Stygge motorsykkler

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
phantom
Innlegg: 82
Registrert: 13 mai 2011, 10:35
Motorsykkelen din: yamaha xvs 1100a

Stygge motorsykkler

Legg inn av phantom »

Nei, nå greier jeg ikke holde kjeft lengre, jeg må få det ut. Har jo sett tendensene noen år allerede, men at det skulle bli så ille som nå hadde jeg ikke trodd.
Hva jeg snakker om spør du??
Ta en titt i Bikes blekke der de viser årets modeller, så håper jeg du forstår hva jeg mener.
HVORFOR BLIR DET LAGET SÅ MANGE STYGGE MOTORSYKKLER NÅ??
Ta nå forsiden på nevnte magasin, hva er det første jeg ser, jo midt på siden står det jo en rød og illsint skjeløyd kanin, og glor på meg. Jeg trodde først at jeg hadde tatt feil blad, og leste Villmarksliv, men nei. Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner at det er viktig med effektivt lys på biken, men det må da gå ann å lage det penere enn dette.
Ett mindre bilde på samme forside viser en mc som en skribent kaller vakker??. Jeg ville brukt betegnelsen kaotisk. Fronten er lite tiltalende, og midtpartiet ser ut som om en barnehage har skrudd det sammen, dog uten arbeidstegninger. Like bak dette kaospartiet stikker det ut noe som sansynligvis skal forestille eksospotter!!, jeg gremmes. Så kommer vi til det som er det aller styggeste partiet på denne sykkelen, og på de aller fleste mc i denne kategorien, nemlig det enorme TOMROMMET mellom bakhjulet og det som skal forestille sete/sadel. At bakhjulet ikke er opphengt på begge sider, er jo ikke noe direkte nytt, men det ser jo like forbannet naturstridigt ut, og drar, om mulig, det visuelle inntrykket ennå lengre ned.
På side 67 i samme magasin ser det ut som om en kjent japansk mc produsent har prøvd å lage en mc som ikke skal synes på politiets radar. Stealth teknologien synes meg å være særdeles mislykket på mc, og ett virkelig villspor i så måte.
Og så har vi noen mc produsenter som satser på ornitologien, og lager sykkler med både nebb og stjert, og gjerne i kombinasjon med utvendige rammerør i grelle kontrastfarger, som gjør at det hele ser ut som ett totalt mislykket, om enn futurisk skjærerede.
PUH!! Begynner å føle meg litt bedre allerede, og våger å komme med et tips til de mc produsentene som vil prøve å lage en pen mc, (jeg våger ikke be om en vakker en). SYMMETRI!! er stikkordet. For at menneskets øye/hjerne skal oppfatte noe som vakkert, bevisst eller ubevisst må det være symmetri tilstede. Dette gjelder både for biler, båter, fly osv osv, selv når vi titter på det annet kjønn, (hvilket det nå måtte være) er symmetri viktig.
Nå begynner jeg å føle meg meget bedre, og vil bare legge til at det heldigvis ennå finnes noen få hederlige unntak blandt mc produsentene som har skjønt dette med symmetriens viktighet hvis man skal lage noe vakkert. Ære være dem for det.
Dette utbruddet er vel på høyden med det å banne i kjerka, men jeg var langt nede, og på vegne av "vakre motorsykklers venner" måtte jeg bare få det ut.
Til slutt vil jeg si til dem som mener å finne ironiske undertoner i det jeg har gulpet opp her, at det finnes helt sikkert......ikke?
KEEP ON BIKING

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: stygge motorsykkler

Legg inn av KawaJens »

Hørest ut som når farfar snakker om musikken til meg og min far. Min far er enig med farfar om min musikk forøvig.

Til eldre en blir til bedre var det før i tiden virker det som.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37891
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Stygge motorsykkler

Legg inn av AJ »

:O :yeahright ...

Neida ;-), jeg tror faktisk du er inne på noe.

Men en tråd som dette er vel strengt tatt lite verd ut bilder for på den måten å illustrere enda tydeligere hva man mener... :scratch
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Stygge motorsykkler

Legg inn av ojda »

Flott med "modene motorsyklister" med smaksreferansene
satt engang på 60`tallet, men verden går videre :[-X
Derfor vil man ikke nødvendigvis finne veldig mange moderne
sykkler som tilfredstiller smaken man har innarbeidet fra dengang.
Frustrasjon skal UT, så full forståelse for det. Å leter du godt
finner du nok noe "ny/gammalt" du også kan like.
Bakdelen er at man oftest må ofre kjøreegenskapene til fordel for utseendet :sorry
Men noen synes det er verdt det, DET skjønner ikke jeg :scratch

God Sommer.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Stygge motorsykkler

Legg inn av Jompa »

AJ@
Med en så god beskrivelse som phantom kom med, er det ikke nødvendig med bilder.
Skal ikke utbrodere mine mc-preferanser, det er vel allerede godt kjent blant de fleste.....
Jeg har etterhvert også innsett at nebbdyrene har sin naturlige plass i "mc-faunaen".

Dessverre er det altfor mange ellers pene sykler som skjemmes av digre septikrør som stikker alt for langt ut bak.
Eksosrør skal IKKE stikke ut bak bakhjulet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Stygge motorsykkler

Legg inn av reldor »

Hvor mange er vi i Norge nå , 5 mill.? så da tør jeg å si at vi har like mange forskjellige meninger om det meste :gk


R.
Sist redigert av reldor den 28 feb 2015, 14:15, redigert 1 gang totalt.
Religion er menneskets seier over fornuften.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Stygge motorsykkler

Legg inn av LordShaft »

:lol klasse innlegg :thumleft

Note 4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stygge motorsykkler

Legg inn av Bjerknez »

Kan ikke si meg helt enig med TS her. Joda, det produseres i MINE øyne stygge sykler i dag, MEN det produseres også flotte sykler. Dog skal det sies at jeg også har sansen for litt klassiske sykler, men ikke veldig gamle. Det er mange klassiske sykler jeg liker utseendet på, men som jeg aldri kommer til å kjøpe meg. Vertfall ikke før jeg føler jeg har råd til flere sykler.

De fleste sykler (ikke alle) har en viss sjarm (ikke scootere!). Da er jeg mer bekymret for bilparken for her er det jaggu meg mye stygt, men det er en helt annen diskusjon og også her er det smak og behag. Noe for enhver kan man vel si... ?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Stygge motorsykkler

Legg inn av LordShaft »

Har du strengt talt lov å uttale deg med tanke på sykkelen du selv har :lol
Smak er jo individuelt, og noe som er helt umulig å diskutere. :knegg

Note 4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stygge motorsykkler

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Har du strengt talt lov å uttale deg med tanke på sykkelen du selv har :lol
Smak er jo individuelt, og noe som er helt umulig å diskutere. :knegg

Note 4
Nei nå har jeg ikke hørt på makan! :lol
Det som er så flott er at jeg er utrolig fornøyd selv :thumleft

Men din sykkel er vertfall veldig tøff :thumleft

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Stygge motorsykkler

Legg inn av SuperMorten »

Jeg mener at det aldri har vært laget så mange pene sykler som nå. Jeg mener at alle sykler laget før år 2000, bare kan kastes på dynga.. Men det er mm mening...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stygge motorsykkler

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:Jeg mener at det aldri har vært laget så mange pene sykler som nå. Jeg mener at alle sykler laget før år 2000, bare kan kastes på dynga.. Men det er mm mening...
Jeg er faktisk nesten enig med deg.

Av en eller annen merkelig grunn liker jeg veldig godt halmoderne sykler med litt klassiskt utseende, som feks. denne:
Bilde

Men altså ikke så klassiske som denne:
Bilde

Så det meste under år 2000 kan kasseres ja. De fleste syklene med det klassiske utseendet jeg liker er nyere enn dette. :thumleft

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Stygge motorsykkler

Legg inn av Olav K »

Smaken er som baken, den er delt i to- minst.
Jeg har mine favoritter i alle segmenter, men Kawazaki Z900 er nok en "all time high"
1976-Kawasaki-KZ900.jpg
MV Agusta Brutale 1090 RR kommer høyt opp på lista av de moderne syklene.
Det finnes vel ikke EN "vakker" ADVsykkel, men f.eks GSen og Explorer har mange andre gode egenskaper som gjør dem svært så attraktive i mine øyne.

Trådstarter får kose seg med sine veteraner... ingenting galt i det- tvert imot :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Stygge motorsykkler

Legg inn av Snikendeugle »

Eneste gamle sykkelen som er verdt en hyllest på design:

Ducati 748 SP (ja, den gule!)
Bilde

:yeyeye
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Stygge motorsykkler

Legg inn av jhn »

phantom skrev: ........ bla bla bla ......
HVORFOR BLIR DET LAGET SÅ MANGE STYGGE MOTORSYKKLER NÅ??
Jeg tror det kommer av at mange, kanskje de aller fleste, har en annen smak enn deg.
Det er vel ikke akkurat noen designmessig innertier du heller kjører?

Svar