Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av jhn »

LordShaft, du sa:
"....Men å bruke dette aktivt for å innføre nye skatter og avgifter for den vanlige mann i gaten er helt fjernt fra hva jeg forbinner med miljøtiltak! Den lille prosenten trafikken i norge utgjør i det store bildet, er bare ikke nok. Å når folk slår seg på brystet og er stolt av å kjøre el bil for at de bidrar til miljøet... Ja da ler jeg litt for meg selv."
Jeg sier:
Man kan kanskje se på dette litt annerledes ... jeg er ikke overbevist om at man bruker miljøet for å påføre folket utgifter og staten inntekter. Jeg tror at de fleste politikere er like hederlige som de fleste andre, og innfører skatter og avgifter for å prøve å påvirke miljøet positivt.
(En liten digresjon ... jeg leste en sak her om dagen. Hvor mange er "folk flest"? De hadde spurt en haug med folk om dette, og fant ut at det er mellom 80 og 95% ... så vet vi det)
Du bor i Bergen ... på kalde dager er vel dere de som er mest plaget med svevestøv, nox og fans oldemor her til lands. Man ser jo en umiddelbar virkning om halvparten av bilene parkeres ... i følge media. Stemmer ikke det?
Du sa:
"I dag sitter ungene forann skjermen, kjeder seg.... finner ut at de skal plage de svake, eller noen de har funnet ut at de ikke liker. Om det er pga foreldrene de skal plages, utseende eller andre ting... Det virker som de tar på sparket der og da.
Vi skal ikke tie..... Men hvem er det som har ansvar for disse handlingene? De som utfører de, eller foreldrene som kanskje ikke er noe bedre selv
"
Jeg:
I noen tilfeller kan man kanskje skylde på foreldrene, men de fleste som driver og herjer på nettet er jo voksne folk, ikke barn som til tross for udugelige foreldre burde ha fått med seg forskjellen på rett og galt.
Plasser skylda der den hører hjemme ... hos mobberen.

Bringisen sa:
"Jeg er egentlig helt enig og tro meg når jeg ser etter andre muligheter for å kombinere disse gledene på best mulig måte."
Jeg:
Joda jeg tror deg. Ikke ta dette som kritikk av deg. Det er jo et paradoks som de fleste av oss møter på.
Du:
"Når jeg kjører motorsykkel så er det for rekreasjonens skyld og jeg gjør det alene. Hvis jeg kjører helt alene likevel så bruker min sykkel godt under en halv liter bensin pr.mil. Ikke så mange andre kjøretøy bortsett fra et elektrisk drevet er mer miljøvennlig"
Jeg:
Det finnes jo undersøkelser som jeg ikke finner nå, men som viser at mc-motorer har betydelig mere utslipp enn en halvmoderne bil.
Uten at jeg vet, vil jeg anta at en GS ikke skiller seg mye fra andre mc'er
Du:
" ... Da må jeg veie vektskålen og forsøke å gjøre opp for miljø forurensingen fra motorsykkelkjøringen et annet sted.
Jeg tenker uansett ikke at så lenge jeg ikke kan spare miljøet siden jeg kjører sykkel så kan jeg like godt gi faen i resten også :)"

