NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Sv: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:
LordShaft skrev:
jhn skrev:
LordShaft skrev:Lyd redder liv, sånn er det bare!

Note 4
Nå er det vel sånn at også 90 dB er hørbart.
Skal vi gå inn for å øke støynivået på biler også, av sikkerhetsgrunner?
Det argumentet ditt virker på en måte litt desperat. Om du synes det er stilig med mye lyd, så si det da.
Jada, men ikke i nærheten så godt som 100dB.
Se bare på alle nesten ulykkene som har vært med El bil.... De er omtrent lydløs, sett vekk ifra noe støy fra dekkene.
Har ingen ting med at jeg liker høy lyd på sykkel. Å komme å si at høy lyd ikke er en sikkerhetsfaktor for oss på sykkel er rimelig søkt

Note 4
Høy lyd er altså en sikkerhetsfaktor men refleksivest er ikke?
Høy lyd er tøft. Refleksvest er ikke tøft. Det der om at høy lyd redder liv er no forbanna sprøyt. De med høy lyd jeg har hørt, er de som har kjørt forbi meg, gjerne i en tunnel, som gir gass fordi de synes det er veldig tøft. De høres godt. Den dagen noen finner ut at de snur pipene forover, skal jeg være enig i at det kan redde liv.. Inntil da er ogblir det bare tull. Har ligget med halvhjelm i sommervarmen og lanesplitta, med mc bak meg. Har ikke hørt at det var raka rør før han passerte meg, men da er det for seint uansett..
Enig, når jeg sitter inne i bilen min og hører på julemusikk så tviler jeg sterkt på at det finnes en sykkel som klarer å gjøre seg hørbar før han passerer meg. Lyden er jo tross alt bak.

Det er og stor forskjell på fin lyd og høy lyd. Men det har ikke alle skjønt.
En annen ting er at man blir jo endel begrenset i forhold til hvor man kan dra på tur. Mange steder nedover Europa er dette veldig strengt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av LordShaft »

Du har helt forbanna rett super Morten... Høy lyd er skam fett.... Refleksvest er lagt ifra tøft. I mine øyner/ører!
Å sitte på MC med Refleksvest bak en stor mc front og tro en er mere synlig... Hysterisk. Men det der blir vi ikke enig om uansett.... Det er vel strengt talt ikke diskusjonen heller. At lyd gjør deg mere synlig i trafikken skjønner jeg ikke hvordan går an å diskutere mot. Jeg opplever daglig her i Bergen at bilister viker eller blir oppmerksom av meg når jeg drar opp turtallet litt. At du anser det som forbanna sprøyt er en ting, spesielt hvis du selv ikke har effekt anlegg på egen sykkel og er vant til å kjøre med det.
Meninger er det nok av her inne.... Hva jeg oppfatter som en sikkerhetsfaktor er ikke nødvendigvis delt av andre

Note 4

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av JohnnyTh »

Høy lyd kan nok hjelpe litt ved lanesplitting i køkjøring. Men da dreier det seg jo mer om å bli sluppet frem og ikke så mye om sikkerhet. Det viktigste er nok plassering og ikke masse lyd. Og kulere med fin lyd enn høy lyd. Det er ikke nødvendigvis det samme.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av LordShaft »

Det er nok derfor det er helt bortkastet og fullstendig unødvendig med sirener på diverse utrykningskjøretøy :knegg

Note 4

Jarodden
Innlegg: 114
Registrert: 19 jul 2011, 23:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
Sted: Kolbotn

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Jarodden »

LordShaft skrev:Det er nok derfor det er helt bortkastet og fullstendig unødvendig med sirener på diverse utrykningskjøretøy :knegg

Note 4
Nå peker vel sirenen fremover på de fleste former for utrykningskjøretøy, og ikke bakover som pottene på de fleste MC´r?

Det er i alle fall tilfellet på bilene i OBRE (aka. Oslo Brann- og redningsetat) :D - At sirenen kaster lyden fremover mener jeg!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av LordShaft »

Jada, men i 80 km/t er det ikke lyd som er løsningen... Da er det lys og plassering. Men når du kommer i lav fart i uoversiktlig kryss osv hører du det godt. Mye det samme vil det være med en motorsykkel. Dere må gjerne være uenig, men jeg har mine egne erfaringer med lyd og dens effekt.

Note 4

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av cevillan »

Jeg kjører mye i Bergen sentrum, til dels ganske aktivt og utnytter til fulle smidigheten til en mc. Det finnes ikke et eneste sikkerhetstiltak som har reddet meg flere ganger enn Akrapovic'en og mid-pipe fra Fresco. Å "tute" med gassen er helt uovertuffent. Både for å unngå bli kjørt ned av en tomsing som plutselig endrer felt, ved siden av en buss som et "her er lille meg" og ved lane-splitting som et varsku. Skulle gjerne sett refleksvesten som kunne sånne triks. Lyd hadde på ingen måte samme effekt med orginalt anlegg når snerten i lyden var mindre. Den som påstår lyd ikke er en sikkerhetsinvestering på mc kan ikke ha kjørt i en by. Da har du i så fall stått fast i trafikken sammen med bilene.

På motorvei er lyden mest til sjenanse for meg selv og har null sikkerhetseffekt, men de veiene prøver jeg å unngå.

Er for øvrig ikke medlem av noen organisasjon (sånn, da var jeg innenfor topic i tråden) :prf

Toven

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Toven »

Man hører da moto-gp syklene fra tribunen når de fyker forbi, selv om potta ikke har passert :-k

Ålreit video med tanker rundt temaet. Jeg skal ihvertfall aldri ha symaskin-lyd på mine mc'er. Smilet er bredt i hver tunnel, både med ørepropper og uten :prf
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Y_XsRGg_Dus[/video]
"Seatbelts don't save lives because not everyone is saved by them in an accident. See how idiotic that sounds?"

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av KawaJens »

No er det etter mi mening at det er forskjell på høg lyd og vulgært høgt.
Når en kjører forbi folk og dei holder seg for ørene eller viser fingen til deg så har en heilt klart gått langt forbi grensa.

Var i Santa Monica Beach i fjor og våknet av en som startet H-D`n sin 0730 om morgenen, trudde at eg skulle daue der og då. Jævelen lot den stå på tomgang i 5min og. For ut på balkongen og skulle til å gje han verbalt inn, trakk meg fort innat då eg så at det var 3styk Mongols medlemer det gjaldt :redface

Det er ei grennse for alt og at "loud pipes saves life"? njau ikkje et argument eg vil bruke sjølv om eg farter rundt med slipp on ut DB killer. Klarte meg fint med hornet i Krakow.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

Toven skrev:Man hører da moto-gp syklene fra tribunen når de fyker forbi, selv om potta ikke har passert :-k

Ålreit video med tanker rundt temaet. Jeg skal ihvertfall aldri ha symaskin-lyd på mine mc'er. Smilet er bredt i hver tunnel, både med ørepropper og uten :prf
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Y_XsRGg_Dus[/video]
"Seatbelts don't save lives because not everyone is saved by them in an accident. See how idiotic that sounds?"
Det blir litt som å si at "loud pipes" ikke redder liv fordi det omkommer folk med effektpotter også.
Eller redningsvest ... eller fallskjerm.
Men sånn bare for nysgjerrighetsskyld ... synes dere det er helt uproblematisk å plage folk med urimelig mye unødig støy?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

KawaJens skrev:No er det etter mi mening at det er forskjell på høg lyd og vulgært høgt.
Når en kjører forbi folk og dei holder seg for ørene eller viser fingen til deg så har en heilt klart gått langt forbi grensa.

Var i Santa Monica Beach i fjor og våknet av en som startet H-D`n sin 0730 om morgenen, trudde at eg skulle daue der og då. Jævelen lot den stå på tomgang i 5min og. For ut på balkongen og skulle til å gje han verbalt inn, trakk meg fort innat då eg så at det var 3styk Mongols medlemer det gjaldt :redface

Det er ei grennse for alt og at "loud pipes saves life"? njau ikkje et argument eg vil bruke sjølv om eg farter rundt med slipp on ut DB killer. Klarte meg fint med hornet i Krakow.
Ah, hornet ja, rart ingen har tenkt på å bruke det :scratch

Toven

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Toven »

jhn skrev:
Toven skrev:Man hører da moto-gp syklene fra tribunen når de fyker forbi, selv om potta ikke har passert :-k

Ålreit video med tanker rundt temaet. Jeg skal ihvertfall aldri ha symaskin-lyd på mine mc'er. Smilet er bredt i hver tunnel, både med ørepropper og uten :prf
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Y_XsRGg_Dus[/video]
"Seatbelts don't save lives because not everyone is saved by them in an accident. See how idiotic that sounds?"
Det blir litt som å si at "loud pipes" ikke redder liv fordi det omkommer folk med effektpotter også.
Eller redningsvest ... eller fallskjerm.
Men sånn bare for nysgjerrighetsskyld ... synes dere det er helt uproblematisk å plage folk med urimelig mye unødig støy?
Det er argumenter for at det skjer èn gang jeg sikter til. Om setebeltet redder livet ditt èn gang så stemmer det at setebelter redder liv, gjør det ikke?
Angående redningsvest, falskjerm, refleksvest - det samme gjelder. Jeg sier meg ikke uenig at å kjøre med refleksvest redder liv, jeg velger å ikke kjøre med det. Den risikoen velger jeg å ta.
Det samme gjelder "loud pipes saves lives", om det gjør en person oppmerksom på deg som eller ikke hadde lagt merke til deg èn gang - så ja, da stemmer argumentet.

I mine ører er det ikke unødig støy så det plager ikke meg :-) Jeg liker heller ikke HD med straka rør, som med alt er det grense.
Om folk vil ha db målinger i 10 tallet rundt seg til enhver tid kan de finne en holme midt i Barentshavet.
KawaJens skrev:No er det etter mi mening at det er forskjell på høg lyd og vulgært høgt.
Når en kjører forbi folk og dei holder seg for ørene eller viser fingen til deg så har en heilt klart gått langt forbi grensa.
Var i Santa Monica Beach i fjor og våknet av en som startet H-D`n sin 0730 om morgenen, trudde at eg skulle daue der og då. Jævelen lot den stå på tomgang i 5min og. For ut på balkongen og skulle til å gje han verbalt inn, trakk meg fort innat då eg så at det var 3styk Mongols medlemer det gjaldt :redface
Det er ei grennse for alt og at "loud pipes saves life"? njau ikkje et argument eg vil bruke sjølv om eg farter rundt med slipp on ut DB killer. Klarte meg fint med hornet i Krakow.
Helt enig at det er forskjell på høy lyd og vulgært høyt. Jeg tror ikke noen av oss som argumenterer for dette kjører rundt med straka rør. Jeg syntes heller ikke noe særlig om HD med strake rør :P :p Med min eksos er det gjort måling på høyest 91db av en på et utenlandsk forum. Er ikke ekstrem høy, men klart høyere enn standard eksos:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=ZzYfp2j ... F4wLhVUzpQ[/video]

Om en mc høy eksos gjør at noen legger merke til deg når de ellers ikke ville ha gjort det, så stemmer utsagnet. Man sier ikke at høy eksos er det eneste som redder liv, men en faktor som utgjør en forskjell i en situasjon - vil nå jeg si.

Tuta er fin den og :prf

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

91 dB? Da har du jo ikke "loud pipes" ... mere "pipes og peace" Min sykkel er oppgitt med 93 dB ved 3000 rpm, originalt og helt lovlig.

Om noen blir drept med bibeltet på, så redder det jo ikke liv, gjør det vel?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

Jeg bor forresten på en holme i Barentshavet, men jaggu er det ikke "loud pipes" her også

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av KawaJens »

jhn skrev:91 dB? Da har du jo ikke "loud pipes" ... mere "pipes og peace" Min sykkel er oppgitt med 93 dB ved 3000 rpm, originalt og helt lovlig.

Om noen blir drept med bibeltet på, så redder det jo ikke liv, gjør det vel?
Er nok enig med deg. Standar effekt annlegg eller potter er ikke det eg tenker på når en snakker om loud pipes. Tenker meir på H-d og rake rør.

Svar