Jeg har ikke lest alt i denne tråden, bare hoppet igjennom, men håper jeg har fått tak i det essensielle..
Jeg har jobbet skift i hele mitt yrkesaktive liv som har vart i 36 år. Jeg vet hvor ødeleggende mangel på søvn kan være for livskvaliteten. Jeg har også første hånds kjennskap til hva søvnmangel kan føre til av andre problemer..
Nå mener jeg selv at jeg har en rimelig stor andel av selvransakelse i meg og klarte å definere hva som var hovedgrunnen til mine problemer og hvilke problemer som var "følgeskader".
Brannmenn kan sin trekant, tar man bort en av tre, så har man ikke lenger noe brann. Det trådstarter må gjøre er å finne ut hva han skal fjerne for at brannen slukker.. Hva er på topp i denne trekanten. Er det søvnproblemene, eller kommer søvnproblemene av en depresjon, eller er han deprimert på grunn av søvnproblemene? Er det økonomiske årsaker til søvnproblemene, eller er det økonomiske årsaker til depresjon, eller i siste instans, er han generelt deprimert og de andre "følgeskader"?
Dette bør han ta tak i så snart som mulig, ved å kontakte sitt lokale VOP-senter. Folkene der, om han er psykolog eller klinisk sosionom, så vet de hvilke knapper de skal trykke på for å få sine svar og definere problemene og hva som er på topp i denne trekanten.
Når det gjelder søvnproblemer og medisin, så ber jeg trådstarter innstendig om å ikke falle for fristelsen om å pøse på med sovemedisin av typen b-preparater.. Blir du avhengig og øker dosen utover det som er forsvarlig, så er din fastlege pliktig til å opplyse om det og da henger sertifikat i en tynn tråd. Da har trådstarter lagt en ny dimensjon til sine problemer. Be heller om å få resept på Phenergan, en allergimedisin om vil gjøre deg søvnig. Ikke avhengighetsskapende og med få bivirkninger. Litt sløv en time etter å ha våknet og tørr munn. Og det beste av alt, faren for miste av sertifikat er fraværende.
Er depresjon hovedårsaken til problemet så finnes det gode medisiner som hjelper. Da tenker jeg ikke på medisiner som har rask effekt og med trekant på, men for eksempel Wellbutrin som er både aktiv mot serotonin og dopaminreseptorene i hjernen. Du vil merke bedring allerede etter 14 dager. Den flater også ut humørsvigningene.
Hvis det økonomiske er hovedproblemet, så er valget enkelt, og som flere har påpekt, snakk med banken, eller eventuelt ta en ekstra jobb. Er du i utgangspunktet sosial, så kan drosjekjøring i helgene hjelpe på økonomien, samtidig som du slipper å være alene.. Men uansett, så er banken første stopp. Er problemene langt fremskreden og du har kommet dit at det er ett ork å gå i postkassen, og regningene gjemmes, så er gjeldsrådgiver hos kommune eller NAV plassen å oppsøke.
Er jobben hovedproblemet, så er NAV også plassen å oppsøke..
Alt kan ordnes hvis du selv ønsker, men jeg vet at dørstokkmila er jævlig lang.. Du må bare ta det første steget
Lykke til
Sannsynligvis det lengste innlegget jeg har skrevet så langt her inne :)