Jeg tenker vel omtrent det samme, men jeg kan vel neppe kalles veldig flink "et annet sted" heller.
Men at man tenker litt over det og er klar over at egen innsats kunne vært bedre, må vel kunne kalles en slags halvgod start ... tror du ikke? :[-o<
Du:
"Hvem kan være den som bestemmer hva som kan bli kalt mobbing og ikke?"
Det er vel offeret som har definisjonsmakten her, vil jeg tro.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev:LordShaft, du sa:
"....Men å bruke dette aktivt for å innføre nye skatter og avgifter for den vanlige mann i gaten er helt fjernt fra hva jeg forbinner med miljøtiltak! Den lille prosenten trafikken i norge utgjør i det store bildet, er bare ikke nok. Å når folk slår seg på brystet og er stolt av å kjøre el bil for at de bidrar til miljøet... Ja da ler jeg litt for meg selv."
Jeg sier:
Man kan kanskje se på dette litt annerledes ... jeg er ikke overbevist om at man bruker miljøet for å påføre folket utgifter og staten inntekter. Jeg tror at de fleste politikere er like hederlige som de fleste andre, og innfører skatter og avgifter for å prøve å påvirke miljøet positivt.
(En liten digresjon ... jeg leste en sak her om dagen. Hvor mange er "folk flest"? De hadde spurt en haug med folk om dette, og fant ut at det er mellom 80 og 95% ... så vet vi det)
Du bor i Bergen ... på kalde dager er vel dere de som er mest plaget med svevestøv, nox og fans oldemor her til lands. Man ser jo en umiddelbar virkning om halvparten av bilene parkeres ... i følge media. Stemmer ikke det?
Nei, det er ikke umiddelbar virkning av at halvparten av bilene parkeres... Dette er en sannhet med modifikasjoner. Mye av grunnen til Lokket med drit over bergen er at de nepene som sitter å bestemmer dette, har innført piggdekk avgift, de fleste undersøkelser viser at piggfrie dekk står for mye mer av svevestøvet enn piggdekkene!!!
De skal også legge skylden på bilene i sentrum og over danmarksplass... de forrurenser jo så voldsomt.
Men de cruise skipene og forsyningsfartøyene som ligger til kai midt i sentrum, som ukritisk lar maskineri gå 24 timer i døgnet spyr ut langt mere forrurensing enn alle bilene til sammen. Det samme er det med 70 prosent av bussene her i byen. Som står å går over halve døgnet. En diesel buss alene forrurenser mere enn 80 diesel biler.

Så kan vi også nevne at de ikke har klart å få fingeren ut av "krysset" med all oljefyringen i byen. Samt at Haukeland spyr ut sine ekstreme mengder.

Så om du, som tilsynelatende er langt over gjennomsnittet opplyst, prøver å overbevise meg at politikerne er hedelige som folk flest og innfører skatter og avgifter for å påvirke miljøet positivt? Nei den kjøper jeg ikke.

Jada, nå er det lagt fram plan om at alle skip skal kunne koble seg på landstrøm, diverse tiltak er satt igang for å få mere busser som ikke bruker diesel.... Dette er pågående arbeid som kommer med tiden.... men det kunne vært banket gjennom lenge før.
Å når vi ser det milliardsluket bybanen er i denne byen, som ikke tåler temperaturer under -6 og litt snø.... Ja da blir en bra fortvilet over at de skal innføre Regler på når det er lov å kjøre bilene til byen...

KawaKjetil

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av KawaKjetil »

LordShaft skrev:Å når vi ser det milliardsluket bybanen er i denne byen, som ikke tåler temperaturer under -6 og litt snø.... Ja da blir en bra fortvilet over at de skal innføre Regler på når det er lov å kjøre bilene til byen...
Her traff du spikeren på hodet :thumleft

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:LordShaft, du sa:
"....Men å bruke dette aktivt for å innføre nye skatter og avgifter for den vanlige mann i gaten er helt fjernt fra hva jeg forbinner med miljøtiltak! Den lille prosenten trafikken i norge utgjør i det store bildet, er bare ikke nok. Å når folk slår seg på brystet og er stolt av å kjøre el bil for at de bidrar til miljøet... Ja da ler jeg litt for meg selv."
Jeg sier:
Man kan kanskje se på dette litt annerledes ... jeg er ikke overbevist om at man bruker miljøet for å påføre folket utgifter og staten inntekter. Jeg tror at de fleste politikere er like hederlige som de fleste andre, og innfører skatter og avgifter for å prøve å påvirke miljøet positivt.
(En liten digresjon ... jeg leste en sak her om dagen. Hvor mange er "folk flest"? De hadde spurt en haug med folk om dette, og fant ut at det er mellom 80 og 95% ... så vet vi det)
Du bor i Bergen ... på kalde dager er vel dere de som er mest plaget med svevestøv, nox og fans oldemor her til lands. Man ser jo en umiddelbar virkning om halvparten av bilene parkeres ... i følge media. Stemmer ikke det?
Du sa:
"I dag sitter ungene forann skjermen, kjeder seg.... finner ut at de skal plage de svake, eller noen de har funnet ut at de ikke liker. Om det er pga foreldrene de skal plages, utseende eller andre ting... Det virker som de tar på sparket der og da.
Vi skal ikke tie..... Men hvem er det som har ansvar for disse handlingene? De som utfører de, eller foreldrene som kanskje ikke er noe bedre selv
"
Jeg:
I noen tilfeller kan man kanskje skylde på foreldrene, men de fleste som driver og herjer på nettet er jo voksne folk, ikke barn som til tross for udugelige foreldre burde ha fått med seg forskjellen på rett og galt.
Plasser skylda der den hører hjemme ... hos mobberen.

