Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
-
- Innlegg: 148
- Registrert: 14 nov 2014, 19:44
- Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
- Bosted: Hokksund
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
[Hvorfor ikke blinke til venste inn i en 10 ørings rundkjøring hvis du skal til venstre eller 180 grader, for så å blinke deg ut? Ser du ikke at det skaper bedre flyt? Hva er argumentet for å ikke blinke?[/quote]
Innen du har blinket inn i rundkjøring har du ikke tid til å blinke ut igjen. Mange, og jeg mene de fleste av disse rundkjøring som bygges i Norge er ikke stor nok, og er bygget på minste størrelses krav, spør du meg. (Jeg bor i Drammens området). Jeg anser det viktigere og blinke ut av en rundkjøring. Som nevnt tidligere, kommer du frem til en rundkjøring, må du inn i det uansett, jeg personlig ser ingen vits og blinke inn, og hvis han/hun som er bak meg ikke forstår at det er ingen andre sted å kjøre,......... do you get my drift?
Jeg er klar over at de fleste biler i dag har ikke blinklys, det er sikkert ekstra utstyr!!! og ikke for å nevne den EU regulativ om ikke bruk av bak lys på nyere biler, helt høl i hue, især de som ikke gidder å skru over til vanlig lys i tunnel eller om natten, og det er mange av denne typen. Det er bare min oppfatning.
Gordon
Innen du har blinket inn i rundkjøring har du ikke tid til å blinke ut igjen. Mange, og jeg mene de fleste av disse rundkjøring som bygges i Norge er ikke stor nok, og er bygget på minste størrelses krav, spør du meg. (Jeg bor i Drammens området). Jeg anser det viktigere og blinke ut av en rundkjøring. Som nevnt tidligere, kommer du frem til en rundkjøring, må du inn i det uansett, jeg personlig ser ingen vits og blinke inn, og hvis han/hun som er bak meg ikke forstår at det er ingen andre sted å kjøre,......... do you get my drift?
Jeg er klar over at de fleste biler i dag har ikke blinklys, det er sikkert ekstra utstyr!!! og ikke for å nevne den EU regulativ om ikke bruk av bak lys på nyere biler, helt høl i hue, især de som ikke gidder å skru over til vanlig lys i tunnel eller om natten, og det er mange av denne typen. Det er bare min oppfatning.
Gordon
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Gordon skrev:[Hvorfor ikke blinke til venste inn i en 10 ørings rundkjøring hvis du skal til venstre eller 180 grader, for så å blinke deg ut? Ser du ikke at det skaper bedre flyt? Hva er argumentet for å ikke blinke?
Innen du har blinket inn i rundkjøring har du ikke tid til å blinke ut igjen. Mange, og jeg mene de fleste av disse rundkjøring som bygges i Norge er ikke stor nok, og er bygget på minste størrelses krav, spør du meg. (Jeg bor i Drammens området). Jeg anser det viktigere og blinke ut av en rundkjøring. Som nevnt tidligere, kommer du frem til en rundkjøring, må du inn i det uansett, jeg personlig ser ingen vits og blinke inn, og hvis han/hun som er bak meg ikke forstår at det er ingen andre sted å kjøre,......... do you get my drift?
Jeg er klar over at de fleste biler i dag har ikke blinklys, det er sikkert ekstra utstyr!!! og ikke for å nevne den EU regulativ om ikke bruk av bak lys på nyere biler, helt høl i hue, især de som ikke gidder å skru over til vanlig lys i tunnel eller om natten, og det er mange av denne typen. Det er bare min oppfatning.
Gordon

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Jeg gjentar meg selv. Dette diskuterte vi nå i høst, jeg og kjørelæreren...

SuperMorten skrev:Jeg kjenner en kjørelærer, som er sensor i dag. Han sier det veldig enkelt: Det skader ikke å fortelle andre hva du har tenkt til å gjøre.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Det høres jo fornuftig nok ut ... men samtidig, det er ikke alt alle trenger å vite.SuperMorten skrev:Jeg gjentar meg selv. Dette diskuterte vi nå i høst, jeg og kjørelæreren...![]()
SuperMorten skrev:Jeg kjenner en kjørelærer, som er sensor i dag. Han sier det veldig enkelt: Det skader ikke å fortelle andre hva du har tenkt til å gjøre.
Det er nesten litt dårlig gjort å komme med sånne udiskutable utsagn. Hvem kan motsi noe sånt? Partypooper
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Nå er det ikke rent sjeldent at det oppstår mye forvirring i rundkjøring pga nettopp for mye blinklys bruk.
Note 4
Note 4
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
No!Gordon skrev: Innen du har blinket inn i rundkjøring har du ikke tid til å blinke ut igjen. Mange, og jeg mene de fleste av disse rundkjøring som bygges i Norge er ikke stor nok, og er bygget på minste størrelses krav, spør du meg. (Jeg bor i Drammens området). Jeg anser det viktigere og blinke ut av en rundkjøring. Som nevnt tidligere, kommer du frem til en rundkjøring, må du inn i det uansett, jeg personlig ser ingen vits og blinke inn, og hvis han/hun som er bak meg ikke forstår at det er ingen andre sted å kjøre,......... do you get my drift?
Gordon


Altså vi blinker jo ikke inn i rundkjøring for å fortelle de bak oss noe...
Det er nettopp alle disse alt for små rundkjøringene du nevner som er problemet. Å blinke ut av dem er stort sett meningsløst.
For å ta et eksempel hvor jeg i tett trafikk kjører daglig, så kan jeg ikke forstå hvis noen faktisk ikke ser nytten av at den hvite kassebilen som kommer i mot blinker til venstre hvis han skal til venstre, og til høyre dersom han skal rett frem, eller til høyre.
Forskjellen er at jeg må stoppe fordi den kanskje skal til venstre. (De færreste skal til venstre, men å vike/kjøre basert på statistikk alene er vel litt risikabelt

Eventuelt dersom han blinker i god tid og skal til venstre kan jeg slakke av nok til å ikke stoppe selv når jeg må vike.
Vil nevne at eksempelet er et sted der veldig mange av de samme kjører daglig, 100 meter lenger bort er det enda en lik rundkjøring, og 90% av trafikken skal rett frem i begge, begge veier. Og selv om jeg stopper en del unødig, eller det blir bråstopp fordi noen viker i siste liten, så er veldig mange flinke til å blinke dit de faktisk skal, og dermed bidra til flyt og relevant info til sine medtrafikanter her.
Men snakker vi litt rundt hverandre her, eller er det virkelig noen som mener at hvit kassebil heller enn å blinke som i alle andre kryss, bør vente til han er omtrent på høyde med grå kassebil med å blinke ut hvis han skal rett frem, og til han er på tvers foran meg, dersom han skal venstre?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
For så vidt fornuftig, det du sier. Man kunne like gjerne hatt vanlig blinklys-regler som for et ordinært veikryss?PCP skrev:No!Gordon skrev: Innen du har blinket inn i rundkjøring har du ikke tid til å blinke ut igjen. Mange, og jeg mene de fleste av disse rundkjøring som bygges i Norge er ikke stor nok, og er bygget på minste størrelses krav, spør du meg. (Jeg bor i Drammens området). Jeg anser det viktigere og blinke ut av en rundkjøring. Som nevnt tidligere, kommer du frem til en rundkjøring, må du inn i det uansett, jeg personlig ser ingen vits og blinke inn, og hvis han/hun som er bak meg ikke forstår at det er ingen andre sted å kjøre,......... do you get my drift?
Gordon![]()
![]()
Altså vi blinker jo ikke inn i rundkjøring for å fortelle de bak oss noe...
Det er nettopp alle disse alt for små rundkjøringene du nevner som er problemet. Å blinke ut av dem er stort sett meningsløst.
For å ta et eksempel hvor jeg i tett trafikk kjører daglig, så kan jeg ikke forstå hvis noen faktisk ikke ser nytten av at den hvite kassebilen som kommer i mot blinker til venstre hvis han skal til venstre, og til høyre dersom han skal rett frem, eller til høyre.
Forskjellen er at jeg må stoppe fordi den kanskje skal til venstre. (De færreste skal til venstre, men å vike/kjøre basert på statistikk alene er vel litt risikabelt)
Eventuelt dersom han blinker i god tid og skal til venstre kan jeg slakke av nok til å ikke stoppe selv når jeg må vike.
Vil nevne at eksempelet er et sted der veldig mange av de samme kjører daglig, 100 meter lenger bort er det enda en lik rundkjøring, og 90% av trafikken skal rett frem i begge, begge veier. Og selv om jeg stopper en del unødig, eller det blir bråstopp fordi noen viker i siste liten, så er veldig mange flinke til å blinke dit de faktisk skal, og dermed bidra til flyt og relevant info til sine medtrafikanter her.
Men snakker vi litt rundt hverandre her, eller er det virkelig noen som mener at hvit kassebil heller enn å blinke som i alle andre kryss, bør vente til han er omtrent på høyde med grå kassebil med å blinke ut hvis han skal rett frem, og til han er på tvers foran meg, dersom han skal venstre?
Men hvor lang tid går det før du tør stole på at du og motgående hvit varebil bruker samme regelverk?
Det hadde gått en god stund for min del.

Men må si at jeg aldri har sett på dette som et problem ... stort sett får man et hint utfra fart og plassering o.l om hvor andre trafikanter skal.
Blinklys blir liksom litt bare for å presisere for de som ikke er helt våkne, men det er greit nok det.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Her blinker man til høyre eller venstre.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Spot onPCP skrev:No!Gordon skrev: Innen du har blinket inn i rundkjøring har du ikke tid til å blinke ut igjen. Mange, og jeg mene de fleste av disse rundkjøring som bygges i Norge er ikke stor nok, og er bygget på minste størrelses krav, spør du meg. (Jeg bor i Drammens området). Jeg anser det viktigere og blinke ut av en rundkjøring. Som nevnt tidligere, kommer du frem til en rundkjøring, må du inn i det uansett, jeg personlig ser ingen vits og blinke inn, og hvis han/hun som er bak meg ikke forstår at det er ingen andre sted å kjøre,......... do you get my drift?
Gordon![]()
![]()
Altså vi blinker jo ikke inn i rundkjøring for å fortelle de bak oss noe...
Det er nettopp alle disse alt for små rundkjøringene du nevner som er problemet. Å blinke ut av dem er stort sett meningsløst.
For å ta et eksempel hvor jeg i tett trafikk kjører daglig, så kan jeg ikke forstå hvis noen faktisk ikke ser nytten av at den hvite kassebilen som kommer i mot blinker til venstre hvis han skal til venstre, og til høyre dersom han skal rett frem, eller til høyre.
Forskjellen er at jeg må stoppe fordi den kanskje skal til venstre. (De færreste skal til venstre, men å vike/kjøre basert på statistikk alene er vel litt risikabelt)
Eventuelt dersom han blinker i god tid og skal til venstre kan jeg slakke av nok til å ikke stoppe selv når jeg må vike.
Vil nevne at eksempelet er et sted der veldig mange av de samme kjører daglig, 100 meter lenger bort er det enda en lik rundkjøring, og 90% av trafikken skal rett frem i begge, begge veier. Og selv om jeg stopper en del unødig, eller det blir bråstopp fordi noen viker i siste liten, så er veldig mange flinke til å blinke dit de faktisk skal, og dermed bidra til flyt og relevant info til sine medtrafikanter her.
Men snakker vi litt rundt hverandre her, eller er det virkelig noen som mener at hvit kassebil heller enn å blinke som i alle andre kryss, bør vente til han er omtrent på høyde med grå kassebil med å blinke ut hvis han skal rett frem, og til han er på tvers foran meg, dersom han skal venstre?

Jeg kan ikke forstå dem som mener at det skal skape mer forvirring at den hvite kassebilen blinker til venstre hvis han skal til venstre, for så å blinke til høyre når han skal ut av rundkjøringen. Det må de nesten utdype. Det bør etableres egne klare regler for rundkjøringer.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Mener du at man skal blinke som i et vanlig kryss, til tross for at det er skiltet rundkjøring? Hvordan vet man dette? Står det noe sted?SuperMorten skrev:
Her blinker man til høyre eller venstre.
Du virker så sikker i akkurat dette tilfellet, at jeg antar du har rett ...
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Bra tips fra Veivesenet
http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plu ... ger13.html
Etter hva jeg har forstått er det kun krav til å blinke ut av rundkjøringer. Å også blinke inn er bare fornuftig.
http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plu ... ger13.html
Etter hva jeg har forstått er det kun krav til å blinke ut av rundkjøringer. Å også blinke inn er bare fornuftig.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Nei altså når jeg kjører MC så forutsetter jeg at mine medtrafikanter ikke følger noen regler i det hele tatt, så jeg ser det poenget. Men med bil er jeg litt mer risikovillig når det gjelder å stole på andres blinklysbruk. Man forsøker jo etter beste evne å analysere andres adferd og gjette intensjonen, og blinklys blir bare en ekstra faktor som kommer i tillegg, ikke istedenfor.jhn skrev: For så vidt fornuftig, det du sier. Man kunne like gjerne hatt vanlig blinklys-regler som for et ordinært veikryss?
Men hvor lang tid går det før du tør stole på at du og motgående hvit varebil bruker samme regelverk?
Det hadde gått en god stund for min del.![]()
Jeg tror igrunn ikke regler er løsningen, jeg gjør bare det jeg mener er mest fornuftig i situasjonen. Litt på samme måte som du lar vær å blinke når det ikke er noen å blinke for. Reglene er ikke det viktige, poenget er å gi mest mulig nyttig info til andre, og da er man faktisk nødt til å tilpasse adferd til hver enkelt situasjon. Å blinke ut av rundkjøringen til S-Morten over her er åpenbart lite hensiktsmessig, men det er også like meningsløst å blinke inn i Sinsenkrysset.
Det er lov å være fornuftig, selv om det ikke er påbudt.

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Det er stort sett denne filosofien jeg følger i trafikken. Jeg har få fastsatte "regler" som sier "alltid blinke der" "aldri blinke der" "gjør alltid slik ... og sånn" osvPCP skrev:
Jeg tror igrunn ikke regler er løsningen, jeg gjør bare det jeg mener er mest fornuftig i situasjonen. Litt på samme måte som du lar vær å blinke når det ikke er noen å blinke for. Reglene er ikke det viktige, poenget er å gi mest mulig nyttig info til andre, og da er man faktisk nødt til å tilpasse adferd til hver enkelt situasjon.
Det er lov å være fornuftig, selv om det ikke er påbudt.
Å bruke fornuft er nesten alltid fornuftig

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Sikkert ganske "sløv" til tider jeg også og føler ikke jeg har noe behov for å blinke når jeg ikke har noen biler rundt meg. Men når det er mørkt så blinker jeg oftere. Jeg blinker når jeg føler det er behov for det og ferdig med det.
Når det gjelder å blinke INN i rundkjøringer når man skal til venstre så forstår jeg veldig godt det argumentet. Da forteller man alle at man skal til venstre eller helt rundt. Er jo ikke noe galt i å gi beskjed hvor man skal uansett...
Når det gjelder å blinke INN i rundkjøringer når man skal til venstre så forstår jeg veldig godt det argumentet. Da forteller man alle at man skal til venstre eller helt rundt. Er jo ikke noe galt i å gi beskjed hvor man skal uansett...
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Forsåvidt enig, trafikk er et samarbeidsprosjekt. Men det er surt å få skylden fordi den hvite varebilen ikke blinket til venstre og torpederer meg fra siden. Han var i rundkjøringen først og har således forkjørsrett, hvor enn idiotisk det er. Derfor er det greit meg regler også.jhn skrev:Det er stort sett denne filosofien jeg følger i trafikken. Jeg har få fastsatte "regler" som sier "alltid blinke der" "aldri blinke der" "gjør alltid slik ... og sånn" osvPCP skrev:
Jeg tror igrunn ikke regler er løsningen, jeg gjør bare det jeg mener er mest fornuftig i situasjonen. Litt på samme måte som du lar vær å blinke når det ikke er noen å blinke for. Reglene er ikke det viktige, poenget er å gi mest mulig nyttig info til andre, og da er man faktisk nødt til å tilpasse adferd til hver enkelt situasjon.
Det er lov å være fornuftig, selv om det ikke er påbudt.
Å bruke fornuft er nesten alltid fornuftig
Sist redigert av cevillan den 21 nov 2014, 17:12, redigert 1 gang totalt.
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Å blinke uten biler rundt seg blir nesten et filosofisk spørsmål, og strengt tatt ikke det som diskuteres her. Lager et tre som velter i skogen lyd hvis ingen er der for å høre det? Når det ikke er noen biler i nærheten, blinker jeg utelukkende for å unngå bot i tilfelle det sitter en UP med sære interesser i busken.Bjerknez skrev:Sikkert ganske "sløv" til tider jeg også og føler ikke jeg har noe behov for å blinke når jeg ikke har noen biler rundt meg. Men når det er mørkt så blinker jeg oftere. Jeg blinker når jeg føler det er behov for det og ferdig med det.
Når det gjelder å blinke INN i rundkjøringer når man skal til venstre så forstår jeg veldig godt det argumentet. Da forteller man alle at man skal til venstre eller helt rundt. Er jo ikke noe galt i å gi beskjed hvor man skal uansett...
Men diskusjonen handler vel om å skape flyt, forståelse og god stemning i trafikken?
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
(Har ikke orket å lese alt som ble skrevet etter dette)Gordon skrev:Elolz skrev:Bruker alltid blinklys, om det er kjøretøy rundt meg eller ikke spiller ingen rolle, har gjort det til en vane så det skjer automatisk
Vi hadde ikke blinklys på verken bil eller MC da jeg tok lappen i tidlig 60 tall, men så snart det ble en nyere bil/MC med blink lys har jeg alltid brukt disse. Det samme gjelder for klasse II som jeg fikk i 80 tallet. Det eneste jeg er uenig om er å blinke inn på en rundkjøring. Du må inn uansett, blinke ut er etter min meningen viktig. Det kan selvsagt være unntak hvis det er en fire felts rundkjøring, men hvor mange av disse er det? Mange rundkjøringer kan sammenlignes med en 10 øring. Stakkers lastebil sjåfører som må for donningen rundt en av disse mini rundkjøring.
Du blinker inn i en rundkjøring så de andre veit hvor du skal når du er inne, ikke fordi du har et valg om du skal inn i den eller ei.
Når du skal ta av i et kryss, så blinker du den veien du skal. En rundkjøring er et kryss, ergo blinker du til venstre om du skal til venstre, høyre om du skal til høyre. I tillegg til dette blinker du til høyre ved veien ut av rundkjøringen du skal ta. Dette er for din egen sikkerhet, andre sin sikkerhet og for trafikkflyten sin skyld. Det finnes ikke ett eneste brukelig argument mot å blinke inn i rundkjøring.
Og å påstå at rundkjøringen er for liten, og man ikke har tid? Du skal vel være ganske treig i fingra for å ikke klare å vippe den først ned og så opp/venstre, så høyre i løpet av 10 sekunder?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
De som forsøker å fortelle omverdenen om hva de har tenkt å foreta seg, blinker til høyre eller venstre. Han halvgamle grinebitern som tok lappen i 1973, og tror at verden (og alt det han lærte da) fortsatt ser ut akkurat som i nettopp 1973, blinker nok fortsatt kun til høyre, men de er det etterhvert færre og færre av.. Heldigvisjhn skrev:Mener du at man skal blinke som i et vanlig kryss, til tross for at det er skiltet rundkjøring? Hvordan vet man dette? Står det noe sted?SuperMorten skrev:
Her blinker man til høyre eller venstre.
Du virker så sikker i akkurat dette tilfellet, at jeg antar du har rett ...
Edit: denne rundkjøringen var forresten med på NRK, på det programmet til hun vestlendingen som løp rundt i rød grilldress.. Noe med severdigheter å gjøre. Dette er visstnok Norges minste rundkjøring
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Busa Trond
- Innlegg: 2747
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer

Her må man blinke i alle retninger skal man komme igjennom-
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Altså, det er et kryss hvor man har vikeplikt fra feil side 

- Busa Trond
- Innlegg: 2747
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Usikker på det mortenolbmortenolb skrev:Altså, det er et kryss hvor man har vikeplikt fra feil side

Skal en rekke å blinke her, må man blinke fortere en sin egen skygge

Plutselig skulle man til venstre

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Jeg spurte bare fordi du virket så sikker. Jeg tenkte det var laget noen særskilte regler for dette krysset.SuperMorten skrev:De som forsøker å fortelle omverdenen om hva de har tenkt å foreta seg, blinker til høyre eller venstre. Han halvgamle grinebitern som tok lappen i 1973, og tror at verden (og alt det han lærte da) fortsatt ser ut akkurat som i nettopp 1973, blinker nok fortsatt kun til høyre, men de er det etterhvert færre og færre av.. Heldigvisjhn skrev:Mener du at man skal blinke som i et vanlig kryss, til tross for at det er skiltet rundkjøring? Hvordan vet man dette? Står det noe sted?SuperMorten skrev:
Her blinker man til høyre eller venstre.
Du virker så sikker i akkurat dette tilfellet, at jeg antar du har rett ...
Edit: denne rundkjøringen var forresten med på NRK, på det programmet til hun vestlendingen som løp rundt i rød grilldress.. Noe med severdigheter å gjøre. Dette er visstnok Norges minste rundkjøring
Jeg ser ingen fornuft i å late som om dette er en rundkjøring.
Ikke med all verdens, hverken god- eller vrang-vilje kunne jeg argumentert for å bruke rundkjørings regler her.
Hvem kunne finne på å klassifisere dette som en rundkjøring

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Han som streka opp en liten sirkel i midten!jhn skrev:Jeg spurte bare fordi du virket så sikker. Jeg tenkte det var laget noen særskilte regler for dette krysset.SuperMorten skrev:De som forsøker å fortelle omverdenen om hva de har tenkt å foreta seg, blinker til høyre eller venstre. Han halvgamle grinebitern som tok lappen i 1973, og tror at verden (og alt det han lærte da) fortsatt ser ut akkurat som i nettopp 1973, blinker nok fortsatt kun til høyre, men de er det etterhvert færre og færre av.. Heldigvisjhn skrev:Mener du at man skal blinke som i et vanlig kryss, til tross for at det er skiltet rundkjøring? Hvordan vet man dette? Står det noe sted?SuperMorten skrev:
Her blinker man til høyre eller venstre.
Du virker så sikker i akkurat dette tilfellet, at jeg antar du har rett ...
Edit: denne rundkjøringen var forresten med på NRK, på det programmet til hun vestlendingen som løp rundt i rød grilldress.. Noe med severdigheter å gjøre. Dette er visstnok Norges minste rundkjøring
Jeg ser ingen fornuft i å late som om dette er en rundkjøring.
Ikke med all verdens, hverken god- eller vrang-vilje kunne jeg argumentert for å bruke rundkjørings regler her.
Hvem kunne finne på å klassifisere dette som en rundkjøring

- Busa Trond
- Innlegg: 2747
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Det blir damer av slikt

Kosta ikke mer 35 000,- denne. Artikkel Her
Legg merke til den tøffe Ramen midt i bilde

Kosta ikke mer 35 000,- denne. Artikkel Her

Legg merke til den tøffe Ramen midt i bilde
