Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Etter å ha lagt Tiger 800 xc littegrann på is foreløpig, har jeg funnet et par nye alternativer jeg vurderer.
-Står en Aprilia Dorsoduro 1200 i oslo som ser fin ut, den har jeg hatt på blokka tidligere og liker den veldig godt.
-Hører MYE skryt om Kawasaki Z1000 SX, og synes denne virker veldig spennende, det eneste jeg er bekymret for er at den blir for ukomfortabel i sittestillingen(noe mer sporty enn motard/adventure)
- Yamaha mt-09 Tracer står også på lista, i hvertfall med avgiftskutt. Da kommer denne under 140000,-
Noen tanker om disse, kanskje spesielt Z1000SX?
ja, jeg vet det er sprang fra Ktm 990 smt til Z1000Sx, men samtidig ikke. De er begge sykler som kan være med på det aller meste, fra langtur til å prestere godt på bane.
-Står en Aprilia Dorsoduro 1200 i oslo som ser fin ut, den har jeg hatt på blokka tidligere og liker den veldig godt.
-Hører MYE skryt om Kawasaki Z1000 SX, og synes denne virker veldig spennende, det eneste jeg er bekymret for er at den blir for ukomfortabel i sittestillingen(noe mer sporty enn motard/adventure)
- Yamaha mt-09 Tracer står også på lista, i hvertfall med avgiftskutt. Da kommer denne under 140000,-
Noen tanker om disse, kanskje spesielt Z1000SX?
ja, jeg vet det er sprang fra Ktm 990 smt til Z1000Sx, men samtidig ikke. De er begge sykler som kan være med på det aller meste, fra langtur til å prestere godt på bane.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Jeg synes ikke sittestillingen på Z1000SX nødvendigvis er så "sporty", og jeg kunne definitivt sett meg selv på langtur med den. Samtidig er den veldig leken, og veldig bakhjulsvillig 
Men med alt det står Z1000 på, så er det 2014+ som gjelder.
Har du forresten prøvd Dorsoduroen før?

Men med alt det står Z1000 på, så er det 2014+ som gjelder.
Har du forresten prøvd Dorsoduroen før?
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Nei, jeg ser på motorcycle ergos at den har ryggvinkel på 15 grader, noe som ikke er så veldig mye, og knevinkelen ser heller ikke ille ut. Den får jo 100% gode tilbakemeldinger av motorpressen ser jeg, så det lover jo bra. Har derimot ikke råd til 2014+, det blir nok 2011-12 i såfall. Hva er den store forskjellen bortsett fra TC?mortenolb skrev:Jeg synes ikke sittestillingen på Z1000SX nødvendigvis er så "sporty", og jeg kunne definitivt sett meg selv på langtur med den. Samtidig er den veldig leken, og veldig bakhjulsvillig
Men med alt det står Z1000 på, så er det 2014+ som gjelder.
Har du forresten prøvd Dorsoduroen før?
Dorsoduro har jeg ikke prøvd nei, og er litt skeptisk kjenner jeg etter å ha fordypet meg i div tester.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Jeg prøvdre Dorsoduro 1200 forrige høst, veldig artig sykkel, men mine lår havnet over kanta på tanken og da er den ikke veldig bekvem å kjøre, så hvis du er høy (jeg er 193) så slite du lit.Tobben84 skrev:Nei, jeg ser på motorcycle ergos at den har ryggvinkel på 15 grader, noe som ikke er så veldig mye, og knevinkelen ser heller ikke ille ut. Den får jo 100% gode tilbakemeldinger av motorpressen ser jeg, så det lover jo bra. Har derimot ikke råd til 2014+, det blir nok 2011-12 i såfall. Hva er den store forskjellen bortsett fra TC?mortenolb skrev:Jeg synes ikke sittestillingen på Z1000SX nødvendigvis er så "sporty", og jeg kunne definitivt sett meg selv på langtur med den. Samtidig er den veldig leken, og veldig bakhjulsvillig
Men med alt det står Z1000 på, så er det 2014+ som gjelder.
