Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Hei.

Først vil jeg takke for all den utrolig gode hjelpen jeg har fått så langt på min reise fra 4-hjul til 2-hjul. Kommer til å skrible litt underveis hvordan dette går.

Kort om meg
Flyttet nylig til Fredrikstad. Jobber som markedssjef i et firma som driver med software til ingeniører og 3D-printing. Har tidligere jobbet som bodyguard og har 15 års erfaring innen forskjellige kampsporter - men her hjemme er det samboer som bestemmer.. Har aldri vært i en slåsskamp på gata - er feig så langt det lar seg gjøre.

Lappen
Jeg solgte RX-8'n min for en liten måned siden - veldig trist. Hadde planer om å kjøpe en Toyota GT-86 til høsten, men så fikk jeg en genial ide. Hva med å ikke kjøpe ny bil? Jeg er livredd for parkeringsbulker, og hater å kjøre fine biler gjennom saltlaken. Jeg bestemte meg derfor for å ta førerkort for klasse A - avgjørelsen ble tatt 11. juni (drøye to uker siden). Jeg kommer med andre ord til å bytte ut bilen med motorsykkel. Samboer har en nyere Toyota som bruker luft og kjærlighet til drivstoff som jeg kan låne gjennom vinteren - i nødstilfeller så kan jeg våge meg med på et tog.

Teorikurs for MC ble gjennomført i går. Utrolig flink kjørelærer. Han ga oss streng beskjed om å ta teorien så fort som mulig, slik at man fikk bestilt oppkjøring. Jeg har i tidsperioden 22. juni - 24. tatt rundt 45 teoriprøver på teoritentamen.no. Etter kjørelæreren sin oppfordring så tok jeg sjansen på å prøve teorien på trafikkstasjonen i dag rundt lunsjtider. 39 av 40 riktige ! Veldig fornøyd, og jeg kan trygt si at spørsmålene på teoritentamen.no var vanskeligere enn de som var på selve teorien (om noen i samme situasjon er nysgjerrig).

Kjøreskolen er informert, så nå venter jeg bare på å få høre hvilken dato for oppkjøring jeg får. Første kjøretime er 1. juli - gleder meg veldig til å starte med kjøringen.

Kjøreutstyr
Måtte poppe et par aspirin og legge meg ned i fosterstilling etter å ha lest litt om utstyr. For en jungel. Etter litt prøving, hjelp fra dere på forumet og tilbakemelding fra forhandleren så er jeg noenlunde i mål.

Jakke og hjelm er i hvertfall spikret:

Bilde Bilde

Valgte å gå for hvit hjelm da det er enkelte som mener at det er litt mer synlig i trafikkbildet. Koster meg ingenting ekstra, og gjør meg potensielt bedre sett - enkelt regnestykke for min del.

Sykkel

Her var det også mye frem og tilbake. Etter prøvesitting, tips og mye lesing så ser det ut til å bli en helt ny Suzuki GSX650FA - ikke i boks enda. Det som solgte meg var god ergonomi (for meg), dreiemoment tilgjengelig i lave turtall, stabil på veien og ikke minst utseende.

Bilde

Sånn, da var første innlegget unnagjort.
Sist redigert av Cutless den 03 sep 2022, 18:54, redigert 26 ganger totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Ser bra ut dette :)

Som du ser så henger jeg på deg som en klegg :lol :erte

Jeg tror den sykkelen der er et meget fornuftig førstevalg. Pen sykkel, forholdsvis rimelig å forsikre (i forhold til R-sykler etc.) Er jo KUN du som skal kjøre sykkelen så da er det viktig at DU liker den samt sitter godt på den og ingen andre. :-)

Si ifra når du skal hente sykkelen da (hvis det ender med et kjøp snart, så kan vi jo ta en tur med deg bakpå :erte :mc1

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av SuperMorten »

Cutless skrev: Kjøreutstyr
Måtte poppe et par aspirin og legge meg ned i fosterstilling etter å ha lest litt om utstyr. For en jungel. Etter litt prøving, hjelp fra dere på forumet og tilbakemelding fra forhandleren så er jeg noenlunde i mål.
Ikke stress med det. I løpet av den første sesongen vil du erfare og finne ut av det. Du vi kanskje se problemer som du ikke ante eksisterte og tilsvarende løsninger. Du kommer til å erstatte og bytte ut osv :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Bra valg av sykkel, den er utrolig god! Om du skulle ende opp med å vente så lenge, så skal jo jeg sannsynligvis selge min når sesongen er over. Med LeoVince-potte og fullt veskesett. Riktignok har den da dratt seg oppunder 40 000 kjørte km :P

Uansett godt å se flere som får seg sykkel! Det er et godt valg!

