Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Det er ingen ting i veien for å komme med kritikk mot de som velger å bruke veien til sin egen lekegrind....
Er noen uenig eller mener at det er idioti, så er folk i sin fulle rett til å uttale seg
Jeg regner med at det er den retningen ting tar. Men jeg har en følelse av at folk sier noe og har gjort eller gjør noe helt annet i virkeligheten.
Selv har jeg ikke testet toppfarten på sykkelen min, men kan forstå at det er spennende for noen.
Sony Z2
Er noen uenig eller mener at det er idioti, så er folk i sin fulle rett til å uttale seg
Jeg regner med at det er den retningen ting tar. Men jeg har en følelse av at folk sier noe og har gjort eller gjør noe helt annet i virkeligheten.
Selv har jeg ikke testet toppfarten på sykkelen min, men kan forstå at det er spennende for noen.
Sony Z2
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
...finnes da lister hvor en kan lese så øyet blir vått om hvor fort hver enkelt sykkel går..
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Men det gir ikke like mye adrenalin som å se det på speedometeret med egne øyne :-)åIntruder skrev:...finnes da lister hvor en kan lese så øyet blir vått om hvor fort hver enkelt sykkel går..
Nei, jeg har blitt mer pysete i år, særlig nå som jeg har skaffa meg egen leilighet og virkelig ikke kan miste jobben.
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Så da blir det i alle fall vanskelig å skylde på at du ikke har hatt tid til å prøve..?LordShaft skrev:Har ikke turt å finne toppfarten på s1000rr heller.... Den går fra 0 til 250 på 9.7 sekunder
Selv kan jeg innrømme at jeg tok meg tid til denslags i yngre dager. Og selv om det også for meg er svinger i lov-aktige hastigheter som er den største lidenskapen, så misunner jeg på sett og vis Jompa, som bare gir F og lar det stå til. Fristelsen er der absolutt fremdeles, både akselerasjon, høy fart, og hard bremsing, er følelser jeg liker. Men har vært uten førerkort noen år, og selv om det ikke hadde noe med fart å gjøre har jeg veldig klart for meg hvordan det er å miste den muligheten. Så prøver etter beste evne å unngå kjøring som setter lappen i fare, det er nok den viktigste begrenseren mot å dra på for mye på en rett tom strekning.
Hva andre gjør får selvsagt bli opp til dem, men samtidig er jeg litt opptatt av hvordan motorsyklister som gruppe oppfattes, så helt likegyldig er jeg ikke. Hvis folk tar grisekjøringen der ingen ser dem, så syns jeg det er en bra ting.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
jhn skrev: Jeg fikk også litt på pukkelen en gang jeg sa at jeg gjerne gir et lite blink med lyshornet for å fange oppmerksomhet når jeg nærmer meg et kryss e.l. Så har jeg sett folk få pepper fordi man bruker gul vest, det vil føre til at man "ikke ser skogen for bare trær". Så her inne kan man få pepper for mye rart, men ikke for å kjøre fort
Neida, dette er ikke pepper.André skrev: Angående det med å blinke en gang med langlyset.
Du tror ikke det kan være litt skummelt? det er jo ofte at man blinker med langlyset til biler som står i ett kryss som ett klarsignal på at du skal slippe dem ut på veien.
Det er i hvertfall min tanke..
Tror heller jeg ville bevegd/lekt litt med sykkelen, så di registrerer at det er en bevegelse.
(Ikke ta detta som pepper )
Jeg er klar over den faren du nevner, men det er for å fange oppmerksomheten ... for å prøve å få blikk-kontakt, får man det er mye gjort. Jeg vingler også litt om jeg tror det er mest hensiktsmessig. Begge deler funker fint.
Jeg har ikke opplevd noen misforståelser pga min lysbruk
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Det høres bra utjhn skrev:jhn skrev: Jeg fikk også litt på pukkelen en gang jeg sa at jeg gjerne gir et lite blink med lyshornet for å fange oppmerksomhet når jeg nærmer meg et kryss e.l. Så har jeg sett folk få pepper fordi man bruker gul vest, det vil føre til at man "ikke ser skogen for bare trær". Så her inne kan man få pepper for mye rart, men ikke for å kjøre fortNeida, dette er ikke pepper.André skrev: Angående det med å blinke en gang med langlyset.
