Carpa skrev:Jeg går og funderer på å bytte MC fordi jeg føler at jeg trenger en som passer meg ergonomisk bedre. Noen her som har erfaring med at det er stor forskjell på de forskjellige motorsyklene? Jeg har jo egentlig bare erfaring med min egen ER6 og har ikke kjørt andre MC'er langt nok til kunne si om de er gode eller dårlige for meg.
Hva mener du er viktigst å ta hensyn til? Høyden på styret, hvor langt frem det er til styret, benstilling, andre ting?
Finnes det en oppskrift på hva som er mest komfortabel kjørestil? Sittende rett opp, lent litt forover, lent bakover...
Årsaken er plagsom høyre skulder og arm. Mener selv at jeg slapper bra av i armene, men kjenner det godt i skuldrene etter noen mil.
Cruisekontroll hadde vært noe, da er det i hvertfall mulig å kunne bevege høyrearmen litt mer under kjøring og man slipper det statiske taket rundt gassrulla.
Jeg tror det er et hav av ting som bestemmer hvilken sykkel som passer akkurat DEG best. Jeg tror de aller fleste av oss tenker veldig mye på utseendet (utseendet på sykkelen altså) og jeg tror vi er villig til å gå langt for å få den sykkelen vi vil ha med tanke på nettopp dette. Altså innen rimelighetens grenser, men utseendet veier tungt hos mange.
Så har man jo noen som har litt problemer med ryggen, armene, stiv nakke, dårlig hørsel, problematisk fot etc. etc. Listen er lang.
Jeg har ikek rare erfaringen selv, men jeg har nå kjørt 380 mil på litt over en måned med min sykkel og jeg har ennå til gode og få vondt eller bli sliten noe sted når jeg kjører. Mister litt blodomløpet til hendene etter ett par timer, men det er nok fordi hanskene jeg har er litt for trange. Velger vertfall å tro det, men nå har jeg jo bestillt meg nye...
Hva som er mest riktig å tenke på med tanke på sittestilling er derfor også opp til hver enkelt, tror jeg. Det viktigste for meg er at jeg sitter i en avslappet og ikke en anstrengt posisjon når jeg kjører vanlig. Noen liker å ha litt "spenn" i beina, mens andre liker å ligge litt fremover (men ikke å kjøre R-sykkel). Så og gi spesifikke råd om hva som er riktig ergonomi til en annen person blir nermest umulig å svare på.
MEN! Man kan jo synse og diskutere litt og det er jo det som er så fint med slike forum så her kommer vertfall MIN mening ut fra MINE preferanser:
Jeg tror at jo høyere styret er jo mer heng får man i armene (naturligvis) og sjansen øker for at blodomløpet til fingrene blir dårlig på sikt og krever at man slipper rulla og rister løs litt. Kjører man ikke langt a gangen så bør kanskje ikke dette være veldig viktig. Er vel kanskje stort sett de hardbarka Harley gutta som kjører rundt med hendene over hodet...?
For MEG så er beinstillingen kanskje det viktigste. Beina må hvile naturlig på fothvilerene/brettene og tilgangen til girsjalter/brems må være bra uten for mye bevegelser. Har som sagt kjørt en liten CB500 og der satt jeg hele tiden med beina i "spenn" og hver gang jeg skulle gire så brukte jeg mye energi på og flytte foten. Altså ergonomisk ikke riktig for meg. Jeg ble helt kald på leggene etter 30 minutter og mistet blodomløpet til føttene. Helt uaktuelt å kjøpe noe slikt for meg da jeg liker lange koseturer.
Med plagsom skulder og arm føler jeg det naturlig å svare at man bør kunne sitte i en avslappet stilling uten at man ligger fremover etc. En svak fremoverlent kan nok være bra og kompenserer for litt luftmotstand. Men er du en som liker å kjøre aktivt og fort til tider så blir jo luftmotstanden noe man stadig må jobbe i mot og da må man jo på en måte "henge" fra styret. Man merker vel fort selv hvor skoen trykker tror jeg så hva man bør gjøre er nok helt umulig for andre å svare på.
Men kjøper man en BMW 1200GS med justerbar vindskjerm, cruisecontrol, elektronisk demperjustering og ellers alle andre duppeditter som kan fåes så får man vertfall en sykkel som kan konfigureres mye bare ved hjelp av trykk på noen knapper. Man sitter ganske oppreist, man slipper luftmotstand etc. Om man liker sykkelen med tanke på utseende og ikke minst pris er jo en annen ting...
jeg kan ikke annet si en lykke til i jakten på en evt. ny sykkel. jeg tror ikke jeg har vert til så mye hjelp her og erfaringsgrunnlaget er heller ikke veldig stort, men man taler jo som man reder, og det er jo det som er sp fint med slike forum
