Parkering - gratis eller ikke for MC?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Skanin
Innlegg: 2
Registrert: 12 sep 2014, 21:27
Motorsykkelen din: Honda CBF 125cc 2009

Parkering - gratis eller ikke for MC?

Legg inn av Skanin »

Hei!
Jeg har hatt lappen i en-to måneder og i dag skulle jeg parkere på en parkeringsplass. Jeg har hørt at det er gratis for MC å parkere på alle parkeringsplasser, så jeg kjøpte ikke billett. Når jeg kom tilbake etter en times tid hadde jeg fått en parkeringsbot med grunnen "Gyldig billett er ikke plassert i frontruten". Boten var på 760kr..
Tenk om jeg hadde kjøpt billett og lagt den på motorsykkelen, da hadde den garantert blitt borte av vinden eller noen hadde tatt den, så er det riktig at jeg fikk bot? Er det sånn at MC må betale de og?

-Sander :)

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Parkering

Legg inn av sankyo »

Surt, det. Men ja, du skulle nok kjøpt billett.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Parkering

Legg inn av Kmann »

Skanin skrev:Hei!
Jeg har hatt lappen i en-to måneder og i dag skulle jeg parkere på en parkeringsplass. Jeg har hørt at det er gratis for MC å parkere på alle parkeringsplasser, så jeg kjøpte ikke billett. Når jeg kom tilbake etter en times tid hadde jeg fått en parkeringsbot med grunnen "Gyldig billett er ikke plassert i frontruten". Boten var på 760kr..
Tenk om jeg hadde kjøpt billett og lagt den på motorsykkelen, da hadde den garantert blitt borte av vinden eller noen hadde tatt den, så er det riktig at jeg fikk bot? Er det sånn at MC må betale de og?

-Sander :)
Bare et tips, når jeg kjøper parkeringsbillett og legger på sykkelen så tar jeg alltid bilde av den på sykkelen slik i tilfelle den blåser bort/noen rapper den osv :) Men min dypeste medfølelse, sure kr... ](*,)
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: Parkering

Legg inn av xses »

Noen som vet on dette også gjelder der det er merket for mc parkering?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Parkering

Legg inn av kjellv »

Følg skilting, det er eneste råd. Benytter du en oppmerket parkeringsplass, betyr det ofte at eier av tomten ønsker å tjene penger på tomta si og tar betalt for at du vil sette fra deg kjøretøyet en stund.
Her et bilde fra Kongens Gate i Trondheim fra i sommer. Jeg lånte en taperull fra hotellet og tapet fast parkeringsbilletten til vindskjermen. Tok bilde av det for sikkerhet skyld. Jeg har god tro på at dette skulle holde rikelig til en klagesak om jeg neste morgen fant parkeringsbot på sykkelen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Parkering

Legg inn av poulet_cavalier »

Skanin skrev:Hei!
Jeg har hatt lappen i en-to måneder og i dag skulle jeg parkere på en parkeringsplass. Jeg har hørt at det er gratis for MC å parkere på alle parkeringsplasser, så jeg kjøpte ikke billett. Når jeg kom tilbake etter en times tid hadde jeg fått en parkeringsbot med grunnen "Gyldig billett er ikke plassert i frontruten". Boten var på 760kr..
Tenk om jeg hadde kjøpt billett og lagt den på motorsykkelen, da hadde den garantert blitt borte av vinden eller noen hadde tatt den, så er det riktig at jeg fikk bot? Er det sånn at MC må betale de og?

-Sander :)
Europark lar deg parkere gratis om du finner en lomme der du ikke står i veien. Q-Park er verstingen.
Det finnes egne gratis mc-parkeringer mange steder, og flere steder går det greit på "sedvane".