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Bjerknez skrev:Ser bra ut dette :)

Som du ser så henger jeg på deg som en klegg :lol :erte

Jeg tror den sykkelen der er et meget fornuftig førstevalg. Pen sykkel, forholdsvis rimelig å forsikre (i forhold til R-sykler etc.) Er jo KUN du som skal kjøre sykkelen så da er det viktig at DU liker den samt sitter godt på den og ingen andre. :-)

Si ifra når du skal hente sykkelen da (hvis det ender med et kjøp snart, så kan vi jo ta en tur med deg bakpå :erte :mc1
Ja, akkurat som damene - hehe, neida. Svinebillig forsikring, ca 230 kr måneden for full kasko! Takk for generøsiteten, men tar sikte på å hente sykkelen dagen jeg tar lappen. Føler det blir for mye press hvis jeg har sykkelen stående hjemme når jeg tar lappen.. men du skal absolutt få lov til å vise meg favorittstrekningene dine i nærområdet.
SuperMorten skrev:
Cutless skrev: Kjøreutstyr
Måtte poppe et par aspirin og legge meg ned i fosterstilling etter å ha lest litt om utstyr. For en jungel. Etter litt prøving, hjelp fra dere på forumet og tilbakemelding fra forhandleren så er jeg noenlunde i mål.
Ikke stress med det. I løpet av den første sesongen vil du erfare og finne ut av det. Du vi kanskje se problemer som du ikke ante, eksisterte og tilsvarende løsninger. Du kommer til å erstatte og bytte ut osv :prf
Ja, blir sikkert det. Men tenkte det var lurt å bruke litt penger på utstyr i starten selv om det er en risiko - tenker da at det er lurt i forhold til sikkerhet og kjøreglede.
mortenolb skrev:Bra valg av sykkel, den er utrolig god! Om du skulle ende opp med å vente så lenge, så skal jo jeg sannsynligvis selge min når sesongen er over. Med LeoVince-potte og fullt veskesett. Riktignok har den da dratt seg oppunder 40 000 kjørte km :P

Uansett godt å se flere som får seg sykkel! Det er et godt valg!
Hei mortenolb, hyggelig at du stakk innom å. Jeg har lest bloggen din, og det var vell en av faktorene for at jeg trolig går for denne sykkelen. Virker som en veldig solid sykkel. Takker for tilbudet, men har fått for meg at nå skal jeg for en gangs skyld kjøpe et kjøretøy som er nytt - så får vi se hvordan det går da.. skal si ifra om ting forandrer seg.

Hvilke modifiseringer vil du anbefale på sykkelen? Holder den nok original så lenge som mulig, men kjenner jeg meg selv rett så blir det sikkert noen justeringer etterhvert..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Føler det blir for mye press hvis jeg har sykkelen stående hjemme når jeg tar lappen..
Det er helt riktig det! :knegg

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Ser absolutt det med å kjøpe nytt. Det vurderer jeg selv til neste sesong.

Jeg har ikke gjort noe med sykkelen selv. Anbefaler slip-on på grunn av utseende og lyd. Synes den orginale potta er svær og stygg. Jeg har også kjøpt led-blinklys og extendere til speilet, men ikke fått satt det på. Hvis du er litt bredskuldra og skulle føle behovet for å få speila litt lenger ut, så kan du sikkert overta spacerne om jeg ikke har satt de på før jeg selger den.

Absolutt en god sykkel, og jeg har ikke opplevd noe trøbbel med den utenom kjølevæske fadesen som du kanskje har lest om her inne, men det var jo bare jeg som krisemaksimerte, ikke et stort problem.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Er det forresten midtstøtte orginalt? Minns forrige eier nevnte at han hadde fått det montert. Det vil jeg nesten si er et must.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Hva er greia med midtstøtte?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av poulet_cavalier »

Cutless skrev:Hva er greia med midtstøtte?
Smøre kjede (om du har sånt), bytte dekk, parkere der det er trangt, lettere å vaske på venstre side m.m. etc. ogsåvidere.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Det gjør en del ting lettere, i mine øyne. I det dagligdagse så gjør det det mye lettere å smøre kjedet f.eks, og om du venter et sted og vil sitte på sykkelen er det mer behagelig å sitte på en vannrett sykkel(om enn noe trivielt). Eller ved bensinfylling hvor du ikke får sitti på sykkelen mens du fyller, så liker jeg at den står rett opp.
Utenom det så gjør det operasjonen å rengjøre kjedet veldig mye lettere, når du kommer litt bedre til og får snurra på hjulet uten å trille på sykkelen. Kan vel også være nyttig om du skal ha av bakhjulet og ikke bruker depotstøtte. Man klarer seg uten, men jeg digger å ha den.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg kan gjøre alle de tingene (unntatt dekkskifte) med en sidestøtte :)

Smøre kjedet:
Len sykkelen på støtten mot deg slik at bakhjulet står i luften, rull og smør i vei.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Det er klart, fullt mulig. Nå veier riktignok sykkelen din 80kg eller noe mindre, og det hjelper også litt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Snikendeugle »

Tja, det med sidestøtte løfting fungerer på de aller fleste sykler uavhengig av vekten.
En løfter ikke så mye, bare flytter vekten fra bakhjulet til sidestøtten.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Okei, takk for gode svar. Hva står sykkelen stødigst på da? Ift parkering - både på assfalt og grus.

Svar