tullestein skrev:Nå har jeg lastet opp en video så kan dere som er interessert se på turteller og lyd om det er normalt.
http://youtu.be/ZoOyyI-BMBE" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjekket for lekkasjer mellom innsug og forgassere, og det ser tett ut. Brukte startgass. Får ikke synket forgassere før imorgen. Trenger lenger drivstoffslange for å få det til, men koblet til instrumentet for å se når motoren gikk og det var ikke mye forskjell mellom dem.
Når det gjelder blandingsforholdet så har jeg ikke vært i nærheten av noen justeringsskrue for dette på noen forgassere. Det er jeg redd bare vil kødde ting til. Og den går jo fint og rolig. Men det hadde vært greit å vite om den får for mager blanding.
Hva er indikasjoner på det?
Nå vet ikke jeg hvordan den var før, men i mine øyne ser dette godt innenfor normalt ut. Ved typiske feil, falsk-luft, og annet nevnt faller turtallet mye saktere enn dette. Ifht motorbrems og tomgang vil du tilsynelatende være nede på stabil tomgang ila maks 1-2 sekunder, etter det er det selve tomgangsturtallet som avgjør.
Siden du (klokelig) har holdt deg unna blandingsskruene, og ikke har endret noe på innmaten forøvrig, og også fått bekreftet at det ikke er lekkasjer, og den går pent, hakkefritt på tomgang/lite gass, så ville jeg nok fortsatt å holde meg unna.
Symptomene er ellers en eller fler av tingene nevnt over, og man kan også se det på tennpluggenes farge. Men når jeg nevnte falsk-luft tidligere så snakket jeg om lekkasjer, og med andre ord mager blanding som påvirker hele gass-spekteret og dermed kan være skadelig. Blandingsskruene styrer derimot i all hovedsak blandingen bare på tomgang og helt i starten av gassen, etter dette så er det hhv stempelnålens posisjon og hoved-dysens størrelse som avgjør blandingsforhold, mao ting du ikke har endret.
Hvis man ikke er veldig glad i å fikle, så vil jeg si at blandingsskruer på en motor med 4 forgassere er litt sånn
"if it aint broke, dont fix it"-sak. Det skal normalt ikke være nødvendig. :-)