Bjerknez skrev:Men så langt har jeg ikke opplevd noen nevneverdig mer skremmend situasjoner enn problematikken rundt grus og småstein i svinger.
Heldig du! :)
Har vel følelsen av det motsatte, at jeg tror jeg har møtt hver eneste idiot på hele østlandet som har satt seg bak et ratt på mine turer rundt om de siste ukene... Har overlevd et møte (var så nærme det går an å komme en kollisjon uten å faktisk kollidere!!) med en flott og sikkert svinedyr mercedes cabriolet med en idiot av en blond pappagutt rundt en sving i åtti.... Bare det faktum at jeg kjørte aktivt sporvalg gjorde at jeg overlevde det møtet... og jeg passerte idioten kjørende på hvitstripa med en dyr merce på den ene siden og hard fjellvegg på den andre siden og med centimerers klaring fra speilet hans og styret mitt.... Og som om ikke dette var nok gikk det ikke tre minutter engang før jeg møter nok en premie idiot av en pappagutt, denne gangen i en gul chevy corvette cabriolet, som i all sin visdom kom kjørende på min side av veien i en forbi kjøring rundt en sving han ikke kunne se rundt... (hva faan er det sånne tenker med? Lommeboka??) Rakk pokker ikke å tenke engang, jeg bare slang sykkelen min ut på sykkelveien og unngikk kollisjonen med et nødskrik og det var bare ren skær flaks og lynhurtig reaksjon som rededet meg der... Pluss at jeg holdt fartsgrensen, som er seksti på stedet...
Som sagt så er aktivt sporvalg noe jeg igjen og igjen får bevist at virker, bare det at jeg sitter her og skriver nå beviser det. Alt for mange, og da mener jeg ALT for mange, bilførere "kapper" svinger, selv i svinger der de ikke kan se igjennom svingen, og hadde jeg kjørt midt i veibanen og ikke nærme hvitstripa i høyre svinger ville jeg sagt takk og forvel for lenge siden er jeg redd... Har også erfart at løs grus/sand som oftest ligger til venstre i venstre svinger, noe som gjør det tryggere å ligge til høyre i høyre svinger..
Pluss blikk da såklart... I begynnelsen merket jeg ofte at blikket ble dratt mot det/de jeg møtte i en sving, med det resultat at jeg var nære på å treffe det jeg så på også. Har jo lært at jeg ikke skal gjøre det, men det ligger så og si automatisk i oss å gjøre det, (spesielt når man er usikker på om man klarer svingen i den farten pga liten rutine/erfaring...) men i det siste har det gått bedre. Nå bryr jeg meg KUN om hvor jeg skal og driter i dem jeg møter. Fokuserer på veien der jeg kommer til å være om et sekund eller så, eller så langt rundt svingen jeg klarer å se om det er en uoversiktelig sving, og blikket går ikke lenger mot det jeg møter og det er bra. Har også erfart at sykkelen kan brekkes langt hardere ned enn det jeg trodde var mulig også, helt ned til stilling "sinnsykt", der jeg er redd styret vil ta nedi, men jeg har ingen lyst til å gjøre det for ofte, for da har jeg jo ingen retrett mulighet hvis det virkelig kniper, men det har utvilsomt reddet meg noen ganger...
Bærum/Oslo har jeg erfart er det desidert farligste stedene å ferdes på motor sykkel. Folk SER deg der, men de gir faan ser det ut til å kjører ut i veien allikevel og driter i at du må bråbremse for å ikke treffe dem, de har vikeplikt men benytter den ikke liksom... Så der inne kjører jeg bestandig som om samtelige bilister er idioter og drivende fulle... Det har spart meg mer enn en gang... Men du verden hvor glad jeg er for erfaringene jeg har høstet fra bilkjøring... Det har også reddet meg ved flere anledninger... Og det jeg kaller "mage følelsen", føles det ikke greit så lar jeg være å gjøre det... Vet at dette er en høyst alëgorisk følelse (intuisjon) og ikke til å stoles blindt på, men med erfaring i bunn er det utrolig hvor mye man kan stole på den følelsen allikevel...
Så har du alle de bilene som enda ikke har funnet den hemmelige hendelen på rattstammen da, den som heter blinklys hendelen.. (Er forøvrig en del MC førere også som føler seg for gode til å bruke blinklys har jeg lagt merke til... Bortsett fra at man ikke blir bedre av å ikke bruke blinklys da...) Her kunne faktisk politiet gjort en aktiv innsats for å fått opp blinklys bruken, men det er kanskje mer å tjene på de som kjører noen kilometer for fort på motorveien... Har ihvertfall aldri hørt om noen som har fått tilsnakk eller bot fordi de ikke bruker blinklys, enda det utgjør en langt større fare i trafikken enn noen kilometer for fort på motorvei utgjør... Er selv kjempeflink til å bruke blinklys, både i bil og på sykkel, etter at jeg tok meg selv i nakkeskinnet for noen år siden og aktivt gikk inn for å bli flinkere.. :)
Har også begynt å endre vektfordelingen på sykkelen i svinger, ved å bare slakke ørlite på gassen rett før jeg legger sykkelen ned i sving og på den måten flytte vekten ørlite grann til forhulet og dytte fra med hånden dit jeg skal svinge til (styrekommando) og dytte fra med benet på motsatt side og merkelig nok forblir vekten på forhjulet selv om jeg gir jevn gass igjennom hele svingen, for jeg kjenner hjulet sitter skikkelig i hele svingen imellom. Nå er motarden utrolig svingevillig, men det hender at jeg kjenner jeg må "tukte" den ekstra i noen svinger, kjempe litt med den får å få den til å svinge det lille ekstra jeg trenger og "pushe" den litt liksom, men det er utrolig gøy da.
Har prøvd på et par skikkelige nedbremsninger i sving bare for å øve og syntes faktisk ikke motarden gir noen tendens til å rette seg opp i sving, hverken når jeg gir gass eller bremser hardt, noe jeg fant beroligende å erfare. :)
Men jeg lærer stadig noe og kjøregleden blir bare større til mer jeg kjører har ihvertfall jeg erfart :)