Importere MC fra Sverige

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
chrisss
Innlegg: 7
Registrert: 21 jan 2014, 23:35
Motorsykkelen din: Ingen atm.

Importere MC fra Sverige

Legg inn av chrisss »

Hei! Har noen tanker om å importere en 2007 Suzuki DRZ 400SM fra Sverige, og har derfor noen spørsmål angående dette.

- Importavgiftene beregnet på toll.no, er dette alt av avgifter som vil tilkomme?

- Etter som jeg har forstått, må sykkelen vises før den kan bli registrert på norske skilter (gjelder iallefall bil). Sykkelen jeg har sett på er utstyrt med "Yoshimura RS2 Helsystem, Dynojet bestyckningskit, Zeta handguard, Mini blinkers, Tail Tidy". Vil dette isåfall ha noe å si om jeg skal registrere den på norske skilt, klasse A2?


Takk for svar.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Importere MC fra Sverige

Legg inn av Kawagutten »

Du kan regne med frakt og moms på frakta,visning på biltilsynet tror jeg er 750.
Må nok ha orginal anlegg hvis ikke det som står på er ce godkjent for den sykkelen.Tail tidy kan nok måtte byttes til orginal den også og miniblinkers vet jeg ikke.Får du ikke med det som er orginalt blir det fort en dyr sykkel.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Importere MC fra Sverige

Legg inn av Epylypzon »

Hvis du legger inn frakt på toll.no skal dette være alt.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

chrisss
Innlegg: 7
Registrert: 21 jan 2014, 23:35
Motorsykkelen din: Ingen atm.

Re: Importere MC fra Sverige

Legg inn av chrisss »

Frakter sykkelen med varebil selv, så moms på frakta slipper man som regel da. Får med alt av originaldeler, så da får jeg bare skru litt før evt. visning :)

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Importere MC fra Sverige

Legg inn av Legendary »

Importerte sykkel selv på egenhånd forrige måned. Importedelen var overraskende lett! Sørg for å få med vognkort (registreringsbevis) del 1 & 2. Det må også fylles ut et eksportblankett (https://www.transportstyrelsen.se/sv/Bl ... nom-EUEES/" onclick="window.open(this.href);return false;) av selger som blir sendt inn til det tilsvarende Statens Vegvesen i Sverige; transportstyrelsen.

Selvfølgelig en fordel å skrive kontrakt også + at du må huske å kjøre på rødt når du kommer til grensa. Der leverer du vognkort 1 & 2, kjøpskontrakt for beregning av moms og du får et eksportbevis av Tollvesenet som må sendes til selger. Deretter må du bestille godkjenningstime hos Statens Vegvesen per tlf.

Tror det er lurest å importere en sykkel som er så original som mulig med tanke på registrering.
Har time selv på fredag, skal oppdatere åssen det går! :-)

chrisss
Innlegg: 7
Registrert: 21 jan 2014, 23:35
Motorsykkelen din: Ingen atm.

Re: Importere MC fra Sverige

Legg inn av chrisss »

Legendary skrev:Importerte sykkel selv på egenhånd forrige måned. Importedelen var overraskende lett! Sørg for å få med vognkort (registreringsbevis) del 1 & 2. Det må også fylles ut et eksportblankett (https://www.transportstyrelsen.se/sv/Bl ... nom-EUEES/" onclick="window.open(this.href);return false;) av selger som blir sendt inn til det tilsvarende Statens Vegvesen i Sverige; transportstyrelsen.

Selvfølgelig en fordel å skrive kontrakt også + at du må huske å kjøre på rødt når du kommer til grensa. Der leverer du vognkort 1 & 2, kjøpskontrakt for beregning av moms og du får et eksportbevis av Tollvesenet som må sendes til selger. Deretter må du bestille godkjenningstime hos Statens Vegvesen per tlf.

Tror det er lurest å importere en sykkel som er så original som mulig med tanke på registrering.
Har time selv på fredag, skal oppdatere åssen det går! :-)
Takk for et utfyllende svar, godt å høre prosedyren fra noen som har vært borti import selv:) Visste faktisk ikke om dette med eksportblankett, så bra du sa det. Stopper du kun hos norsk toll, eller hos den svenske også? Betalte du alt av avgifter der og da?

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Importere MC fra Sverige

Legg inn av Legendary »

chrisss skrev:
Legendary skrev:Importerte sykkel selv på egenhånd forrige måned. Importedelen var overraskende lett! Sørg for å få med vognkort (registreringsbevis) del 1 & 2. Det må også fylles ut et eksportblankett (https://www.transportstyrelsen.se/sv/Bl ... nom-EUEES/" onclick="window.open(this.href);return false;) av selger som blir sendt inn til det tilsvarende Statens Vegvesen i Sverige; transportstyrelsen.

Selvfølgelig en fordel å skrive kontrakt også + at du må huske å kjøre på rødt når du kommer til grensa. Der leverer du vognkort 1 & 2, kjøpskontrakt for beregning av moms og du får et eksportbevis av Tollvesenet som må sendes til selger. Deretter må du bestille godkjenningstime hos Statens Vegvesen per tlf.

Tror det er lurest å importere en sykkel som er så original som mulig med tanke på registrering.
Har time selv på fredag, skal oppdatere åssen det går! :-)
Takk for et utfyllende svar, godt å høre prosedyren fra noen som har vært borti import selv:) Visste faktisk ikke om dette med eksportblankett, så bra du sa det. Stopper du kun hos norsk toll, eller hos den svenske også? Betalte du alt av avgifter der og da?
Stoppet kun hos Tollvesenet i Norge, ja. Viktig at du stopper på en betjent tollstasjon forresten. Jeg stoppet på tollstasjonen i Svinesund. Betalte moms (25 % av kjøpesum) der og da, det hele var unnagjort på under 10 min. Når det gjelder engangsavgift blir den beregnet hos Statens Vegvesen på godkjenningstimen! :-)

Vincent Valentine
Innlegg: 1
Registrert: 16 aug 2014, 18:20
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Importere MC fra Sverige

Legg inn av Vincent Valentine »

Har ett lite spørsmål.. Kan man importere og få "hvilken som helst" sykkel som er registrert for vei i utlandet, godkjent og registrert for bruk på vei her i norge? tenker da spessielt på honda crf 450 r.

chrisss
Innlegg: 7
Registrert: 21 jan 2014, 23:35
Motorsykkelen din: Ingen atm.

Re: Importere MC fra Sverige

Legg inn av chrisss »

Vincent Valentine skrev:Har ett lite spørsmål.. Kan man importere og få "hvilken som helst" sykkel som er registrert for vei i utlandet, godkjent og registrert for bruk på vei her i norge? tenker da spessielt på honda crf 450 r.
Ta en titt her :-)

Svar