Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av LordShaft »

Her i Bergen har de ikke bare fått det for seg at alt av fartsgrenser skal senkes med 10....de har også funnet ut at det er jævlig smart å hive opp slike store fartsdumper hver 500 meter...
Bilde

Sony Z2

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av mortenolb »

Det med å senke alle fartsgrenser med 10 er vel noe forrige samferdselsminister fant på?
Her i Vestfold har det skjedd parallelt med å forbedre kvaliteten på veien.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av SuperMorten »

mortenolb skrev:Det med å senke alle fartsgrenser med 10 er vel noe forrige samferdselsminister fant på?
Her i Vestfold har det skjedd parallelt med å forbedre kvaliteten på veien.
Du mener alle de smale bygdeveiene som før var 50, som når har blitt breie og fine, med fortau fotgjengeroverganger, fartsdumper og blitt 30...? ](*,)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av mortenolb »

Evt. Strekningene langs gamle e18 hvor det var 70, hvor dem fiksa veien mens nye e18 ble ferdigstilt, og fartsgrensa ble satt ned til 50.
Jeg er spent på hva resultatet blir på Sem. Jeg tror motivet dems er å bruke så lang tid som mulig på utbedringa, sånn at folk glemmer hva fartsgrensa var før. De vil jo klart ha ned fartsgrensa sånn at det blir mindre attraktivt for folk å kjøre utenom bommen.

Lordshaft: er ikke de fartshumpene ekstremt dårlig deal ift. utrykning?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av LordShaft »

De fartsdumpene der er du helt nødt til å slakke ned til 40 - 50 med lastebil... Personbil klarer du 60 men det er ikke å anbefale for komforten. Det er faen meg hinsides all fornuft... Hva er poenget med disse humpene og senke fartsgrensen? Er ikke akkurat som det er noen alternativ vei å kjøre heller

Sony Z2

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av PCP »

mortenolb skrev:Evt. Strekningene langs gamle e18 hvor det var 70, hvor dem fiksa veien mens nye e18 ble ferdigstilt, og fartsgrensa ble satt ned til 50.
Jeg er spent på hva resultatet blir på Sem. Jeg tror motivet dems er å bruke så lang tid som mulig på utbedringa, sånn at folk glemmer hva fartsgrensa var før. De vil jo klart ha ned fartsgrensa sånn at det blir mindre attraktivt for folk å kjøre utenom bommen.
Det der har jeg også lurt litt på, når den nye veien etterhvert blir 110, så burde det være mulig å gjeninnføre 70, men den som lever får se...

Forøvrig syns jeg kanskje de på den siste nyåpnede 25km strekningen av E18 kunne fått lov å briljere med de nye fancy variable fartsgrense-skiltene sine, og dermed ventet med å sette ned farten til 80 kmt til den dagen noen faktisk skal jobbe der. Jeg har i alle fall ikke sett et menneske eller maskin langs veien så langt, og skiltene er jo på plass. Men de er kanskje ikke tilkoblet enda. :scratch

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av mortenolb »

Jeg kjører tur/retur der daglig og har sett noen jobbe der ved to anledninger. Disse variable skiltene er vel noe av jobben som gjenstår. Kan da ikke være vanskelig å koble til, da kabelkummene allerede ligger der. Problemet er vel at de rett og slett driter i oss bilister, som igjen fører til at vi driter i 80-sona. Det er noe med gjensidig respekt som er problemet. De ber oss via skilt å respektere 80, men når de ikke respekterer oss ved å la oss kjøre i 100/110 når ingen arbeider, så gir folk flest faen. Hadde det faktisk vært variabel, med 80 kun når det faktisk pågår arbeid, så tør jeg påstå at langt flere hadde respektert det.
Igjen så blir det nok ikke 110 før bommene blir satt i drift :p

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:De fartsdumpene der er du helt nødt til å slakke ned til 40 - 50 med lastebil... Personbil klarer du 60 men det er ikke å anbefale for komforten. Det er faen meg hinsides all fornuft... Hva er poenget med disse humpene og senke fartsgrensen? Er ikke akkurat som det er noen alternativ vei å kjøre heller

Sony Z2
Kjenner til problemet, uten at jeg har dårlig tid i lastebilen jeg sitter i. Flere av dumpene i 40sonene i Sandefjord må jeg faktisk ned i rundt 20 for at det skal være nogenlunde behagelig å kjøre over.

Svar