Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Hei.

Først vil jeg takke for all den utrolig gode hjelpen jeg har fått så langt på min reise fra 4-hjul til 2-hjul. Kommer til å skrible litt underveis hvordan dette går.

Kort om meg
Flyttet nylig til Fredrikstad. Jobber som markedssjef i et firma som driver med software til ingeniører og 3D-printing. Har tidligere jobbet som bodyguard og har 15 års erfaring innen forskjellige kampsporter - men her hjemme er det samboer som bestemmer.. Har aldri vært i en slåsskamp på gata - er feig så langt det lar seg gjøre.

Lappen
Jeg solgte RX-8'n min for en liten måned siden - veldig trist. Hadde planer om å kjøpe en Toyota GT-86 til høsten, men så fikk jeg en genial ide. Hva med å ikke kjøpe ny bil? Jeg er livredd for parkeringsbulker, og hater å kjøre fine biler gjennom saltlaken. Jeg bestemte meg derfor for å ta førerkort for klasse A - avgjørelsen ble tatt 11. juni (drøye to uker siden). Jeg kommer med andre ord til å bytte ut bilen med motorsykkel. Samboer har en nyere Toyota som bruker luft og kjærlighet til drivstoff som jeg kan låne gjennom vinteren - i nødstilfeller så kan jeg våge meg med på et tog.

Teorikurs for MC ble gjennomført i går. Utrolig flink kjørelærer. Han ga oss streng beskjed om å ta teorien så fort som mulig, slik at man fikk bestilt oppkjøring. Jeg har i tidsperioden 22. juni - 24. tatt rundt 45 teoriprøver på teoritentamen.no. Etter kjørelæreren sin oppfordring så tok jeg sjansen på å prøve teorien på trafikkstasjonen i dag rundt lunsjtider. 39 av 40 riktige ! Veldig fornøyd, og jeg kan trygt si at spørsmålene på teoritentamen.no var vanskeligere enn de som var på selve teorien (om noen i samme situasjon er nysgjerrig).

Kjøreskolen er informert, så nå venter jeg bare på å få høre hvilken dato for oppkjøring jeg får. Første kjøretime er 1. juli - gleder meg veldig til å starte med kjøringen.

Kjøreutstyr
Måtte poppe et par aspirin og legge meg ned i fosterstilling etter å ha lest litt om utstyr. For en jungel. Etter litt prøving, hjelp fra dere på forumet og tilbakemelding fra forhandleren så er jeg noenlunde i mål.

Jakke og hjelm er i hvertfall spikret:

Bilde Bilde

Valgte å gå for hvit hjelm da det er enkelte som mener at det er litt mer synlig i trafikkbildet. Koster meg ingenting ekstra, og gjør meg potensielt bedre sett - enkelt regnestykke for min del.

Sykkel

Her var det også mye frem og tilbake. Etter prøvesitting, tips og mye lesing så ser det ut til å bli en helt ny Suzuki GSX650FA - ikke i boks enda. Det som solgte meg var god ergonomi (for meg), dreiemoment tilgjengelig i lave turtall, stabil på veien og ikke minst utseende.

Bilde

Sånn, da var første innlegget unnagjort.
Sist redigert av Cutless den 03 sep 2022, 18:54, redigert 26 ganger totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Ser bra ut dette :)

Som du ser så henger jeg på deg som en klegg :lol :erte

Jeg tror den sykkelen der er et meget fornuftig førstevalg. Pen sykkel, forholdsvis rimelig å forsikre (i forhold til R-sykler etc.) Er jo KUN du som skal kjøre sykkelen så da er det viktig at DU liker den samt sitter godt på den og ingen andre. :-)

Si ifra når du skal hente sykkelen da (hvis det ender med et kjøp snart, så kan vi jo ta en tur med deg bakpå :erte :mc1

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av SuperMorten »

Cutless skrev: Kjøreutstyr
Måtte poppe et par aspirin og legge meg ned i fosterstilling etter å ha lest litt om utstyr. For en jungel. Etter litt prøving, hjelp fra dere på forumet og tilbakemelding fra forhandleren så er jeg noenlunde i mål.
Ikke stress med det. I løpet av den første sesongen vil du erfare og finne ut av det. Du vi kanskje se problemer som du ikke ante eksisterte og tilsvarende løsninger. Du kommer til å erstatte og bytte ut osv :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Bra valg av sykkel, den er utrolig god! Om du skulle ende opp med å vente så lenge, så skal jo jeg sannsynligvis selge min når sesongen er over. Med LeoVince-potte og fullt veskesett. Riktignok har den da dratt seg oppunder 40 000 kjørte km :P

Uansett godt å se flere som får seg sykkel! Det er et godt valg!

