Sliter med bremsene...

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Sliter med bremsene...

Legg inn av ZZR-Erling »

...sliter du med svampete bremser? Da skal man selvf bytte væske og lufte skikkelig, men i tillegg kan man gjerne stripse håndtaket/pedalen inn over natta.
Funket ihvertfall bra på crosseren! :thumleft
Da lekker vel luftboblene opp og forbi stempelet.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev:....men i tillegg kan man gjerne stripse håndtaket/pedalen inn over natta.
Da lekker vel luftboblene opp og forbi stempelet.
På mine to BMWer er pedalen langt nede og ingen bobler vil noen gang stige (vel, synke) dit.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:
ZZR-Erling skrev:....men i tillegg kan man gjerne stripse håndtaket/pedalen inn over natta.
Da lekker vel luftboblene opp og forbi stempelet.
På mine to BMWer er pedalen langt nede og ingen bobler vil noen gang stige (vel, synke) dit.

[TaSK]
?
Boblene mellom pedalen og klossene, vil stige opp forbi pedalen, dersom klossene er lavere enn pedalen. Bobler kan vel opptre/oppstå hvor som helst.
Funka på YZ250F ihvertfall.

Bilde

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av Andreas »

Dette har jeg også god erfaring med. På Ducati hender det seg det kan være vanskelig å få luftet clutchen ordentlig. Da funker det bra å pumpe ordentlig for å så strippse håndtaket å la det stå med trykk på systemet en stund.

På bremser så bruker jeg også å henge opp kalipperen høyere en pumpa å så la det stå med trykk ei god stund :prf

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av Haymaker »

Du ekke så dum du!
Merker meg denne.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av Jompa »

Andreas skrev:Dette har jeg også god erfaring med. På Ducati hender det seg det kan være vanskelig å få luftet clutchen ordentlig. Da funker det bra å pumpe ordentlig for å så strippse håndtaket å la det stå med trykk på systemet en stund.

På bremser så bruker jeg også å henge opp kalipperen høyere en pumpa å så la det stå med trykk ei god stund :prf
Lufta kommer vel ikke ut selv om bremse/clutch står med trykk på ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av Andreas »

Jompa skrev:
Andreas skrev:Dette har jeg også god erfaring med. På Ducati hender det seg det kan være vanskelig å få luftet clutchen ordentlig. Da funker det bra å pumpe ordentlig for å så strippse håndtaket å la det stå med trykk på systemet en stund.

På bremser så bruker jeg også å henge opp kalipperen høyere en pumpa å så la det stå med trykk ei god stund :prf
Lufta kommer vel ikke ut selv om bremse/clutch står med trykk på ?
Nei, man må selfølgelig lufte å pumpe igjenom etterpå. Det virker som boblene får sammlet seg når systemet får stå ei stund med trykk på først. Mer vitenskaplig svar enn det har jeg ikke, men det funker ivertfall om man sliter med å få bort svampefølelsen i hendel/pedal.

ZZR-Erling

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av ZZR-Erling »

Nå kan dere spørre og fundere og kverrulere, eller bare prøve :-)å

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av Jompa »

Trenger ikke hverken å spørre, fundere eller kverulere.
Har bremser som fungerer.
Men... det er jo greit om folk som kommer med gode råd også kan forklare hvorfor ting fungerer som de gjør.
Har sett mange eksempler på folk som strør rundt seg med synsing om både clutcher, forgassere m.m.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av ZZR-Erling »

Næ...det bare er slik ;-)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av cannon »

ZZR-Erling skrev:...sliter du med svampete bremser? Da skal man selvf bytte væske og lufte skikkelig, men i tillegg kan man gjerne stripse håndtaket/pedalen inn over natta.
Funket ihvertfall bra på crosseren! :thumleft
Da lekker vel luftboblene opp og forbi stempelet.
Passasjen forbi stempel og opp i bremsevæskebeholder er åpen når hendelen er helt ute. Den stenges når hendel trykkes et par mm inn. Hvor mener du at luftboblene tar veien med denne metoden?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3516
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg sliter med å forstå hvorfor dette virker. At luften forsvinner for den blir satt under trykk virker helt ulogisk. Veske kan jo riktignok ta opp gass når den settes under trykk...
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av Andreas »

JohnnyTh skrev:Jeg sliter med å forstå hvorfor dette virker. At luften forsvinner for den blir satt under trykk virker helt ulogisk. Veske kan jo riktignok ta opp gass når den settes under trykk...
Luften forsvinner ikke.. Boblene blir sammlet, og dermed enklere å få ut av systemet. Som sagt, jeg har ingen vitenskaplig beskrivelse av hva som skjer. Men trikset har jeg både lært å hørt om fra flere hold, og gjort selv med godt resultat mange ganger.

Kverrvulantene får kvervulere, de andre, som vil, kan gå ut i garasjen å prøve...

ZZR-Erling

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av ZZR-Erling »

Her feks:
http://www.helperformance.com/bleeding- ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 648
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av MGR1 »

Jeg har brukt Gunson Eezi Bleed til bremselufting både på bil og MC i en god del år nå. Denne virker ved å skape overtrykk i bremsevæskebeholderen og pusher bremsevæsken kjapt ut gjennom lufteventilen idet denne åpnes. Det følger med noen adaptere som passer for biler. På motorsykler må man bruke et gammel lokk som man lager hull i for å feste slangen fra Ezzi Bleed'en. Det blir en enmannsoperasjon også, ingen bruk for medhjelper. Og man slipper å holde på i dagesvis med å få ut bobler ;-).

http://www.ebay.co.uk/itm/Gunson-G4062- ... 418dbe421e
Sist redigert av MGR1 den 02 mar 2015, 14:00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av tagesk »

Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.

Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.

Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.

Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.

Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.

[TaSK]
Da sier vi det :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3516
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.

Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.

Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.

[TaSK]
Logisk, takk for forklaringen. :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:
tagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.

Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.

Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.

[TaSK]
Logisk, takk for forklaringen. :D
Var jo det æ sa...enten kan man kverulere, eller så kan man prøve sjæl, det funker nemlig! :twisted

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av tagesk »

tagesk skrev: Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.
Så dersom du er plaget, sørg for skikkelig stigning på bremeslangen.
Det vil si, går den i en bue NED til hendelen må du bøye på den slik at du har stigning hele veien.

Ellers vil en liten (!!!!) hammer som du forsiktig (!!!!) dunker på kalipper(e) og rør efter en stund kunne bidra til at en boble som "sitter" fast løsner og begynner å stige.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3516
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:
JohnnyTh skrev:
tagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.

Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.

Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.

[TaSK]
Logisk, takk for forklaringen. :D
Var jo det æ sa...enten kan man kverulere, eller så kan man prøve sjæl, det funker nemlig! :twisted
Hadde ikke muligheten til å prøve for jeg har ikke noe bremseproblem. Trodde ikke jeg kverulerte heller. Var bare nysgjerrig på hvorfor det virket.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av ZZR-Erling »

Takk for verdifull info tagesk! :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av Jompa »

ZZR-Erling skrev:Takk for verdifull info tagesk! :thumleft
Sånn, der e æ også fornøyd :thumleft :prf
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av Voodoodoo »

Du må lufte bremsene baklengs Erling, å dytte veska og eventuelle bolbler ned og ut på det laveste punktet er jo totalt ulogisk.
Nei kjøp deg ei romslig sprøyte og noen cm plastslange og trykk bremsevæska inn via nippelen på calliper og opp i reservoir.

https://www.youtube.com/watch?v=lBk00597EyE" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

ZZR-Erling

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av ZZR-Erling »

Har gjort det Vegard, når æ bytta slanger på en av Gixxerne, ble bra ja.

Svar