner for at idioter i bur prøver å kjøre forbi deg på innersiden (oppleves ofte for min del).
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Vækerøveien mot E18 som krysser Ullernchauseen. Her er det 2 filer, venstre fil går til venstre, høyre fil går rett frem og til høyre.
Jeg ligger konsekvent riktig i høyre fil for å kjøre rett frem, men opplever ukentlig at folk ligger i venstre fil og kliner til rett frem.
https://www.google.no/maps/@59.924051,1 ... Y-dk_A!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hvordan ville du kjørt her?
Jeg opplever ofte det samme den rundkjøringen jeg la ut bilde av. Der er det to filer; en til høyre for de som vil til høyre. Venstrefila er for de som skal rett frem. Dette står forklart på både skilt og piler på veien. Allikevel, når jeg ligger til venstre, og skal rett frem, er det veldig viktig å følge med bilen på siden av meg, for mange gir blaffen i skilt og ligger til høyre selv onde skal rett frem..jongsanim skrev:Her er eksempelet mitt (ikke helt likt):jongsanim skrev:Vil utdype mitt valg (blå). Blå linje er raskere. Gul linje åpner for at idioter i bur prøver å kjøre forbi deg på innersiden (oppleves ofte for min del).
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Vækerøveien mot E18 som krysser Ullernchauseen. Her er det 2 filer, venstre fil går til venstre, høyre fil går rett frem og til høyre.
Jeg ligger konsekvent riktig i høyre fil for å kjøre rett frem, men opplever ukentlig at folk ligger i venstre fil og kliner til rett frem.
https://www.google.no/maps/@59.924051,1 ... Y-dk_A!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km