Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Det har vært grusomt å se på kjøreklærne som henger ubrukt på veggen. Ren tortur! Men nå nærmer det seg endelig. Første kjøretime er i morgen tidlig.

Noen som har tips og råd til første kjøretime?
Første kjøretime er veldig grunnleggende og utgangspunktet dems er at du er HELT fersk (Noe du også er). Her lærer du alt fra å slure på clutchen, bli kjent med bremser etc. Jeg var vertfall på lukket område de første timene rett og slett for å bli kjent med sykkelen og kjøre litt sikksakk mellom noen kjegler etc. i lav fart. Kjøreskolelærer ser litt på teknikk, sittestilling (forankring) plassering av beina, blikk etc.

Så rådet er bare å være deg selv. Det skader nok ikke å være litt ydmyk og lærevillig. Det settes vel stort sett ingen krav til deg de første kjøretimene.

jeg kjørte i trafikk gjennom byen på første kjøretime, men da rett ned til denne avsperrede plassen vi skulle til. Det gikk jo fint det, men følte meg ikke veldig høy i hatten faktisk, selv om jeg har hatt billappen i 20 år. Dem spør først om du har øvekjørt mye og om du har lyst til å kjøre litt i trafikken selv den første gangen. Vertfall det som skjedde meg.

Det er vertfall vesentlig at du sitter relativt godt på skolesykkelen, for det er den samme sykkelen du skal kjøre på gjennom hele opplæringen. Også oppkjøringen. Vertfall var det slik der jeg var.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av SuperMorten »

Jeg hadde tre forskjellige sykler (minst) under opplæringen. En HD Sportster og et par forskjellige japsesykler. Fikk mer eller mindre velge selv. Før hver time. Men jeg hadde en del erfaring fra lett, og var sånn sett ikke helt ukjent med hvordan det fungerte på to hjul.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Takk for tips.

Jeg vet det er en KTM jeg skal kjøre, men ikke hvilken type :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Regner med at det kanskje er en Duke 690'eller noe. Lette fine sykler å kjøre dette skal være. Formue velge så hold deg langt unna cruisere. Flotte sykler som er gode å kjøre, men å trene balanse med disse mellom kjegler etc er langt vanskeligere. :)

Det er tydelig at det er forskjellig praksis hos de forskjellige kjøreskoler, men prøv og bli vant til EN sykkel og bruk denne hele tiden hvis mulig.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

De har to KTM'er, tipper de er av samme type - så blir nok kun en type sykkel å forholde seg til. Ja, håper på en Duke ^^

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av TOH »

Artig med første time :thumleft

Du starter vel med en sjekk av sykkelen. Fremmedlegemer i dekk, lufttrykk, lys, bremser osv.

Jeg startet rett på vei, men syntes vel at det hadde vært greit å starte på lukket området. Da kan man prøve bremsene litt bedre og styringen av sykkelen.

I løpet av opplæringen er det for min del dagen på bane som jeg lærte mest av. Morsomt var det og :prop:

God tur i morgen
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Tusen takk !

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Snikendeugle »

Mye sannsynlig Duke 690 du skal kjøre da ja :)
Lurer på hvordan trafikkskoler har frontet den dårlige injeksjonen ved lave turtall, om de har gått de ekstra stegene for å eliminere det med O2 mod, dreving etc. eller om de regner med at elevene skal bli mestre på å slure på clutchen :P

Veldig fin læresykkel, sett bort i fra den rykkingen ved lave turtall på en helt "stock" Duke.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Skal være obs på det Snikende.

Regnet ga seg for 3 minutter siden, ser ut som det blir blå/lysere himmel nå. Usikker på om jeg skal bruke regndressen...

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Da var første kjøretime over !

Det var utrolig gøy. Duken var fantastisk å kjøre. Rett ut i trafikken i 1,5 time. Gikk bra, men fikk tilbakemelding på at jeg bør kjøre raskere i svinger samt bedre sporvalg generelt. Hadde også litt høyt turtall og mye pådrag noen ganger.

Neste time er allerede i morgen, gleder meg :D

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av LordShaft »

Du har mye gøy å glede deg til :-) selv har jeg alltid litt gasspådrag i sving, tilpasser farten før jeg kommer i sving. Sporvalg vil komme etterhvert... Nyt det

Sony Z2

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Flanker »

Ift. svingkjøring og kjøreteknikk generelt kan denne videoen anbefales :prf
[video]https://www.youtube.com/watch?v=KVWLIfChUwg[/video]

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Snikendeugle »

Flanker skrev:Ift. svingkjøring og kjøreteknikk generelt kan denne videoen anbefales :prf
[video]https://www.youtube.com/watch?v=KVWLIfChUwg[/video]
+1
Kjempemye bra læring i den filmen. Spesielt gasskontroll biten. Anbefales til alle!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Det er en genial film, jeg så den for en uke siden. Men jeg skal se den igjen nå, blir noe annet å se den etter man faktisk har kjørt motorsykkel tenker jeg...

