Derfor har jeg studert lykteglassene.
Sykkelen har fjernlys til venstre og nærlys til høyre, sett i kjøreretningen.
På lyskasteren står det:
50R00 00 HCR 10 E3 2179 (ring rundt E3)
og
50R00 00 HCR 10 E3 2180 (ring rundt E3, og under dette står det en pil som peker til venstre (sett i kjøreretningen) og vi velger å tro dette da gjelder fjærnlyset).
Om jeg forstår FNs "Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to the installation of lighting and light-signalling devices", 12. revisjon av Addendum 47 til Regulation 48 (av 16/10-14) kalt R48 blant venner, punkt 4.4.1, sett sammen med 3. revisjon av "World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations", "Consolidated Resolution on the Construction of Vehicles", Annex 3, ja da betyr E3 rett og slett at lampene er godkjente i Italia. E1 betyr at de er godkjente i Tyskland og E16 for Norge (dersom noe produseres og godkjennes i Norge).
Videre, R48 sier i 4.5 at til høyre for E-merket skal det stå hviklet godkjenningsnummer lampen har. For mitt vedkommende er det altså 2179 for nærlyset og 2180 for fjærnlyset.
HCR betyr "Low and high (dip and main) beam headlamp".
Men hva betyr de andre tallene?
Ellers så sier R48:
og videreRegulation 48, 6.1.9.1 skrev:The aggregate maximum intensity of the main-beam headlamps which can be switched on simultaneously shall not exceed 430,000 cd, which corresponds to a reference value of 100.
Dersom 10 er i henhold til referansesystemet, da bør jeg kunne montere to lamper som har referansetall 40 (som tilsammen gir 100).Regulation 48, 6.1.9.2 skrev:This maximum intensity shall be obtained by adding together the individual reference marks which are indicated on the several. The reference mark "10" shall be given to each of the headlamps marked "R" or "CR".
Uansett - hjelp til tolkning mottas med takk.
[TaSK]