Du tror ikke det kan være litt skummelt? det er jo ofte at man blinker med langlyset til biler som står i ett kryss som ett klarsignal på at du skal slippe dem ut på veien.
Det er i hvertfall min tanke..
Tror heller jeg ville bevegd/lekt litt med sykkelen, så di registrerer at det er en bevegelse.
(Ikke ta detta som pepper )
Jeg er klar over den faren du nevner, men det er for å fange oppmerksomheten ... for å prøve å få blikk-kontakt, får man det er mye gjort. Jeg vingler også litt om jeg tror det er mest hensiktsmessig. Begge deler funker fint.
Jeg har ikke opplevd noen misforståelser pga min lysbruk
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Sv: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Jeg har ikke prøvd dette på offentlig vei, å der var langt mer å gå på enn 250, så ja :-)PCP skrev:Så da blir det i alle fall vanskelig å skylde på at du ikke har hatt tid til å prøve..?LordShaft skrev:Har ikke turt å finne toppfarten på s1000rr heller.... Den går fra 0 til 250 på 9.7 sekunder
Sony Z2
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Akkurat det lys-regimet kan det hende jeg også har ment noe om, jeg deler i alle fall André sin oppfatning om den saken. Men ellers og mer generelt siden du "klager over" passende hatter og pepperbestøvning, så har jeg av og til undret meg litt over hvorfor du tilsynelatende tiltrekker deg så mye av denslags. Kanskje du er en "avviker", men i så fall er du ikke helt alene, jeg er veldig ofte veldig enig i hva du skriver. Men det blir ofte stilltiende enig, for jeg syns du svarer såpass godt selv, og da bare poste innlegg med "enig" "Word!", etc, avstår jeg som regel fra. (Det tilfører enda mindre enn det jeg faktisk poster).jhn skrev: Så her inne kan man få pepper for mye rart, men ikke for å kjøre fort
Fikk bare lyst å nevne det, så du kan ta den med i "statistikken" din, av hva som er gjengs oppfatning på forumet. Kan til og med hende det finnes flere stilltiende avvikere, i en del saker.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Akkurat dette med å blinke tror jeg kan være hensiktsmessig. Blinker du fort kan det fange nok oppmerksomhet til at du blir sett, men at de ikke er sikker på om du blinka eller ikke, og dermed avventer noen handling for å se hva du gjør.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Det kan jo likesågodt være ujevnhet i veien som får det til å se ut som blinking
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
ca 3.5km beint fram.... ein blir jo fort frista når ein har slikt liggende berre ti minutt kjøyring unna...
https://www.google.no/maps/@61.271529,8 ... _NcbYQ!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.no/maps/@61.271529,8 ... _NcbYQ!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Det kan vel ikke være et argument for å la være å blinke? Jeg misforstår kanskje hva du mener ... uansett, poenget er bare å fange oppmerksomheten med et blafrende eller blinkende lys, om det kommer av ei hump, dump, vingling og leking eller et trykk på knappen spiller vel ingen rolle. Da er vi klar over hverandre, det avgjørende er hva vi gjør nåmortenolb skrev:Det kan jo likesågodt være ujevnhet i veien som får det til å se ut som blinking
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Jeg argumenterte FOR å blinke :) det jeg mente var at den man blinker til ikke kan vite om det faktisk var et blink
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Jeg ser den. Men det avhenger vel mye av hvilken sykkel man kjører vil jeg tro. Jeg har aldri hatt en mc som er egnet for den slags testing likevel.gorbys skrev:ca 3.5km beint fram.... ein blir jo fort frista når ein har slikt liggende berre ti minutt kjøyring unna...
https://www.google.no/maps/@61.271529,8 ... _NcbYQ!2e0" onclick="window.open(this.href);return false;
Vi har for øvrig et par slike veier her i nabolaget også, både innendørs og utendørs.
Hvor langt har man kjørt på en gjennomsnitts-1000 ccm før man når toppfarta, tro?
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
alt er relativt, å gjøre pluss 200 med en sportsykkel er igrunn udramatisk.... 160 på en gammal gs derimot er langt mer interesant, og sannsynligvis mykje farligere...