Bringisen sa:
"Jeg er egentlig helt enig og tro meg når jeg ser etter andre muligheter for å kombinere disse gledene på best mulig måte."
Jeg:
Joda jeg tror deg. Ikke ta dette som kritikk av deg. Det er jo et paradoks som de fleste av oss møter på.
Du:
"Når jeg kjører motorsykkel så er det for rekreasjonens skyld og jeg gjør det alene. Hvis jeg kjører helt alene likevel så bruker min sykkel godt under en halv liter bensin pr.mil. Ikke så mange andre kjøretøy bortsett fra et elektrisk drevet er mer miljøvennlig"
Jeg:
Det finnes jo undersøkelser som jeg ikke finner nå, men som viser at mc-motorer har betydelig mere utslipp enn en halvmoderne bil.
Uten at jeg vet, vil jeg anta at en GS ikke skiller seg mye fra andre mc'er
Du:
" ... Da må jeg veie vektskålen og forsøke å gjøre opp for miljø forurensingen fra motorsykkelkjøringen et annet sted.
Jeg tenker uansett ikke at så lenge jeg ikke kan spare miljøet siden jeg kjører sykkel så kan jeg like godt gi faen i resten også :)"

Jeg tenker vel omtrent det samme, men jeg kan vel neppe kalles veldig flink "et annet sted" heller.
Men at man tenker litt over det og er klar over at egen innsats kunne vært bedre, må vel kunne kalles en slags halvgod start ... tror du ikke? :[-o<
Du:
"Hvem kan være den som bestemmer hva som kan bli kalt mobbing og ikke?"
Det er vel offeret som har definisjonsmakten her, vil jeg tro.
Jeg er litt usikker på om jeg forstår helt hvor du vil med dette innlegget, virker som om det var både til meg og en annen. Dessuten virket litt om om du var ute etter en tilgivelse? Men en ting jeg biter meg merke i er at du ikke mener at en motorsykkel kan være mer miljøvennlig enn en moderne bil. Jeg skrev at så lenge jeg kjører alene.
Her er et bilde av kjørekomputeren som viser at jeg brukte gjennomsnittelig 0,44l pr.mil på svingete vestlandsveier og over fjelloverganger med fullastet sykkel. Ingen av bilene jeg har hatt enten det har vært en 1,6l turbodiesel på 110hk eller en 1.0l besninturbo på 125hk. Begge topp miderne i dagens målestokk.

Bilde
Sist redigert av Bringisen den 01 jan 2015, 21:51, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av ole m. »

LordShaft skrev: Nei, det er ikke umiddelbar virkning av at halvparten av bilene parkeres... Dette er en sannhet med modifikasjoner. Mye av grunnen til Lokket med drit over bergen er at de nepene som sitter å bestemmer dette, har innført piggdekk avgift, de fleste undersøkelser viser at piggfrie dekk står for mye mer av svevestøvet enn piggdekkene!!!

