Hvilken sykkel - naked/sport

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
petterk1000
Innlegg: 10
Registrert: 16 jul 2014, 14:09
Motorsykkelen din: Din MC her

Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av petterk1000 »

Heisann,
Jeg lurer litt på erfaringer/innspill rundt valg av sykkel når våren nærmer seg.
Jeg tok lappen på sensommeren i fjor, og har egentlig ikke kjørt så mye annet enn en Honda NC750.

Den sykkelen jeg har frekventert mest på Finn i det siste er Kawasaki Z800 som jeg synes virker veldig ideell. Noen som har erfaringer med denne?

Andre kandidater er Suzuki GSR750, Yamaha MT-07 og Triumph Street Triple R - sistnevnte blir kanskje liten da jeg er ca 190 høy.

Tenker i utgangspunktet kjøp av ny sykkel, om ikke bruktmarkedet justerer prisene mot våren.
Bruksområde blir i første gang kjøring til jobb i byen, men ønsker også å kunne dra på langtur i europa i sommer. Mulig noen av disse syklene ikke er så godt egnet for det?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av SuperMorten »

Du må bare prøve, og finne ut hva du liker best. Alle de syklene du nevner er jo kurante merker/modeller, og du vil få en masse subjektive svar. Er garantert en del her som vil anbefale Triumph'en på det sterkeste. Ikke hør på dem.. :knegg
Jeg har opplevd at drømmesykkelen ikke var like god som jeg trodde den skulle være. Den er fortsatt drømmesykkelen, men jeg må bare prøve den litt mer først.. (Ducati Multistrada). Men altså prøvekjør, det er det eneste som nytter :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av LordShaft »

Trust me, dine 190 cm, er 10 cm mindre enn mine 2 meter. Å jeg finner meg godt til rette på det meste av sykler. Jeg kan faktsik ikke huske å ha kjørt en sykkel som ikke passer, eller er ubehagelig "liten"

Som jeg sier til alle som skal handle seg ny sykkel. Følg hjertet og øyet. Velg den sykkelen du mener er tøffest, finest osv... Prøvesitt, syns du denne virker grei. Ja da går du for denne. Du kommer nok garantert til å gjøre deg mange erfaringer de første årene på sykkel. Dette tar du med deg videre når du kjøper din neste sykkel. Det er lov, og helt vanlig å prøve og feile litt i begynnelsen.

Din neste sykkel er din beste :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:Er garantert en del her som vil anbefale Triumph'en på det sterkeste. Ikke hør på dem.. :knegg
Tullprat! :knegg

Så klart velger du Street Triple R! :thumleft

Neida... prøvekjør sykler og kjøp den sykkelen du får godfølelsen for :thumleft

Bor du i nærheten av Fredrikstad, så er du vertfall velkommen hit til meg for å prøvesitte min Street Triple R når som helst. Den står inne i varm kjeller i påvente av selskap :prop:

EDIT:
Når det er sagt så har jeg pendlet til jobb i tett trafikk med en 1300 cruiser. Funker det å. Man blir vant til det meste. Spesielt hvis man ikke har noe referansepunkt.
Hvilken sittestilling ser du for deg du liker? Fremoverlent (såkalt sportslig sittestilling), midt i mellom, eller mer rett opp og ned?

En ting er sikkert samt selverfart. Rett opp og ned høres behagelig ut, men mine erfaringer er at man sitter bedre når man har litt mer vinkel på kroppen da man slipper å få alle hunper rett opp i ryggraden. MT-09 (annser denne som ganske lik MT07?) er da den av disse som du sitter mest oppreist på vil jeg tro. Hvordan Suzuki'en er i forhold til Street Triplen vet jeg dog ikke.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Tobben84 »

Enig med de over! Prøv flere sykler, så mange som mulig. Du er heldig som skal kjøpe ny da, det gjør prøvekjøring av de aktuelle modellene lettere. Men som nevn tidligere av andre, så skal du ikke gifte deg med sykkelen og den kan alltids byttes ut, det viktigste er å komme seg ut på veien og kose seg:D

Noen forslag får du alikevel:
-Triumph street triple/og ny Tiger 800 evt gopris på overligger.
-Yamaha mt09/evt Tracer
-Kawazaki er-6/Versys 650/1000
-Ktm Duke 690

Dette er sykler jeg liker godt og sprer seg i pris fra 50-60000 og til 160-170000,-

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Bjerknez »

Hvilken jeg ville valgt av disse er vel ganske åpenlyst så det skal jeg spare dere for, men når dte kommer til MT09 vs MT09 Tracer så velg for guds skyld Tracer'en. Uten at jeg har sett Tracer'en live, så virker denne langt mer gjennomtenkt enn MT09'en. Når det gjelder Z800 så er min personlige mening etter en prøvesitting av denne som følger:

- Hard sal (den kan sikkert byttes ut)
- Man sitter litt for mye fremoverlent.
- Mye plastikk

Dog er sykkelen veldig tøff og se på og den klarer seg bra i de fleste tester.

Du har ikke vurdert Ducati Monster 821 da?
Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Snikendeugle »

Hva med noe unikt? MV Augusta Brutale 800 Dragster RR :yeyeye

Bilde


Ellers så kan jeg som de fleste andre anbefale "min egen". KTM Duke 690 om du vil ha et leketøy :) Veldig forskjellig fra type Z800 sykkel skal sies.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Olav K »

Enig med Ugla over her, hvorfor ikke en MV Agusta. Driiiitlekre sykler, nesten finere enn Triumph faktisk, men såklart ikke så gode..på langt nær :knegg :-)å
Men seriøst, MV Agusta sine tripler har jeg god tro på, etter at de fikk ordnet opp i litt dårlige mappinger på de første som blei levert.
Jeg kjenner ikke hvordan de er i fysisk størrelse, men det er jo flere forhandlere rundt i landet nå som Erling Sande tok over importen.

Triumph Street Triple kan jeg si mye bra om (som noen her inne har fått med seg, hadde jeg en tidligere :thumleft )
Kawa'en er større, rent fysisk, hard sal, men også litt framoverlent, så du har ikke all vekt på håndleddene. Kjører du mest på den åpne landevei, betyr dette lite. Fin motor og nydelig gearkasse
Suzuki GSR kjenner jeg lite til, jeg antar at den også er litt mer voksen i størrelsen.
Testvinneren blandt disse er alltid Street Triplen (så fikk jeg sagt det :knegg )
Om du er klar for å få hår på skuldrene og krøll på ti**en, så dukker det fra tid til annen en nyere Triumph Speed Triple opp på finn.no, her kan man få dem fra ca 150' og oppover, for 2011 mob og nyere (det er den siste utgaven.)

Uansett hva du vil ha, prøvekjør om du kan.
Og lykke til :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Olav K »

Dobbelpost
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Kawagutten »

Av de som trådstarter nevner så har jeg kun prøvd GSR750 og den likte jeg veldig godt,god sittestilling og fin motor som drar godt.
Z800 er heller ikke å forakte så du bør som nevnt over prøve kjøre litt.

MV Augusta Brutale og Rivale er knallartige sykler men til lek og langt ifra noe til turbruk.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Tobben84 »

Personlig syns jeg både z800 og gsr750 blir litt "one in a million" sykler uten noe særpreg, så jeg støtter 100% forslag om MV og Monster istede :thumleft

André
Innlegg: 101
Registrert: 20 aug 2014, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 2010

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av André »

Har en gsr, riktig nok 600 og ikke 750.
Jeg er kjempe fornøyd med min, godt drag hele veien. Vil tro at 750 er enda bedre enn min.

Er også enig i at brutale er en jævli fet sykkel :thumleft

petterk1000
Innlegg: 10
Registrert: 16 jul 2014, 14:09
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av petterk1000 »

Overveldende respons her, veldig bra!

En MV Augusta hadde ikke vært å forakte, men jeg glemte også å nevne at jeg ikke ønsker å bruke mer enn max 150k på kjøpet. Da faller denne litt utenfor virker det som.

Et annet aspekt er langkjøring. Hvordan klarer Triumphen seg her?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Olav K »

petterk1000 skrev:Overveldende respons her, veldig bra!

En MV Augusta hadde ikke vært å forakte, men jeg glemte også å nevne at jeg ikke ønsker å bruke mer enn max 150k på kjøpet. Da faller denne litt utenfor virker det som.

Et annet aspekt er langkjøring. Hvordan klarer Triumphen seg her?

Hva legger du i "langkjøring"? Jeg er litt lavere enn deg, ca 180 cm. For meg passet Street Triple'n veldig godt. Jeg drog på dagsturer opp mot 100 mil, og det kjennes såklart. Men 40-50 mil om dagen er absolutt null problem (for meg iallefall.) Jeg kjørte også 31 mil non stop på en tank, og det går også fint.... men det er en ting jeg vil anbefale på en Street Triple og det er comfortsal, det utgjør en enorm forskjell på en lengre tur.
Tenker du på den større Speed Triple så er den hakket bedre på langkjøring, det er mindre vindpress og mer romslig kjørestilling..litt mer framoverlent kjørestilling.
Det ligger en 2012 på finn.no nå til 175', denne har bra med ekstrautstyr. Anbefales!! :thumleft :thumleft (høyst subjektivt, men dog :knegg )
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Hvilken sykkel - naked/sport

Legg inn av Tobben84 »

Kan ikke se annet enn at en Tiger 800 XR ville ha passet deg perfekt. Våger meg til å påstå at denne har bedre langtur-comfort og bedre vindbeskyttelse etter street triplen, men samtidig er den veldig leken og har godt med krefter. Koster rundt 140000 ny med oppgraderinger for 2015. Denne befinner seg et sted mellom nakensykkel og lett adventure, og vil fylle mange behov :thumleft

Svar