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Bjerknez skrev:Ser bra ut dette :)

Som du ser så henger jeg på deg som en klegg :lol :erte

Jeg tror den sykkelen der er et meget fornuftig førstevalg. Pen sykkel, forholdsvis rimelig å forsikre (i forhold til R-sykler etc.) Er jo KUN du som skal kjøre sykkelen så da er det viktig at DU liker den samt sitter godt på den og ingen andre. :-)

Si ifra når du skal hente sykkelen da (hvis det ender med et kjøp snart, så kan vi jo ta en tur med deg bakpå :erte :mc1
Ja, akkurat som damene - hehe, neida. Svinebillig forsikring, ca 230 kr måneden for full kasko! Takk for generøsiteten, men tar sikte på å hente sykkelen dagen jeg tar lappen. Føler det blir for mye press hvis jeg har sykkelen stående hjemme når jeg tar lappen.. men du skal absolutt få lov til å vise meg favorittstrekningene dine i nærområdet.
SuperMorten skrev:
Cutless skrev: Kjøreutstyr
Måtte poppe et par aspirin og legge meg ned i fosterstilling etter å ha lest litt om utstyr. For en jungel. Etter litt prøving, hjelp fra dere på forumet og tilbakemelding fra forhandleren så er jeg noenlunde i mål.
Ikke stress med det. I løpet av den første sesongen vil du erfare og finne ut av det. Du vi kanskje se problemer som du ikke ante, eksisterte og tilsvarende løsninger. Du kommer til å erstatte og bytte ut osv :prf
Ja, blir sikkert det. Men tenkte det var lurt å bruke litt penger på utstyr i starten selv om det er en risiko - tenker da at det er lurt i forhold til sikkerhet og kjøreglede.
mortenolb skrev:Bra valg av sykkel, den er utrolig god! Om du skulle ende opp med å vente så lenge, så skal jo jeg sannsynligvis selge min når sesongen er over. Med LeoVince-potte og fullt veskesett. Riktignok har den da dratt seg oppunder 40 000 kjørte km :P

Uansett godt å se flere som får seg sykkel! Det er et godt valg!
Hei mortenolb, hyggelig at du stakk innom å. Jeg har lest bloggen din, og det var vell en av faktorene for at jeg trolig går for denne sykkelen. Virker som en veldig solid sykkel. Takker for tilbudet, men har fått for meg at nå skal jeg for en gangs skyld kjøpe et kjøretøy som er nytt - så får vi se hvordan det går da.. skal si ifra om ting forandrer seg.

Hvilke modifiseringer vil du anbefale på sykkelen? Holder den nok original så lenge som mulig, men kjenner jeg meg selv rett så blir det sikkert noen justeringer etterhvert..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Føler det blir for mye press hvis jeg har sykkelen stående hjemme når jeg tar lappen..
Det er helt riktig det! :knegg

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Ser absolutt det med å kjøpe nytt. Det vurderer jeg selv til neste sesong.

Jeg har ikke gjort noe med sykkelen selv. Anbefaler slip-on på grunn av utseende og lyd. Synes den orginale potta er svær og stygg. Jeg har også kjøpt led-blinklys og extendere til speilet, men ikke fått satt det på. Hvis du er litt bredskuldra og skulle føle behovet for å få speila litt lenger ut, så kan du sikkert overta spacerne om jeg ikke har satt de på før jeg selger den.

Absolutt en god sykkel, og jeg har ikke opplevd noe trøbbel med den utenom kjølevæske fadesen som du kanskje har lest om her inne, men det var jo bare jeg som krisemaksimerte, ikke et stort problem.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Er det forresten midtstøtte orginalt? Minns forrige eier nevnte at han hadde fått det montert. Det vil jeg nesten si er et must.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Hva er greia med midtstøtte?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av poulet_cavalier »

Cutless skrev:Hva er greia med midtstøtte?
Smøre kjede (om du har sånt), bytte dekk, parkere der det er trangt, lettere å vaske på venstre side m.m. etc. ogsåvidere.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Det gjør en del ting lettere, i mine øyne. I det dagligdagse så gjør det det mye lettere å smøre kjedet f.eks, og om du venter et sted og vil sitte på sykkelen er det mer behagelig å sitte på en vannrett sykkel(om enn noe trivielt). Eller ved bensinfylling hvor du ikke får sitti på sykkelen mens du fyller, så liker jeg at den står rett opp.
Utenom det så gjør det operasjonen å rengjøre kjedet veldig mye lettere, når du kommer litt bedre til og får snurra på hjulet uten å trille på sykkelen. Kan vel også være nyttig om du skal ha av bakhjulet og ikke bruker depotstøtte. Man klarer seg uten, men jeg digger å ha den.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg kan gjøre alle de tingene (unntatt dekkskifte) med en sidestøtte :)

Smøre kjedet:
Len sykkelen på støtten mot deg slik at bakhjulet står i luften, rull og smør i vei.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Det er klart, fullt mulig. Nå veier riktignok sykkelen din 80kg eller noe mindre, og det hjelper også litt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Snikendeugle »

