Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Ole-Iveri
Innlegg: 25
Registrert: 27 feb 2015, 23:19
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure R
Sted: Fetsund
Kontakt:

Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av Ole-Iveri »

Er det noen her som kan si hva man skal velge, Bullfighter, Rukka, Halvarsson osv..jeg trenger noe for og kjøre til og fra jobb, og noen turer...tips?
Kansje noen har og selge, str 60 I jakke og 58 I bukse kanskje,,, :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av AJ »

Er mye å velge i der ute...
Selv er jeg rimelig godt fornøyd med kjøreklærne fra HELD:

http://magasi.net/catalog/index.php/uts ... r-c-29_158" onclick="window.open(this.href);return false;

Andre sverger til Rukka, Klim, Yoko, Halvardsson, Alpinestar osv. osv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av kjellv »

Hva med iXS?
Dette er Sveitsiske klær, selges gjennom Yamaha. Her er de to mest populære kampanjepakkene i år.
Selv kjøpte jeg denne Goretex pakken i fjor og er veldig godt fornøyd med den. Jeg kjørte i mye regn i 2,5 time i strekk i fjor sommer uten å bli våt, og fikk også testet den i temperaturer fra +2 til +34. Jeg er veldig fornøyd.
Men også allroundpakken har god kvalitet. Det er også to pakker som er ennå billigere til 2190,- og 2990,-, men på disse to må man vel kunne si at man får det man betaler for.
Gode klær det også i temperaturområder fra ca +8 til +22 eller noe slikt. Holder stort sett unna ei regnbyge også dersom det ikke er langvarig eller mye regn.
Men de to på bildet har bedre kvalitet og vil nok dekke behovet for gjennomsnittet. Alle disse har løst thermofor både i jakke og bukse som enkelt tas ut.
Ta en vurdering på hva du trenger. De aller fleste motorsyklister tar ikke ut sykkelen før det er mer enn 12+, og kjører ikke i regnvær. Derfor trenger de aller fleste heller ikke Goretex. Men mange har problemer med varme dager, fra +26 og oppover.
Selv har jeg prøvd å stoppe på rødt lys i +32 i en billigdress. Det føltes som jeg hadde på meg svart plastfolie!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har forsøkt litt forskjellig av kjøreutstyr, men etter å ha hatt Rukka så blir det nok ikke noe annet.
Har kjørt i dagesvis i min Rukka AramS jakke og Rukka unit bukse uten å bli våt. I ettertid har jeg byttet ut buksa med Rukka Armaxion siden Unit buksa strammet på sentrale deler av kroppen min når jeg kjørte.
Kona har ei IXS jakke og den fungerer helt greit, men så kjører hun og bare i pent vær. IXS virker som det er noe av det bedre av billigmerkene. Jeg har et FrankThomas sett og jakka er grei nok, men buksa er ubrukelig. Selv i Norske moderate temperaturer så blir den klam. Jeg har faktisk aldri vasket ei kjørebukse så ofte som den der, da den luktet vondt etter kun et par gangers bruk.

Rukka jakka har fungert fin i temperaturer fra 1°C til 35°C. Unit buksa har ikke Outlast og den merket jeg tidligere at det ble varmt.
( Fra Rukka.com, Outlast: Outlast works as a thermal shock absorber by slowing the rate of temperature change within a wearer's personal microclimate.)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av LordShaft »

Hadde selv Frank Thomas klær i begynnelsen av min karriere på sykkel, det varte ikke en sesong før jeg byttet det ut. Jeg kjører riktignok bare i skinn, men det får være opp til hver enkelt å bestemme.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av Tommas »

Jeg begynte med Bullfighter pakke, helt økonomisk betinget. Kjørt med Bullson siden, men nå virker det som det er rimelig mye bra å velge i uansett prisklasse.

Rukka & Klim ser jo ut til å være unisont godt likt i det minste.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av LordShaft »

Rukka og Klim er også det som koster desidert mest :twisted

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av Andreas »

Ska det handles litt på økonomiske betingelser, så ville jeg sjekket ut Jofama, Halvarssons og iXS. Det er merker som er godt tiljwngelig her i landet også. Ville holdt meg unna Bullfighter...

