Oppkjøring, - trynefaktor?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Mirus
Innlegg: 4
Registrert: 25 aug 2014, 12:41
Motorsykkelen din: 2009 Kawasaki

Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av Mirus »

Hadde oppkjøring i dag, hvor jeg ikke kom lenger enn til kjøregården. Alt der gikk bra, rev ikke noen kjegler under kryp`n. Sving og brems i sving gikk sånn tåelig greit. Unnamanøver gikk veldig bra, mens på nødbrems så hadde jeg tydligvis misforstått hele oppgaven. Uansett, sensor ber meg kjøre utenfor porten og vente på han der før vi skal ut på landeveien.

Det drøyer litt og så kommer han ut og sier bare at på bakgrunn av kjøregården så har jeg ikke bestått.
Spesielt pga gasskontroll i sving og nødbrems der jeg klemte på til ABS`n gjorde resten av jobben. Han mente jeg ikke skulle stoppe til stans, men slippe opp brems like før jeg stod stille (HÆ?)

Kjørelærern stod sammen et par andre kjørelærere og så på mens jeg kjørte og ingen av de forstod hvorfor han skulle stryke meg. De mente han måtte ha bestemt seg på forhånd.
Noe som kan være relatert er at en av sensorene ble drept i en trafikkulykke forrige helg, og at de andre har skjerpet inn litt i etterkant av dette. Strykprosenten var vist en del høyere denne uken enn før.

Vet det ikke er annet å gjøre enn å vente 4 uker. Måtte bare få ventilert ut litt frustrasjon her..

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av mortenolb »

Nå skal du vil ikke la ABS'n gjøre jobben, jeg lærte i alle fall å bremse så hardt det går uten at den slår inn, men til full stopp, ja. Uansett hørtes det merkelig ut.

Mirus
Innlegg: 4
Registrert: 25 aug 2014, 12:41
Motorsykkelen din: 2009 Kawasaki

Re: Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av Mirus »

Det var det lærer har terpet på. At vi skal bruke de sikkerhetsutstyret som er på sykkelen slik vi ville i en reell nødssituasjon der vi må utføre nødstopp. DVS klemme bremsen inn og holde den der til vi har stoppet, samtidig holde blikket opp, og gire ned.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av mortenolb »

Mirus skrev:Det var det lærer har terpet på. At vi skal bruke de sikkerhetsutstyret som er på sykkelen slik vi ville i en reell nødssituasjon der vi må utføre nødstopp. DVS klemme bremsen inn og holde den der til vi har stoppet, samtidig holde blikket opp, og gire ned.
Ser forsåvidt poenget, men tror kanskje det kjørelæreren min tenkte på var det at når man kommer ut fra kjøreskolen og handler sykkel selv, så er det ikke nødvendigvis at den har abs, og om du da utfører samme praksis så går det dårlig. Nå skal det sies at jeg hadde tryna i nødbrems uansett opplæring om jeg ikke hadde hatt ABS på sykkelen min.


Nedgiring i løpet av bremsingen lærte aldri jeg, da. Med mindre jeg bare har glemt det :P Var vel ikke over andregiret uansett.

Brukeravatar
kimman
Innlegg: 46
Registrert: 04 jul 2014, 13:44
Motorsykkelen din: Kawasaki ZRX 1200 R
Sted: Sandefjord

Re: Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av kimman »

Har hørt at det er veldig varierende mellom sensorene.
En jeg kjenner gjorde det ganske dårlig i krypkjøring der han fikk ned foten noen ganger og klarte ikke unnamanøvering godt nok (han tok banan-sving) der, men siden han gjorde det svært godt ute på veien fikk han likevel bestått.

Så jeg tror du ble behandlet litt dårlig der ja. Sensoren kunne ha gitt deg en sjanse ute på veien ihvertfall.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av mortenolb »

Tror jeg hadde påpekt bastant at når man skal bruke nødbrems så er det for å stoppe, ikke for å senke farta til man kan rulle sakte, og det dermed er ulogisk å ikke skulle stoppe helt opp på oppkjøringa. Deretter hadde jeg krevd en annen sensor til kjøring på vei.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av Carpa »

Mirus skrev:Det var det lærer har terpet på. At vi skal bruke de sikkerhetsutstyret som er på sykkelen slik vi ville i en reell nødssituasjon der vi må utføre nødstopp. DVS klemme bremsen inn og holde den der til vi har stoppet, samtidig holde blikket opp, og gire ned.
Akkurat slik jeg oppfattet det også

Det er jo kjipt at du skal bli rammet av den ulykken, men de har jo regler og krav de skal dømme etter og skal vel strengt tatt ikke bruke ulykken som en grunn til å heve terskelen.

Trynefaktor tja, kan alltids spille en rolle i de fleste settinger men det er uproft.

En annen teori er vel at de skal stryke en viss prosentandel, og har mange bestått i løpet av uken så må de vel stryke noen når de kommer til fredagen....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av Carpa »

Her er forøvrig beskrivelse av kjøregårdsøvelsene

http://www.vegvesen.no/_attachment/1286 ... 5rd+MC.pdf
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av LordShaft »

Carpa skrev:
En annen teori er vel at de skal stryke en viss prosentandel, og har mange bestått i løpet av uken så må de vel stryke noen når de kommer til fredagen....
Dette kan da umulig stemme? Høres jo helt sløvt ut at de må stryke en viss prosent.
Dette kan jo en ikke finne seg i, om det er tilfelle som du sier.
Her hadde jeg forhørt meg om muligheten for å klage inn avgjørelsen, å forsikre meg om at jeg ikke fikk samme sensor neste gang

Sony Z2

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Sv: Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av Busa Trond »

LordShaft skrev:
Carpa skrev:
En annen teori er vel at de skal stryke en viss prosentandel, og har mange bestått i løpet av uken så må de vel stryke noen når de kommer til fredagen....
Dette kan da umulig stemme? Høres jo helt sløvt ut at de må stryke en viss prosent.
Dette kan jo en ikke finne seg i, om det er tilfelle som du sier.
Her hadde jeg forhørt meg om muligheten for å klage inn avgjørelsen, å forsikre meg om at jeg ikke fikk samme sensor neste gang
Tullball :[-X
Det er konspirasjonsteori. Å på fredag skulle Marc Márquez kjøre opp, men han støyk på kjøregården på oppbremsing for at prosentandelen skulle oppretholdes :knegg
Forresten så må han nok klare seg med A2 inntil videre hvis så var tilfelle :prf

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Sv: Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av SuperMorten »

Busa Trond skrev:
LordShaft skrev:
Carpa skrev:
En annen teori er vel at de skal stryke en viss prosentandel, og har mange bestått i løpet av uken så må de vel stryke noen når de kommer til fredagen....
Dette kan da umulig stemme? Høres jo helt sløvt ut at de må stryke en viss prosent.
Dette kan jo en ikke finne seg i, om det er tilfelle som du sier.
Her hadde jeg forhørt meg om muligheten for å klage inn avgjørelsen, å forsikre meg om at jeg ikke fikk samme sensor neste gang
Tullball :[-X
Det er konspirasjonsteori. Å på fredag skulle Marc Márquez kjøre opp, men han støyk på kjøregården på oppbremsing for at prosentandelen skulle oppretholdes :knegg
Forresten så må han nok klare seg med A2 inntil videre hvis så var tilfelle :prf
Jeg strøyk på oppkjøring til bil en fredag en gang i august 1988. Kjørlærer satt i baksetet under oppkjøringen, og etter at stryk var et faktum, og vi var på vei tilbake til kjøreskolen (hvis ikke kjørelærer kjørte meg hjem..) kunne kjørelærer fortelle at dette kunne han ha fortalt meg på forhånd, fordi det var fredag, og denne sensoren var beryktet for sin fanatiske statistikk. Kjørelærer mente også at kjøringen min var mer enn godt nok for "bestått". Neste oppkjøring var på en mandag. Ikke like perfekt, men denne gangen bestod jeg.

Dette var i Molde. Jeg er sikker på at kjellv vet hvem han er/var. En beryktet sensor som herjet mørekysten midt på 80 tallet.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Sv: Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Busa Trond skrev:
LordShaft skrev:
Carpa skrev:
En annen teori er vel at de skal stryke en viss prosentandel, og har mange bestått i løpet av uken så må de vel stryke noen når de kommer til fredagen....
Dette kan da umulig stemme? Høres jo helt sløvt ut at de må stryke en viss prosent.
Dette kan jo en ikke finne seg i, om det er tilfelle som du sier.
Her hadde jeg forhørt meg om muligheten for å klage inn avgjørelsen, å forsikre meg om at jeg ikke fikk samme sensor neste gang
Tullball :[-X
Det er konspirasjonsteori. Å på fredag skulle Marc Márquez kjøre opp, men han støyk på kjøregården på oppbremsing for at prosentandelen skulle oppretholdes :knegg
Forresten så må han nok klare seg med A2 inntil videre hvis så var tilfelle :prf
Jeg strøyk på oppkjøring til bil en fredag en gang i august 1988. Kjørlærer satt i baksetet under oppkjøringen, og etter at stryk var et faktum, og vi var på vei tilbake til kjøreskolen (hvis ikke kjørelærer kjørte meg hjem..) kunne kjørelærer fortelle at dette kunne han ha fortalt meg på forhånd, fordi det var fredag, og denne sensoren var beryktet for sin fanatiske statistikk. Kjørelærer mente også at kjøringen min var mer enn godt nok for "bestått". Neste oppkjøring var på en mandag. Ikke like perfekt, men denne gangen bestod jeg.

