Aursjøvegen må vi vel prøve og få med oss... Helst i julimåned for min del. Vi må legge en plan rundt dette tror jegTommas skrev:Aursjøvegen så jo veldig spennende ut!
Ny ting på lista :-)

Aursjøvegen må vi vel prøve og få med oss... Helst i julimåned for min del. Vi må legge en plan rundt dette tror jegTommas skrev:Aursjøvegen så jo veldig spennende ut!
Ny ting på lista :-)
Barbarozza skrev:Planene er lagt og i år blir det både litt historie og noen syke veier på programmet.
Til trådstarter så skal jeg komme med noen tips seinere til Transfagarasan som jeg kjørte i 2012, Romania er fantastisk på godt og vondt og valg av riktig hovedvei er ofte et must. Kjører du i juli er også varmen ekstrem så det kan bli slitsomt.
Selve passet er flott, men har du kjørt alpene så vil du oppdage at Transfagarsan er laga for bil mye mer en motorsykkel. Men så klart, det er dritkult å ha kjørt den
Jeg har valgt å kjøre ned gjennom Tyskland og ha litt historie på vei ned, før vi skal bruke et par tre dager i Vercors. For de som lurer er det bare å Google og søke etter Combe Laval på youtube. Det er 400 km med fantastiske veier som skal undersøkes før jeg skal ned til Lac De st Croix og kjøre rundt i området , feks The road to Pierla, Route de Crete og en masse andre steder i Gorge du Verdon. Det blir både juv, syke veier og slukter som ikke finnes andre steder og franskmennene har laget veier på de utroligste steder. Så kan man om man vil ha en tur til kysten men regner med at å ligge litt mellom alpene i vest og Provence er bra før nesa settes hjemover etter 14 dager. Route de Napoleon er jo en høydare, kanskje Maira Stura (Grus) og ikke minst Route de Duranus er jeg sugen på. Ble litt Frankofil i fjor da jeg lå noen dager i Val D`isere rett ved Col De Iseran ...dessuten er jo maten god så tror dette blir noe for to Kawasaki karer i 50 åra
Liker tipsene dine BarbarozzaBarbarozza skrev:Da må du legge deg til ved Martigny, foten av St Berhard, så kjører du Forcaz på den andre siden etter St Berhard, kommer deg over der til Chamonix ( flott tur ) og tar tunellen som en greie og brekker vest og over Petit St Berhard, da har du fått begge. Det er fine områder. Du kan stoppe på toppen og hilse på bikkjene også..drives med avl der enda . Har gjort det også hehe
Jeg har lyst til å pusse litt på fantasien din ved å anbefale deg å kjøre til Gøteborg, og ta fergeBjerknez skrev:Sitter og fantaserer litt om å ta Oslo Kiel fergen for så og kjøre fra Kiel og vestkysten av Danmark oppover til Hirtshals hvor jeg tar Fjordline Expressen til Kristiansand før jeg fortsetter oppover i retning Molde via kystriksvien/Røldal/Sognefjellet/Dalsnibba/Geiranger/Trollstigen/Aursjøvegen/Molde.
Overnatting har jeg ikke tenkt på ennå samt hvor detet skal finne sted, men blir ikke noe hotell i storby tror jeg. Prøver evt. og finne noen hytter...
Men dette er bare PMS planlegging og det som gjør at jeg setter et lite spørsmålstegn er den lange fergeturen fra Oslo til Kiel samt plasseringen av sykkelen her...
Fjordline Expressen bruker vist bare rundt 2-3 timer fra Hirtshals til Kristiansand så det er jo en rask og grei overfart, men ogs her lurer jeg litt på hvordan sykkelen blir festet etc.
Sikkert ingen dum ide det ojda. Men jeg er fortsatt litt skeptisk til å ta ferger med sykkel...ojda skrev:Jeg har lyst til å pusse litt på fantasien din ved å anbefale deg å kjøre til Gøteborg, og ta fergeBjerknez skrev:Sitter og fantaserer litt om å ta Oslo Kiel fergen for så og kjøre fra Kiel og vestkysten av Danmark oppover til Hirtshals hvor jeg tar Fjordline Expressen til Kristiansand før jeg fortsetter oppover i retning Molde via kystriksvien/Røldal/Sognefjellet/Dalsnibba/Geiranger/Trollstigen/Aursjøvegen/Molde.
Overnatting har jeg ikke tenkt på ennå samt hvor detet skal finne sted, men blir ikke noe hotell i storby tror jeg. Prøver evt. og finne noen hytter...
Men dette er bare PMS planlegging og det som gjør at jeg setter et lite spørsmålstegn er den lange fergeturen fra Oslo til Kiel samt plasseringen av sykkelen her...
Fjordline Expressen bruker vist bare rundt 2-3 timer fra Hirtshals til Kristiansand så det er jo en rask og grei overfart, men ogs her lurer jeg litt på hvordan sykkelen blir festet etc.
derfra til København (Stenaline). For så å kjøre til Kiel og følge planene dine etter det.
Ferga tar 3t15min, koster 168 kr for deg med sykkel en veg, samt at du får litt mere kjøring i Danmark.
Bruk hotels.com og booking.com så finner du lett billig overnating. Eventuellt har de fleste
campingplasser hytter akurat som i Norge, men er nok ikke noe billigere
Jeg har kjørt mange turer opp og ned igjennom Danmark på sykkel jeg, både via København.Bjerknez skrev:Sikkert ingen dum ide det ojda. Men jeg er fortsatt litt skeptisk til å ta ferger med sykkel...ojda skrev:Jeg har lyst til å pusse litt på fantasien din ved å anbefale deg å kjøre til Gøteborg, og ta fergeBjerknez skrev:Sitter og fantaserer litt om å ta Oslo Kiel fergen for så og kjøre fra Kiel og vestkysten av Danmark oppover til Hirtshals hvor jeg tar Fjordline Expressen til Kristiansand før jeg fortsetter oppover i retning Molde via kystriksvien/Røldal/Sognefjellet/Dalsnibba/Geiranger/Trollstigen/Aursjøvegen/Molde.
derfra til København (Stenaline). For så å kjøre til Kiel og følge planene dine etter det.
Ferga tar 3t15min, koster 168 kr for deg med sykkel en veg, samt at du får litt mere kjøring i Danmark.
Bruk hotels.com og booking.com så finner du lett billig overnating. Eventuellt har de fleste
Jeg får la PMS'en surre litt og se hva jeg kommer frem til. Det er vel kanskje ikke så voldsomt mye å se uansett mellom Kiel og Danmark slik at jeg kunne spart meg for den Oslo-Kiel turen? Sikkert det du mente kanskje?
Her blir det mye å tenke på ser jeg med tanke på turplanlegging :-)åojda skrev:Jeg har kjørt mange turer opp og ned igjennom Danmark på sykkel jeg, både via København.Bjerknez skrev:Sikkert ingen dum ide det ojda. Men jeg er fortsatt litt skeptisk til å ta ferger med sykkel...ojda skrev:Jeg har lyst til å pusse litt på fantasien din ved å anbefale deg å kjøre til Gøteborg, og ta fergeBjerknez skrev:Sitter og fantaserer litt om å ta Oslo Kiel fergen for så og kjøre fra Kiel og vestkysten av Danmark oppover til Hirtshals hvor jeg tar Fjordline Expressen til Kristiansand før jeg fortsetter oppover i retning Molde via kystriksvien/Røldal/Sognefjellet/Dalsnibba/Geiranger/Trollstigen/Aursjøvegen/Molde.
Jeg får la PMS'en surre litt og se hva jeg kommer frem til. Det er vel kanskje ikke så voldsomt mye å se uansett mellom Kiel og Danmark slik at jeg kunne spart meg for den Oslo-Kiel turen? Sikkert det du mente kanskje?
Men også Øst/Vestsiden av Jylland. Mange fine turer der, så ta det med deg. NorVestJylland
er jo konge om sommerenEn tur innom Slesvig hører jo også med.
Varberg-Grenå kan være en grei løsning siden du bor i Østfold![]()
4,5timer, og biletten koster under 200 kr for deg å sykkel.
Da kjører du Sørover på Østsiden av Jylland, og Nordover som du tenkte.
Jeg har aldrig madbragt stropp jeg, har alltid ordnet seg.
Men en Biltemastropp funker greit den. Over setet med sidestøtte og godt strammet (behøver ikke overdrive)
Du får hjelp om du ber om det
De som reiser mye med ferje pleier ikke ha stropp over salen. En stropp på hver side festet i rammen. Fest først på venstre siden med sykkelen påp sidestøtten. Så dra den ned på demperen med stroppen på høyre siden.ojda skrev:Jeg har kjørt mange turer opp og ned igjennom Danmark på sykkel jeg, både via København.Bjerknez skrev:Sikkert ingen dum ide det ojda. Men jeg er fortsatt litt skeptisk til å ta ferger med sykkel...ojda skrev:Jeg har lyst til å pusse litt på fantasien din ved å anbefale deg å kjøre til Gøteborg, og ta fergeBjerknez skrev:Sitter og fantaserer litt om å ta Oslo Kiel fergen for så og kjøre fra Kiel og vestkysten av Danmark oppover til Hirtshals hvor jeg tar Fjordline Expressen til Kristiansand før jeg fortsetter oppover i retning Molde via kystriksvien/Røldal/Sognefjellet/Dalsnibba/Geiranger/Trollstigen/Aursjøvegen/Molde.
Men også Øst/Vestsiden av Jylland. Mange fine turer der, så ta det med deg. NorVestJylland
er jo konge om sommerenEn tur innom Slesvig hører jo også med.
Varberg-Grenå kan være en grei løsning siden du bor i Østfold![]()
4,5timer, og biletten koster under 200 kr for deg å sykkel.
