Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Hei!
Under årets rundtur i Nord-Norge fikk jeg en ulyd i drivlinja som ikke høres god ut, så jeg håper kanskje noen her inne på forumet kan hjelpe meg med å stille riktig diagnose. Det er snakk om en Suzuki Vstrom 650 2004 modell, som har rullet vel 65000 km. Jeg har hatt den i 2 år og kjørt ca 15000 km og jeg vet ikke så mye om hva tidligere eiere har gjort med sykkelen. Jeg har gjort en del service på den selv og har hatt den inne på verksted for ventiljustering og skifte av bakhjulslager. Har også fått skiftet til wilbers gaffelfjærer. Men jeg har ikke skifte kjede og drev ennå, planen var å gjøre dette i vinter. Bakdemperen er også mer eller mindre gåen, så den vil også bli skiftet ut med en wilbersdemper. Nå står imidlertid min kjære vstrom parkert, og jeg vet ikke helt hva ulyden skyldes, men er redd for at lageret på akslingen kanskje er skadet. Jeg kjørte i sommer ca. 70-80 mil med denne lyden før jeg, etter en prat med en svært hjelpsom og travelt opptatt verkstedmester på et MC-verksted i Harstad, bestemte meg for å sende både vstromen og meg med hurtigruta hjem til Kirkenes. Bakgrunnen for avgjørelsen om denne forsmedelige hjemreisen blant tyske pensjonister, var at ulyden vedvarte og at jeg oppdaget oljellekasje fra dekslet rundt framdrevet. Verkstedmesteren i Harstad mente, ut i fra min beskrivelse, det godt kunne være lageret på drivakslingen som var ødelagt og anbefalte å ikke kjøre mer. Jeg tok derfor ikke sjansen på å kjøre de siste 100 milene hjem.

Jeg mener selv jeg har justert kjedestrammingen i henhold til manualen, med slakke på 20 til 30 mm. Jeg har kjørt alene med kofferter og oppakning for en ukes telttur. Men det jeg lurer på er om den dårlige bakdemperen har bidratt til at kjede likevel har blitt for stramt. Jeg har nå tatt av og rengjort både kjede og drev. Det jeg oppdaget da jeg tok av drevet var at det ikke satt særlig godt fast og slettes ikke med de foreskrevne 145 nm, så det er mulig det har vært en liten slakke her. Etter rengjøring har jeg montert drevet på nytt og dradd det til godt, og tatt en testrunde. Da jeg kom tilbake kjente jeg at det var en liten slakk i drevet ut og inn, men etter at motoren ble kald klarer jeg ikke å kjenne noe slakke og drevet går fint rundt. På testturen kjørte jeg uten bagasje og med mer slakk på kjedet enn det jeg tidligere har hatt, jeg klarte ikke å høre noe ulyd da. Det jeg også oppdaget etter testturen da jeg inspiserte drevet, var at det kom noe olje ut fra pakningen rundt klutsjstangen, så det er mulig at den oljelekkasjen jeg oppdaget under turen kom fra denne pakningen.

Det ble et lang innlegg dette, men jeg er selvsagt bekymret for at jeg har et ødelagt lager inne i motoren og at en slik reparasjon vil bli både komplisert og dyrt. Tenkte derfor jeg må høre med de mange kloke og erfarne hoder her inne før jeg går til noe mer drastiske skritt. Har fortsatt et håp om at dette ikke er alt for alvorlig :[-o< Vedlagt følger en liten video fra turen i sommer hvor ulyden høres ganske godt (i alle fall for meg) og bilder av framdrevet og av akslingen.

Tusen takk for alle svar:-)
Mvh
Ketil

http://www.youtube.com/watch?v=F1kS3M0M ... ube_gdatao" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Anaxim »

At det er litt ut-inn slakk på primærdrevet er normalt. Det er i alle fall det på min Fazer (90k). At det ikke lekker olje fra akselen til primærdrevet må jo også være beroligende.
Jeg ville ha tørket (svært) godt av ved kløtsjkabelen,beholdt kjedet (litt) slakt og kjørt en tur igjen, og studert reultatet da.
Å ha (litt) slakkere kjede enn det som anbefales er bare fint. Da unngår du skader på lageret til primærdrevet. Lykke til!

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Barbarozza »

Denne oljelekasjen du snakker om tror jeg har med kjedesmøringen din å gjøre. Smører du godt og ofte legger deg seg mye ekstra rundt drevet foran. Når det blir varmt så renner det ofte litt ut under der. Siden du har sjekket og ikke ser noe lekasje er jeg 99% sikker på at det er grunnen.

Ang ulyd, drevet ditt begynner å bli slitt, så ta en grundig sjekk av kjedet.Ville tro at et eller flere ledd har "skjært" seg, dvs at de kan ikke bevege seg slik de skal. Vanlig på langtgående kjeder med god smøring. Drevene ser da forbausende bra ut, men kjedet tar kvelden da o ringer går stykker pga elde, smuss og slitasje ++

Ville tro at å montere nytt kjede og drev så er problemet ditt borte

Hvis du ser på drevet ditt ser du at det er slitt på bildet ved at avstanden på den ene siden der kjedet tar av er mer nedhøvla en på andre siden.

