Dette er kun min oppfatning, andre kan prioritere helt annerledes og derfor ha en helt annen oppfatning

God tanke :) Ja. det er sant. Men det som i realiteten skjer når du selger mcen, er at du får cash, som ikke trenger å løses ut. Men ja, det er igjen lånte penger.Moffa skrev:Å ha lån til MC innbakt i boliglånet høres besnærende ut, særlig med tanke på mye lavere rente enn et tradisjonelt billån - for ikke å snakke om forbrukslån. Det man imidlertid bør ha et bevisst forhold til er at boliglånet gjerne løper over mange flere år enn bil-/forbrukslån, typisk 15-20 år og lenger. Det vil si at om du selger MC'en om f.eks. 6-7 år, så har du fortsatt maaange år igjen og betale på MC'n.... I mine øyne vil det helt klart være mer fornuftig å ha et dedikert lån til MC med en brukbar egenkapital (les 35%+).
Dette er kun min oppfatning, andre kan prioritere helt annerledes og derfor ha en helt annen oppfatning
Bringisen skrev: Vente og spare 300.000,- er utelukkende for min del, jeg lever akkurat nå og vet ikke om 10 år. Jeg har kjent mennesker som skulle spare til alt, men fikk aldri gleden av annet enn brødsmuler før de døde. Arvingene ver de eneste som fikk gleden av sparepengene.
+1LordShaft skrev:Bringisen skrev: Vente og spare 300.000,- er utelukkende for min del, jeg lever akkurat nå og vet ikke om 10 år.![]()
![]()
Sykkelen min er helt gjeldsfri etter 5 år. Så da er den min og all verdi i sykkel går tilbake til meg. Men som sagt....betaler en ikke lånet sitt bare renter... da driter du rimelig tungt i egen hage og det er en helt annen diskusjonElolz skrev:Du har sikkert god mulighet til å betale ut den etter 5 år selv etter verditapet. Men dessverre er det mange som kjøper sykkel/bil og ikke betaler ned noe særlig, kun renter. Så sitter de der etter 5 år med 200.000 i lån, en sykkel som er verdt halvparten og har ingen mulighet til å betale den ut. Virker jo som det er noe slikt som har skjedd med en viss GSX-F eier her.LordShaft skrev:Jeg kjøpte ny sykkel i 2013 til 250.000,- Der jeg tok opp 200.000,- i lån, fikk god rente....å satte lånet på 5 år... Mener du at jeg ikke har muligheten å betale dette ut pga verdifallet? En R sykkel halverer seg i pris de første 5 årene, 130.000,- vil sykkele ha i "verdi" når lånet er nedbetaltElolz skrev:Jeg er ganske skeptisk. Hvis det er ny sykkel det er snakk om, så har du jo ikke mulighet til å betale det ut heller pga verdifallet.
Lån er ikke noe jeg vil anbefale hvis en kan klare seg uten. Hvis en vet hva en går inn i, får grei rente og har orden på økonomien ellers, så er det ok.
Trenger kun kasko hvis du har pant i sykkel.929rr skrev:sykkel uten lån, og uten kasko. Syns det er unødvendig dyrt med lån og tvungen kaskoforsikring
Ditto.AJ skrev:Salg av sykkel + innhogg i sparekontoen... .
Jeg tror ikke du har noe valg hvis du tar opp lån?thewiz skrev:
MEN da kan jeg kjøpe min drømmesykkel i år og kose meg glugg. Om jeg skal velge delkasko eller fullkasko er jeg usikker på. Da jeg dessverre ønsker en sykkel av typen R, koster dette en nyre og en arm i året. Kasko på min fremtidige Yamaha R1: 15 000 /året. :-)å
Da med 70% bonus, jeg er 25 år, eier enebolig med garasje.