Jeg gjorde som jeg gjør når jeg kjører bil aktivt. Girer ned og bremser før svingen, og halveis gjennom svingen så starter jeg å gi på. Kanskje jeg skal gi på litt tidligere?

Tok det ekstra godt med ro i svingene da, jeg har jo aldri kjørt motorsykkel før :redface Så hadde gode marginer for å si det sånn.. Jeg synes det var værst med svinger hvor man ikke så utgangen - kjørte på en del veier jeg ikke har vært på før.

Angående turtall så la jeg meg på 4000 omdreininger når jeg kjørte - det var bra i 3 gir og oppover, men i 1 og 2 så ble det litt høyt fikk jeg beskjed om. Uvant med lyd fra 1 syllinder-motor - tror det var jeg som tenkte helt feil, og fikk inntrykket av at motoren sleit på lave turtall pga. motorlyden (som var j*vlig kul).

Sporvalg var mye vanskeligere enn jeg trodde. Hadde jo full score når det kom til teorien på sporvalg. Jeg koste meg jo sånn på sykkelen - plutselig kom jeg på sporvalg. La meg riktig. 10 sekunder senere så koser jeg meg så fælt igjen at det er glemt - haha. Men ja, får håpe det kommer vel etterhvert.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Da var første kjøretime over !

Det var utrolig gøy. Duken var fantastisk å kjøre. Rett ut i trafikken i 1,5 time. Gikk bra, men fikk tilbakemelding på at jeg bør kjøre raskere i svinger samt bedre sporvalg generelt. Hadde også litt høyt turtall og mye pådrag noen ganger.

Neste time er allerede i morgen, gleder meg :D
Jeg vil tro dette er en klassiker. Man bommer litt med sporvalg og man er litt usikker i svinger til å begynne med.

Håper å se deg på veien snart, for da må vi få til noen kveldsturer! :prop:

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Da var kjøretime (dobbeltimer) nr 2 gjennomført.

Idag fikk jeg prøvd meg i kjøregården.

Brems i 50 km/t - gikk veldig bra, eneste justering var å heve blikket samt unngå gass under brems.
Unnamanøver - gikk bra i 35-40 km/t. 50 km/t+ første gang var ikke optimal, men så fikk jeg påminnelse om forankring og blikk - så satt den.
Sving i 50 km/t - gikk veldig bra etter noe korrigering på blikk.
Brems i sving - var litt feig, bremsa litt tidlig. Gikk veldig bra etter det.
Krypkjøring - var forferdelig. Kvelte motoren flere ganger, veltet kjegler, nedi med føtta. Fikk så en demo av kjørelærer. Prøvde igjen, denne gangen uten å bruke bakbrems - gikk mye bedre. Toucha foten nedi et par ganger.

I forhold til hva jeg fikk tilbakemelding på sist gang så var svingene mye bedre nå, både mtp. fart og sporvalg. Skal ha en kjøretime (dobbel) til - totalt 3 doble timer, også er det kun langkjøring og banekjøring igjen. Vet ikke om det er lite eller mange kjøretimer for en som aldri har sittet på en mc før?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Da var kjøretime (dobbeltimer) nr 2 gjennomført.

Idag fikk jeg prøvd meg i kjøregården.

Brems i 50 km/t - gikk veldig bra, eneste justering var å heve blikket samt unngå gass under brems.
Unnamanøver - gikk bra i 35-40 km/t. 50 km/t+ første gang var ikke optimal, men så fikk jeg påminnelse om forankring og blikk - så satt den.
Sving i 50 km/t - gikk veldig bra etter noe korrigering på blikk.
Brems i sving - var litt feig, bremsa litt tidlig. Gikk veldig bra etter det.
Krypkjøring - var forferdelig. Kvelte motoren flere ganger, veltet kjegler, nedi med føtta. Fikk så en demo av kjørelærer. Prøvde igjen, denne gangen uten å bruke bakbrems - gikk mye bedre. Toucha foten nedi et par ganger.

