Orions belte - Ducati Scrambler solgt

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Bjerknez »

Orion skrev:Hahaha! Bare må dele denne.

Triumph-eier som kobler Tomtom-GPSen sin til bremselyset. Kanskje Bjerknez var inne på noe likevel. Noen du kjenner? :P :p :P :p :P :p

Skal slippe å se hele videoen. Kan spole fram og se mellom 2.30 - 3.30 min. :thumleft

[video]https://www.youtube.com/watch?v=0CdX14cTa74[/video]
Faktisk litt usikker på hva du mener her... ? :scratch

Toven

Legg inn av Toven »

Han kobla vel gps på bremselyset/baklyset slik at strømmen blir kutta når man skrur av tenninga / tar ut nøkkern

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Dette er vel egentlig det jeg alltid har ment og som er alment kjent?

At man kobler en kabel til batteriet og den andre til bremselyset?

Toven

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev:Dette er vel egentlig det jeg alltid har ment og som er alment kjent?

At man kobler en kabel til batteriet og den andre til bremselyset?
Ja det er jo en grei løsning, uten at jeg har satt meg inn i dette elektroluksgreine :knegg

Orion
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R

Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

Bremselyset lyser først når bremsepedalen klemmes ned. Den mest logiske forklaringen på dette burde da være at det ikke er strøm i ledningen når bremsen ikke brukes. Og at pluss og minus på batteriet først får kontakt når man trykker på bremsepedalen.

Men ut ifra det jeg forstår av fyren i videoen, er ikke dette tilfellet på denne Triumphen. Burde være noen på forumet som kan forklare dette? :-)

Sent from my iPod touch using Tapatalk

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Orion skrev:
Men ut ifra det jeg forstår av fyren i videoen, er ikke dette tilfellet på denne Triumphen. Burde være noen på forumet som kan forklare dette? :-)

Jeg TROR: at det er strøm på bremselys-ledningen hele tiden, men at det er jord som kobles når du trykker på pedalen. Derfor i filmen, ble en ledning koblet til jord på batteriet, og den andre på bremselyset (hvis ikke han sa feil, og mente baklyset)..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Orion

Legg inn av Orion »

SuperMorten skrev:
Orion skrev:

Jeg TROR: at det er strøm på bremselys-ledningen hele tiden, men at det er jord som kobles når du trykker på pedalen. Derfor i filmen, ble en ledning koblet til jord på batteriet, og den andre på bremselyset (hvis ikke han sa feil, og mente baklyset)..
Den kjøper jeg. Takk for forklaring :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Altså... nå må jeg bare rydde opp litt her for nå har jeg rotet det til:

Jeg har ALLTID ment "baklyset" og ikke "Bremselyset" når jeg har forklart hvordan den andre ledningen skal festes med tanke på styrestrøm. Jeg har blandet disse to lysene fullstendig i hele diskusjonen. Det at det nå ser ut til å virke med bremselyset allikevel var vel ren "flaks" for min del for å si det sånn for det viste jeg ikke selv før nå. Det er jo ikke logisk eller vanlig å tenke at bremselyset er bedre egnet enn baklyset heller for mine del :lol

Jaja... satt ikke meg i noe godt lys dette, men rett skal være rett og ærlighet varer lengst osv... :lol

Brukeravatar
Andreas
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS

Legg inn av Andreas »

Det er jo snakk om engelsk motorsykkel her. Lucas som oppfant strømmen på kulløya er jo viden kjent som "Prince of Darknes" :lol

Fra spøk til revolver, det må nok være slik som Supermorten skriver, at bremselysbryterne jorder kretsen til bremselyset. Men på noen kjøretøy, ivertfall på flere biler, så virker bremselysene uavhengig om tenning er av eller på. Når jeg kobler ekstrautstyr så bruker jeg som regel å hente styrestrøm fra parklys eller finne en switchet strøm inni sikkringspanelet. Men de fleste nyere MC har jo egen accesssory 12v liggende klar for montering av GPS etc.

Orion

Legg inn av Orion »

Hepp hepp. Har lagt ut spørsmålet på et par utenlandske Scrambler-forum også. Så får vi se om det dukker opp noen kloke svar på hvor det er enklest å koble til GPSen. :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Dem driver å kobler nå. Styrestrøm blir koblet på baklyset og ikke bremselyset. :)

Postet fra min fantastiske iPhone med Tapatalk.

Orion

Legg inn av Orion »

Bjerknez skrev:Dem driver å kobler nå. Styrestrøm blir koblet på baklyset og ikke bremselyset. :)

Postet fra min fantastiske iPhone med Tapatalk.
Haha, du kan jo foreslå for dem og heller koble seg på bremselyset.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har alltid hentet styrestrøm fra baklyset. Egentlig fordi det er lett tilgjengelig, og vanskelig å gjøre feil.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Orion

Legg inn av Orion »

Tok en tur til Løvaas i dag og sjekka ut Scrambleren. Lite visste jeg at de også hadde fått inn den gule. :-)

Alt i alt en super tur. Fikk tatt mål av diverse jeg lurte på, og levert strømledning til GPS som skal monteres før levering. Fant ut det var bedre de gjorde det så blir det gjort skikkelig med en gang. Ble positivt overrasket over både sittestilling og kontrasten i gulfarga. Så kan ikke si jeg gleder meg mindre etter turen... Førsteinntrykket stod absolutt til forventningene.

Prøvesatt også Monster 821 og Panigale 899. Sittestillingen på sistnevnte var altfor racinginspirert for meg, men Monsteren kunne jeg gjerne oppgradert til om en sesong eller to. Kjøpte ei skinnjakke, et par kevlar-jeans og div annet dill før jeg dro hjem. :P :p

Few pics:

Orion

Legg inn av Orion »

Hehe. Må få den til å skille seg ut.

Har to størrelser liggende. Stort eller lite vinyldekor? Eller ikke i det hele tatt?

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Min ærlige mening er;
Dropp det. Ser mest tacky ut, synes jeg. :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Min ærlige mening er;
Dropp det. Ser mest tacky ut, synes jeg. :redface
Må si meg enig der. Dette er ingen gammel harley. Mye penere uten :thumleft

Brukeravatar
norse900
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Legg inn av norse900 »

Dropp det :thumleft
De som evt. prøver seg tar ikke hintet uansett...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Legg inn av jongsanim »

Det lille, hvis du vil ha den på.

Orion

Legg inn av Orion »

Takk for feedback!

Sykkelen ser jo ut som en puddel originalt. Så må hvertfall få på noen mørkere sidedeksel, og fjerne DB-killeren. Blir flau av mindre, om en ikke skal kjøre rundt på jentesykkel i tillegg :P :p

Fikk forøvrig teltet i dag. Orion II Extreme. Ommøblerte leiligheten i håp om å få satt det opp, men var ikke sjanse. Størrelse ASTRONOMISK, så får vente til første overnatting. Kvaliteten føltes uansett knallbra, så ser fram til å teste det.

Orion

Legg inn av Orion »

Hehe, etter en kjapp reality-check ser jeg hvor tåpelig det ville sett ut.

Blir trolig å gå for svart midtstripe i stedet, i håp om en tilnærmet look som på Classic'en.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Stakk en tur innom Ducati forhandleren i Fredrikstad i går og fikk øye på to Scrambler Icon (gule) som sto for klargjøring. Flotte sykler. Han startet den opp og det første jeg tenkte var at potten måtte byttes. Den orginale lyden var ikke imponerende. Veldig flott sykkel, men skulle jeg hatt en slik Icon så ville jeg nok spritet opp litt med tanke på utseendet. Den ser liksom litt for "snill" ut. Men billige klistremerker etc. er ikke veien å gå synes jeg.

Med sorte tankdeksler på siden, passende sidevesker etc. så tror jeg utseende vil løftes betraktelig :thumleft

Orion

Legg inn av Orion »

Bjerknez skrev:Veldig flott sykkel, men skulle jeg hatt en slik Icon så ville jeg nok spritet opp litt med tanke på utseendet. Den ser liksom litt for "snill" ut. Men billige klistremerker etc. er ikke veien å gå synes jeg.

Med sorte tankdeksler på siden, passende sidevesker etc. så tror jeg utseende vil løftes betraktelig :thumleft
Takk for ærlig tilbakemelding. Det er samme konklusjon jeg har komt fram til de siste dagene. Sykkelen er på ingen måte stygg. Problemet dens er at den ser så forbaska snill ut. Hehe. Den er gjerne en ulv i fåreklær, men hadde ikke hatt noe imot om den så litt sprekere ut. Iallefall nå som en bytter potte og den blir grovere i målet.

Det googles nesten hver dag på jakt etter hvordan å style den, men har ikke komt fram til noe endelig enda. Blir å følge med i tiden framover, i håp om å komme over et konsept jeg liker. Kom gjerne med tips hvis du/dere kommer over noe også - eller har forslag til idéer. :-)

Orion

Legg inn av Orion »

Lite som slår en god kopp kaffe i skikkelig krus på morrakvisten. :P :p

Nå gjenstår det bare å få nøkkel på nøkkelringen, og komme seg ut på veien.

20 dager igjen, counting.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Orion skrev:
Bjerknez skrev:Veldig flott sykkel, men skulle jeg hatt en slik Icon så ville jeg nok spritet opp litt med tanke på utseendet. Den ser liksom litt for "snill" ut. Men billige klistremerker etc. er ikke veien å gå synes jeg.

Takk for ærlig tilbakemelding. Det er samme konklusjon jeg har komt fram til de siste dagene. Sykkelen er på ingen måte stygg. Problemet dens er at den ser så forbaska snill ut. Hehe. Den er gjerne en ulv i fåreklær, men hadde ikke hatt noe imot om den så litt sprekere ut. Iallefall nå som en bytter potte og den blir grovere i målet.

Det googles nesten hver dag på jakt etter hvordan å style den, men har ikke komt fram til noe endelig enda. Blir å følge med i tiden framover, i håp om å komme over et konsept jeg liker. Kom gjerne med tips hvis du/dere kommer over noe også - eller har forslag til idéer. :-)

Jeg tror mye kan gjøres ved å velge en litt dristig potteløsning som skiller seg litt ut rent utseendemessig. Tankdeksler i sort etc. på siden er nevnt. Noen passende og litt "røffe" sidevesker i skinn etc. vil den nok kle også. Salen er jo også noe som drar opp utseendet. Den orginale ser litt for "moderne" og "kjip" ut i forhold til at dette er en sykkel med et "klassisk" utseende. Min tanke er å ikke få den til å se mer "moderne" og "tøff" ut men overdriv heller den klassiske stilen litt med en skikkelig brun skinnsal, brune skinnvesker med litt røff struktur etc.

Klassisk er greit, men jeg ville fått bort mest mulig chrome og gått over til sort. Da blir den liksom en litt mer badass klassiker. Vertfall sånn JEG tenker da :thumleft

Svar