Da kjører du Sørover på Østsiden av Jylland, og Nordover som du tenkte.
Jeg har aldrig madbragt stropp jeg, har alltid ordnet seg.
Men en Biltemastropp funker greit den. Over setet med sidestøtte og godt strammet (behøver ikke overdrive)
Du får hjelp om du ber om det
Jeg er heller ikke så veldig opptatt av at det hele tiden skal være perfekte mc veier. Faktisk er jeg oftest mer interessert i det jeg ser langs veien. Vest-Danmark klarte ikke å engasjere meg nevneverdig i det hele tatt.Bjerknez skrev:Mulig dere har rett i det, men man får jo om ikke annet et mangfold da. Danskekysten med "kjedelige" veier men kanskje med mange flotte steder ellers, før man krysser dammen og fortsetter turen videre mot Norges indrefilet. De lengste fergeturene kan jo brukes til turplanlegging, posting i forumet og eller rett og slett bare ta seg en pils eller to...
Vertfall litt slik jeg tenker da. Tror ikke jeg er så opptatt av å HELE tiden kjøre på perfekte mc veier. Jeg vil ha med meg andre ting også. Det kan være like hyggelig å kjøre ett sted man aldri har vert kontra å kjøre en svingete mc vei man har kjørt hundre ganger før... Men det kan tenkes jeg tar feil så klart...
Det bler 3. turen til sommern igjennom Slovenia og Croatia,Barbarozza skrev:Ojda, det har vært noen turer gjennom årenes løp, man bør dele gode opplevelse :-)
Viktigste er å ikke sette noen begrensninger, har du en motorsykkel så kan du stort sett kjøre overalt. Det ble noen mil på løsgrus med ZZRn i sommer...gikk jo ikke så fort men det går helt fint. Martigny er en hyggelig liten sveitsisk by i den franske delen. I år er Sveits relativt dyrt men neppe over norske priser så man greier et par dager. Etter flere turer gjennom østalpene så er det greit å flytte fokus for meg men akkurat den delen rundt Martigny og over Petit St Berhard og til Val D`isere er veldig fin. Dessuten er overgangene høye 2770 meter ved Iseran. Hompete vei men det går
Det er svært mye som er uoppdaga for meg enda, blant annet Slovenia som har noen veldig fine pass om du er så langt øst, men altså i år La France..forøvrig finnes det et område ukjent for mange nordmenn som heter Massif Central. Det er et område med fjelltopper opp mot 3000 m som ikke har så mye med alpene å gjøre. Men vistnok ganske pitoresk og ikke ulikt Vercors.Mulig vi rekker dette også bare for å ta en snik titt...ligger litt vest sørvest for Vercors og ca 25 mil kanskje I år har jeg forøvrig ordna meg med action kamera forover og bakover så bør bli litt fine filmer inkl stillbilder underveis.
Bjerknez, Danmark er ganske flatt og veldig mye rett frem så hvis du tar deg jobben med å komme deg ned til Kiel så er det faktisk en del fine områder langs kysten og kjøre på. Det er selvsagt flatt, men slettes ikke dårlig mc vei mange steder.
Skal titte når jeg kommer hjemBarbarozza skrev:Jo jeg hadde Slovenia planer i fjor, men vi var mange ...for mange på tur egentlig slik at jeg måtte "guide" de andre i området rundt Cortina, til gjengjeld fikk jeg kjørt noen jeg ikke hadde kjørt før da det er sinnsykt mange pass i Dolomittene. Kjørte Gavia, Rolle og Tonale og Staller Pass som er enveiskjørt med lysregulering. Disse hadde jeg ikke kjørt før. Du husker godt....ikke alt man rekker..og man får igjen for å være stor i munnen. dog fikk jeg Frankrike på slutten med Iseran og Galibier og og et nydelig lite grønnt pass på 2000 meter som var veldig fint..Col de Roselend
Gavia er virkelig litt av et pass...det er ikke bredere en et fortau enkelte steder og med en såvidt lang sykkel som ZZRen var det ganske utfordrende i krypfart enkelte steder. Holder Gavia som en av de 10 beste. Så langt :-)
Hadde 44 pass i fjort på 12 dager minus 4 reisedager, altså på omtrent 8 dager da...opp og ned rimelig mye... ...men vi var 11 stk som delte oss i 2 grupper og synes det er litt slitsomt for man er forkjellige med forskjellige behov og kjørestil så neste gang maks en 3-4 stykker
Så Slovenia med særlig Iseo (Trentapassi) og og Pass Mangart som er et must( Det MÅ du kjøre) ....så vet ikke helt....kanskje man burde slått seg sammen med noen her inne :) Og tatt de også....
Legger med en liten teaser her...fra Mimoto som er min "mentor" når det gjelder å finne steder å kjøre på
Mangart er fra ca 20 min ut i filmen , anbefales
https://www.youtube.com/watch?v=hUxQTrzsmag" onclick="window.open(this.href);return false;