Har du forresten prøvd Dorsoduroen før?
Dorsoduro har jeg ikke prøvd nei, og er litt skeptisk kjenner jeg etter å ha fordypet meg i div tester.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Motoren er vel største forskjellen i 2014. myyye bedre. Føltes mye smoothere i førstrgir, og den har mer krefter.
Dorsoduro var bare skummel å kjøre. Likte den ikke på noen måte.
Dorsoduro var bare skummel å kjøre. Likte den ikke på noen måte.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Smaken er som baken,og jeg er vel kansje litt spagettifisert, men hva med denne :-) dyr, men du verden for en bike
http://www.asphaltandrubber.com/bikes/m ... eloce-800/" onclick="window.open(this.href);return false;




http://www.asphaltandrubber.com/bikes/m ... eloce-800/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Reiste på langtur med en sv1000s, mer sportslig den enn z1000sx sinn sittestilling. Den har forsåvidt samme ergonomi som en Yamaha fz8, det har eg prøvd å syntes det var ein veldig behagelig kjørestilling. Ein av grunnene til at eg sjølv vurderer z1000sx, men Suzuki kjem med gsx-s1000f neste år så det gjer jo valget litt meir vanskelig
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Jeg har mer eller mindre slått fra meg Dorsoduroen, tror den blir litt ekstrem.....takk for input:)hakhap skrev:Jeg prøvdre Dorsoduro 1200 forrige høst, veldig artig sykkel, men mine lår havnet over kanta på tanken og da er den ikke veldig bekvem å kjøre, så hvis du er høy (jeg er 193) så slite du lit.Tobben84 skrev:Nei, jeg ser på motorcycle ergos at den har ryggvinkel på 15 grader, noe som ikke er så veldig mye, og knevinkelen ser heller ikke ille ut. Den får jo 100% gode tilbakemeldinger av motorpressen ser jeg, så det lover jo bra. Har derimot ikke råd til 2014+, det blir nok 2011-12 i såfall. Hva er den store forskjellen bortsett fra TC?mortenolb skrev:Jeg synes ikke sittestillingen på Z1000SX nødvendigvis er så "sporty", og jeg kunne definitivt sett meg selv på langtur med den. Samtidig er den veldig leken, og veldig bakhjulsvillig
Men med alt det står Z1000 på, så er det 2014+ som gjelder.
Har du forresten prøvd Dorsoduroen før?
Dorsoduro har jeg ikke prøvd nei, og er litt skeptisk kjenner jeg etter å ha fordypet meg i div tester.
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Nyyyydelig, men tror desverre tross avgiftsreduksjon at den blir for dyr:(L-NA skrev:Smaken er som baken,og jeg er vel kansje litt spagettifisert, men hva med denne :-) dyr, men du verden for en bike![]()
![]()
![]()
![]()
http://www.asphaltandrubber.com/bikes/m ... eloce-800/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Ja, jeg tror egentlig at z1000sx kan være ganske behagelig for min kropp. Har en del trøbbel med knær og rygg, så min gamle Thundercat ble for framoverlent og hadde for skarp knevinkel, men den hadde 30 grader ryggvinkel, mens Z1000 sx kun har 15 grader. Det tror jeg går strålende.....gorbys skrev:Reiste på langtur med en sv1000s, mer sportslig den enn z1000sx sinn sittestilling. Den har forsåvidt samme ergonomi som en Yamaha fz8, det har eg prøvd å syntes det var ein veldig behagelig kjørestilling. Ein av grunnene til at eg sjølv vurderer z1000sx, men Suzuki kjem med gsx-s1000f neste år så det gjer jo valget litt meir vanskelig
Nå ble det jo sannsynligvis avgiftskutt da, så jeg lukter KRAFTIG på Mt-09 Tracer;)
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Blir spennende å se hva du ender opp med. Selv om MT'n har sine svakheter så har den ihvertfall en fantastisk motor :) Og med tanke på at sykkelen er aggresivt priset og at den har høy effekt - så vil jo avgiftskuttet hjelpe veldig.Tobben84 skrev:Ja, jeg tror egentlig at z1000sx kan være ganske behagelig for min kropp. Har en del trøbbel med knær og rygg, så min gamle Thundercat ble for framoverlent og hadde for skarp knevinkel, men den hadde 30 grader ryggvinkel, mens Z1000 sx kun har 15 grader. Det tror jeg går strålende.....gorbys skrev:Reiste på langtur med en sv1000s, mer sportslig den enn z1000sx sinn sittestilling. Den har forsåvidt samme ergonomi som en Yamaha fz8, det har eg prøvd å syntes det var ein veldig behagelig kjørestilling. Ein av grunnene til at eg sjølv vurderer z1000sx, men Suzuki kjem med gsx-s1000f neste år så det gjer jo valget litt meir vanskelig
Nå ble det jo sannsynligvis avgiftskutt da, så jeg lukter KRAFTIG på Mt-09 Tracer;)
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
For min eigen del så må eg faktisk ha litt vinkel framover. 15 grader er "ingenting" :-) har eigd to sykkler med rett opp og ned stilling og fikk berre verk i skuldre å øvre del av rygg. Men alle er forskjellige, dette var på en v strom og en intruder
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nok en
Jeg må nok krype til korset og være enig med deg der.gorbys skrev:For min eigen del så må eg faktisk ha litt vinkel framover. 15 grader er "ingenting" :-) har eigd to sykkler med rett opp og ned stilling og fikk berre verk i skuldre å øvre del av rygg. Men alle er forskjellige, dette var på en v strom og en intruder
Cruiseren jeg hadde var god å kjøre på mange måter, men uten ryggstøtte så sitter jeg faktisk bedre på den jeg har i dag med tanke på langtur. Det trodde jeg ikke, men Street'en er faktisk bedre for ryggen min enn cruiseren. Jaja..man lærer så lenge man lever

- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Ja, det er mange faktorer som spiller inn også, og små forskjeller i vinkel kan utgjøre mye i comfort. Det som er så dumt er at det ofte må en 5-6 timer i setet til før man oppdager hvordan dette funker. Vanligvis vil man jo prøvekjøre en mc i 30 min +/-.
Akkurat nå så står jeg veldig i mellom å bestille en ny Mt-09 Tracer eller vente litt å heller satse på at bruktmarkedet faller litt pga avgiftskuttet på en z1000sz, Ktm 990 smt eller 1190 adventure. En liten interesse har jeg også for en 2013 Versys 1000 som står til salgs rett borti gata her også
Føler liksom at det er dumt å kjøpe en ny sykkel(mt-09) som jeg åpenbart vet at jeg kommer til å irritere meg over pga labert budsjett-understell. Kjører en del på bane også ila en sesong, og da vet jeg at det kommer til å føre til full oppgradering eller salg av sykkelen. Det som lokker er jo pris, garanti og resten av pakken. Gamle Thundercaten min sendte jeg hele til Esp1tech for en betydelig sum, og den ble veldig bra, men å begynne å tukle med det på en helt ny sykkel???nja, det bør være bedre ut av boksen altså....
For å gjøre det ENDA verre så kommer jo Tiger 800 i ny utgave også for 2015, med en del oppgraderinger som jeg ikke helt likte på den gamle, så den er også spennende.....
Akkurat nå så står jeg veldig i mellom å bestille en ny Mt-09 Tracer eller vente litt å heller satse på at bruktmarkedet faller litt pga avgiftskuttet på en z1000sz, Ktm 990 smt eller 1190 adventure. En liten interesse har jeg også for en 2013 Versys 1000 som står til salgs rett borti gata her også

Føler liksom at det er dumt å kjøpe en ny sykkel(mt-09) som jeg åpenbart vet at jeg kommer til å irritere meg over pga labert budsjett-understell. Kjører en del på bane også ila en sesong, og da vet jeg at det kommer til å føre til full oppgradering eller salg av sykkelen. Det som lokker er jo pris, garanti og resten av pakken. Gamle Thundercaten min sendte jeg hele til Esp1tech for en betydelig sum, og den ble veldig bra, men å begynne å tukle med det på en helt ny sykkel???nja, det bør være bedre ut av boksen altså....