Dette stemmer da ikke, har du noen referanser som underbygger denne påstanden?
LordShaft skrev: De skal også legge skylden på bilene i sentrum og over danmarksplass... de forrurenser jo så voldsomt.
Men de cruise skipene og forsyningsfartøyene som ligger til kai midt i sentrum, som ukritisk lar maskineri gå 24 timer i døgnet spyr ut langt mere forrurensing enn alle bilene til sammen. Det samme er det med 70 prosent av bussene her i byen. Som står å går over halve døgnet. En diesel buss alene forrurenser mere enn 80 diesel biler.
Dette høres mye ut, referanser til påstanden?

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
jhn skrev:LordShaft, du sa:
"....Men å bruke dette aktivt for å innføre nye skatter og avgifter for den vanlige mann i gaten er helt fjernt fra hva jeg forbinner med miljøtiltak! Den lille prosenten trafikken i norge utgjør i det store bildet, er bare ikke nok. Å når folk slår seg på brystet og er stolt av å kjøre el bil for at de bidrar til miljøet... Ja da ler jeg litt for meg selv."
Jeg sier:
Man kan kanskje se på dette litt annerledes ... jeg er ikke overbevist om at man bruker miljøet for å påføre folket utgifter og staten inntekter. Jeg tror at de fleste politikere er like hederlige som de fleste andre, og innfører skatter og avgifter for å prøve å påvirke miljøet positivt.
(En liten digresjon ... jeg leste en sak her om dagen. Hvor mange er "folk flest"? De hadde spurt en haug med folk om dette, og fant ut at det er mellom 80 og 95% ... så vet vi det)
Du bor i Bergen ... på kalde dager er vel dere de som er mest plaget med svevestøv, nox og fans oldemor her til lands. Man ser jo en umiddelbar virkning om halvparten av bilene parkeres ... i følge media. Stemmer ikke det?
Nei, det er ikke umiddelbar virkning av at halvparten av bilene parkeres... Dette er en sannhet med modifikasjoner. Mye av grunnen til Lokket med drit over bergen er at de nepene som sitter å bestemmer dette, har innført piggdekk avgift, de fleste undersøkelser viser at piggfrie dekk står for mye mer av svevestøvet enn piggdekkene!!!
Mulig det er noen spesielle fysiske lover som bare gjelder Bergen, men ellers i verden er det sånn at om man halverer antall hjul, så halverer man også mengden svevestøv.Halverer man antall liter forbrent bensin/diesel, så halverer man utslippene ... om man går ut fra at de alle forurenser ca like mye.


LordShaft skrev: Så om du, som tilsynelatende er langt over gjennomsnittet opplyst, prøver å overbevise meg at politikerne er hedelige som folk flest og innfører skatter og avgifter for å påvirke miljøet positivt? Nei den kjøper jeg ikke.
Men da er vi to tilsynelatende smartinger her, og jeg prøver ikke å overbevise deg om noe som helst ... legg merke til at jeg skrev "jeg tror", det er en dårlig måte å formulere seg på om man er ute etter å overbevise noen om noe. Om du vet at alle politikere er uhederlige mennesker, så blir det rimelig meningsløst å diskutere politikk, og også å stemme. Gjør det ikke?
Forum som dette bruker jeg som litt uhøytidelig, artig og interessant meningsutveksling ... ikke som et sannhetsvitne eller fasit eller oppslagsverk osv, men når det dukker opp sånne småsyrlig undertoner så driter jeg i hva den syrlige måtte mene.
Det blir lite interessant å diskutere videre da.

Men det er jo fint å samle alle de bergenske nepene under samme tak, og ikke-nepene kan gå fritt rundt å spre svada og gulpe galle.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av jhn »

Ang. dekk og svevestøv.
http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj" onclick="window.open(this.href);return false;øpetips/produkter/1-bør-du-velge-pigg-eller-piggfritt
"Luftkvalitet og veislitasje: Piggfritt best
I tillegg er det hevet over enhver tvil at piggfrie vinterdekk sliter langt mindre på asfalten enn piggdekk. Redusert veislitasje gir mindre svevestøv, noe som er positivt for alle, men spesielt positivt for astmatikere og mennesker med andre luftveislidelser."
http://www.trondheim.kommune.no/piggfritt/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Piggdekk gir svevestøv og krever omfattende renhold og støvdemping"
http://www.tromso.kommune.no/kjoer-pigg ... 37.no.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Svevestøvet oppstår når biltrafikken kjører på asfaltveger med piggdekk og bildekkene skraper opp asfalten. Svevestøvet er små partikler som ikke kan sees."
http://www.altomdekk.no/2012/09/23/pigg ... interdekk/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forskning.no/bil-og-trafikk-milj ... mi/2008/02" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... ktoratet/f" onclick="window.open(this.href);return false;ærre-pigger-av
http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyhe ... ggdekkene/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:.
Jeg er litt usikker på om jeg forstår helt hvor du vil med dette innlegget, virker som om det var både til meg og en annen. Dessuten virket litt om om du var ute etter en tilgivelse? Men en ting jeg biter meg merke i er at du ikke mener at en motorsykkel kan være mer miljøvennlig enn en moderne bil. Jeg skrev at så lenge jeg kjører alene.
Her er et bilde av kjørekomputeren som viser at jeg brukte gjennomsnittelig 0,44l pr.mil på en rekreasjonstur på 194 mil på svingete vestlandsveier og over fjelloverganger med fullastet sykkel. Ingen av bilene jeg har hatt enten det har vært en 1,6l turbodiesel på 110hk eller en 1.0l besninturbo på 125hk. Begge topp miderne i dagens målestokk.
Ja, det var to svar, til to stk. Et utslag av latskap kanskje. Litt rotete, men det tåles vel?
Men tilgivelse? For hva, og fra hvem?
Forbruket har jeg ikke nevnt, og jeg tviler ikke på dine tall.
MC-industrien ligger etter bil-industrieni utviklingen.
Jeg har vært borti noen undersøkelser som viser at en mc forurenser mer enn biler. Det er også strengere krav til biler enn mc
Jeg husker ikke nå i farta hvor jeg så disse, bortsett fra denne.
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 9f5de5e06b" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av Jompa »

Jeg fikk bare deler av nyttårstalen med meg, har til gjengjeld sett og hørt mange debatter om mobbing på radio og tv, og lest utallige ekspertuttalelser i avisene.
Det som foundrer meg er at ingen av ekspertene ser ut til å ha vært direkte involvert i mobbing.
Hverken som barn eller som voksne.
Det kan godt være at de alltid har betrakta mobbinga fra sidelinja, hva vet vel jeg ?

Det jeg vet er i alle fall at min erfaring er at "alle" er både mobbere og mobbeoffer.
Med noen få unntak.
På barneskolen var jeg både mobbeoffer og selv aktiv mobber, ett nederlag ble hevnet med at man tok igjen på noen som var "svakere".
Nærmest en hierarkisk orden.
Det gav en berusende følelse av makt, styrke eller noe sånt når jeg etter selv å ha blitt mobbet kunne gå løs på en som gjerne var yngre enn meg, og "alle", særlig de som mobbet meg, applauderte og heiet meg frem.
Og lærerne reagerte svært sjelden på mobbinga, det måtte omtrent flyte blod før de reagerte.

At lærere, rådgivere, helsepersonell osv oppfordrer barn til å melde fra om mobbing, tror jeg ikke hjelper noe særlig.
Jeg regner med at det er like flaut å bli mobbet i dag som da jeg var barn, og at de som sladrer blir "kurert" på samme måte som før.
Eneste forskjellen fra da jeg gikk på skolen til idag må være at man fikk ihvertfall være i fred hjemme.
Mobil- og nettmobbing var ikke funnet opp enda da jeg var ung.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av LordShaft »

Det er da merkverdig at alle disse rapportene konkluderer med at det er piggdekkene som står for de høye konsentrasjonene av svevestøv... I Bergen er det ekstremt få kjøretøy med piggdekk, nettopp pga av piggdekkavgift. Men her er fortsatt i følge målingene langt over tillat nivå. Merkelig altså.
Saltet og saltlaken som blir spylt ut i store mengder, har dette innvirkning på slitasjen i veibanen? Jeg bare vet hvordan en del andre ting reagerer på salt.
De plogene som skraper veiene i timesvis bare det kommer 5 cm nysnø eller slaps. Dette sliter nok ikke på asfalten i det hele tatt. Og mønsteret i piggfrie dekk transporterer drit, slaps og støv pga høy gripeevne, myk gummi og dype spor.
Jeg mener at det blir alt for enkelt å legge denne skylden over på piggdekkene alene. Noe Bergen er et godt eksempel på

Note 4

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av jhn »

En eller annen hjemmeadlet Lord sa en gang:
"de fleste undersøkelser viser at piggfrie dekk står for mye mer av svevestøvet enn piggdekkene"
Tro om han kan vise til noen av "de fleste undersøkelser ..."? I det minste bare en.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av LordShaft »

Haha.... jeg ser at den påstanden kan være noe klumsete og blir vanskelig å bevise. Formulerte meg litt feil i kampens hete.
En trenger ikke være rakettforsker for å forstå at piggdekk sliter mer på veibanen enn piggfrie dekk.

Poenget mitt var hvertfall at de nepene som sitter å bestemmer innfører en avgift på piggdekk, uten å virkelig forstå hva svevestøvet kommer av (kan det virke som)
Når de ser at problemet bare øker, ja det blir faktisk langt verre, selv om de har fått store deler av befolkningen til å gå over på piggfrie alternativer. De fjerner selvfølgelig ikke denne avgiften igjen.

Det er litt på samme nivået som når regjeringa (AP) gikk ut å skulle gi lette til alle som kjøpte seg diesel bil.... For dette var så mye mer miljøsparene! Hvor lite opplyst går det an å bli? ALLE vet og visste at diesel forrurenser langt mer enn bensin.

Å jeg skal se om jeg ikke finner en sak som tok for seg målingene fra de forskjellige skipene som lå i byen. Jada, det er nok bare hjelpemotorene som går når de ligger til kai. Men dette forurenser mye.
Så når jeg hører om miljøpolitikk å ser enda en måte å pålegge bilister avgifter. Så må jeg le! De vet faen ikke hva de prater om. Ellers så vet de forbanna godt hva de prater om, å behandler oss som tankeløse idioter som godtar alt de kommer med!

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av Bringisen »

Jompa skrev:Jeg fikk bare deler av nyttårstalen med meg, har til gjengjeld sett og hørt mange debatter om mobbing på radio og tv, og lest utallige ekspertuttalelser i avisene.
Det som foundrer meg er at ingen av ekspertene ser ut til å ha vært direkte involvert i mobbing.
Hverken som barn eller som voksne.
Det kan godt være at de alltid har betrakta mobbinga fra sidelinja, hva vet vel jeg ?

Det jeg vet er i alle fall at min erfaring er at "alle" er både mobbere og mobbeoffer.
Med noen få unntak.
På barneskolen var jeg både mobbeoffer og selv aktiv mobber, ett nederlag ble hevnet med at man tok igjen på noen som var "svakere".
Nærmest en hierarkisk orden.
Det gav en berusende følelse av makt, styrke eller noe sånt når jeg etter selv å ha blitt mobbet kunne gå løs på en som gjerne var yngre enn meg, og "alle", særlig de som mobbet meg, applauderte og heiet meg frem.
Og lærerne reagerte svært sjelden på mobbinga, det måtte omtrent flyte blod før de reagerte.

At lærere, rådgivere, helsepersonell osv oppfordrer barn til å melde fra om mobbing, tror jeg ikke hjelper noe særlig.
Jeg regner med at det er like flaut å bli mobbet i dag som da jeg var barn, og at de som sladrer blir "kurert" på samme måte som før.
Eneste forskjellen fra da jeg gikk på skolen til idag må være at man fikk ihvertfall være i fred hjemme.
Mobil- og nettmobbing var ikke funnet opp enda da jeg var ung.
De såkalte ekspertene må man vel ta med en klype salt ja, men noen av disse har i allefall lagt sitt arbeid ned i å kartlegge og undersøke dette. Kanskje til og med hva som ligger bak.

