Hei, har en liten lekasje av girolje. Sykkelen er en 1982 modell DT 125. Det lekker fra undersiden av dekselet som er framfor klutsjen. Pakningen har mest sannsynlig aldri vært byttet, men den er hel og ikke revnet. Jeg har hatt den åpen siden jeg har byttet klutsj. Jeg har strammet skruene ganske mye, men det lekker enda, så burde jeg skifte pakning eller trenger jeg bare å stramme enda mer? Vil en pakning klippet ut av pakningsmateriale fra biltema duge eller må jeg bestille ny?
Ps. apropo pakningsmateriale fra biltema, en av cylinderpakningene var gåen, så jeg klipte til en ny en, har ikke kommet så langt at jeg har skrudd toppen på igjen, men lurte bare på om materialet vil tette godt nok når det kommer til selve motoren?
Giroljelekasje...
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: Giroljelekasje...
Dersom pakningen er hel ville jeg dradd på et tynt lag pakningssilikon på ene siden av den. Alternativt lage en ny av pakningsmateriale fra biltema eller tilsvarende som fungerer helt greit. Man bør imidlertid passe på at man lager ny pakning i samme eller liknende materiale som den gamle pakningen. Enkelte er varmebestandige, andre må tåle trykk etc. I andre sammenhenger kan tykkelsen på pakningen være kritisk. Ingenting slår nye originalpakninger om man er i tvil.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Giroljelekasje...
IKKE stram skruene mer.
De er skrudd inn i aluminium som ikke tåler mye før gjengene ryker.
Pakning kan du lage av en melkepakke, hvis den er stor nok.
Det funker helt knall.
Eller, legg pakningssement på den pakninga du allerede har. Men ikke mye, for det som tyter ut på innersida av dekslet havner i gearkassa og det er ikke særlig bra.
De er skrudd inn i aluminium som ikke tåler mye før gjengene ryker.
Pakning kan du lage av en melkepakke, hvis den er stor nok.
Det funker helt knall.
Eller, legg pakningssement på den pakninga du allerede har. Men ikke mye, for det som tyter ut på innersida av dekslet havner i gearkassa og det er ikke særlig bra.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Bosted: Skaun
Re: Giroljelekasje...
Enig om ikke å dra til mer. På Vmax`en skal en ikke dra til mer enn 10NM. Det er fort gjort å dra på mer enn det bare med en vanlig fastnøkkel...Jompa skrev:IKKE stram skruene mer.
De er skrudd inn i aluminium som ikke tåler mye før gjengene ryker.
Pakning kan du lage av en melkepakke, hvis den er stor nok.
Det funker helt knall.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
-
- Innlegg: 84
- Registrert: 20 feb 2015, 23:33
- Motorsykkelen din: v-strom 650 2005 modell
- Bosted: Verdal
Re: Giroljelekasje...
Svigerfar restaurerte en DKW NZ350 for 20 år siden og på jomfruturen som skulle gå fra Verdal til Lofoten røk toppakningen etter 6-7 mil.. Løsningen var å trille inn på nærmeste gård og der fikk han en bit veggpapp som han lagde en ny av,, Den kjører han fortsatt med.. 

- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Giroljelekasje...
Jaha, så hvis vanlig papp holder da regner jeg med at materialet fra biltema holder i massevis, skal prøve det da, for det tar en stund å bestille ny, gidder ikke å vente så lenge.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Giroljelekasje...
Det meste av gode råd er vel allerede sagt. For min egen del hadde jeg lekkasje rundt toppakningThemotorsykkelGuy skrev:Jaha, så hvis vanlig papp holder da regner jeg med at materialet fra biltema holder i massevis, skal prøve det da, for det tar en stund å bestille ny, gidder ikke å vente så lenge.
på en 200 cc totaktsmotor, for noen år siden. Jeg brukte pakningsmateriale fra Biltema, i minst et par runder.
De holdt en liten stund, og så røk de..
Uansett: Etterhvert så Svein Krangnes ( http://www.krangnesmotor.no" onclick="window.open(this.href);return false; ) på saken. Han lagde en ny pakning. Om den var av kobber eller noe annet, husker jeg ikke. I tillegg planet han toppen, med en relativt enkel slipeprosedyre.
Deretter hadde jeg ikke problemer med at pakningene røk.
Så, om det ikke skulle bli helt tett, så kan det hende at toppen ikke er plan, og at dette medvirker til at pakninger ryker. Forhåpentligvis slipper du med å skifte pakning..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Giroljelekasje...
Jeg har bestillt ny pakning, så den jeg har klipt til skal egentlig bare være midlertidig. Det er vell ikke like høyt trykk på girkassa som i motoren, så der blir vell materialet å holde en god del lengere enn det ville gjort på motoren?gsx750_80 skrev:Det meste av gode råd er vel allerede sagt. For min egen del hadde jeg lekkasje rundt toppakningThemotorsykkelGuy skrev:Jaha, så hvis vanlig papp holder da regner jeg med at materialet fra biltema holder i massevis, skal prøve det da, for det tar en stund å bestille ny, gidder ikke å vente så lenge.
på en 200 cc totaktsmotor, for noen år siden. Jeg brukte pakningsmateriale fra Biltema, i minst et par runder.
De holdt en liten stund, og så røk de..
Uansett: Etterhvert så Svein Krangnes ( http://www.krangnesmotor.no" onclick="window.open(this.href);return false; ) på saken. Han lagde en ny pakning. Om den var av kobber eller noe annet, husker jeg ikke. I tillegg planet han toppen, med en relativt enkel slipeprosedyre.
Deretter hadde jeg ikke problemer med at pakningene røk.
Så, om det ikke skulle bli helt tett, så kan det hende at toppen ikke er plan, og at dette medvirker til at pakninger ryker. Forhåpentligvis slipper du med å skifte pakning..