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av TBI81 »

Alle jeg kjenner som har prøvd Bullfighter sier en ting; "aldri mer". Sømmer som går opp og du holder deg ikke tørr.
Selv har jeg aldri prøvd det, men har sett noen sømmer ..

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av RuneMC »

Det jeg har kjøpt kun en gang er Bullfighter og et biligmerke på postordre - ikke bra passform eller kvalitet.

Det jeg har kjøpt flere ggr er Halvarsson og Dainese.
Vurderer Rukka eller Klim - og vil nok slå til på noe av dette om det dukker opp gode tilbud.

Men aller først bør du komme deg til en butikk og prøve. Å kjøpe på nett som jeg nevnte over sier deg ingenting om passform og sjansen for bomskudd er stor.

Du bor ikke for langt unna hverken MCOslo (Helsfyr) eller Yamaha MC (Vinterbro senteret) - begge har godt utvalg i divserse merker og klær. Yamaha MC er åpen på kveldstid i sesongen som er en stor fordel.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Ole-Iveri
Innlegg: 25
Registrert: 27 feb 2015, 23:19
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure R
Sted: Fetsund
Kontakt:

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av Ole-Iveri »

Her var det mye bra svar, og jeg ser klart at det her falt ut noen alternativer, Rukka er jo kostbart, men det er vel ikke smart og kjøpe litt brukt av dette, jeg ser at det er noen som selger etter 2-5 år, og alle skriver at de er lite brukt, om det er salgstriks eller fakta er jo vanskelig og vite, men nytt Rukka sett er vel ca 10.000,-, og for meg er sikkerhet viktigst, men klart bedre og ha bra passform og regnbeskyttelse I dette landet.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av Flanker »

I mitt hode finnes det to tilnærminger til dette:

1. Vanntette kjøreklær i tekstil... Og da skal du gi f i alle billig-membraner ala Reissa, som puster fint lite. Si også farvel til klær med uttakbar membran, eller de som har membranen som innerste lag. Det er kun membran som er bundet til ytterstoffet som duger, og da snakker vi gjerne Klim, Rukka eller tilsvarende. Det er ikke billig, men det er bra! Tut og kjør, uansett vær.

2. "Utette" kjøreklær i skinn eller tekstil... Take your pick. Tekstilklær med uttakbar membran faller også inn i denne kategorien, bare at du betaler for en membran som er uburkelig. Ta den ut og kast den! Med denne løsningen får du klær som puster optimalt, og kjøper du utstyr med mye luftemuligheter er det enda bedre. Moroa kompletteres med en skikkelig regndress, som alltid må være med på tur. Begynner det å regne er det bare å få stoppet og tryllet på seg regndressen før man ruller videre.

KawaKjetil

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av KawaKjetil »

Rukka funker. Bruker det stort sett hele året. Og forrige dressen min holdt tett i 14 år. Bruker den kun til offroadkjøring nå, så har ikke sjekket om den er vanntett etter jeg vasket den i maskin.

Kjøpte meg også en skinndress (jakke og bukse) fra Halvarsons som skulle være vanntett. Den var jo forsåvidt det, men vannet trakk oppunder jakken i livet samt oppover ermene etter noen timer i regn. Så helt vanntett var den ikke. Tror det er denne http://www.jofama.se/mcsm/product_detai ... d=194&s=MC Bruker den kun om sommeren.


Som nevnt av flere her, styr klar av det billigste. Det funker sjeldent så lenge :D

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av 45316 »

Jeg har en stadler tekstil dress med en eller annen tex membran. Kjøpt på forsvaretsutsalg for 950 kr. Ytterste laget blir bløtt men aldri helt igjennom. Beskyttelsen sitterder den skal og virket da jeg hilste på asfalten. Følger med avtakbart vinterfor og er god og varm. I 30 + kan den bli noe varm.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av DrGreve »

TBI81 skrev:Alle jeg kjenner som har prøvd Bullfighter sier en ting; "aldri mer". Sømmer som går opp og du holder deg ikke tørr.
Selv har jeg aldri prøvd det, men har sett noen sømmer ..
Både Bullfighter og Bullson fikk vel tilnavnet bullshit, men har aldri hatt merkene, så jeg kan ikke gå god for kvaliteten, eller mangel på sådan :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar