Fremtidens hjelm?
- poulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
VR hjelm
http://www.lydogbilde.no/nyheter/motors ... irkelighet
Hvor mange kilo veier dette mon tro?
(og kommer det en dameversjon kalt Mulder?)
Hvor mange kilo veier dette mon tro?
(og kommer det en dameversjon kalt Mulder?)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Re: VR hjelm
Er ikke nødvendigvis så mye vekt i denne teknologien, men ser helt klart positivt på dette. Vil gjøre at flere aktører blir nødt til å hive seg på bølgen, og konkurranse er alltid bra når det gjelder slikt.
Sony Z2
Sony Z2
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Re: Fremtidens hjelm?
Hadde den kosta halvparten hadde jeg kanskje vurdert det til neste år.
- xses
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Ellers så jeg denne akkurat nå.
http://www.dinside.no/929879/verdens-sm ... ykkelhjelm
Så kul ut den.
EDIT : AHhaa... sånn går et når jeg satt å så på en annen hjelm i tillegg...
Så kul ut den.
EDIT : AHhaa... sånn går et når jeg satt å så på en annen hjelm i tillegg...

Sist redigert av xses den 12 aug 2014, 18:07, redigert 1 gang totalt.
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km
11.08.2020 68635km
27.08.2021 73365km
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km

11.08.2020 68635km

27.08.2021 73365km

Samme hjelmenxses skrev:Ellers så jeg denne akkurat nå.
Så kul ut den.

Får man hjelm-ladestasjoner langs veien nå?

cevillan skrev:Samme hjelmenxses skrev:Ellers så jeg denne akkurat nå.
Så kul ut den.![]()
Får man hjelm-ladestasjoner langs veien nå?

Det her så noe feil ut i mine øyne!

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Tommas
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Ikke helt solgt på utseende, men regner med det er for å få på plass all teknologien. Blir sikkert mindre etter et par versjoner.
Men, innebygget vidvinkel & dødsone kamera er ganske smooth! Helt greit med høyttalere, bluetooth og gps også.
Legger man til de tingene på en vanlig hjelm, så er jo ikke prisen helt sinnsyk.
Men, innebygget vidvinkel & dødsone kamera er ganske smooth! Helt greit med høyttalere, bluetooth og gps også.
Legger man til de tingene på en vanlig hjelm, så er jo ikke prisen helt sinnsyk.
Hjelmen passer nok bedre på en R-sykkel enn bildet til haymaker
Kommer nok flere leverandører og design etterhvert, men pris og design på denne er ikke avskrekkende synes jeg.
Lurer på hvor bra den er på vindstøy. Og ikke minst hvor stabil den er med den store finnen bak. Min erfaringer er at alt av staffasje og duppeditter på hjelmen er med på å gjøre den ustabil og vinglete. Men har veldig lyst å teste denne hjelmen. Gleder meg til det kommer objektive tester.

Kommer nok flere leverandører og design etterhvert, men pris og design på denne er ikke avskrekkende synes jeg.
Lurer på hvor bra den er på vindstøy. Og ikke minst hvor stabil den er med den store finnen bak. Min erfaringer er at alt av staffasje og duppeditter på hjelmen er med på å gjøre den ustabil og vinglete. Men har veldig lyst å teste denne hjelmen. Gleder meg til det kommer objektive tester.
Sist redigert av cevillan den 13 aug 2014, 23:29, redigert 1 gang totalt.
Slik dingser i hjelmen kan fort ta for mye oppmerksomhet....
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
EnigZZR-Erling skrev:Slik dingser i hjelmen kan fort ta for mye oppmerksomhet....

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Tror ikke jagerflypiloter er enig med degZZR-Erling skrev:Slik dingser i hjelmen kan fort ta for mye oppmerksomhet....

- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sikkert flott, men jeg er redd for at man vil bruke det mer enn i dag. Dvs at man ser mer bakover og mer på GPS'en. Jeg har musikk og telefon i hjelmen i dag, og selv det synes jeg forstyrrer, og skrur det ofte av.
Tro meg, men informasjons-mengde og måten informasjon blir presentert på, er et stort tema blant flyvere. Jeg har noen tusen flytimer i rumpa, og unødvendig informasjon blir sett på som en risiko og potensielt farlig.cevillan skrev:
Tror ikke jagerflypiloter er enig
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Ække jagerflyver jeg, er motorsykelist..cevillan skrev:Tror ikke jagerflypiloter er enig med degZZR-Erling skrev:Slik dingser i hjelmen kan fort ta for mye oppmerksomhet....Men jeg ser helt klart poenget. Hadde nok uansett ikke benyttet meg av musikk- og telefontjenesten, men GPS-navigering og 180-graders sikt bakover er gull.
Joda, men da snakker vi om en helt annen informasjonsflyt/-mengde enn en bluetooth-tilkoblet mc-hjelm... Jeg tror vi klarer litt popup-display uten å havne i grøften. Men klart, man må vurdere fordeler vs ulemper.SuperMorten skrev:Sikkert flott, men jeg er redd for at man vil bruke det mer enn i dag. Dvs at man ser mer bakover og mer på GPS'en. Jeg har musikk og telefon i hjelmen i dag, og selv det synes jeg forstyrrer, og skrur det ofte av.
Tro meg, men informasjons-mengde og måten informasjon blir presentert på, er et stort tema blant flyvere. Jeg har noen tusen flytimer i rumpa, og unødvendig informasjon blir sett på som en risiko og potensielt farlig.cevillan skrev:
Kan begynne med å disable tlf..cevillan skrev:Joda, men da snakker vi om en helt annen informasjonsflyt/-mengde enn en bluetooth-tilkoblet mc-hjelm... Jeg tror vi klarer litt popup-display uten å havne i grøften. Men klart, man må vurdere fordeler vs ulemper.SuperMorten skrev:Sikkert flott, men jeg er redd for at man vil bruke det mer enn i dag. Dvs at man ser mer bakover og mer på GPS'en. Jeg har musikk og telefon i hjelmen i dag, og selv det synes jeg forstyrrer, og skrur det ofte av.
Liten forskjell på din og en pilots kognitive egenskaperZZR-Erling skrev:Ække jagerflyver jeg, er motorsykelist..cevillan skrev:Tror ikke jagerflypiloter er enig med degZZR-Erling skrev:Slik dingser i hjelmen kan fort ta for mye oppmerksomhet....Men jeg ser helt klart poenget. Hadde nok uansett ikke benyttet meg av musikk- og telefontjenesten, men GPS-navigering og 180-graders sikt bakover er gull.

Jeg må titte ned (miste synet av veien) for å registrere min hastighet, min GPS, mine speil osv. Med denne hjelmen kan jeg beholde oppmerksomheten på veien, samtidig som jeg får nevnte informasjon. Det må da være bra?
For meg er en av fordelene med MC å ikke være tilgjengelig på telefon...

Kanskje..kjører jeg aktivt, ville jeg ikke hatt det opp i visiret.cevillan skrev:Liten forskjell på din og en pilots kognitive egenskaperZZR-Erling skrev:Ække jagerflyver jeg, er motorsykelist..cevillan skrev:Tror ikke jagerflypiloter er enig med degZZR-Erling skrev:Slik dingser i hjelmen kan fort ta for mye oppmerksomhet....Men jeg ser helt klart poenget. Hadde nok uansett ikke benyttet meg av musikk- og telefontjenesten, men GPS-navigering og 180-graders sikt bakover er gull.
![]()
Jeg må titte ned (miste synet av veien) for å registrere min hastighet, min GPS, mine speil osv. Med denne hjelmen kan jeg beholde oppmerksomheten på veien, samtidig som jeg får nevnte informasjon. Det må da være bra?
ZZR-Erling skrev:Kanskje..kjører jeg aktivt, ville jeg ikke hatt det opp i visiret.cevillan skrev:Liten forskjell på din og en pilots kognitive egenskaperZZR-Erling skrev:Ække jagerflyver jeg, er motorsykelist..cevillan skrev:Tror ikke jagerflypiloter er enig med degZZR-Erling skrev:Slik dingser i hjelmen kan fort ta for mye oppmerksomhet....Men jeg ser helt klart poenget. Hadde nok uansett ikke benyttet meg av musikk- og telefontjenesten, men GPS-navigering og 180-graders sikt bakover er gull.
![]()

Kunne vært ok å hatt gps anvisninger av og til.cevillan skrev:ZZR-Erling skrev:Kanskje..kjører jeg aktivt, ville jeg ikke hatt det opp i visiret.cevillan skrev:Liten forskjell på din og en pilots kognitive egenskaperZZR-Erling skrev:Ække jagerflyver jeg, er motorsykelist..cevillan skrev:Tror ikke jagerflypiloter er enig med degZZR-Erling skrev:Slik dingser i hjelmen kan fort ta for mye oppmerksomhet....Men jeg ser helt klart poenget. Hadde nok uansett ikke benyttet meg av musikk- og telefontjenesten, men GPS-navigering og 180-graders sikt bakover er gull.
![]()
For meg er en av fordelene med MC å ikke være tilgjengelig på telefon...vil anta man kan deaktivere (etter kjørestil). Man har hvertfall valgmulighet (men man bruker ikke 12000 kr på gadgets for å velge dem bort)
- wamporey
- Motorsykkelen din: Suzuki - GSX ES - 750 - 1987
Den så spennende ut! Må sjekke nærmere. Med tanke på alt man (visstnok) får, syns jeg ikke den var så sinnssykt dyr... (Selv om den koster nesten like mye som sykkelen min...)
♪ Bourne to be Wylde..! ♫
- Tommas
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
For min del ville det vært mest aktuelt med stemmenavigasjon og kamera, kanskje fart også. Tror ikke det ville blitt spesielt mer trafikkfarlig enn i dag, siden man flytter blikket mindre.
Time will show
Time will show

- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Jeg har faktisk ventet litt på dette. For teknologien har jo vert der lenge. Tenker da på hjelmene som jagerflygerpiloter bruker etc.
Et lite kamera bak på hjelmen som viser trafikken bak deg og som kan vises på et display inne i hjelmen etc. er jo genialt. Tenker da på blindsone etc. Er jo drøssevis av ting slikt kan brukes til. Tenker man lenger frem i tid så ser jeg for meg trådløs tilkobling til sykkelens tekniske "senter" hvor man visuelt og med lyd blir varslet når gjenstander nermer seg unaturlig fort etc. Sån som finnes i de fleste nye biler i dag.
Bose har jo et system som heter "silent" som skal spille av en frekvens som overdøver allerede eksisterende støy. Fungerer vertfall flott i hodetelefoner. Sikkert fint for dem med problemer med hørsel etc.
Ser for meg at vi nesten ligger langt bak når det gjelder dette og hjelmene i dag er jo bare noen tomme skall.
men så klart... med så mye duppeditter i hjelmen så kan det jo gå ut over sikkerheten, men jeg liker tanken, og på sikt tror jeg dette kan bli en artig utvikling.
En ting er sikkert... Hjelmene blir vertfall ikke billigere! :-)å
Et lite kamera bak på hjelmen som viser trafikken bak deg og som kan vises på et display inne i hjelmen etc. er jo genialt. Tenker da på blindsone etc. Er jo drøssevis av ting slikt kan brukes til. Tenker man lenger frem i tid så ser jeg for meg trådløs tilkobling til sykkelens tekniske "senter" hvor man visuelt og med lyd blir varslet når gjenstander nermer seg unaturlig fort etc. Sån som finnes i de fleste nye biler i dag.
Bose har jo et system som heter "silent" som skal spille av en frekvens som overdøver allerede eksisterende støy. Fungerer vertfall flott i hodetelefoner. Sikkert fint for dem med problemer med hørsel etc.
Ser for meg at vi nesten ligger langt bak når det gjelder dette og hjelmene i dag er jo bare noen tomme skall.
men så klart... med så mye duppeditter i hjelmen så kan det jo gå ut over sikkerheten, men jeg liker tanken, og på sikt tror jeg dette kan bli en artig utvikling.
En ting er sikkert... Hjelmene blir vertfall ikke billigere! :-)å
- lars_helgek
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Revolusjon? Eller en flopp? hva tenker dere??
https://www.youtube.com/watch?v=ZdcWd594lRw" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolusjon, eller flopp?
Høres jo fint ut.. Får se når folk prøver den i praksis :)
Revolusjon, eller flopp?
Høres jo fint ut.. Får se når folk prøver den i praksis :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)