I forhold til hva jeg fikk tilbakemelding på sist gang så var svingene mye bedre nå, både mtp. fart og sporvalg. Skal ha en kjøretime (dobbel) til - totalt 3 doble timer, også er det kun langkjøring og banekjøring igjen. Vet ikke om det er lite eller mange kjøretimer for en som aldri har sittet på en mc før?
Denne krypkjøringen er en overaskelse for de fleste tror jeg i førsten. Denne bør du trene mye på for her skal du ikke drite deg ut mye før du stryker. Noen sensorer er rasshøl (har jeg hørt) og har bestemt seg for å stryke så fort beinet går nedi bakken, mens andre (kanskje de fleste) sensorene ser på en helhet og bryr seg ikke om du toucher lett nedi med beina en gang eller kanskje to. Riv av en kjegle bør heller ikke bety stryk, men sett deg som mål og klare denne 100% så slipper du å tenke på dette. Er bare trening som skal til :D

Husker ikke hvor mange timer jeg hadde men det høres "normalt" ut de timene du har hatt nå. Du lærer mye på landeveiskjøringen samt sikkerhetskurs på bane. Hele poenget er å kjøre mye.
Har du fått noen til å øvekjøre med deg da?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Ja, må få øvd litt mer på den. Jeg har sett videoer av den, og forventet at det skulle være vanskelig - men ikke så brutalt som det var. Men var mye lettere når jeg kun konsentrerte meg om gass og klutsj. Kjenner at låret noen ganger går ut for å balansere, og det er da jeg mister balansen - må overstyre å tvinge beina til å ha god forankring.

Nei, ingen som har meldt seg enda - hehe. Jeg driver å spaner etter en blå Yamaha som vanligvis står parkert her ute. Vet det er en som kjører den, må bare finne ut hvem..

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Prøv også å tenke på hvor du har overkroppen. Det å bruke overkroppen til å balansere mer bevisst fikk meg fra OK til å klare det helt fint.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Takk for tipset - det skal jeg definitivt prøve !

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Ja, må få øvd litt mer på den. Jeg har sett videoer av den, og forventet at det skulle være vanskelig - men ikke så brutalt som det var. Men var mye lettere når jeg kun konsentrerte meg om gass og klutsj. Kjenner at låret noen ganger går ut for å balansere, og det er da jeg mister balansen - må overstyre å tvinge beina til å ha god forankring.

Nei, ingen som har meldt seg enda - hehe. Jeg driver å spaner etter en blå Yamaha som vanligvis står parkert her ute. Vet det er en som kjører den, må bare finne ut hvem..
Den vil du automatisk bli bedre på hvis du får øvekjørt en del og spesielt køkjøring i rushtrafikken etc. Vil gi deg balansetrening. Du kan sikkert trene på det samme hvis du har en moped. Prinsippet er jo likt... :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev:Ja, må få øvd litt mer på den. Jeg har sett videoer av den, og forventet at det skulle være vanskelig - men ikke så brutalt som det var. Men var mye lettere når jeg kun konsentrerte meg om gass og klutsj. Kjenner at låret noen ganger går ut for å balansere, og det er da jeg mister balansen - må overstyre å tvinge beina til å ha god forankring.

Nei, ingen som har meldt seg enda - hehe. Jeg driver å spaner etter en blå Yamaha som vanligvis står parkert her ute. Vet det er en som kjører den, må bare finne ut hvem..
Ops... Dobbeltpost fjernet...

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Sv: Cutless sin blogg

Legg inn av KydeX »

Elolz skrev:Gassen skal jo på så tidlig som mulig i sving, ifølge "twist of the wrist". Gjør nedgiring og mest mulig av evt nedbremsing før svingen, gå tidlig på gassen og øk den gradvis gjennom svingen, så retter den opp sykkelen for deg og :thumleft Selv liker jeg å gire ned et hakk mer enn strengt tatt nødvendig for å bruke gassen mer i svingen og skyte fart ut av den ;-)
Det liker jeg også til tider, men man bør ikke starte med et gir lenger ned enn nødvendig hvis man er fersk eller ukjent med sykkelen. Ihvertfall ikke hvis det er en kraftig sykkel, uten antispinn.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Eneste jeg har er sykkelen til samboer - så er begrenset...

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Takk Elolz - tar til meg alt av råd og tips. Sitter å "kjører" løypa i hodet mitt om og om igjen nå.

Den ene gangen det gikk bra så føltes det ut som den enkleste øvelsen av alle, men det er den konsistensen jeg trenger - vet ikke hva som gjorde at det gikk veldig bra en gang. Tror det hjalp og ikke tenke så mye på at jeg skulle kjøre så sakte som mulig.

Svar