Dette var i Molde. Jeg er sikker på at kjellv vet hvem han er/var. En beryktet sensor som herjet mørekysten midt på 80 tallet.. :knegg
Ja jeg tok det ikke helt ut av det blå, visste jeg hadde hørt om denne teorien før.
Litt som karaktersystemet vi hadde på skolen for noen år siden hvor så og så mange skulle ha S, M osv....

Jeg kjørte opp på en tirsdag og jeg er helt sikker på at den sensoren har sett mange som er mye flinkere enn meg i kjøregårdsøvelser, men han pirket ikke på noe. Hadde en god kjemi med sensoren og fikk i følge kjørelæreren min den beste sensoren de har på østlandet. Og ja, jeg besto. Kanskje de vil ha høy statistikk på jenter som består førerprøven på mc :scratch
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Sv: Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:
SuperMorten skrev:
Busa Trond skrev:
LordShaft skrev:
Carpa skrev:
En annen teori er vel at de skal stryke en viss prosentandel, og har mange bestått i løpet av uken så må de vel stryke noen når de kommer til fredagen....
Dette kan da umulig stemme? Høres jo helt sløvt ut at de må stryke en viss prosent.
Dette kan jo en ikke finne seg i, om det er tilfelle som du sier.
Her hadde jeg forhørt meg om muligheten for å klage inn avgjørelsen, å forsikre meg om at jeg ikke fikk samme sensor neste gang
Tullball :[-X
Det er konspirasjonsteori. Å på fredag skulle Marc Márquez kjøre opp, men han støyk på kjøregården på oppbremsing for at prosentandelen skulle oppretholdes :knegg
Forresten så må han nok klare seg med A2 inntil videre hvis så var tilfelle :prf
Jeg strøyk på oppkjøring til bil en fredag en gang i august 1988. Kjørlærer satt i baksetet under oppkjøringen, og etter at stryk var et faktum, og vi var på vei tilbake til kjøreskolen (hvis ikke kjørelærer kjørte meg hjem..) kunne kjørelærer fortelle at dette kunne han ha fortalt meg på forhånd, fordi det var fredag, og denne sensoren var beryktet for sin fanatiske statistikk. Kjørelærer mente også at kjøringen min var mer enn godt nok for "bestått". Neste oppkjøring var på en mandag. Ikke like perfekt, men denne gangen bestod jeg.

Dette var i Molde. Jeg er sikker på at kjellv vet hvem han er/var. En beryktet sensor som herjet mørekysten midt på 80 tallet.. :knegg
Ja jeg tok det ikke helt ut av det blå, visste jeg hadde hørt om denne teorien før.
Litt som karaktersystemet vi hadde på skolen for noen år siden hvor så og så mange skulle ha S, M osv....

Jeg kjørte opp på en tirsdag og jeg er helt sikker på at den sensoren har sett mange som er mye flinkere enn meg i kjøregårdsøvelser, men han pirket ikke på noe. Hadde en god kjemi med sensoren og fikk i følge kjørelæreren min den beste sensoren de har på østlandet. Og ja, jeg besto. Kanskje de vil ha høy statistikk på jenter som består førerprøven på mc :scratch
Jeg skal snakke med en jeg kjenner som er sensor, og spørre om det er noe i det.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Scrabble
Innlegg: 32
Registrert: 27 aug 2014, 18:25
Motorsykkelen din: Kawasaki er5 / Suzuki SV650A

Re: Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av Scrabble »

De fleste trafikkstasjoner har vel mer eller mindre luket ut "trynefaktoren"?
Om det er helt klart at du ikke skulle strøket, er det jo bare å få en uttalelse av de som så på - og klage.
Det verste er at de driter i det, det beste at du får en ny sjans før de stenger sjappa for høsten
uansett får jo sensor seg et hakk - så får du bare håpe du ikke får han igjen :p
Honda NSR 125 1996 | Kawasaki ER5 2000 | Suzuki SV650A 2016

Mirus
Innlegg: 4
Registrert: 25 aug 2014, 12:41
Motorsykkelen din: 2009 Kawasaki

Re: Oppkjøring, - trynefaktor?

Legg inn av Mirus »

Hmm jeg nekter å tro at de har en "kvote" på hvor mange de kan få bestå i løpet av en uke. Hva skulle det være godt for?

Uansett, det var en her som nevnte banansving. Det uttrykket har jeg også hørt tidligere i mc sammenheng, uten at jeg har klart å søke meg frem til hva det var.

Unnamanøvren kjørte jeg som en slag sammenhengende venstre-høyre-venstre sving. Ikke venstre-retteopp-høyre-retteopp-venstre-retteopp (om noen forstod den da)

Svar