Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:Super Ténéré er absolutt en spennende og interessant sykkel!
Men det er også nye Caponord Rally:

Bilde

Men om den greier å hevde seg i konkurransen med Yamaha'en og de andre fra hjemlandet, nabolandet og ikke minst den markedsledende fra Tyskland, gjenstår å se...

Mot alle prinsipper om elektronikk, kjededrift og lang vei til service, så frister denne noe helt vannvittig :-)

Med tanke på kjøre egenskaper, og en sal som iflg. tester utmerker seg spesielt :-) ...og så alt denne elektronikken...får fantastisk omtaler :-)

tror den må testes :-)

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av KawaJens »

Flanker skrev:Asfaltorientert adventure sykkel, lavere enn GS, over 800 kubikk... Hmmm... Først og fremst synes jeg at du skal prøve en GS med salen i laveste posisjon. Den er ikke SÅ jævlig høy, uten at jeg vet hvor høy du er. Forøvrig kan jeg bare anbefale å teste Yamaha 1200 Super Tenere. Lavere og smalere sal (og sykkel) enn GS og en ypperlig tourer. Ja, den er 260kg. Men de kiloene er godt kamuflert med et svært lavt tyngdepunkt. Da jeg prøvekjørte måtte jeg spørre om den vekta stemmer. Sykkelen føles som den veier 60 kg. mindre.
Trudde eg hadde svart på den her, men må ha skjedd en glipp med nettet.
Ser på specs at 800GS er høgre en 1200 :eh XT1200 er faktisk lavere en V-Strom 1000.
En 1200GS skal eg no klare å kontrollere i lyskryss og lgnendes, men "frykten" ligger mer med dei gangene en ikkje er heilt forberedt på å stanse og då er det lite som skal til å velte når en skal balansere en fullastet 1200gs på tå tuppene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
KawaJens skrev:Fine sykkler. Har kun sett en slik før. En som vart heist oppi en supply båt. Sikkert mannskap om bord som hadde seg kjøreturer inni mellom. Solid topp kuffert feste ivertfall såg eg :prf
Han er vel her på forumet tror jeg :knegg
Selv om det ikke var meg dere snakket om, så er jeg her, jeg også :vs
mc i lufta (840x479).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av L-NA »

jhn skrev:
SuperMorten skrev:
KawaJens skrev:Fine sykkler. Har kun sett en slik før. En som vart heist oppi en supply båt. Sikkert mannskap om bord som hadde seg kjøreturer inni mellom. Solid topp kuffert feste ivertfall såg eg :prf
Han er vel her på forumet tror jeg :knegg
Selv om det ikke var meg dere snakket om, så er jeg her, jeg også :vs
mc i lufta (840x479).jpg
Draupne eller Mjolne?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av jhn »

L-NA skrev: Draupne eller Mjolne?
Jarl

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro-MC!

Legg inn av Flanker »

KawaJens skrev:En 1200GS skal eg no klare å kontrollere i lyskryss og lgnendes, men "frykten" ligger mer med dei gangene en ikkje er heilt forberedt på å stanse og då er det lite som skal til å velte når en skal balansere en fullastet 1200gs på tå tuppene.
Jeg har en litt høyre sal enn standard på min GS, og får ikke begge beina helt ned. Kun tær og tåballer når begge beina i bakken. Det er kun en vanesak og sykkelen har et lavt tyngdepunkt, så den er uproblematisk å balansere. Ved stopp klarer jeg meg uansett i 9 av 10 tilfeller med å sette ned en fot, og da er det greit å få total bakkekontakt :-)

Edit: Se deg heller ikke blind på salhøyde i spesifikasjoner. Hvor smalt setet (og som regel også sykkelen) er har også mye å si for man rekker ned eller ikke, og det er sjelden oppgitt noe mål på. Form på setet har også noe å si. Så man må nesten bare ut å prøve...

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Tobben84 »

Usikker på om dette er rette tråden å spørre i men here goes:

I forbindelse med at jeg nettopp kjøpte meg en demokjørt Tiger 800XC, fikk jeg de til å sette på helt nye dekk til min overtakelse på nyåret. Jeg valgte da Michelin Anakee 3, istedenfor de Battlewings dekka som sto på.

Noen erfaringer med Anakee 3 her? Kjører jo som de fleste i all hovedsak på asfalt, så ønsket et gatefokusert dekk.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ »

Tobben84 skrev:Usikker på om dette er rette tråden å spørre i men here goes:

I forbindelse med at jeg nettopp kjøpte meg en demokjørt Tiger 800XC, fikk jeg de til å sette på helt nye dekk til min overtakelse på nyåret. Jeg valgte da Michelin Anakee 3, istedenfor de Battlewings dekka som sto på.

Noen erfaringer med Anakee 3 her? Kjører jo som de fleste i all hovedsak på asfalt, så ønsket et gatefokusert dekk.
Kan jo kort nevne min erfaring, som jeg også har nevnt i annen tråd her inne tidligere.
Ble veldig positivt overrasket over Bridgestone Battlewing i 2013 sesongen her hjemme og på til Italia. God og jevn slitestyrke, lang levetid og bra grep på både tørt og vått føre.
Anakee 3: noe mer dekkstøy, begynte å trappe tidlig (ujevn dekkbaneslitasje) og kortere levetid (slitetyrke) enn Battlewing.
Det ble nye nye Battlewing dekk på Stelvion... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Tobben84 »

Takk AJ :thumleft

Ser at det er veldig varierte tilbakemeldinger på Anakee 3 rundt omkring, og de negative går stort sett på støy og ujevn slitasje ja. Tipper det kan være litt sykkel-avhengig også, og håper de fungerer bra for meg. De testene jeg har lest rangerer Anakee 3 høyt mtp våt-egenskaper, og det er viktig for meg....

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av ojda »

Nye dekk på ADV-sykkler = Metzeler Tourance Next :thumleft
Google dette før du handler dekk neste gang.
Beste ADV-dekkene 90/10-dekkene jeg har hatt "by fare"
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Æljen »

Hei
Jeg er en av de som ikke var noe fornøyd med anakee3. Begynte å støye allerede etter ca300 mil og hadde slipp i sving flere ganger :O
Byttet til tourance next og rakk ca 500mil på vått og tørt før vinterlagring. Føler jeg kan stole mye mer på disse :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av ojda »

Æljen skrev:Hei
Jeg er en av de som ikke var noe fornøyd med anakee3. Begynte å støye allerede etter ca300 mil og hadde slipp i sving flere ganger :O
Byttet til tourance next og rakk ca 500mil på vått og tørt før vinterlagring. Føler jeg kan stole mye mer på disse :thumleft

Skal kansje tillegge at det 3. settet med Tourance Next står på sykkelen min nå :yeyeye
Neste år kommer det 4. :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

KawaKjetil

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av KawaKjetil »

ojda skrev:Nye dekk på ADV-sykkler = Metzeler Tourance Next :thumleft
Google dette før du handler dekk neste gang.
Beste ADV-dekkene 90/10-dekkene jeg har hatt "by fare"
Helt enig :thumleft Har kjørt både Tourance og Tourance EXP. Next er i en klasse for seg, men ja - best på asfalt :D

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Tobben84 »

Har aldri kjørt på Tourance, må kanskje prøve det neste gang. Forhandleren jeg kjøper sykkel av ville helst levere med Michelin, så da ble det Anakee 3. De skal visstnok være veldig gode på Tiger 800 xc, kanskje pga relativt lav vekt? Jeg kjører nok 95/5 asfalt/grus, så jeg setter pris på at de er såpass asfaltfokuserte....

Er lite grusveier her i Stavanger området, men flytter til Trheim neste år. Der er det MER enn nok av det:)

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av omaas »

Jeg er kjører nå på mitt 3. sett med Anakee 3 på Stelvioen og er godt fornøyd med de.
Har hatt brukt disse:
Pirelli Scorpion Trail som stod på sykkelen originalt, kanskje de beste å kjøre på asfalt, men var utslitt allerede på 10k.
Anakee 2, støyet mye, hanske gode på grus.
Anakee 3, Støyer litt mindre, men kan oppleves som litt stive på grus, gode på asfalt. De har en hardere gummiblanding midt på enn på sidene slik at på slutten av levetiden har de på framhjulet en tendens til å bli noe mere slitt på siden, i motsetning av andre dekk jeg har hatt som er blitt flate.

Vurderer Metzeler Tourance Next som neste dekk, bare for å ha prøvd de.
Tobben84 skrev:Har aldri kjørt på Tourance, må kanskje prøve det neste gang. Forhandleren jeg kjøper sykkel av ville helst levere med Michelin, så da ble det Anakee 3. De skal visstnok være veldig gode på Tiger 800 xc, kanskje pga relativt lav vekt? Jeg kjører nok 95/5 asfalt/grus, så jeg setter pris på at de er såpass asfaltfokuserte....

Er lite grusveier her i Stavanger området, men flytter til Trheim neste år. Der er det MER enn nok av det:)
Velkommen til Trøndelag, du kan ta kontakt når du har flyttet, finnes det en masse grusveier som kan kjøres her i trøndelag :thumleft
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Svar