Slett ikke dum, denne.
Viser på en god måte hvordan man skal gå fram og hvorfor man bør justere støtdemperne på sykker'n (klikk på bildet for å se instruksjonsvideoen...):
[img]http://img12.imageshack.us/img12/8174/s ... stment.jpg[/img]
Justering av støtdempere
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Justering av støtdempere
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Justering av støtdempere - instruksjonsvideo
Jeg er motstander av å prøve å være smart. Koster veldig lite å få hjelp til dette her.
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Sted: Drammen
- Kontakt:
Demperinnstillinger - 'gammel' MC blir som ny?
Jeg mener at det er ett annet viktig poeng, som folk vanligvis overser.
Og det er oppsettet på dempere. :=D>
Det er vanligvis masse å hente på støtdempere, hvis de ikke er rørt siden de kom fra fabrikken.
Her har en en link som viser hvor store konsekvenser det ble for denne GSX1400 eieren
Han "slapp" å kjøpe ny sykkel.
Det var "bare " å endre "oppsettet"
http://gsx1400fe.co.uk/images/mcn_settings_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://gsx1400fe.co.uk/images/mcn_settings_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Og det er oppsettet på dempere. :=D>
Det er vanligvis masse å hente på støtdempere, hvis de ikke er rørt siden de kom fra fabrikken.
Her har en en link som viser hvor store konsekvenser det ble for denne GSX1400 eieren
Han "slapp" å kjøpe ny sykkel.
Det var "bare " å endre "oppsettet"
http://gsx1400fe.co.uk/images/mcn_settings_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://gsx1400fe.co.uk/images/mcn_settings_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Demperinnstillinger - 'gammel' MC blir som ny?
La like så godt innlegget Erling kom med i "Luftfiltertråden" hit til "Demperinnstilinger" tråden, jeg.
Nettopp fordi jeg tror at det han tar opp interesserer flere enn meg.
Jeg har selv eksperimentert litt med bakdemperjusteringer på TDM'en fordi jeg ofte kjører med passasjer. Hun er ikke spesielt stor og tung, men sammen med bagasje for to - toppboks og sidevesker i hardplast - var sykker'n i mykeste laget. Etter justeringer ble ting bedre, men jeg er nok enda ikke kommet i mål med optimale innstillinger, ikke minst fordi jeg ikke har gjort noenting med innstillingene på demperne foran... :-
Jobber med saken og ser gjerne at denne tråden gir meg flere tips jeg og andre kan bruke.
Kan jo gjerne begynne med å be om en god norsk forklaring på ordene man stadig vekk leser på sider som handler om demperjusteringer, nemlig disse:
Rear preload
Rear rebound
Rear compression.
Jeg er sikker på at noen av verkstedforlka på Forumet kan forklare diss begrepene på en folkelig og vettug måte...
Grunnleggende kunnskap for noen, ganske sikkert. Men for oss mindre teknisk begavede kan det være greit med en liten forklaring, eventuelt gjenoppfriskning av "glemt" kunnskap... Hva vet jeg...
Nettopp fordi jeg tror at det han tar opp interesserer flere enn meg.
Jeg har selv eksperimentert litt med bakdemperjusteringer på TDM'en fordi jeg ofte kjører med passasjer. Hun er ikke spesielt stor og tung, men sammen med bagasje for to - toppboks og sidevesker i hardplast - var sykker'n i mykeste laget. Etter justeringer ble ting bedre, men jeg er nok enda ikke kommet i mål med optimale innstillinger, ikke minst fordi jeg ikke har gjort noenting med innstillingene på demperne foran... :-
Jobber med saken og ser gjerne at denne tråden gir meg flere tips jeg og andre kan bruke.
Kan jo gjerne begynne med å be om en god norsk forklaring på ordene man stadig vekk leser på sider som handler om demperjusteringer, nemlig disse:
Rear preload
Rear rebound
Rear compression.
Jeg er sikker på at noen av verkstedforlka på Forumet kan forklare diss begrepene på en folkelig og vettug måte...
Grunnleggende kunnskap for noen, ganske sikkert. Men for oss mindre teknisk begavede kan det være greit med en liten forklaring, eventuelt gjenoppfriskning av "glemt" kunnskap... Hva vet jeg...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Justering av støtdempere - instruksjonsvideo
Preload er fjærinstillingen-lav/høy
compression er dempeeffekt sammentrykking-hastighet
rebound er demping utstrekking-hastighet
normalinstilling på preload er vel 1/4-1/3 av fjæringsvei når du sitter på sykkelen og samme med passasjer...skal ikke bunne ved maks brems foran heller...dette sjekker du med et strips på gaffelbenet og ser hvor mye det blir flyttet....
compression er dempeeffekt sammentrykking-hastighet
rebound er demping utstrekking-hastighet
normalinstilling på preload er vel 1/4-1/3 av fjæringsvei når du sitter på sykkelen og samme med passasjer...skal ikke bunne ved maks brems foran heller...dette sjekker du med et strips på gaffelbenet og ser hvor mye det blir flyttet....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Sted: Drammen
- Kontakt:
Re: Justering av støtdempere
Suzuki... heh?
Det er noe spesielt ved Suzukiførere...ser ut som om dom liker at "det" er optimalt
Det er noe spesielt ved Suzukiførere...ser ut som om dom liker at "det" er optimalt
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Justering av støtdempere
Denne siden ser ut til å inneholde mye vettug info om støtdemping og justeringer.
Tror jammen jeg skal printe ut pdf. fila og studere den litt nærmere
Tror jammen jeg skal printe ut pdf. fila og studere den litt nærmere
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering