Honda CB650F som første sykkel?
Honda CB650F som første sykkel?
Hei,
Jeg tok MC lappen i høst og har planer om å kjøpe meg sykkel så fort som mulig til våren. Har vurdert både brukt og ny sykkel, men har av ulike grunner funnet ut at jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe helt ny. Er relativt ung, så med tanke på forsikring kan det ikke være for mye kubikk og hk. Har derfor sett på sykler i området 500-700 cc.
Har kommet frem til at Honda CB650F kan være en aktuell sykkel. Er det noen som har noen tanker om denne som første sykkel eller som har erfaringer med den?
Evt andre forslag i samme prisklasse?
(Vil 500cc bli for lite?)
Kan legge til at jeg er 185 cm høy og ca 80 kg. Blir antagelig mest brukt til pendling og kosekjøring, og noen litt lengre turer (helgeturer), men det blir nok ingen langturer nedover i Europa ol. de første årene.
Jeg tok MC lappen i høst og har planer om å kjøpe meg sykkel så fort som mulig til våren. Har vurdert både brukt og ny sykkel, men har av ulike grunner funnet ut at jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe helt ny. Er relativt ung, så med tanke på forsikring kan det ikke være for mye kubikk og hk. Har derfor sett på sykler i området 500-700 cc.
Har kommet frem til at Honda CB650F kan være en aktuell sykkel. Er det noen som har noen tanker om denne som første sykkel eller som har erfaringer med den?
Evt andre forslag i samme prisklasse?
(Vil 500cc bli for lite?)
Kan legge til at jeg er 185 cm høy og ca 80 kg. Blir antagelig mest brukt til pendling og kosekjøring, og noen litt lengre turer (helgeturer), men det blir nok ingen langturer nedover i Europa ol. de første årene.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Honda CB650F som første sykkel?
Tror CB650F vil passe deg aldeles utmerket. Ser at f.eks. MCOslo selger den helt ny (2014-modell) for 99900,- Det er trolig med de nye, reduserte avgiftene. Mye sykkel for pengene, og jeg tror den går mer enn bra nok. Motor fra CBR 600, altså beregnet på større ytelse, noe som igjen skulle bety at den i 87-hesters versjonen i CB'n skulle være svært så holdbar. Lite vibrasjoner og myk gange likeså. (Volum- og hkhysteriet her i Norge er ganske sprøtt, synes nå jeg). Sykkelen du vurderer å kjøpe, aksellererer fra 0-100 på ca. 4 sek, og har toppfart på over 200. Kjører du pent og holser fartsgrensene vil jeg tro du bruker ca. 0,4 ltr. pr.mil...
Om du liker kåpesykkel, kan du jo kikke på en Suzuki GSX650F. Har omtrent samme data som Honda'n, men er litt tyngre.
Om du liker kåpesykkel, kan du jo kikke på en Suzuki GSX650F. Har omtrent samme data som Honda'n, men er litt tyngre.
Sist redigert av Anaxim den 09 des 2014, 17:23, redigert 1 gang totalt.
- sankyo
- Innlegg: 566
- Registrert: 12 aug 2013, 14:30
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
- Bosted: Oslo
Re: Honda CB650F som første sykkel?
Har aldri kjørt den. Men jeg er omtrent like høy og anbefaler deg derfor å ta en kikk på suzuki dl650. Andre kommer sikkert til å anbefale Yamaha mt07.Men det viktigste er å prøvekjøre selv. Vet ikke hvor du bor, men i Oslo området går du en del muligheter til våren. Lykke til.
Live long and prosper 

Re: Honda CB650F som første sykkel?
Jepp, 2015 modell ligger også ute for 99900 kr, noe som er 26000 ned i forhold til prisen tidligere i år. Denne prisnedgangen er en av grunnene til at ny sykkel ble mer aktuelt.Anaxim skrev:Ser at f.eks. MCOslo selger den helt ny (2014-modell) for 99900,- Det er trolig med de nye, reduserte avgiftene. Mye sykkel for pengene, og jeg tror den går mer enn bra nok. .
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Honda CB650F som første sykkel?
Som førstesykkel så tror jeg en CB650F er et økonomsik bra valg med tanke på forsikring og hva man får for pengene tror jeg. Cutless her i forumet kjøpte seg en flunkende ny GSX650F som første sykkel i år, så du kan sikkert få flere erfaringer fra han.
Min mening er at du får mye sykkel for rett under 100-laken. Joda, sykkelen er tung (ca. 250kg.), de medfølgende dekkene er vel kanskje ikke all verden og den orginale potta er enorm (les kanon fra krigen), men den virker solid og godt bygget og har du turtall nok så er det også bra drag i den. Hva DU mener er bra når det kommer til drag vet jeg jo ikke, men det er uansett mer enn bra nok hvis du ikke har erfaring med mc fra tidligere. Jeg snakker da altså om GSX650F her og ikke CB650F.
Lykke til i jakten på ny sykkel! Det er en hærlig tid du går i møte nå
Min mening er at du får mye sykkel for rett under 100-laken. Joda, sykkelen er tung (ca. 250kg.), de medfølgende dekkene er vel kanskje ikke all verden og den orginale potta er enorm (les kanon fra krigen), men den virker solid og godt bygget og har du turtall nok så er det også bra drag i den. Hva DU mener er bra når det kommer til drag vet jeg jo ikke, men det er uansett mer enn bra nok hvis du ikke har erfaring med mc fra tidligere. Jeg snakker da altså om GSX650F her og ikke CB650F.
Lykke til i jakten på ny sykkel! Det er en hærlig tid du går i møte nå

Re: Honda CB650F som første sykkel?
Har jo temmelig tynt erfaringsgrunnlag så langt, da jeg kun har kjørt skolesyklene. Den jeg brukte mest var en BMW F700GS.Bjerknez skrev: Hva DU mener er bra når det kommer til drag vet jeg jo ikke, men det er uansett mer enn bra nok hvis du ikke har erfaring med mc fra tidligere.
Når jeg først begynte å tenke på å kjøpe helt ny vurderte jeg CB500F, men er litt skeptisk til om det blir noe jeg vil "vokse" fort ut av. Men så kom jo avgiftsendringen, og dermed ble det mer aktuelt med en 650. Jeg tenker at en 650cc er en sykkel jeg mest sannsynlig vil ha glede av lenger enn en 500cc. Men dette blir jo bare spekulasjoner for min del, da jeg kun har prøvd 2-3 sykler.
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Honda CB650F som første sykkel?
Skal jeg tippe så tror jeg du raskt vokser ut av en CB500F. En ny BMW 700GS vil nok virke "Morsommere" å kjøre enn CB500F med tanke på kraft. Den her 30HK'er mer og momentet er også større. Så jeg vil tippe at en CB500F blir en nedtur med tanke på kraft i forhold til 700GS som er skolesykkelen du kjørte. Men her snakker jeg kun om hva jeg tenker ut fra tekniske data. Jeg har ingen erfaring med CB500F eller 700GS. Jeg har kjørt litt småaktivt med en GSX650F, det er det eneste.Rost skrev:Har jo temmelig tynt erfaringsgrunnlag så langt, da jeg kun har kjørt skolesyklene. Den jeg brukte mest var en BMW F700GS.Bjerknez skrev: Hva DU mener er bra når det kommer til drag vet jeg jo ikke, men det er uansett mer enn bra nok hvis du ikke har erfaring med mc fra tidligere.
Når jeg først begynte å tenke på å kjøpe helt ny vurderte jeg CB500F, men er litt skeptisk til om det blir noe jeg vil "vokse" fort ut av. Men så kom jo avgiftsendringen, og dermed ble det mer aktuelt med en 650. Jeg tenker at en 650cc er en sykkel jeg mest sannsynlig vil ha glede av lenger enn en 500cc. Men dette blir jo bare spekulasjoner for min del, da jeg kun har prøvd 2-3 sykler.
Men nå er jo ikke kraft og motorytelser alt og kanskje hadde du blitt fornøyd med en CB500F, men dette er vel en typisk sykkel som er laget for de som kun har lov til å kjøre mellomtung vil jeg tro... Jeg tror at en CB650F er et langt bedre valg ut fra tekniske data. Men du skal jo også sitte godt på sykkelen over tid og da er det bare prøvekjøringer som kan fortelle deg hva du bør gå for.
Igjen så må jeg si at jeg her kun snakker ut fra tekniske data om syklene samt synser litt, men ja, jeg tror at en CB650F er en flott nybegynnersykkel

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Honda CB650F som første sykkel?
Det er egentlig bare en ting å si: Prøvekjør. Da vil du til slutt finne en sykkel som både du og lommeboka trives med 

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Honda CB650F som første sykkel?
Enkelt å greitSuperMorten skrev:Det er egentlig bare en ting å si: Prøvekjør. Da vil du til slutt finne en sykkel som både du og lommeboka trives med

- hmhelland
- Innlegg: 44
- Registrert: 11 jun 2014, 14:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS - 2012
- Bosted: Stavanger
Re: Honda CB650F som første sykkel?
Jeg tok lappen i sommer, og kjørte da en ny cb650f. Var en veldig fin sykkel og ha opplæring på, kjekk på gocart-banen, veldig enkel i bytrafikken, letthåndterlig i kjøregården. Jeg er 194cm og satt relativt komfortabelt, men den var nok i minste laget for meg, det kjente jeg på "langturen" som varte 3-4 timer(?).
Prøv den! Hadde den passet kroppen min litt bedre, kunne jeg lett eid en cb650f. :)
Prøv den! Hadde den passet kroppen min litt bedre, kunne jeg lett eid en cb650f. :)
Re: Honda CB650F som første sykkel?
Bare synd det er så lenge til våren....Bjerknez skrev:Enkelt å greitSuperMorten skrev:Det er egentlig bare en ting å si: Prøvekjør. Da vil du til slutt finne en sykkel som både du og lommeboka trives med
Kjempefint å få slike brukererfaringer. Hvordan var den på langkjøring med tanke på at det ikke er noen vindskjerm? Det er en av de få tingene jeg er litt skeptisk til. Sykkelen jeg kjørte på kjøreskolen hadde dette.hmhelland skrev:Jeg tok lappen i sommer, og kjørte da en ny cb650f. Var en veldig fin sykkel og ha opplæring på, kjekk på gocart-banen, veldig enkel i bytrafikken, letthåndterlig i kjøregården. Jeg er 194cm og satt relativt komfortabelt, men den var nok i minste laget for meg, det kjente jeg på "langturen" som varte 3-4 timer(?).
Prøv den! Hadde den passet kroppen min litt bedre, kunne jeg lett eid en cb650f. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Honda CB650F som første sykkel?
Min mening er at vindskjerm er noe dritt. Andre har helt sikkert motsatt mening.Rost skrev:Bare synd det er så lenge til våren....Bjerknez skrev:Enkelt å greitSuperMorten skrev:Det er egentlig bare en ting å si: Prøvekjør. Da vil du til slutt finne en sykkel som både du og lommeboka trives med
Kjempefint å få slike brukererfaringer. Hvordan var den på langkjøring med tanke på at det ikke er noen vindskjerm? Det er en av de få tingene jeg er litt skeptisk til. Sykkelen jeg kjørte på kjøreskolen hadde dette.hmhelland skrev:Jeg tok lappen i sommer, og kjørte da en ny cb650f. Var en veldig fin sykkel og ha opplæring på, kjekk på gocart-banen, veldig enkel i bytrafikken, letthåndterlig i kjøregården. Jeg er 194cm og satt relativt komfortabelt, men den var nok i minste laget for meg, det kjente jeg på "langturen" som varte 3-4 timer(?).
Prøv den! Hadde den passet kroppen min litt bedre, kunne jeg lett eid en cb650f. :)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Honda CB650F som første sykkel?
Bjerknez skrev:Min mening er at vindskjerm er noe dritt. Andre har helt sikkert motsatt mening.Rost skrev:Bare synd det er så lenge til våren....Bjerknez skrev:Enkelt å greitSuperMorten skrev:Det er egentlig bare en ting å si: Prøvekjør. Da vil du til slutt finne en sykkel som både du og lommeboka trives med
Kjempefint å få slike brukererfaringer. Hvordan var den på langkjøring med tanke på at det ikke er noen vindskjerm? Det er en av de få tingene jeg er litt skeptisk til. Sykkelen jeg kjørte på kjøreskolen hadde dette.hmhelland skrev:Jeg tok lappen i sommer, og kjørte da en ny cb650f. Var en veldig fin sykkel og ha opplæring på, kjekk på gocart-banen, veldig enkel i bytrafikken, letthåndterlig i kjøregården. Jeg er 194cm og satt relativt komfortabelt, men den var nok i minste laget for meg, det kjente jeg på "langturen" som varte 3-4 timer(?).
Prøv den! Hadde den passet kroppen min litt bedre, kunne jeg lett eid en cb650f. :)
Det finnes jo noe mellom låvedør og ingenting som fungerer bra

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Honda CB650F som første sykkel?
Haha, nå lo jeg jaggu meg godtKawagutten skrev:Bjerknez skrev:Min mening er at vindskjerm er noe dritt. Andre har helt sikkert motsatt mening.Rost skrev:Bare synd det er så lenge til våren....Bjerknez skrev:Enkelt å greitSuperMorten skrev:Det er egentlig bare en ting å si: Prøvekjør. Da vil du til slutt finne en sykkel som både du og lommeboka trives med
Kjempefint å få slike brukererfaringer. Hvordan var den på langkjøring med tanke på at det ikke er noen vindskjerm? Det er en av de få tingene jeg er litt skeptisk til. Sykkelen jeg kjørte på kjøreskolen hadde dette.hmhelland skrev:Jeg tok lappen i sommer, og kjørte da en ny cb650f. Var en veldig fin sykkel og ha opplæring på, kjekk på gocart-banen, veldig enkel i bytrafikken, letthåndterlig i kjøregården. Jeg er 194cm og satt relativt komfortabelt, men den var nok i minste laget for meg, det kjente jeg på "langturen" som varte 3-4 timer(?).
Prøv den! Hadde den passet kroppen min litt bedre, kunne jeg lett eid en cb650f. :)
Det finnes jo noe mellom låvedør og ingenting som fungerer bra

Skjønner hva du sikter til her, men det jeg prøver å siner at jeg foretrekker en jevn luftstrøm kontra det bli utsatt for turbulens. Mulig jeg ikke har kjørt en sykkel med den perfekte vindskjerm ennå...

-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Honda CB650F som første sykkel?
Hei igjen. Nå ser jeg at det er kampanjetilbud rundt omkring på GSX 650 F, i svart er den helt nede i 91900,- og det mange steder. Så om du vil ha svart sykkel er det bare å forte seg...