JohnnyTh skrev:jhn skrev:Jompa skrev:
Og motorsykkelmotorene er laget så finurlig at overskuddsgasser og olje spm blir ventilert ut, går direkte inn i innsuget og inn i sylindrene.
Blir det nok olje der, ja da fusker motoren pga sotete plugger.
Vet ikke hvor vanlig dette var før i tiden, men jeg hadde en SAAB 99 (enten en 73 eller en 82 mod, eller begge, de var nesten identiske) med denne anordningen, og jeg husker jeg stod å funderte over hvor smart det var og hensikten med dette ...

fant ingen svar. Det var før miljøværnets tid.
endret. det skal være
to SAAB 99
Hensikten er å ikke slippe oljedamp i friluft. Tror så å si alle bilene mine har hatt dette. Burtsett fra to gamle krigere fra 42 og 44. Der går det rett i lufta.
Ja, dette var vel av de aller første utslipp-krav allerede på 60-70 tallet, og på sett og vis starten på galskapen det har utviklet seg til idag.
Men systemet er i høyeste grad også til for motorens helse. Gamle friluft veivhusventilasjon-systemer var gjerne svært lite effektive, og det er veldig viktig å ha en god aktiv ventilasjon som drar ut gørra. Uten dette vil oljens levetid reduserers dramatisk, øke faren for koksing, og motoren fylles opp med slam (kondens blandet med olje). Dette slammet kan fort også tette selve ventilasjonen (spesielt vinterstid når slammet fryser), og blir åpningen til friluft tett får man alt for høyt trykk i deler av motoren som ikke er ment for dette, og med det blåse pakninger, få oljelekkasjer og det som verre er.
Så selv om disse systemene er kilde til en del trøbbel (spesielt på turbo-motorer), og kan føre til nedgrising av innsug etc, så er det tross alt ganske nyttig. Ikke minst tror jeg alle vi MC-førere skal være veldig glad for at ikke alle motorer spyr ut oljegørra rett ned på asfalten. :-)
Ellers vet jeg dessverre ikke hva som kan ha skjedd hos deg Tomgsx-r. Hvis det har noen relevans til jobben du gjorde må det jo ha med noe du har demontert (slanger, kontakter, etc), hvis det ikke bare er tilfeldig. Det er i teorien mulig å blåse av feks veivhusventilasjon-slanger som igjen kan gi falskluft og fusking om man får får høyt trykk, feks av for mye olje. Har ikke noe greie på din motor, men har veldig vanskelig for å tro at 3 dl er nok til å skape noe drama. .