Og etter å ha hørt på youtubevideoen din er jeg helt sikker på at ett ledd er gåent, det kommer med jevne mellomrom.

olje fra clutchstanga er også normalt :-) jeg glemte meg for noen år siden da jeg overhalte clutchpumpa nede og fyra motoren uten å ha stanga på plass...og tappa sikkert en halv liter olje ut den veien før jeg skjønte hva som skjedde
Memento mori

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av PCP »

Jeg ville ikke vært så veldig bekymret for at slitt demper skader drivverk. Det er fjæren som bestemmer høyden og et korrekt justert kjede skal ikke være for kort selv om du bonner fjæra i korte øyeblikk grunnet slapp dempning.

Men lyden var jo ikke pen, og den følger åpenbart hjulhastighet. Får du den frem på samme måte hvis du kjører sykkelen på midtstøtta? Er det likt om du henger på motor (motorbremser), eller drar? Er uansett vanskelig å stille diagnoser over Internett, men for meg høres det egentlig ikke ut som lager på utgående aksel. Lyden hadde veldig lange intervaller, mye lenger enn feks et klakk pr runde utgående aksel snurrer. Hørtes mer ut som ett klakk pr runde kjedet går, eller noe sånt... :-k

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23122
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Bjerknez »

Uten at JEG er noen mekaniker (for å si det mildt) så synes jeg også det høres ut som om det er kjedet ditt.

Skal ikke vedde alle pengene på dette, men kona kan jeg alltids unnvære :lol
Neida, bytt drev og kjede, så tør jeg tippe problemet forsvinner. Vertfall med tanke på den ulyden.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Kmann »

Det hørtes ut som om et par ledd på kjedet var ferdige ja, ettersom det kom med så jevne mellomrom. Noe lager i girkassa hadde gitt en annen lyd, og jevnere hyleaktig. Det høres og ut som det er utenfor blokka/girkassa di, og ikke inni. Som all feilsøking, begynn med det enkleste og det som er utenpå, elimineringsmetoden. Drevet her sett bedre dager, skift drev og kjede, kan tippe lyden blir borte.. :-k
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg har lignende ulyder i kjedet mitt. AMD sa ganske enkelt etter en sjekk at det var slitt kjede som bør byttes.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Det var svært oppløftende tilbakemeldinger å få på mine bekymringer og har nå fått troa på at sesongen ikke er helt over ennå :D . Nytt kjede og nye drev skal bestilles omgående. Tusen takk for alle svar!
Hva slags kjeder og drev anbefales? ser at det opereres både med 0-ring og x-ringkjeder, og er det noen spesielle fabrikanter som er å foretrekke framfor andre? Tror det er et did-kjede som står på nå.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Barbarozza »

http://www.wemoto.com/bikes/suzuki/dl_6 ... rom/04-05/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror dette er riktig modell, men sjekk sjøl !!!!!!!

Nede på transmisson section....DID kjede er bra, og du kan velge mellom JT og Sunstar pakke på drevene. Synes prisen på Sunstar er såvidt mye høyere at jeg kan ikke skjønne at kvaliteten er såvidt mye bedre :) But your choice


Siden du må ut med litt frakt, tenk på hva du trenger ellers..oljefilter og luftfilter, plugger, evt bremseklosser. Lurt å ta med når du først bestiller og koster ikke all verden

Wemoto trekker automatisk fra engelsk moms. Sender raskt og er min favorittkanal når det gjelder deler. Anbefales
Memento mori

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Hei Barbarozza og takk for tips og link! Er ikke så erfaren med å bestille deler eller forsåvidt andre ting fra utlandet, hvordan blir det i forhold til fortolling av slike varer? Utgjør fratrekket av engelsk moms omtrent det du må ut med i norsk fortolling?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av mortenolb »

Apropos kjede, kjenner du noe slags "slag" i fothvilerne med jevne mellomrom? Det gjorde jeg da kjedet mitt begynte å bli slitt. Tok bare litt tid før jeg skjønte at dét var grunnen :P
En annen ting var at kjedet kunne ha riktig slakk, for så dra det rundt litt også var det en helt annen stramhet et annet sted, men sånne ting skjer vel kanskje bare når man som meg kjører og håper på det beste, til det faktisk går helt til helvete.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Kjenner ikke slag på fothvilerne nei, men tror nok min ulyd har med slitt kjede og ledd slik det har blitt beskrevet lenger opp i tråden. Jeg valgte også tenke positivt de første 500 km, men da det begynte å dryppe litt olje slo dommedagstankene til :evil

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Barbarozza »

Dette var jo bare et forslag :vs

Du kan handle fra der du vil, eller så svarer jeg ja på spørsmålet ditt :) Du har rett

I mellomtiden kan du gjøre følgende som en reserveløsning hvis du MÅ kjøre

Lag deg et bad av diesel eller parafin, rens hele kjedet i dette, spesiellt det leddet som er gåent...prøv å bend det fram og tilbake og se om det løsner litt, bruk gjerne WD40 på selve leddet..

Bare husk at kjedebrudd kan få katastrofale følger...

Ellers kan du kjøpe løse lengder av kjeder også, og da behøver du bare drevene...

http://www.gheier.no" onclick="window.open(this.href);return false;

og biltemakjedene kan også fungere som en løsning, men usikker på om de har 530
Memento mori

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av mortenolb »

Jeg har et 530 kjede på som jeg ikke skal ha, om du har lyst på et brukt ett :lol

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Ulyd i drivlinjen på 650 Vstrom

Legg inn av Ketil »

Tror jeg venter med kjøring til nytt kjede og nye drev er på plass, men takk igjen for nyttige tips :D Blir nok å bestille fra wemoto da jeg ser de har både rett kjede og drev på lager.

Svar