Men styr unna Q-Park (jeg unngår å handle der med bil også).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Skanin
Innlegg: 2
Registrert: 12 sep 2014, 21:27
Motorsykkelen din: Honda CBF 125cc 2009

Re: Parkering

Legg inn av Skanin »

poulet_cavalier skrev:
Skanin skrev:Hei!
Jeg har hatt lappen i en-to måneder og i dag skulle jeg parkere på en parkeringsplass. Jeg har hørt at det er gratis for MC å parkere på alle parkeringsplasser, så jeg kjøpte ikke billett. Når jeg kom tilbake etter en times tid hadde jeg fått en parkeringsbot med grunnen "Gyldig billett er ikke plassert i frontruten". Boten var på 760kr..
Tenk om jeg hadde kjøpt billett og lagt den på motorsykkelen, da hadde den garantert blitt borte av vinden eller noen hadde tatt den, så er det riktig at jeg fikk bot? Er det sånn at MC må betale de og?

-Sander :)
Europark lar deg parkere gratis om du finner en lomme der du ikke står i veien. Q-Park er verstingen.
Det finnes egne gratis mc-parkeringer mange steder, og flere steder går det greit på "sedvane".

Men styr unna Q-Park (jeg unngår å handle der med bil også).
Hehe, det var Q-Park vet du... :/

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Parkering

Legg inn av Pollti »

Jeg fløy T/R Torp en dag og da ringte jeg flyplass info og spurte om mc parkering. Fyren ble ekstatisk og forklarte ned i minste detalj om hvor jeg kunne parkere. En lang harang om å skru av lyset og skivebremse lås fikk jeg og pluss litt om at jeg måtte stoppe motoren med nøkkelen og ikke stoppbryteren og hjelmen og kjøreutstyr kan du levere hos oss til du er tilbake. Europark tror jeg.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Parkering

Legg inn av RuneMC »

Skanin skrev: Jeg har hørt at det er gratis for MC å parkere på alle parkeringsplasser, så jeg kjøpte ikke billett.
Bah! Vranglære! Samme regler som for andre kjøretøy med noen få unntak.
xses skrev:Noen som vet on dette også gjelder der det er merket for mc parkering?
Plasser merket MC-Parkering i Oslo og endel andre byer er kommunale gratis plasser :thumleft Snakker vi om MC-parkering hos "verstingen" Q-Park så er det MC-plasser der man må betale :(

P-hus med kort bom - dvs Europark P-hus er det kort bom for å la MC passere gratis og stå gratis enten på egne MC-plasser eller på plasser som ikke tar opp en bilplass og ikke er til hinder for bilene. Så f.eks. på Aker Brygge er det fine forhold for MC i Europarks P-hus (parker på oppmerkede plasser som er for små til biler (trekantede, trapesformede osv..), mens P-huset til Q-Park på Tjuvholmen bør unngås (MC må betale). Jeg velger selvfølgelig å unngå Q-Parks P-hus i vinterhalvåret når jeg kjører bil også - jeg ønsker jo ikke å sponse et slikt firma.

Ellers dessverre varierende praksis med å stå på fortau, utenom oppmerkede plasser osv, osv. Noen steder tillates det når det ikke er til hinder for gående osv og andre steder er det regelryttere av noen P-vakter.

Der du må ha billett så fest den på vindskjermen (evt annet godt synlig sted enn vindskjerm hvis MC'n ikke har vindskjerm) og ta bilde av den med mobilen (eller bruk mobilbetaling der det er mulig... det skal jo være så enkelt... bortsett fra at det er endel forskjellige løsninger og som tilreisende til en ny by eller tettsted kan det være vanskelig å orientere seg). I lomma gjør billetten ingen nytte.

Det er også varierende praksis på hvor mange som må løse billett om f.eks. en gjeng på 4 parkerer på samme P-plass. (Dvs om det må løses per plass eller per MC) Q-Park svarte overraskende nok at det holdt at 1 MC hadde gyldig billett hvis det var flere MC på samme oppmerkede bilplass, men så fort den med billetten forsvinner har du da 3 stk uten billett.