For å gjøre det ENDA verre så kommer jo Tiger 800 i ny utgave også for 2015, med en del oppgraderinger som jeg ikke helt likte på den gamle, så den er også spennende.....

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Når det gjelder MT09 så føler jeg testene av denne spriker veldig med tanke på understell, så jeg mistenker kanskje at syklene er forskjellig satt opp?Tobben84 skrev:Ja, det er mange faktorer som spiller inn også, og små forskjeller i vinkel kan utgjøre mye i comfort. Det som er så dumt er at det ofte må en 5-6 timer i setet til før man oppdager hvordan dette funker. Vanligvis vil man jo prøvekjøre en mc i 30 min +/-.
Akkurat nå så står jeg veldig i mellom å bestille en ny Mt-09 Tracer eller vente litt å heller satse på at bruktmarkedet faller litt pga avgiftskuttet på en z1000sz, Ktm 990 smt eller 1190 adventure. En liten interesse har jeg også for en 2013 Versys 1000 som står til salgs rett borti gata her også![]()
Føler liksom at det er dumt å kjøpe en ny sykkel(mt-09) som jeg åpenbart vet at jeg kommer til å irritere meg over pga labert budsjett-understell. Kjører en del på bane også ila en sesong, og da vet jeg at det kommer til å føre til full oppgradering eller salg av sykkelen. Det som lokker er jo pris, garanti og resten av pakken. Gamle Thundercaten min sendte jeg hele til Esp1tech for en betydelig sum, og den ble veldig bra, men å begynne å tukle med det på en helt ny sykkel???nja, det bør være bedre ut av boksen altså....
For å gjøre det ENDA verre så kommer jo Tiger 800 i ny utgave også for 2015, med en del oppgraderinger som jeg ikke helt likte på den gamle, så den er også spennende.....
Jeg vet heller ikke om det har noen gevinst i forhold til verdien på sykkelen om man monterer dempere fra tredjepart?
Jeg liker MT09'en veldig godt (mer og mer jo mer jeg ser den) og jeg synes det er synd at den hele tiden blir dratt ned grunnet disse demperne. Men jeg husker den var god å sitte på. man satt langt mer oppreist enn jeg trodde :-)
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Trur en gjør lurt i å vente til utpå nyåret siden det tydeligvis kommer mange nye sykkler da. Z1000sx får mye skryt for kjøreegenskaper på bane og da. :-) skal iallefall prøvekjøre neste år men usikker om det blir bytte, det er noko spesielt med sv'n og :-)
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Jeg også har sett litt både og mtp understellet, men jeg begynner å bli ganske kresen etter 12 år med mye kjøring, så både og betyr som regel at noe er litt off. Jeg er også relativt stor og tung, og planlegger å ha med litt bagasje og fruen til tider, og da tror jeg desverre at tracerens dempere ikke akkurat får bedre egenskaper. Synd egentlig, for ellers tror jeg den fyller ALLE mine behov.....Bjerknez skrev:Når det gjelder MT09 så føler jeg testene av denne spriker veldig med tanke på understell, så jeg mistenker kanskje at syklene er forskjellig satt opp?Tobben84 skrev:Ja, det er mange faktorer som spiller inn også, og små forskjeller i vinkel kan utgjøre mye i comfort. Det som er så dumt er at det ofte må en 5-6 timer i setet til før man oppdager hvordan dette funker. Vanligvis vil man jo prøvekjøre en mc i 30 min +/-.
Akkurat nå så står jeg veldig i mellom å bestille en ny Mt-09 Tracer eller vente litt å heller satse på at bruktmarkedet faller litt pga avgiftskuttet på en z1000sz, Ktm 990 smt eller 1190 adventure. En liten interesse har jeg også for en 2013 Versys 1000 som står til salgs rett borti gata her også![]()
Føler liksom at det er dumt å kjøpe en ny sykkel(mt-09) som jeg åpenbart vet at jeg kommer til å irritere meg over pga labert budsjett-understell. Kjører en del på bane også ila en sesong, og da vet jeg at det kommer til å føre til full oppgradering eller salg av sykkelen. Det som lokker er jo pris, garanti og resten av pakken. Gamle Thundercaten min sendte jeg hele til Esp1tech for en betydelig sum, og den ble veldig bra, men å begynne å tukle med det på en helt ny sykkel???nja, det bør være bedre ut av boksen altså....
For å gjøre det ENDA verre så kommer jo Tiger 800 i ny utgave også for 2015, med en del oppgraderinger som jeg ikke helt likte på den gamle, så den er også spennende.....
Jeg vet heller ikke om det har noen gevinst i forhold til verdien på sykkelen om man monterer dempere fra tredjepart?
Jeg liker MT09'en veldig godt (mer og mer jo mer jeg ser den) og jeg synes det er synd at den hele tiden blir dratt ned grunnet disse demperne. Men jeg husker den var god å sitte på. man satt langt mer oppreist enn jeg trodde :-)

- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Ja, det kommer mye nytt, men samtidig mistenker jeg at forhandlerne legger på litt på prisene/fortjenesten sin, og dermed forsvinner litt av gevinsten for oss. I tillegg hvis jeg skal ha ny sykkel, så må jeg bestille nå, ellers kommer den ikke før langt utpå våren. Her i Stavanger begynner jo sesongen i februar:)gorbys skrev:Trur en gjør lurt i å vente til utpå nyåret siden det tydeligvis kommer mange nye sykkler da. Z1000sx får mye skryt for kjøreegenskaper på bane og da. :-) skal iallefall prøvekjøre neste år men usikker om det blir bytte, det er noko spesielt med sv'n og :-)
Vurderer VELDIG Versys 1000 nå altså, selv om den ikke er av de peneste, så får den mye skryt i tester, og er en skikkelig robust maskin, som funker til stort sett alt.....Den er jo på mange måter lik z1000sx også, men har mye mer komfortabel sittestilling og lengre fjæringsvei.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Jeg tror du kan føle deg helt trygg på at forhandlerne ikke kommer til å legge inn noen ekstra lapper til seg selv!Tobben84 skrev:Ja, det kommer mye nytt, men samtidig mistenker jeg at forhandlerne legger på litt på prisene/fortjenesten sin, og dermed forsvinner litt av gevinsten for oss. I tillegg hvis jeg skal ha ny sykkel, så må jeg bestille nå, ellers kommer den ikke før langt utpå våren. Her i Stavanger begynner jo sesongen i februar:)gorbys skrev:Trur en gjør lurt i å vente til utpå nyåret siden det tydeligvis kommer mange nye sykkler da. Z1000sx får mye skryt for kjøreegenskaper på bane og da. :-) skal iallefall prøvekjøre neste år men usikker om det blir bytte, det er noko spesielt med sv'n og :-)
Vurderer VELDIG Versys 1000 nå altså, selv om den ikke er av de peneste, så får den mye skryt i tester, og er en skikkelig robust maskin, som funker til stort sett alt.....Den er jo på mange måter lik z1000sx også, men har mye mer komfortabel sittestilling og lengre fjæringsvei.
Dette markedet er ganske spesielt. De aller fleste importørene legger ut veiledende pris på sine hjemmesider, og da er det ikke mye forhandlerne kan gjøre noe med. Det er også blitt svært vanlig at forhandlerne legger inn nye sykler på finn.no, gjerne også sykler de ikke har i butikken. Bare med studiobilder.
Vi må legge på litt for klargjøring og registrering, det kalles gjerne reg.omkostninger i kontrakten. Forhandlermarginen på hver sykkel er ikke større enn at dette er vi nødt til å ta betalt for.
På en lettsykkel gjøres dette på 2-3 timer. De er som regel ferdigmontert når de kommer, men det er ei sjekkliste som skal gåes grundig over, inkl. oppstart og en liten prøvekjøring for å sjekke at alt er som det skal være. På en på tungsykkel er det betydelig mer. Der er det gjerne mye montering i tillegg til et langt kontrollskjema som skal gåes gjennom før man signerer og erklærer sykkelen klar for utlevering.
Men konkurransen i dette markedet gjør det umulig å ta seg bedre betalt selv om avgiftsnedgangen plutselig er veldig stor. Kunden kjøper der det er billigst selv om han må reise 50 mil for å hente.
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Takk for fornuftig svar Kjell, og det var betryggende. De demomodellene som forhandlerne har stående hos seg nå, de må det vel være mulig å prute ganske heftig på tenker jeg? Spesielt i tilfeller hvor det er en ny modell på trappene på nyåret, feks Tiger 800 og Versys 1000....
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Lokal forhandler her skal ha 144000,- for en demokjørt tiger 800 xc. Den koster egentlig 160000,- ny. Med nye avgifter vil vel den nye utgaven altså 2015 utgaven koste ned mot 135000-140000,- ny. Eller er jeg helt på villspor? Er jo utopisk å kreve 144000,- for demosykkelen da.....
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Du er ikke på villspor, ihvertfall ikke helt. Men avgiftsendringer gjelder ikke før 01.01.15, så det er helt naturlig at forhandleren ikke priser sykkelen ned nå INKL. avgifter. Det hadde de jo tapt penger på. Du kan jo spørre om kjøp eksklusive avgifter, og så registrere den selv på nyåret. Evt. en kontrakt med levering etter 01.01, med dertil hørende avgiftsreduksjon...Tobben84 skrev:Eller er jeg helt på villspor? Er jo utopisk å kreve 144000,- for demosykkelen da.....
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Ja, det kunne jeg selvfølgelig ha gjort. Denne er demokjørt, så den er det vel allerede betalt avgifter på vil jeg tro. Forøvrig fikk jeg et betydelig avslag på den oppgitte prisen samtidig som jeg fikk med ny kjøredress og satt på helt nye dekk. Da blir det nok Tiger 800 xc på meg altså:) SE utgaven med handguards, varmeholker, justerbar vindskjerm osv i kullsort. Få på en sort slipon også så blir det bad ass:)
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Som demokjørt, så er det vell brukt prøveskilter på den? Da er det mest sannsynlig ikke betalt avgifter på den endaTobben84 skrev:Ja, det kunne jeg selvfølgelig ha gjort. Denne er demokjørt, så den er det vel allerede betalt avgifter på vil jeg tro. Forøvrig fikk jeg et betydelig avslag på den oppgitte prisen samtidig som jeg fikk med ny kjøredress og satt på helt nye dekk. Da blir det nok Tiger 800 xc på meg altså:) SE utgaven med handguards, varmeholker, justerbar vindskjerm osv i kullsort. Få på en sort slipon også så blir det bad ass:)

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Det er litt forskjellig praksis her.Andreas skrev:Som demokjørt, så er det vell brukt prøveskilter på den? Da er det mest sannsynlig ikke betalt avgifter på den endaTobben84 skrev:Ja, det kunne jeg selvfølgelig ha gjort. Denne er demokjørt, så den er det vel allerede betalt avgifter på vil jeg tro. Forøvrig fikk jeg et betydelig avslag på den oppgitte prisen samtidig som jeg fikk med ny kjøredress og satt på helt nye dekk. Da blir det nok Tiger 800 xc på meg altså:) SE utgaven med handguards, varmeholker, justerbar vindskjerm osv i kullsort. Få på en sort slipon også så blir det bad ass:)
Forhandlere kan kjøpe inn enkelte sykler fra importør på demokontrakt og dermed få litt gunstigere innkjøpsbetingelser mot at sykkelen skal registreres som demosykkel og benyttes til det i et nærmere bestemt tidsperspektiv. Disse blir registrert. Men det er ikke her snakk om store summer i ekstra rabatt.
Forhandlere kan også selv låne ut sykler på prøveskilt til dette formålet. Disse blir da garantiregistrert som ny når de etter hvert registreres, og nygaranti starter å løpe først da.