Konstant "humping" ved kjøring... ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Bringisen »

Hehe, dere har helt rett :D Jeg anser meg ferdig med saken nå, tenker lite på det og gleder meg over den nye sykkelen i stedet.
Men dumsnill har jeg alltid vært.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av fikse »

Bringisen skrev:Men dumsnill har jeg alltid vært.
Heller det enn mistenksom til alt og alle :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Kawagutten »

superglenn skrev:Hepp!

Har akkurat gått til innkjøp av en 1999 kawasaki VN800 classic.

Har prøvd å lete rundt på nett vedrørende problemet jeg opplever uten noe hell. Så da får man prøve lykken her!

Jeg skal prøve å forklare problemet så enkelt som mulig, selv om overskriften sier det som det er:D

Når jeg var ute å kjørte en lengre tur i dag opplever jeg at ved kjøring er det som om jeg konstant kjører over bittesmå dumper.. det er ikke risting eller vibrasjon. Selv ville jeg trodd at det var en form for "ubalanse" i dekket eller som t.eks at det er en liten "hevelse" midt på dekket. Men jeg har ikke klart å se noe som kan tyde på dette. dog når jeg prøver å kjøre sakt for "kjenne" etter når denne lille "hevelsen" kommer klarer jeg ikke å tyde det..

Er det noen som har vært borti lignende eller har noen ideer på hva det er som kan være galt?

MVH =)
Til trådstarter:
Hvis ikke det hjelper å ha riktig mengde luft i hjulet og holde løst i grepet på håndtaket så er det bulk i felgen.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Mskrinde
Innlegg: 31
Registrert: 13 apr 2014, 11:49
Motorsykkelen din: 1998 Suzuki GSX 750 AE (Inazuma)
Sted: Skedsmo

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Mskrinde »

Kawagutten skrev:
superglenn skrev:Hepp!

Har akkurat gått til innkjøp av en 1999 kawasaki VN800 classic.

Har prøvd å lete rundt på nett vedrørende problemet jeg opplever uten noe hell. Så da får man prøve lykken her!

Jeg skal prøve å forklare problemet så enkelt som mulig, selv om overskriften sier det som det er:D

Når jeg var ute å kjørte en lengre tur i dag opplever jeg at ved kjøring er det som om jeg konstant kjører over bittesmå dumper.. det er ikke risting eller vibrasjon. Selv ville jeg trodd at det var en form for "ubalanse" i dekket eller som t.eks at det er en liten "hevelse" midt på dekket. Men jeg har ikke klart å se noe som kan tyde på dette. dog når jeg prøver å kjøre sakt for "kjenne" etter når denne lille "hevelsen" kommer klarer jeg ikke å tyde det..

Er det noen som har vært borti lignende eller har noen ideer på hva det er som kan være galt?

MVH =)
Til trådstarter:
Hvis ikke det hjelper å ha riktig mengde luft i hjulet og holde løst i grepet på håndtaket så er det bulk i felgen.

Hiver meg på her. Opplevde akkurat det samme som trådstarter beskriver i dag etter en lengre tur. Kan ikke huske det var slik når jeg startet, og jeg traff noen sprekker/hull/ugjevn vei (typisk norsk landevei). Sjekket at lagre var ok, og om dekket stod rett. Jeg tror det kommer fra bakhjulet. Så at det er nevnt med dempere, men klarer ikke å forstå samenhengen om veien er slett? :scratch
Km 2014: Start 22. mai

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Forhjulet på Guzzien var humpete i ca 40-50 km/t. Når jeg kjøpte den i fjor sommer.
Kunne ikke se noe galt, så jeg bare kjørte med det til det ble utslitt.
Humpinga forsvant når jeg byttet dekk.
På "humpedekket" var det et område på ca 20 cm som var blanksitt mens resten av dekket hadde ca 1.5 mm mønster igjen, når jeg byttet det i April i år.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Mskrinde
Innlegg: 31
Registrert: 13 apr 2014, 11:49
Motorsykkelen din: 1998 Suzuki GSX 750 AE (Inazuma)
Sted: Skedsmo

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Mskrinde »

Får undersøke litt nærmere. Sykt irriterende når ting ikke er som det skal være når man henger seg fort opp i mulige bagateller.
Km 2014: Start 22. mai

Brukeravatar
Mskrinde
Innlegg: 31
Registrert: 13 apr 2014, 11:49
Motorsykkelen din: 1998 Suzuki GSX 750 AE (Inazuma)
Sted: Skedsmo

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Mskrinde »

Bumper denne litt.
Når jeg kjører så føles det ut som jeg kjører konstant over samme partiet med dumper på veien. Kjører i 80-90 km/t, og det er 1-2 sek uten "dumper" også "dumper" det igjen, men kjenner ingen vibrasjoner eller tilsvarende i styret. :scratch Løfter jeg sykkel på midtstøtta for å sjekke bakhjulet om felgen er skeiv ved å legge noe inntil mens det spinner, så er det rett, dekket ser også tilsynelatene rett ut. Kan det være dempere som ikke klarer støytene i veien?
Km 2014: Start 22. mai

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av DrGreve »

Sett sykkelen på midtstøtta og dra hjulet sakte rundt og sjekk om det ikke er noe feil med drivlinjen..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av cannon »

Tipper du har fått strekk i en del av kjedet. Dette skjer vanligvis når kjedet er for stramt og man kjører i en dump, gjerne med bagasje/passasjer. Sykkelen vil sa humpe/rykke under kjøring. Løft bakhjul og sjekk kjedestramming på flere bakhjulsposisjoner.

Brukeravatar
Mskrinde
Innlegg: 31
Registrert: 13 apr 2014, 11:49
Motorsykkelen din: 1998 Suzuki GSX 750 AE (Inazuma)
Sted: Skedsmo

Re: Konstant "humping" ved kjøring... ?

Legg inn av Mskrinde »

DrGreve skrev:Sett sykkelen på midtstøtta og dra hjulet sakte rundt og sjekk om det ikke er noe feil med drivlinjen..
cannon skrev:Tipper du har fått strekk i en del av kjedet. Dette skjer vanligvis når kjedet er for stramt og man kjører i en dump, gjerne med bagasje/passasjer. Sykkelen vil sa humpe/rykke under kjøring. Løft bakhjul og sjekk kjedestramming på flere bakhjulsposisjoner.
Gjorde som DrGreve nevnte her i går kveld. Løsnet bakhjulet, og strammet kjedet på nytt, og irritasjonen ble borte :) Er nok det som har skjedd som du nevner Cannon. Takk for tips! :thumleft
Km 2014: Start 22. mai

Svar