Uten å være noen ekspert så har vel JHN et poeng. Jeg skjønner heller ikke at en twin nødvendigvis må ha større moment enn en firer. Større slaglengde og volum per sylinger betyr at maks moment kommer på lavere turtall (fordel twin). Færre sylindre betyr på den annen side at forholded mellom volum og ventilenes overflate er mindre på en twin (fordel firer).jhn skrev:Nei, vil ikke si at jeg generaliserer ... hvis du leser innleggene mine, så ser du at jeg undrer meg, jeg lurer og jeg spør.Flanker skrev:Du generaliserer på bakgrunn av egen erfaring med kun to sykler, og underbygger dette med data fra benkekjøring av mer eller mindre tilfeldige sykler, som ikke nødvendigvis er sammenlignbare. Gamle DL1000 V-Strom høstet vel mye kritikk for dårlig innsprøytning og en ujevn momentkurve, hvis jeg ikke husker feil.jhn skrev:Som sagt, så vet jeg at dette er nokså riktig i teorien, men siden jeg opplever det annerledes, og tidvis også ser det på grafer, så skriver jeg "myten" i anførselstegn. Det er jo ikke en ren myte, men heller ikke en udiskutabel sannhet.L-NA skrev:Sannheten med større diameter og lengre slaglengde - gir høyere dreiemoment er ingen myte. Den er skrevet i stein.
Jeg ville nok ikke skrevet det i stein.
Tro om ikke Jompa hadde et poeng når han nevnte at R4 har dobbelt så mange tenninger? At det kan ha en betydning?
Når det er sagt: Ja, en R4 kan fint ha like stort dreiemoment som en tilsvarende V2/B2/R2. Det viser alle kurver som legges ut. Men momentet vil, såfremt ikke ingeniørene har klart å trylle, gjennomgående komme ved høyere turtall. Fordel eller ulempe? Det er en smakssak. Personlig er jeg tilhenger av at sykkelen drar godt fra bånn og har et sterkt mellomregister, kontra "pukkelmoment" og effekt på topp.
Du ønsket deg også en ADV sykkel med R4 motor. Den finnes: Kawasaki Versys 1000. Løp og kjøp :-)
Det gjør jeg fordi jeg opplever det litt annerledes enn den etablerte sannheten skulle tilsi, og jeg har kikket litt på et tilfeldig utvalg momentkurver. Jeg har jo hatt andre V2 sjøl også, og opplevde også da at folk snakket det høye momentet, men forstod ikke helt hvor de hadde det fra. Jeg kommenterte det ikke den gang fordi jeg hadde lite sammenligningsgrunnlag ... enda mindre enn nå.
Altså, for å presisere .... jeg påstår ikke at "myten" er fullstendig feil, men jeg funderer litt over dette fordi jeg har sett og opplevd at den ikke alltid stemmer.
Ang, påstandene om den dårlige gangen til V-strom, så stemmer jo det, men det sies likevel at den er momentsterk på lave turtall.
Det virker som om folk har en lavere grense for hva som er et høyt moment på V2 enn på R4.
Legg merke til at heller ikke dette er en påstand, men et inntrykk.
Om du eller noen andre har to andre sykler som eksempler som bekrefter "myten" så er ikke det et nederlag for min del.
Versys er om mulig, styggere enn min sykkel, og derfor uaktuell
Dette er ikke enkelt..