Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Hei,
har (som tidligere nevnt) planer om å gå til innkjøp av helt ny sykkel og alt av kjøreutstyr så fort som mulig til våren, og har et par spørsmål:
Er det vanlig å få noe rabatt ved kjøp av sykkel pluss noe tilleggsutstyr og fult kjøreutstyr på en gang(skal ha alt nytt, har ingenting fra før av)? Snakka med en forhandler og der kunne de blant annet gi fri montering av tilleggsutstyr som for eks varmeholker. Har forhandlerne mye å gå på/hva er vanlig?
Så lurer jeg også på hvor stor glede en helt fersk mc fører har av å prøvekjøre? Jeg spør da jeg ønsker å ha sykkelen så fort som mulig til våren(ca påske), og forhandleren anbefalte da å bestille allerede i januar for å være sikker. Jeg forstår at en erfaren fører kan kjenne mye på en kort prøvetur, men jeg er usikker på hvor mye jeg vil få ut av det. Er snakk om en nybegynnervennlig mc(i følge tester og selger) med rett opp og ned sittestilling, så ingenting ekstremt.
har (som tidligere nevnt) planer om å gå til innkjøp av helt ny sykkel og alt av kjøreutstyr så fort som mulig til våren, og har et par spørsmål:
Er det vanlig å få noe rabatt ved kjøp av sykkel pluss noe tilleggsutstyr og fult kjøreutstyr på en gang(skal ha alt nytt, har ingenting fra før av)? Snakka med en forhandler og der kunne de blant annet gi fri montering av tilleggsutstyr som for eks varmeholker. Har forhandlerne mye å gå på/hva er vanlig?
Så lurer jeg også på hvor stor glede en helt fersk mc fører har av å prøvekjøre? Jeg spør da jeg ønsker å ha sykkelen så fort som mulig til våren(ca påske), og forhandleren anbefalte da å bestille allerede i januar for å være sikker. Jeg forstår at en erfaren fører kan kjenne mye på en kort prøvetur, men jeg er usikker på hvor mye jeg vil få ut av det. Er snakk om en nybegynnervennlig mc(i følge tester og selger) med rett opp og ned sittestilling, så ingenting ekstremt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Jeg hadde en "rett opp og ned" sykkel som første sykkel og etter at jeg nå har en helt annen sykkel så er jeg nesten overbevist om at en såkalt rett opp og ned sykkel ikke bør være et opplagt førstevalg. Selv om unntak finnes.
Jeg synes man har langt mer kontroll når man kjører en litt mer sportslig preget sykkel.
Det skal sies at jeg annser du mener cruiser lignende sykler når du sier "rett opp og ned" sykkel.
En cruiser er tyngre, og vanskeligere å manøvrere og når du etter noen dager/uker ønsker å kjøre mer aktivt så kan du bare glemme det. De skraper nedi for et godt ord og det er også svært sjelden at dempere er av beste sort for aktiv kjøring.
Jeg ville nok valgte en såkalt nakensykkel eller streetsykkel hvis jeg var deg. Enkelt sagt så er ofte nakensyklene en r-sykkel uten kåpe og med en litt annen motorkarakteristikk.
Jeg synes man har langt mer kontroll når man kjører en litt mer sportslig preget sykkel.
Det skal sies at jeg annser du mener cruiser lignende sykler når du sier "rett opp og ned" sykkel.
En cruiser er tyngre, og vanskeligere å manøvrere og når du etter noen dager/uker ønsker å kjøre mer aktivt så kan du bare glemme det. De skraper nedi for et godt ord og det er også svært sjelden at dempere er av beste sort for aktiv kjøring.
Jeg ville nok valgte en såkalt nakensykkel eller streetsykkel hvis jeg var deg. Enkelt sagt så er ofte nakensyklene en r-sykkel uten kåpe og med en litt annen motorkarakteristikk.
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Er ikke snakk om noe cruiser. Tenker å starte med en naken/street sykkel. Mulig jeg bare formulerer meg knotete, er jo rimelig fersk på dette foreløpig.Bjerknez skrev:Jeg hadde en "rett opp og ned" sykkel som første sykkel og etter at jeg nå har en helt annen sykkel så er jeg nesten overbevist om at en såkalt rett opp og ned sykkel ikke bør være et opplagt førstevalg. Selv om unntak finnes.
Jeg synes man har langt mer kontroll når man kjører en litt mer sportslig preget sykkel.
Det skal sies at jeg annser du mener cruiser lignende sykler når du sier "rett opp og ned" sykkel.
En cruiser er tyngre, og vanskeligere å manøvrere og når du etter noen dager/uker ønsker å kjøre mer aktivt så kan du bare glemme det. De skraper nedi for et godt ord og det er også svært sjelden at dempere er av beste sort for aktiv kjøring.
Jeg ville nok valgte en såkalt nakensykkel eller streetsykkel hvis jeg var deg. Enkelt sagt så er ofte nakensyklene en r-sykkel uten kåpe og med en litt annen motorkarakteristikk.
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Er rett opp og ned sykkel er vel en sykkel med oppreist kjørestilling. Ikke nødvendigvis en cruiser. Enig i at en rett opp og ned sykkel er en god førstesykkel, mrn tror ikke jeg ville anbefalt en cruiser.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
På selve sykkelen er det lite for forhandleren å gi rabatter på. Konkurransen merkene i mellom gjør at prisene er presset fra importøren, og de legger ut veil. priser på sine hjemmesider. Ikke forvent noe mer på denne veil. prisen. I denne prisen er det ikke innkalkulert kostnadene forhandleren har med montering og klargjøring. Forhandlerne må som regel dekke dette inn i et tillegg som i mcf-kontrakten kalles reg.omkostninger. For en moped eller 125cc er dette gjerne kostnadene for 2-3 arbeidstimer pluss skiltet. For større sykler eller storscootere tar det fra 5-10 timer. Her er det mye monteringsarbeid på selve sykkelen i tillegg til sluttkontroll og registrering.
Ettermarkedet har noe bedre marginer, men også her er det et betydelig konkurransemessig prispress. Den største konkurransen i dette markedet er nettbutikker, både innenlands og utenlands.
Ditt beste forhandlingskort er dersom du bestiller sykkelen tidlig, og at forhandleren kan ha god tid på montering, klargjøring og montering av tilleggsutstyr. Dermed gis forhandleren mulighet til å ta dette arbeidet på vinteren i roligere perioder på verkstedet. Aller best pris kunne du nok opplevd dersom bestillingen ble lagt i nov/des for levering til våren. Da kunne forhandleren tatt sykkelen din med i sesongbestillingen.
Verdien i prøvekjøring er nok ikke så veldig stor for en førstegangsmotorsyklist. Referansegrunnlaget er så lite at man vet gjerne ikke hva man skal sammenligne. Jeg tror jeg har kommet til at for min del blir hele mitt mc-liv en uendelig lang prøvekjøringsprosess. Jeg tror at i din situasjon vil du bli mer usikker jo flere sykler du prøvekjører. Regn med at om to år kan du være ganske klar for neste prosjekt uansett hva du kjøper.
Lykke til!
Ettermarkedet har noe bedre marginer, men også her er det et betydelig konkurransemessig prispress. Den største konkurransen i dette markedet er nettbutikker, både innenlands og utenlands.
Ditt beste forhandlingskort er dersom du bestiller sykkelen tidlig, og at forhandleren kan ha god tid på montering, klargjøring og montering av tilleggsutstyr. Dermed gis forhandleren mulighet til å ta dette arbeidet på vinteren i roligere perioder på verkstedet. Aller best pris kunne du nok opplevd dersom bestillingen ble lagt i nov/des for levering til våren. Da kunne forhandleren tatt sykkelen din med i sesongbestillingen.
Verdien i prøvekjøring er nok ikke så veldig stor for en førstegangsmotorsyklist. Referansegrunnlaget er så lite at man vet gjerne ikke hva man skal sammenligne. Jeg tror jeg har kommet til at for min del blir hele mitt mc-liv en uendelig lang prøvekjøringsprosess. Jeg tror at i din situasjon vil du bli mer usikker jo flere sykler du prøvekjører. Regn med at om to år kan du være ganske klar for neste prosjekt uansett hva du kjøper.
Lykke til!
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Takk for bra og informativt svar.kjellv skrev:På selve sykkelen er det lite for forhandleren å gi rabatter på. Konkurransen merkene i mellom gjør at prisene er presset fra importøren, og de legger ut veil. priser på sine hjemmesider. Ikke forvent noe mer på denne veil. prisen. I denne prisen er det ikke innkalkulert kostnadene forhandleren har med montering og klargjøring. Forhandlerne må som regel dekke dette inn i et tillegg som i mcf-kontrakten kalles reg.omkostninger. For en moped eller 125cc er dette gjerne kostnadene for 2-3 arbeidstimer pluss skiltet. For større sykler eller storscootere tar det fra 5-10 timer. Her er det mye monteringsarbeid på selve sykkelen i tillegg til sluttkontroll og registrering.
Ettermarkedet har noe bedre marginer, men også her er det et betydelig konkurransemessig prispress. Den største konkurransen i dette markedet er nettbutikker, både innenlands og utenlands.
Ditt beste forhandlingskort er dersom du bestiller sykkelen tidlig, og at forhandleren kan ha god tid på montering, klargjøring og montering av tilleggsutstyr. Dermed gis forhandleren mulighet til å ta dette arbeidet på vinteren i roligere perioder på verkstedet. Aller best pris kunne du nok opplevd dersom bestillingen ble lagt i nov/des for levering til våren. Da kunne forhandleren tatt sykkelen din med i sesongbestillingen.
Verdien i prøvekjøring er nok ikke så veldig stor for en førstegangsmotorsyklist. Referansegrunnlaget er så lite at man vet gjerne ikke hva man skal sammenligne. Jeg tror jeg har kommet til at for min del blir hele mitt mc-liv en uendelig lang prøvekjøringsprosess. Jeg tror at i din situasjon vil du bli mer usikker jo flere sykler du prøvekjører. Regn med at om to år kan du være ganske klar for neste prosjekt uansett hva du kjøper.
Lykke til!
Har ikke tenkt å prute så ille mye, men er greit å vite om forhandlerne har noe å gå på. Regner med at dette er ganske likt fra sted til sted.
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Blir de levert i deler? 10 timer for montering var da voldsomt?kjellv skrev:For en moped eller 125cc er dette gjerne kostnadene for 2-3 arbeidstimer pluss skiltet. For større sykler eller storscootere tar det fra 5-10 timer.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- sankyo
- Innlegg: 566
- Registrert: 12 aug 2013, 14:30
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
- Bosted: Oslo
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Er ikke helt enig. Jeg har prøvekjørt noen sykler hvor jeg avsluttet prøvekjøringen etter få minutter, helt uavhengig av referansegrunnlaget. Og det skjedde ikke fordi jeg visste om flere bedre sykler, men rett og slett fordi den jeg prøvekjørte ikke passet meg... Den føltes helt feil, selv om testene jeg hadde lest i forkant tilsa noe annet. Og det har egentlig vært slik fra starten av...kjellv skrev:
Verdien i prøvekjøring er nok ikke så veldig stor for en førstegangsmotorsyklist. Referansegrunnlaget er så lite at man vet gjerne ikke hva man skal sammenligne.
Live long and prosper 

- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Cruiseren jeg hadde føltes også helt riktig for meg, men det måtte noen tusen kilometer til før jeg fant ut at en streetsykkel faktisk var mer behagelig å kjøre for min del.
Så jeg er helt enig med kjellv her.
Så jeg er helt enig med kjellv her.

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Jepp har vært å prøvesittet en del sykler, og merker god forskjell.Elolz skrev:Du kan jo stikke innom butikker for å prøvesitte ihvertfall. Holdt på å brenne meg skikkelig på å kjøpe en sykkel før jeg prøvesatt den. Hadde aldri holdt ut med den sittestillingen :-)å Når du vet noe sånn ca hvilken type du liker, så kan du sammenligne på http://www.cycle-ergo.com og se om du finner noe lignende.
Ellers er det jo valg av antall sylindre som har mest å si på hvordan de er å kjøre, og kubikk.
Hvordan vil sylinderne påvirke sykkelen. Kjørte stort sett 2 sylindere på kjøreskolen, men hadde en dag med en ensylindret sykkel og merket god forskjell. Hvordan vil 4 føles kontra 2?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Det varierer en del. De fleste 125cc er komplette når de kommer, men må pakkes ut av en solid emballasje. Batteriet må syrefylles og lades. Når det er koblet til er det bare å starte på klargjøringsskjemaet. Der er det en lang rekke punkter som skal sjekkes og krysses av før man har på en skvett bensin og tar en liten prøvetur. Men minimum et par timer tar det.JohnnyTh skrev:Blir de levert i deler? 10 timer for montering var da voldsomt?kjellv skrev:For en moped eller 125cc er dette gjerne kostnadene for 2-3 arbeidstimer pluss skiltet. For større sykler eller storscootere tar det fra 5-10 timer.
Større sykler står på en stål-spesialpall, uten forhjul. Framdemperne er skrudd fast i denne pallen. Styret med alt som skal på dette er ikke montert og ligger i egen emballasje. Bare utpakking fra emballasjen er en stor jobb og krever ofte 2 mann.
Storscooterne krever lengst tid. Her er det mye skruing.
I hele denne prosessen må man være helt ren på fingre og klær, og uhyre forsiktig. Den minste lille skramme er katastrofe og IKKE lov. Pinlig nøyaktig med alt som skrues, og det meste som monteres må tiltrekkes med momentnøkkel. Alt skal kvitteres og kvalitetssikres. Bare sluttkontroll, prøvekjøring med tilhørende papirhåndtering tar minst en time.
Det er kanskje utrolig for mange at dette tar slik tid, men det gjør det faktisk.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
4-sylindrede sykler er ofte mer turtallsavhengige og dem takler også oftest høyere turtall enn sykler med 2-3 sylindere. 2.sylindrede sykler (w-twin) føles ofte mer anvendelig til daglig bruk og trekker ofte bedre i mellomregisteret. 2-sylindrede sykler pleier også å vibrere en del mer. Så har du de som er midt i mellom som har litt fra begge sider og det er 3-sylindrede sykler. Kanskje ikke overraskende men i mine øyne føler jeg nettopp sistnevnte er det beste valget.Rost skrev:Jepp har vært å prøvesittet en del sykler, og merker god forskjell.Elolz skrev:Du kan jo stikke innom butikker for å prøvesitte ihvertfall. Holdt på å brenne meg skikkelig på å kjøpe en sykkel før jeg prøvesatt den. Hadde aldri holdt ut med den sittestillingen :-)å Når du vet noe sånn ca hvilken type du liker, så kan du sammenligne på http://www.cycle-ergo.com og se om du finner noe lignende.
Ellers er det jo valg av antall sylindre som har mest å si på hvordan de er å kjøre, og kubikk.
Hvordan vil sylinderne påvirke sykkelen. Kjørte stort sett 2 sylindere på kjøreskolen, men hadde en dag med en ensylindret sykkel og merket god forskjell. Hvordan vil 4 føles kontra 2?
Kjøper du derimot en såkalt superduper R-sykkel på 1000cc eller mer vil du uansett ha krefter nok til å kjøre fra de fleste. Minussiden (i mine øyne) med slike R-sykler er at man har en veldig anstrengt sittestilling. Noen liker det, men de aller fleste jeg kjenner foretrekker noe annet hvis formålet er å kjøre lange turer etc. På bane tror jeg nok en R-sykkel stort sett er overlegen andre sykler, selv om unntak finnes. En blodfersk 24-åring på en Hayabusa Turbo med 500HK'er vil bli rævkjørt av en erfaren på samme bane med en cruiser. Rett og slett fordi det er alt for mange krefter å temme og med stor sannsynlighet vil du ende opp i grøfta.
Dette er dog en veldig forenkling. Man får også 4-sylindrede streetsykler som feks. Kawasaki Z800 som er en veldig populær sykkel.
Husk at du får en Suzuki GSX650F til rundt 100.00,- flungende ny. Du har mer enn nok krefter i denne til å begynne med. På sikt vil du nok uansett sikte til noe med mer punsh. Risikoen for at du kommer ut for en ulykke er veldig stor hvis du kaster deg rett på en tung motorisert sykkel. Derav er også forsikringspremien på slike sykler skyhøy.
Hvis du har litt sansen for klassisk utseende så ta en titt på en brukt Honda Hornet 600. De fra 2002 og eldre (tror jeg) er de med de runde lyktene og personlig har jeg sansen for disse. De holder seg bra i pris, men er også relativt høyt priset, men de fleste eksemplarene er så og si strøkne og gått veldig lite. Vertfall av de jeg har sett på finn.no.
Så i bunn og grunn vil du få mye fart og spenning uansett valg av sykkel med over 600cc. Som fersk motorsyklist vil du som sagt uansett føle at det går noe helt "styggjævlig". Desverre er gleden kortvarig. Så fort du blir varm i trøye vil man stort sett bare ha mer.

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Eg vil bere seie at en skal ta enkelte ting en leser med ei klype salt, av og til ei ei stor klype salt.
Folk er forskjellige og velger forskjellige. Noke som var dårlig for dei trenger ikke å bety at det ikke er for deg og vica versa.
Du komer til å få mangen forskjellige råd, noken gode og noken dårlig.
April mai så starter demo dager rundt om og då er det mulig å få prøvd litt ymse. Har en ikke tolmodighet til å vente så får en bare gå for maga følelsen. Noken bytter sykkler hyppigt og andre beholder sine i mangen år.
Om du bommer på første valget så er det ikke være en å selge. Det kan hende det tar et par tre forsøk å finne den riktige sykel, det kan hande du altid vil vere på let etter den perfekte.
Folk er forskjellige og velger forskjellige. Noke som var dårlig for dei trenger ikke å bety at det ikke er for deg og vica versa.
Du komer til å få mangen forskjellige råd, noken gode og noken dårlig.
April mai så starter demo dager rundt om og då er det mulig å få prøvd litt ymse. Har en ikke tolmodighet til å vente så får en bare gå for maga følelsen. Noken bytter sykkler hyppigt og andre beholder sine i mangen år.
Om du bommer på første valget så er det ikke være en å selge. Det kan hende det tar et par tre forsøk å finne den riktige sykel, det kan hande du altid vil vere på let etter den perfekte.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Jeg er enig med deg, men jeg synes uansett det bør være rom for å vi gir råd ut fra egne erfaringer og preferanser. Det er vel det TS spør om her, så får det være opp til han og luke ut de svarene som ikke passer han. Valg av sykkel går mye på magefølelse.KawaJens skrev:Eg vil bere seie at en skal ta enkelte ting en leser med ei klype salt, av og til ei ei stor klype salt.
Folk er forskjellige og velger forskjellige. Noke som var dårlig for dei trenger ikke å bety at det ikke er for deg og vica versa.
Du komer til å få mangen forskjellige råd, noken gode og noken dårlig.
April mai så starter demo dager rundt om og då er det mulig å få prøvd litt ymse. Har en ikke tolmodighet til å vente så får en bare gå for maga følelsen. Noken bytter sykkler hyppigt og andre beholder sine i mangen år.
Om du bommer på første valget så er det ikke være en å selge. Det kan hende det tar et par tre forsøk å finne den riktige sykel, det kan hande du altid vil vere på let etter den perfekte.
Men jeg synes TS kanskje bør "peke" seg ut noen favoritter ut fra magefølelse for så og foreta en prøvekjøring av disse. Jo lenger du får prøvekjørt jo bedre. Du kan sitte ekstremt godt på en sykkel etter 5 mil på veien, men det er først når man runder dagsetapper på 30 mil ++ man kjenner om sykkelen er noe for deg.
Jeg kjøpte min første sykkel (Yamaha XVS1300) etter bare å ha prøvesittet den i butikken. Jeg hadde ikke lappen og jeg var ivrig med å kjøpe slik at alt var klart til den store dagen. Jeg hadde utrolig mange flotte turer med den sykkelen. Jeg kjørte over 20.000km. på en halv sommer. En veldig flott sykkel til sitt bruk, men uten ryggstøtte (i form av en bag jeg hadde bak på sykkelen) kunne jeg ikke kjørt så langt da den nærmest 90 grader sittestillingen gjorde at all støt kom rett opp i ryggraden. Man skulle tro at en cruiser av det kaliberet var det ultimate langturverktøyet, men sannheten er at jeg synes min nåværende Street Triple R er langt mer behagelig å kjøre langt med.
Grunnen til dette er enkel. Street Tripelen fungerer som en finstemt klokke med tanke på perfekte dempere, lettere sykkel, ingen vibrasjoner etc. Cruiseren var mer som et veggur. Det bråker mer enn det går, demperne var ikke gode (noe dem vel sjelden er på en slik type sykkel) sittestillingen var for spiss og det var en del vibrasjoner. Det blir som å gå fra en blodtrimma Volvo 240 til en Ferarri. Men det er MIN erfaring. ANdre kan helt sikkert mene det stikk motsatte, sån er det bare

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Hmm, tror jeg skal revurdere hvor jeg skal kjøpe 125ccm'en da. Gidder ikke ha en gjeng med amatører til å montere sykkelen. Takk for forklaringen. Jeg trodde den var levert ferdig fra fabrikk.kjellv skrev:Det varierer en del. De fleste 125cc er komplette når de kommer, men må pakkes ut av en solid emballasje. Batteriet må syrefylles og lades. Når det er koblet til er det bare å starte på klargjøringsskjemaet. Der er det en lang rekke punkter som skal sjekkes og krysses av før man har på en skvett bensin og tar en liten prøvetur. Men minimum et par timer tar det.JohnnyTh skrev:Blir de levert i deler? 10 timer for montering var da voldsomt?kjellv skrev:For en moped eller 125cc er dette gjerne kostnadene for 2-3 arbeidstimer pluss skiltet. For større sykler eller storscootere tar det fra 5-10 timer.
Større sykler står på en stål-spesialpall, uten forhjul. Framdemperne er skrudd fast i denne pallen. Styret med alt som skal på dette er ikke montert og ligger i egen emballasje. Bare utpakking fra emballasjen er en stor jobb og krever ofte 2 mann.
Storscooterne krever lengst tid. Her er det mye skruing.
I hele denne prosessen må man være helt ren på fingre og klær, og uhyre forsiktig. Den minste lille skramme er katastrofe og IKKE lov. Pinlig nøyaktig med alt som skrues, og det meste som monteres må tiltrekkes med momentnøkkel. Alt skal kvitteres og kvalitetssikres. Bare sluttkontroll, prøvekjøring med tilhørende papirhåndtering tar minst en time.
Det er kanskje utrolig for mange at dette tar slik tid, men det gjør det faktisk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Jeg kjøpte min sykkel ny i januar 2014.
Denne gangen var det snø ute og jeg fikk kun sitte på sykkelen. Denne modellen var den første som er laget, og da er det ikke så mange som har kjørt disse som kunne komme med innspill. Her måtte jeg ta youtube til rådighet å se på alt som var lagt ut av denne sykkelen! :-)
Jeg prøvesatt i butikken, og tok en sjanse på at dette var det jeg ville ha!
Det viser seg at dette var sykkelen for meg. Veldig behagelig sykkel til å se så aggressiv ut.
I sommer hadde jeg dagsetapper på 80-100mil uten særlige problemer.
Forhandler hadde ingenting å gå på når jeg ville prute på prisen. Vi ble til slutt enige om at første service kunne jeg få gratis. :-)
Jeg kjøpte også helt nytt kjøreutstyr (Dress og hjelm), og når jeg var innom så var det januar salg så jeg fikk optill 35% rabatt på alt. :-)
Denne gangen var det snø ute og jeg fikk kun sitte på sykkelen. Denne modellen var den første som er laget, og da er det ikke så mange som har kjørt disse som kunne komme med innspill. Her måtte jeg ta youtube til rådighet å se på alt som var lagt ut av denne sykkelen! :-)
Jeg prøvesatt i butikken, og tok en sjanse på at dette var det jeg ville ha!
Det viser seg at dette var sykkelen for meg. Veldig behagelig sykkel til å se så aggressiv ut.
I sommer hadde jeg dagsetapper på 80-100mil uten særlige problemer.

Forhandler hadde ingenting å gå på når jeg ville prute på prisen. Vi ble til slutt enige om at første service kunne jeg få gratis. :-)
Jeg kjøpte også helt nytt kjøreutstyr (Dress og hjelm), og når jeg var innom så var det januar salg så jeg fikk optill 35% rabatt på alt. :-)
-
- Innlegg: 269
- Registrert: 01 apr 2014, 10:11
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Olden skrev:Jeg kjøpte min sykkel ny i januar 2014.
Denne gangen var det snø ute og jeg fikk kun sitte på sykkelen. Denne modellen var den første som er laget, og da er det ikke så mange som har kjørt disse som kunne komme med innspill. Her måtte jeg ta youtube til rådighet å se på alt som var lagt ut av denne sykkelen! :-)
Jeg prøvesatt i butikken, og tok en sjanse på at dette var det jeg ville ha!
Det viser seg at dette var sykkelen for meg. Veldig behagelig sykkel til å se så aggressiv ut.
I sommer hadde jeg dagsetapper på 80-100mil uten særlige problemer.![]()
Forhandler hadde ingenting å gå på når jeg ville prute på prisen. Vi ble til slutt enige om at første service kunne jeg få gratis. :-)
Jeg kjøpte også helt nytt kjøreutstyr (Dress og hjelm), og når jeg var innom så var det januar salg så jeg fikk optill 35% rabatt på alt. :-)
Fortsatt fornøyd med sykkelen? Sikler enda mer på den nå etter avgiftskuttene

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Er klar over at folk er forskjellige og at man har ulike meninger om sykler. Tar alt med en klype salt, men når man er ny på dette er det uansett fint å høre litt hva de mer erfarne mener om dette med prøvekjøring ol.Bjerknez skrev:Jeg er enig med deg, men jeg synes uansett det bør være rom for å vi gir råd ut fra egne erfaringer og preferanser. Det er vel det TS spør om her, så får det være opp til han og luke ut de svarene som ikke passer han. Valg av sykkel går mye på magefølelse.KawaJens skrev:Eg vil bere seie at en skal ta enkelte ting en leser med ei klype salt, av og til ei ei stor klype salt.
Folk er forskjellige og velger forskjellige. Noke som var dårlig for dei trenger ikke å bety at det ikke er for deg og vica versa.
Du komer til å få mangen forskjellige råd, noken gode og noken dårlig.
April mai så starter demo dager rundt om og då er det mulig å få prøvd litt ymse. Har en ikke tolmodighet til å vente så får en bare gå for maga følelsen. Noken bytter sykkler hyppigt og andre beholder sine i mangen år.
Om du bommer på første valget så er det ikke være en å selge. Det kan hende det tar et par tre forsøk å finne den riktige sykel, det kan hande du altid vil vere på let etter den perfekte.
Men jeg synes TS kanskje bør "peke" seg ut noen favoritter ut fra magefølelse for så og foreta en prøvekjøring av disse. Jo lenger du får prøvekjørt jo bedre. Du kan sitte ekstremt godt på en sykkel etter 5 mil på veien, men det er først når man runder dagsetapper på 30 mil ++ man kjenner om sykkelen er noe for deg.
Er blant annet dette med lengden på prøvekjøringen jeg også tenker litt på. Det er jo først etter en god del timer man virkelig merker hvordan sykkelen passer, og det er vel sjeldent man får prøvekjørt så lenge. Så er jeg selvsagt gira på å komme meg ut på veien med egen mc så fort som mulig til våren(har jo ingen mc pr dags dato), og da frister det ikke vente til april/mai, selv om dette sikkert hadde vært fornuftig. Jeg vil jo også tro at uansett hva jeg ender med nå, så er det stor sannsynlighet for at denne vil bli byttet ut etter noen sesonger.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Du kan dra på jordomreise med en hvilken som helst sykkel, men noen sykler gjør at du må ta oftere pauser. De turene jeg har vert på har det vel sjelden blitt mer enn rundt 15 mil i strekk. Man stopper jo alltids inii mellom for å fylle litt bensin og for å ta seg en kjapp kaffe etc. 10-15 mil hadde sikkert selv jeg klart på en R-sykkel. Går du for en street sykkel med litt mer oppreist sittestilling så skal det vel mye til for at du kan trå veldig feil uansett. Du vil uansett ikke finne den perfekte sykkel i ordets rette forstand da preferansene dine med stor sannsynlighet vil endre seg under veis.Rost skrev:Er klar over at folk er forskjellige og at man har ulike meninger om sykler. Tar alt med en klype salt, men når man er ny på dette er det uansett fint å høre litt hva de mer erfarne mener om dette med prøvekjøring ol.Bjerknez skrev:Jeg er enig med deg, men jeg synes uansett det bør være rom for å vi gir råd ut fra egne erfaringer og preferanser. Det er vel det TS spør om her, så får det være opp til han og luke ut de svarene som ikke passer han. Valg av sykkel går mye på magefølelse.KawaJens skrev:Eg vil bere seie at en skal ta enkelte ting en leser med ei klype salt, av og til ei ei stor klype salt.
Folk er forskjellige og velger forskjellige. Noke som var dårlig for dei trenger ikke å bety at det ikke er for deg og vica versa.
Du komer til å få mangen forskjellige råd, noken gode og noken dårlig.
April mai så starter demo dager rundt om og då er det mulig å få prøvd litt ymse. Har en ikke tolmodighet til å vente så får en bare gå for maga følelsen. Noken bytter sykkler hyppigt og andre beholder sine i mangen år.
Om du bommer på første valget så er det ikke være en å selge. Det kan hende det tar et par tre forsøk å finne den riktige sykel, det kan hande du altid vil vere på let etter den perfekte.
Men jeg synes TS kanskje bør "peke" seg ut noen favoritter ut fra magefølelse for så og foreta en prøvekjøring av disse. Jo lenger du får prøvekjørt jo bedre. Du kan sitte ekstremt godt på en sykkel etter 5 mil på veien, men det er først når man runder dagsetapper på 30 mil ++ man kjenner om sykkelen er noe for deg.
Er blant annet dette med lengden på prøvekjøringen jeg også tenker litt på. Det er jo først etter en god del timer man virkelig merker hvordan sykkelen passer, og det er vel sjeldent man får prøvekjørt så lenge. Så er jeg selvsagt gira på å komme meg ut på veien med egen mc så fort som mulig til våren(har jo ingen mc pr dags dato), og da frister det ikke vente til april/mai, selv om dette sikkert hadde vært fornuftig. Jeg vil jo også tro at uansett hva jeg ender med nå, så er det stor sannsynlighet for at denne vil bli byttet ut etter noen sesonger.
Når jeg bestemte meg for å ta lappen så hadde jeg sett for meg hvordan min motorsykkel tilværelse skulel bli. Jeg skulle kjøre "inn i solnedgangen" med en buldrende cruiser med høy comfort og som for meg i førsten hadde formidable mengder med krefter. Alt stemte dog med mine tanker den dagen jeg fikk lappen. Jeg dro på lange turer. Kjørte Trollstigen/Geiranger/Atlanterhavsveien etc. opp til flere ganger og var ved siden av dette med på flere treff her inne hvor vi beveget oss mot vestlandet. Så ja, jeg opplevde å kjøre inn i solnedgangen og den totale opplevelsen jeg fikk var ubeskrivelig. Jeg mener den dag i dag at jeg valgte rett sykkel som første sykkel og grunnen til sykkelen passet så bra til meg var at jeg ikke hadde noe sammenligningsgrunnlag. I mitt hode var en cruiser en sykkel som hadde overlegen komfort.
Etter drøyt 20.000km. på denne så merket jeg at 90 graders vinkel ikke var bra for ryggen. demperne var ganske harde og vandringen var kort. Etter at jeg begynte å bli varm i trøya samt kjørte sammens med andre langt mer erfarne motorsyklister med langt sprekere sykler så følte jeg cruiseren gikk fra og være nettopp det den er bygget for, en cruiser, til noe som hold meg tilbake. Jeg ville så gjerne henge på andre samt kjøre mer aktivt men sykkelen nektet å lystre. Derfor så sto jeg litt mellom barken og veden. Jeg viste at hvis jeg skulle ha en mer "svingvillig" sykkel så måtte komforten ned. (trodde jeg). Men jeg var fast bestemt på noe litt mer lekent så jeg gikk etter mye om og men for en Street Triple R.
Jeg fikk kun noen minutters prøvekjøring og inntrykket jeg satt igjen med var at dette måtte jeg vende meg til for man satt ikke like godt på denne følte jeg. jeg satt ikke vondt, men ikke like godt som på cruiseren. Men etter ca. 2000km med denne og en dagsetappe på 35mil sammenhengende uten stopp så ble jeg overrasket over at jeg ikke hadde vondt ett eneste sted. Grunnen tror jeg er at man sitter mer aktivt på sykkelen. Man beveger seg litt frem og tilbake hele tiden. Man sitter også med beina litt i "spenn", men ikke i sån spenn som er ubehagelig. Man sitter på en måte litt mer "fast" på sykkelen og det føles faktisk mer trygt enn å sitte henslengt på en cruiser. man får liksom ikke holdt fast kroppen på samme måte.
Så ironisk nok så mener jeg at mitt førstevalg av sykkel var riktig, selv om det til slutt ble konvertering til noe annet. Jeg tror sjansen for at jeg hadde endt i en ulykke med Street Triplen er langt større da den innbyr til litt mer aktiv kjøring, og aktiv kjøring med gasspådrag etc. er ikke mye forenerlig med glovarmt førerkort, selv om jeg har 20 års erfaring i trafikken med klasse B. Det er mye krefter man skal temme. En Street Triple R i likhet med de fleste andre sykler gjør 0-100 på rundt 3sek. og det er like bra som klodens raskeste superbiler til mange millioner. Men som motorsyklist så må man også tenke på balansen, samt at man er veldig mye mer utsatt hvis noe skulle skje.
Jeg hadde en kompis som kjørte seg ihjel på MC og jeg kjenner flere andre som har omkommet. Jeg kjenner enda flere som har vert utfor ulykker og i disse tillfellene var det rett og slett fart i forhold til erfaring som var problemet. Dem hadde hatt lappen på klasse A i alle år, men kjøper seg en sykkel i ny og ne for å teste litt. Da går det som det ofte gjør, nemlig galt. Mange her inne er født på en motorsykkel og kjører ekstremt mye hvert år så jeg tror nok erfaringen blandt de fleste medlemmer her i forumet er hakket høyere enn snittet. Unntak finnes så klart, som feks. undertegnede.
Så konklusjonen min er at du kanskje bør kjøpe den sykkelen du liker best etter prøvesitting (hvis du ikke vil vente til ut på sommeren). Uansett hvilken sykkel du velger så vil du vokse deg fra den på sikt. Med en såkalt nakensykkel/Streetsykkel så skal det mye til for at akkurat DU skal sitte vondt på denne. Så sant du ikke lider av ryggplager eller andre ting fra før av som du må ta hensyn til.
jeg veier rundt 100kg. og er 1.82 høy. Altså ikke akkurat en A4 kropp for å si det sån, men jeg sitter regelrett perfekt på en en sykkel som Street Triple R. Men etter noen måneder/år så vil sikkert også denne byttes ut og da kan det hende jeg har andre preferanser og sikter til andre sykkeltyper. Hvem vet...

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
detvarvondtdet skrev:Fortsatt fornøyd med sykkelen? Sikler enda mer på den nå etter avgiftskutteneOlden skrev:Jeg kjøpte min sykkel ny i januar 2014.
Denne gangen var det snø ute og jeg fikk kun sitte på sykkelen. Denne modellen var den første som er laget, og da er det ikke så mange som har kjørt disse som kunne komme med innspill. Her måtte jeg ta youtube til rådighet å se på alt som var lagt ut av denne sykkelen! :-)
Jeg prøvesatt i butikken, og tok en sjanse på at dette var det jeg ville ha!
Det viser seg at dette var sykkelen for meg. Veldig behagelig sykkel til å se så aggressiv ut.
I sommer hadde jeg dagsetapper på 80-100mil uten særlige problemer.![]()
Forhandler hadde ingenting å gå på når jeg ville prute på prisen. Vi ble til slutt enige om at første service kunne jeg få gratis. :-)
Jeg kjøpte også helt nytt kjøreutstyr (Dress og hjelm), og når jeg var innom så var det januar salg så jeg fikk optill 35% rabatt på alt. :-)
Jeg er storfornøyd med sykkelen!


-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Det som ofte slår meg, er at det kommer mange råd angående sykkel..... som om du kjøper sykkel og skal ha denne resten av livet.
En ting er helt sikkert.... Den beste sykkelen er din neste!!!
Jeg startet først med en VFR 800.... Likte denne godt, for at den så ut som en R sykkel, og hadde gode tur egenskaper.... Jeg skulle jo kjøre på masse langturer (noe jeg gjorde)
Men etter noen sesonger fant jeg fort ut at sittestilling og motor ikke var helt optimalt for meg. Jeg måtte prøve å feile. Jeg hadde så uendelig mye gøy på den VFR'en... men viste at jeg skulle oppgradere (det var jo ikke drømmesykkelen)
Når det kommer til førstesykkel, prøvesitt.... kjenn på sykkelen og velg med hjertet! Alt annet vil ikke du ha så peiling på. Hvordan en sykkel skal kjennes ut å sitte på, eller hva du skal kjenne etter på korte prøveturer er noe du vil tilegne deg over tid.
Konsentrer deg nå først om å lære å kjøre sykkel.... Mestre den oppgaven det er å ferdes i trafikken på 2 hjul.... Og ikke minst, KOS DEG!
Så kan du etterhvert se at du ikke må finne en større, mer turvennlig, mindre, raskere, bedre osv osv sykkel senere! Noen liker mora, andre liker datteren.... jeg må si at jeg liker både mor, datter og bestemor

En ting er helt sikkert.... Den beste sykkelen er din neste!!!

Jeg startet først med en VFR 800.... Likte denne godt, for at den så ut som en R sykkel, og hadde gode tur egenskaper.... Jeg skulle jo kjøre på masse langturer (noe jeg gjorde)
Men etter noen sesonger fant jeg fort ut at sittestilling og motor ikke var helt optimalt for meg. Jeg måtte prøve å feile. Jeg hadde så uendelig mye gøy på den VFR'en... men viste at jeg skulle oppgradere (det var jo ikke drømmesykkelen)
Når det kommer til førstesykkel, prøvesitt.... kjenn på sykkelen og velg med hjertet! Alt annet vil ikke du ha så peiling på. Hvordan en sykkel skal kjennes ut å sitte på, eller hva du skal kjenne etter på korte prøveturer er noe du vil tilegne deg over tid.
Konsentrer deg nå først om å lære å kjøre sykkel.... Mestre den oppgaven det er å ferdes i trafikken på 2 hjul.... Og ikke minst, KOS DEG!
Så kan du etterhvert se at du ikke må finne en større, mer turvennlig, mindre, raskere, bedre osv osv sykkel senere! Noen liker mora, andre liker datteren.... jeg må si at jeg liker både mor, datter og bestemor

- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Gris!LordShaft skrev:Noen liker mora, andre liker datteren.... jeg må si at jeg liker både mor, datter og bestemor

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc
Heldiggris vil jeg si 