Tja, det med sidestøtte løfting fungerer på de aller fleste sykler uavhengig av vekten.
En løfter ikke så mye, bare flytter vekten fra bakhjulet til sidestøtten.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Okei, takk for gode svar. Hva står sykkelen stødigst på da? Ift parkering - både på assfalt og grus.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

True. Er man vant til luksusen av midtstøtta så liker man seg best med. :sorry
Føler for min del at det er en viss risiko ved å vippe på sykkelen, uansett hvor liten det måtte være. Men alt i alt vil jeg si jeg ikke ser noen argumenter mot å ha midtstøtte på en sånn sykkel. :prop:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Okei, takk for gode svar. Hva står sykkelen stødigst på da? Ift parkering - både på assfalt og grus.
Har bare sidestøtte på min, men på grus/sand er vel begeg to like dårlige vil jeg tro. Jeg har for meg at sykkelen står stødigere på sidestøtten. Kommer også litt ann på hvor brede beina er på midtstøtten. Midtstøtten var vertfall bare i veien på CB500'en jeg kjørte da den hele tiden ville ta nedi i noen svinger.

Så personlig hadde jeg valgt bort midtstøtten hvis det var mulig. Ekstra vekt som man ikke har bruk for...tror jeg...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev:
Cutless skrev:Okei, takk for gode svar. Hva står sykkelen stødigst på da? Ift parkering - både på assfalt og grus.
Har bare sidestøtte på min, men på grus/sand er vel begeg to like dårlige vil jeg tro. Jeg har for meg at sykkelen står stødigere på sidestøtten. Kommer også litt ann på hvor brede beina er på midtstøtten. Midtstøtten var vertfall bare i veien på CB500'en jeg kjørte da den hele tiden ville ta nedi i noen svinger.

Så personlig hadde jeg valgt bort midtstøtten hvis det var mulig. Ekstra vekt som man ikke har bruk for...tror jeg...
Egentlig enig. Midtstøtten blir stort sett en "service-støtte". Føler vel at sykkelen står bedre på sidestøtta. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Kan ikke være særlig til vekt på midtstøtta? Ift. å ta nedi så tar fothvilerne nedi lenge før den gjør det på min. Nå må jeg sjekke om det var derfor bakhjulet mitt slapp. Kanskje midtstøtta tok i. Får se om den er bøyd :knegg :knegg

Står ganske stødig på begge, men føler sidestøtta er tryggere hvis det er sterk vind.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Kawagutten »

SuperMorten skrev:
Bjerknez skrev:
Cutless skrev:Okei, takk for gode svar. Hva står sykkelen stødigst på da? Ift parkering - både på assfalt og grus.
Har bare sidestøtte på min, men på grus/sand er vel begeg to like dårlige vil jeg tro. Jeg har for meg at sykkelen står stødigere på sidestøtten. Kommer også litt ann på hvor brede beina er på midtstøtten. Midtstøtten var vertfall bare i veien på CB500'en jeg kjørte da den hele tiden ville ta nedi i noen svinger.

Så personlig hadde jeg valgt bort midtstøtten hvis det var mulig. Ekstra vekt som man ikke har bruk for...tror jeg...
Egentlig enig. Midtstøtten blir stort sett en "service-støtte". Føler vel at sykkelen står bedre på sidestøtta. :prf
Kan fortelle dere at sykkelen står ikke bedre på sidestøtta enn på midtstøtta.
Føler meg ikke trygg i det hele tatt på varm asfalt når det gjelder sidestøtta for har hatt sykkel som støtta har gått igjennom asfalten på varme dager og det er noe den ikke ville gjort med midtstøtte.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Men midtstøtten krever vel et ganske plant underlag?

Ta med en liten plankebit etc. så kan man også bruke sidestøttene de få gangene man skal plassere sykkelen på glovarm asfalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av SuperMorten »

Man får se det an. På varme dager unngår man asfalt, på våte dager unngår man gjørme osv. På våren, når isen smelter, unngår man selvsagt denne.. :knegg Men seriøst, dersom sidestøtta går igjennom asfalten, vil vel midtstøtta også gjøre det, hvis man ikke har noe større å legge mellom..?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Jepp. Men nå snakka vi vel ikke om varm asfalt :D

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av JRO »

Er litt uenig med flere her, jeg tror jeg bruker midtstøtta 90 % av de gangene jeg setter sykkelen fra meg. Bruker sidestøtta til å gå av og på sykkelen, men ved parkering bruker jeg midtstøtta. Så for meg og min sykkel er midtstøtta mye i bruk.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av evike »

Har tjuvpauset litt på jobb og lest mesteparten av denne tråden.
Umiddelbar tanke: Hvis det er sånn å forstå at du starter kjøretimer nå i juli, hvorfor da ikke ha sykkelen hjemme for å få maksimalt med private kjøretimer? Mangler selvfølgelig en å øvekjøre med, men ser for meg at det er enklere hvis sykkelen er hjemme?
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Svar