Veiene rundt Pasvik naturreservat

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Veiene rundt Pasvik naturreservat

Legg inn av Busa Trond »

Er det mulig å kjøre over grensa nederst i Pasvik naturreservat til Russland.
Skulle bli veien 885 på Norsk side og r10/p10 på den fordømte siden.
Hvis så er, hvordan er standarden på 10er veien.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Veiene rundt Pasvik naturreservat

Legg inn av Jompa »

Det er bare en grenseovergang, Storskog.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Veiene rundt Pasvik naturreservat

Legg inn av Busa Trond »

Ok.
Kan man kjøre fra Ivalo i Finland og over til Murmansk!

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Veiene rundt Pasvik naturreservat

Legg inn av Olav K »

Skal du på langtur, Busa?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Veiene rundt Pasvik naturreservat

Legg inn av Ketil »

Hei!
Jeg er faktisk bosatt i Pasvikdalen og er rimelig godt kjent i regionen, både på norsk og russisk side. Det er helt riktig som det blir nevnt lenger opp her at det er kun over Storskog at du kan kjøre inn i Russland. Fylkesvei 885 er en drøye 100 km lang blindvei, men en veldig vakker en sådan. Kvaliteten på veien er ikke god, men ikke noe problem med en sykkel som du har. Pasvik nasjonalpark er i seg selv absolutt verdt et besøk. Hvis du ønsker å kjøre en tur til Mumansk anbefaler jeg å kjøre over Kirkenes og Storskog. Veien fra Storskog til Murmansk er av langt bedre kvalitet enn fra Ivalo, og det er mye mer natur og sivilisajon å se. Fra Ivolo kjører du gjennom mer enn 200 km med skog før du møter noe som ligner bebyggelse, og skullle du ha et uhell på veien må du regne med å klare deg på egen hånd. Lite trafikk og dårlig mobildekning på den strekningen. Veien fra Storskog til Murmansk går gjenom vakker høyfjellsnatur og du passerer noen industribyer og millitærleire, som vanligvis er både spennede og interessant for en som kanskje reiser til Russland for første gang. Her er det også en del trafikk, også av norske biler. Det må også nevnes at du på turen til Murmansk kjører gjennom Litzadalen, hvor det under 2. verdenskrig var en lang og blodig frontlinje, ca. 12 000 tyske og 30 000 russiske soldater miste livet i løpet av 3 år. Fortsatt et ukjent kapittel i krigshistorien for mange i Norge. I Murmansk kan du velge mellom ulike overnattingssteder av ymse standard, men i disse tider med lav rubelverdi er det svært billig for oss nordmenn i Russland. Lykke til med reisen og planleggingen, og skulle du ha behov for mer lokal informasjon så skal du bare ta kontakt :thumleft

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Veiene rundt Pasvik naturreservat

Legg inn av Busa Trond »

Det er nok bare på "har veldig lyst" stadige enda Olav. Har lest div steder om mc-kjøring i Russland samt at noen kollegaer har vært på jakt der, så det satte fantasien i sving.

Takk for et utfyllende svar Ketil :vs
Der fikk jeg masse informasjon jeg kan bygge videre på.
Setter stor pris på lokal informasjon, så det takker jeg ja til når den tid nærmer seg :thumleft

Svar