Selv kjenner jeg meg igjen i din historie om å være både mobbeoffer og mobber. Det med lærerne er ikke blitt bedre i dag. I dag tar mange lærere for lett på dette, sikkert fordi de ikke vet hvordan slikt skal takles. Lærere kan ofte si til offeret " er du sikker på at du ikke bare må si fra eller ta litt mer inniativ for å få kontakt".

Problemet i dag er at det ikke flyter blod og lærerne ser ikke alt. Når vi var ung var mobbing noe helt annet enn i dag. Ord har mer makt en fysisk vold, det er problemet i dag. Media og de voksne har mye av skylden. Ikke sjelden tror jeg at barna fanger opp hva som bli sagt rundt middagsbordet eller foran TV.
De voksne må oppfordre barna til empati og forståelse for andre individer. Det vi sier som fleip kan oppfattes som lov eller blodig alvor for et barn.
Ikke ofte ser vi også at de som sliter mest med å tilegne seg oppmerksomhet blir mobbere, forskning viser også at det er en overrepresentert masse av innsatte som er tidligere mobbere. Skjønner man ikke alvoret av mobbing som barn vil man heller ikke skjønne alvoret av mishandling som voksen.

Så er det psykiske problemer hos barn som er mye vanskeligere å kartlegge enn hos voksne. Se bare på ADHD og Bipolare sykdommer. Svært vanskelig å sette en slik diagnose på barn men også svært vanskelig å takle som barn. Disse barna blir svært ofte utsatt for mobbing på grunn av liten eller ingen informasjon om dette. En med Bipolar sykdom har i tillegg 30% større sjanse for å ta sitt eget liv enn andre som blir mobbet. Man kan ikke si til disse barna eller foreldrene som må bære sorgen at mobbing er et problem man selv må ordne opp i og at mye mobbing kan være selvfoskyldt.

Det blir nesten som å si at fordi en jente går i minikjørt så kan man voldta. Barna må lære seg hva som er akseptabelt å gjøre mot andre barn og hva som ikke er det, og dette er vårt ansvar som voksne. Jeg tror vi må begynne der :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av jongsanim »

Min lærer-kone har snakket med de "sterkeste" i klassen (faglig og/eller sosialt sterkest), og forklart at deres reaksjon har stor innflytelse på klassen. (Ikke kjeftet, men tatt en seriøs debatt).

De har på denne oppfordringen blitt flinkere til å reagere når andre mobbes eller ekskluderes, og blitt flinkere til å inkludere selv.

Nå skal jeg ikke bastant si at mobbing ikke eksisterer i den klassen lengre, det kan jeg aldri vite, men utifra trivselen og klassemiljøet vil jeg påstå at dette har fungert der i hvertfall.

Litt off topic kanskje.

PS. Ungdomsskole

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av AJ »

Lærer Bjørndals metode?

http://www.bt.no/meninger/kommentar/kom ... 55029.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 87462.html" onclick="window.open(this.href);return false;
jongsanim skrev:Min lærer-kone har snakket med de "sterkeste" i klassen (faglig og/eller sosialt sterkest), og forklart at deres reaksjon har stor innflytelse på klassen. (Ikke kjeftet, men tatt en seriøs debatt).

De har på denne oppfordringen blitt flinkere til å reagere når andre mobbes eller ekskluderes, og blitt flinkere til å inkludere selv.

Nå skal jeg ikke bastant si at mobbing ikke eksisterer i den klassen lengre, det kan jeg aldri vite, men utifra trivselen og klassemiljøet vil jeg påstå at dette har fungert der i hvertfall.

Litt off topic kanskje.

PS. Ungdomsskole
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar