Hvordan har Triumph klart det?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Bjerknez »

Så vidt meg bekjent så synes jeg det er imponerende at en 3-sylindret 675cc har såpass bunndrag og allikevel kan dras helt opp til 13.000rpm. Er dette unikt, eller er det flere sykler som kan skilte med samme specs?

13.000rpm er jo nesten det renbarkede R-sykler klarer som maks turtall, men her tipper jeg draget er noe veikere på lavere turtall....?

Jeg bare spør... :redface

Toven

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Toven »

Kanskje litt off-topic, men angående turtall :mrgreen

[video]https://www.youtube.com/watch?v=IXt7fQsDsk8[/video]

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av L-NA »

MV Agusta F3 675

Max. power- r.p.m. 94.2 kW (128 hp) at 14400 r.p.m.
Max. torque - r.p.m. 71 Nm (7.24 kgm) at 10900 r.p.m

Aner ikke dreiemomentet til Triumph, men F3 er R sykkel...

Selv synest jeg Stelvio'n er like imponerende med 1151 ccm og 60nm på 2500rpm :-)

Men,men :-) de får det til disse Ingeniørene :prf

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Bosted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av MLeikarnes »

Suzuki DR750'n jeg hadde hadde rødlinje på 13500rpm, og kun bunndrag, ikke så mye topp og midt drag... Varadero 125'en hadde også rødlinje på 13500rpm, null drag.......
Og Suzuki GS500e hadde rødlinje på 13500rpm, jeg tror at desto mindre motor desto mer rpm, men hvor draget er skiller seg sterkt!
På Bmw'n er vel rødlinjen på 8-9000 og derhar man bra drag på 2-3000 og man slipper å gire at all, men det er jo en firesylindret bilmotor i prinsippet..

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Bjerknez »

Saken er at jeg opplevde Street Triplen som trekkvillig gjennom hele registeret. Vertfall fra 4000-12000. (Dro den ikke over 12000)

Men kan jo være at lignende sykler klarer det også. Jeg synes bare motoren virket veldig "riktig".

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av biker7 »

MLeikarnes skrev:Suzuki DR750'n jeg hadde hadde rødlinje på 13500rpm, og kun bunndrag, ikke så mye topp og midt drag... Varadero 125'en hadde også rødlinje på 13500rpm, null drag.......
Og Suzuki GS500e hadde rødlinje på 13500rpm, jeg tror at desto mindre motor desto mer rpm, men hvor draget er skiller seg sterkt!
På Bmw'n er vel rødlinjen på 8-9000 og derhar man bra drag på 2-3000 og man slipper å gire at all, men det er jo en firesylindret bilmotor i prinsippet..

Sent from my Sony Xperia Z2
:-k Ikke for å pirke på deg men: Enten var turteller uorginal eller så husker du feil ang rødlinje på DR750. Er vel rødlinje som starter på 7500 og går til 9000 på disse. Og vil tro den ikke drar noe som helst over ca 8000.. (mye likt min Honda 650 endunker) :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Bosted: Kongsberg

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av JRO »

Hei Bjerknez, da har jeg oppdatert lista mi med Street Triple så kan du jo sammenligne selv.
Tabell Adventure bikes.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg tror nok at Triumph har lagd gode triple motorer. Hører hele tiden om hvor bra de drar gjennom nesten hele registeret. :prf

Min FZR400RR EXUP Streetfighter kan dras til ca 15k men det skjer ingenting før minst 5k på turtelleren.
Hadde og en Yamaha RD 350 Ypvs som jo er 2 takter og den måtte ha masse turtall for og bevege på seg.

Men vil slenge inn Yamaha TRX 850 som en veldig god motorsykkel. Den følte jeg dro med en gang jeg gav gass og godt forbi "redline" uten problemer. :D
Jeg hadde en 1998 modell og det er vel den sykkelen jeg angrer mest på at jeg solgte. Ikke noe høy toppfart da men enormt god motorbrems! :-)

Jeg hadde absolutt ikke sagt nei takk til en Triple sykkel fra Triumph. Tror de motorene er veldig gode. :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Snikendeugle »

Toven skrev:Kanskje litt off-topic, men angående turtall :mrgreen

[video]https://www.youtube.com/watch?v=IXt7fQsDsk8[/video]
Har sååå lyst til å prøve de der! :D

DA snakker vi 250 :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av LordShaft »

68 nm, var ikke det veldig lite?

Sony Z2

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Jompa »

LordShaft skrev:68 nm, var ikke det veldig lite?

Sony Z2
Ja, som en moped :lol :lol

Med et så lavt moment og den oppgitte kvartmilstida må sykkelen ha lav vekt eller være veldig lavt gira.
Uansett, respektabel aks :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Toven

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Toven »

Min sykkel har under 68 nm :sorry

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Kawagutten »

Det er flere sykler som har godt med turtall så er vel ikke så unikt.Sammenlignet kun med MV Augusta Brutale.

Den har Electronic quick-shift blant annet.
Three cylinder, 4 stroke, 12 valve
Timing system “D.O.H.C”
Total displacement 675 cm3 (41.2 cu. in.)
Compression ratio 12.3:1
Starting Electric
Bore x stroke 79 mm x 45.9 mm (3.1 in. x 1.8 in.)
Max. power - r.p.m. (at the crankshaft)** 81 kW (110 hp) at 12500 r.p.m.
Max. torque - r.p.m. 65 Nm (6.63 kgm) at 12000 r.p.m.
Cooling system Cooling with separeted liquid and oil
radiators
Engine management system Integrated ignition - injection system MVICS
(Motor & Vehicle Integrated Control System)
with three injectors Engine control unit
Eldor EM2.0, throttle body full drive by
wire Mikuni, pencil-coil with ion-sensing
technology, control of detonation and misfire
Torque control with four maps, Traction
Control with eight levels of intervention

http://www.mvagusta.it/en/motorcycles/brutale-675/" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Bjerknez »

Ser ut til at Street Triple klarer seg bra i forhold til de "store gutta" og det ser ikke ut til at forskjellene merkes før man beveger seg opp i veldig høye hastigheter.

For topphastighet er for meg totalt uviktig. Vil heller ha gode egenskaper opp mot 150km/t :thumleft

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av L-NA »

LordShaft skrev:68 nm, var ikke det veldig lite?

Sony Z2

Nei det er ikke veldig lite når men ser på hele bilde. Her sammenlignet med MV Agusta Brutal. Fantastisk gjevn og fin kurve på begge to...hvorfor, jo... tre sylindere
2013-MV-Agusta-Brutale-675-vs-Triumph-Street-Triple-R-hp-torque-dyno1-592x421.jpg
Og så har vi HK/Torque for Triumpt Dytona samenlignet med andre 600ccm
146_0607_01_z+600cc_shootout+dynochart_horsepower.jpg
146_0607_01_z+600cc_shootout+dynochart_torque.jpg

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Jompa »

Ja, hva har de egentlig klart ?
Å lage en motor som matcher konkurrentene, ingenting uvanlig i det.
Med en effektkurve som til forveksling er lik konkurrentenes iflg tabell nr 2.
Momentkurven er jo ganske pen, med unntak av et par stygge "dipper", men den havner jo sørgelig langt under oppgitt moment.
Vel,dette var vel ikke årets modell.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Snikendeugle »

Jompa skrev:
LordShaft skrev:68 nm, var ikke det veldig lite?

Sony Z2
Ja, som en moped :lol :lol

Med et så lavt moment og den oppgitte kvartmilstida må sykkelen ha lav vekt eller være veldig lavt gira.
Uansett, respektabel aks :thumleft
Min har "bare" rundt 55, men det drar fremover når maskinen ikke veier to-hundre og helvette kg :)

Det er for mye "storsykkel komplekser" her! :knegg
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Bjerknez »

Det jeg mener er at Triumph har klart og "konfigurere" en motor riktig til å treffe de fleste av oss med tanke på karakteristikken i motoren. Toppfarte ner vel heller kanskje ikke noe å skryte av, selv om jeg har sett videoer av denne opp mot 230km/t. Men hvem bryr seg vel om toppfart...?

Vekten på 183kg. er jo også ganske lav. Det er jo en grunn til at Street Triple R feier rent bord på nærmest alle tester i den kategorien.

Men igjen... det er mulig det kun er subjektiviteten min som snakker her for jeg har ingen erfaring med så mange andre sykler. og jeg har forsåvidt ikke mer erfaing enn 20 minutter på en Street Triple R heller, men det som slo meg var at det ikke var noen såkalt "ketchup" effekt som jeg trodde. Altså at det skjer svært lite under 8.000rpm før ALT kommer mellom 8.000-12.000rpm. etc. Et gjevnt og bra sjyv hele veien.

Merker at jeg er i ferd med å bli en Triumph fanboy her nå... :-)å

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av ojda »

En av grunnene til at jeg "Elsker" min Tripple :thumleft


[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... 083ed9.jpg[/img]
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: Vekten på 183kg. er jo også ganske lav. Det er jo en grunn til at Street Triple R feier rent bord på nærmest alle tester i den kategorien.
Synes ikke vekten er noe å skryte av, min 7 år gamle Ducati veier 172 kg, og Panigale veier 166 kg.
Mulig den feier rent bord på tester, men i racing er den bare midt på treet.
Der er det full japansk dominans.
Nei dette er en helt gjennomsnittlig sykkel, hverken mer eller mindre.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av ojda »

Snikendeugle skrev:
Jompa skrev:
LordShaft skrev:68 nm, var ikke det veldig lite?

Sony Z2
Ja, som en moped :lol :lol

Med et så lavt moment og den oppgitte kvartmilstida må sykkelen ha lav vekt eller være veldig lavt gira.
Uansett, respektabel aks :thumleft
Min har "bare" rundt 55, men det drar fremover når maskinen ikke veier to-hundre og helvette kg :)

Det er for mye "storsykkel komplekser" her! :knegg

Vi kompenserer ikke vekten på sykkelen med hestekrefter, vi kompenserer vekten på føreren :-)å :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av norse900 »

Jeg lurer på om førervekt og Hk følger jevn lineær kurve eller om den er proporsjonal? Tenker på om man bør legge inn "slakk" for fremtidige endringer/vekstpotensiale?? :knegg
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av kjellv »

Nesten synd du ikke fikk prøvd MTn også før du bestemte deg :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av ejs »

:vs
Fant en tysk sammenligningstest..
MT-09 versus Street Triple.
Målt på bakhjulet, er jo det som er virkeligheten.
Veivakselmålinger er jo ikke annet enn skryt.
Kunne ikke laste opp screenshot.

MT-09 112ps/9800-----85Nm/8000 0-100/ 3.4s
Street T 104ps/11500 67Nm/8500 0-100/ 3.5s
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Zadnez »

simpson skrev:
Bjerknez skrev: Vekten på 183kg. er jo også ganske lav. Det er jo en grunn til at Street Triple R feier rent bord på nærmest alle tester i den kategorien.
Synes ikke vekten er noe å skryte av, min 7 år gamle Ducati veier 172 kg, og Panigale veier 166 kg.
Mulig den feier rent bord på tester, men i racing er den bare midt på treet.
Der er det full japansk dominans.
Nei dette er en helt gjennomsnittlig sykkel, hverken mer eller mindre.
Synes du kunne tatt med s1000 rr hp4 på racingbanen da.... Tror den er tysk eller noe :P :p
Street er vel heller ikke en gjennomsnittssykkel, den er av mange ment å være best i sin klasse ... Sykkelen er jo en legende.
Sist redigert av Zadnez den 27 sep 2014, 15:25, redigert 1 gang totalt.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Svar