Soneparkering kun for beboere - her er det også varierende regler fra sted til sted. I Drammen får MC/moped parkere uten soneparkeringsbevis, mens i Oslo tror jeg de må ha det. (Men da snakker vi mer boligstrøk).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Parkering

Legg inn av Honda2004 »

Skanin skrev:Hei!
Jeg har hatt lappen i en-to måneder og i dag skulle jeg parkere på en parkeringsplass. Jeg har hørt at det er gratis for MC å parkere på alle parkeringsplasser, så jeg kjøpte ikke billett. Når jeg kom tilbake etter en times tid hadde jeg fått en parkeringsbot med grunnen "Gyldig billett er ikke plassert i frontruten". Boten var på 760kr..
Tenk om jeg hadde kjøpt billett og lagt den på motorsykkelen, da hadde den garantert blitt borte av vinden eller noen hadde tatt den, så er det riktig at jeg fikk bot? Er det sånn at MC må betale de og?

-Sander :)
Den svei. . Men ja, du må trekke billett uansett. Det gjelder også kommunale plasser, som ikke er merka med MC. På de kommunale plassene kan du bruke EasyPark og betale med mobilen. Dog, er det ikke alle som har det, men Grünerløkka i Oslo har det. Superpraktisk. Du sender kodeord til 2424, med skiltnr og så sender du bare stopp, når du er tilbake og vips har du ikke betalt mer enn for akkurat den tiden du står der.

EuroPark har også EasyPark og det samme gjelder det jeg tror heter CarPark. NAV Grünerløkka, der har EuroPark billig parkering og et par tre plasser for MC. Du kan stille deg under skiltet i inngangen og slippe å betale tror jeg. Der koster det stort sett kun 10kr timen, i et gitt tidsrom.

På en kommunal plass uten EasyPark, betal for parkering, ta bilde av lappen og sett den på bensintanken, slik at låsebeskyttern holder lappen på plass.
Du kan garantert få kjøpt holder til parkeringslapp som du kan bruke på sykkern også.

Til slutt: Hold deg langt unna q-park, uansett.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Parkering

Legg inn av jhn »

Pollti skrev: ..... En lang harang om å skru av lyset og skivebremse lås fikk jeg og pluss litt om at jeg måtte stoppe motoren med nøkkelen og ikke stoppbryteren .....
:scratch Hvorfor?

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Parkering

Legg inn av Erman »

Når alt er sagt om Q-Park, så gå tilbake til parkeringsstedet og se etter skilting og oppmerking om MC.
Slikt som at vi tar bilder av billettene i tilfelle at de skal bli borte, er løsninger vi finner ut av selv, og ikke noe som parkeringsselskapene informerer om.

Jeg hadde en episode med Q-Park på Manglerud-senteret for 2-3 år siden. Ingen spesifisert parkering for MC, og ingen informasjon.
I klagesaken skrev jeg at billetten må ha blitt borte og henviste til at de ikke hadde informert om parkering av MC spesifikt.
Gebyret bortfalt, da de ikke hadde tilstrekkelig informasjon til MC-parkering.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Sv: Parkering

Legg inn av Carpa »

Uttalelser fra en x parkeringsvakt fra Q-park. Ikke relatert til mc parkering, men verd å lese allikevel.
http://m.db.no/2013/08/25/nyheter/innen ... 094/?www=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Parkering

Legg inn av LordShaft »

Carpa skrev:Uttalelser fra en x parkeringsvakt fra Q-park. Ikke relatert til mc parkering, men verd å lese allikevel.
http://m.db.no/2013/08/25/nyheter/innen ... 094/?www=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Helt klart verdt å lese.... Nå er ikke jeg veldig plaget med bøter i Bergen, pga hvor jeg bor. Men uansett så er det forbanna irriterende å få bot noen ganger når du vet du ikke har feilparkert

Note 4

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Sv: Parkering

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:
Carpa skrev:Uttalelser fra en x parkeringsvakt fra Q-park. Ikke relatert til mc parkering, men verd å lese allikevel.
http://m.db.no/2013/08/25/nyheter/innen ... 094/?www=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Helt klart verdt å lese.... Nå er ikke jeg veldig plaget med bøter i Bergen, pga hvor jeg bor. Men uansett så er det forbanna irriterende å få bot noen ganger når du vet du ikke har feilparkert

Note 4
Mitt inntrykk av Bergen etter å ha vært der forholdsvis ofte, er at MC parkerings regler stort sett blir håndhevet snilt. Tipper Bergensere som parkerer sykkelen sin i Kristiansand står i stor fare for å få bot.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar