Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av LoneRider »

Jeg har jakke, støvler og hansker fra Bullfighter samt sommerjakke og dongeribukse fra Lindstrands. Er godt fornøyd med alt dette, og kvaliteten er langt fra så dårlig som mange her inne antyder. Tviler ikke på at de dyre merkene har bedre kvalitet, men for meg er de bra nok :)

Brukeravatar
leif87
Innlegg: 52
Registrert: 18 sep 2014, 18:57
Motorsykkelen din: skal kjøpe ny i 2020
Sted: Buskerud, Lier

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av leif87 »

Når jeg kjøpt Rukka fikk jeg beskjed at det var 5års garanti på bukse og jakke 2år på hanske. Har ikke fått prøvd det sånn veldig mye, kjørt ca 50mil med det å er veldig fornøyd :)
Suzuki V Strom 2014mod
2015: 5050km
2016: 6020km
2017: 600km
2018: 700km
2019: 60km solgt

Harley Davidson Dyna Low Rider 1550 2001mod

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av ejs »

LoneRider skrev:Jeg har jakke, støvler og hansker fra Bullfighter samt sommerjakke og dongeribukse fra Lindstrands. Er godt fornøyd med alt dette, og kvaliteten er langt fra så dårlig som mange her inne antyder. Tviler ikke på at de dyre merkene har bedre kvalitet, men for meg er de bra nok :)
:thumleft
Har hatt Bullfighter sjøl. Var vanntett i 4 sesonger. Sesong 5 begynte buksa å ta inn vann i skrittet, og jakka lakk inn vann i albuleddene.
Fornøyd med det...
If it ain't broke, I'll break it.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av detvarvondtdet »

Har også god erfaring med Bullfighter. Ikke noe sømmer eller glidelåser som har gått.

Om du ser en på Fetsund med Bullfighter-logo på hjelmen, så er det meg :thumleft

Ole-Iveri
Innlegg: 25
Registrert: 27 feb 2015, 23:19
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure R
Sted: Fetsund
Kontakt:

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av Ole-Iveri »

Hva med YOKO Gore Tex ?

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av Sopranoo »

Litt off tråden. Men er det noen som kjører med skinnjakke å stoffbukse? Eller er det sånn at hvis man har skinnjakke må man ha skinnbukse? haha? Ny i denne verden....

Toven

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av Toven »

Sopranoo skrev:Litt off tråden. Men er det noen som kjører med skinnjakke å stoffbukse? Eller er det sånn at hvis man har skinnjakke må man ha skinnbukse? haha? Ny i denne verden....
Gjorde det før jeg kjøpte skinnbukse nå. Vet ikke om det er mc-motepoliti ute

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av kjellv »

Sopranoo skrev:Litt off tråden. Men er det noen som kjører med skinnjakke å stoffbukse? Eller er det sånn at hvis man har skinnjakke må man ha skinnbukse? haha? Ny i denne verden....
Akkurat dette gir jeg f... i for min egen del.
Jeg synes egentlig at skinnjakke og jeans ser helt greit ut, enten man kjører plastikk eller chrome. Det finnes også veldig mye bra MC-jeans med god beskyttelse.
Jeg har kjøpt ei tekstil sommerbukse som er luftig og grei, og som jeg uten problem kan gå i hele dagen f.eks på jobb. Kjører jeg MC på jobb, og det gjør jeg av og til, bruker jeg denne buksa og slenger på meg skinnjakka. Den er også fin om jeg kjører innom byen, parkerer og rusler en tur. På bildet ser det nesten ut som skinn, men bildet lyver nok litt. Den gjør ikke det i virkeligheten, det er ei tekstilbukse, og ser ut som det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av Sopranoo »

Aa cool Stilig bukse! Greit! Da blir det en dainese skinnjakke å noen form for tekstil bukse ;)! Hvor kjøper du best å billigst mc klær?

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Ikke noe problem å kjøre med tekstilbukse og skinnjakke, har gjort det et par år.

Jeg vil anbefale Dainese og Alpinestars, det er kvalitetsmerker. Koster litt, men man får det man betaler for.

Om du velger tekstil eller skinn er litt opp til deg. En tekstiljakke / bukse må nok byttes etter krasj, mens en skinnjakke / bukse tåler endel og kan brukes igjen. Skinn tåler mer generelt.

Toven

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av Toven »

Sopranoo skrev:Aa cool Stilig bukse! Greit! Da blir det en dainese skinnjakke å noen form for tekstil bukse ;)! Hvor kjøper du best å billigst mc klær?
Mye Dainese i norske butikker så om du vil prøve før kjøp så er det kanskje greit med det merket. Alpinestars er det lite av, jeg fikk beskjed at de skulle slutte i Skandinavia.
Meeen hvis du tar noen mål så kan du bestille fra http://www.fc-moto.de/, veldig gode priser :prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av LordShaft »

thewiz skrev: Jeg vil anbefale Dainese og Alpinestars, det er kvalitetsmerker. Koster litt, men man får det man betaler for.
En stor missforståelse er at veldig mange tror at Dainese og Alpinestar er kvalitetsmerker og prisen gjenspeiler sikkerhet. Noe det definitivt ikke gjør. Grunnen til at du ofte betaler litt ekstra for de mest kjente merkene er naturlig. Men de legger ofte langt mere penger ned i komfort, hvor sømmene går osv.
Det er gjort masse tester der det viser seg at billigere merker modeller ofte kommer langt bedre ut enn toppmodeller og "de beste merkene" :thumleft

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

LordShaft skrev:
thewiz skrev: Jeg vil anbefale Dainese og Alpinestars, det er kvalitetsmerker. Koster litt, men man får det man betaler for.
En stor missforståelse er at veldig mange tror at Dainese og Alpinestar er kvalitetsmerker

Vel dette er jo feil. Det er kvalitetsmerker. Det er jo veldig godt laget og min jakke har holdt i flere år, ser helt ny ut enda.

Sikkerheten er sikkert like bra når man har CE godkjenningen.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av LordShaft »

Jeg som formulerte meg klumsete. Selvfølgelig er det kvalitetsmerker, men prisen gjenspeiler ikke hvor høy kvaliteten er.

Nei ce merking gir nada indikasjon på hvor mye en dress tåler i forhold til trynings. Ikke baser deg på at ting er ce godkjent.

Det som er viktig er hvor sterkt skinnet er, at beskyttelsen sitter der den skal om du sklir. og at det ikke brenner hull i den ved lengre friksjon.
Dainese hadde en dress som kom veldig dårlig ut i forhold til lindstrands sin til halve prisen.

Men når det kommer til komfort, diverse beskyttelses løsninger osv ligger dainese helt i toppen. Det er sinnsykt riktig å ta på en dainese dress i forhold til mange av konkurrentene, selv om den faktisk kan være dårligere kvalitetsmessig :thumleft

Note4

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Skal kjøpe nye MC klær, men hva skal man velge?

Legg inn av Lasse Liten »

Jeg har en slik jakke: (bare i rød/hvit)
[img]http://i252.photobucket.com/albums/hh5/ ... .04.32.png[/img]
er veldig fornøyd med denne. Tjukt og godt skinn som bare blir bedre og bedre, snittet er upåklagelig.
Har en standard skinnbukse av merket "cockpit" som går langt opp på mage og rygg med seler.
Bruker diverse hansker alt etter temperaturen og været. Sko bruker jeg puma støvler, de er helt greie dog noe kald nå på denne tiden av året vel og merke, men ikke slik at det gjør vondt.
Smører skinnet inn med skinnbalsam to ganger i året og bruker rikelig, lukter godt gjør det og da det er basert på sitron og bivoks :)
Har kjørt et par sesonger nå og har ennå tilgode å bli våt og merk at jeg bor i Bergen :)
Vurderer innkjøp av tekstilklær, da dette virker mer praktisk til mitt pendlerbruk mtp. at det tørker helt opp ila. en arbeidsdag i garderoben, samt at det virker noe mer ledig å ha på seg.
Mitt inntrykk er at det meste av klær på markedet er brukbart, hvis man luker ut det billigste, samt de merkene som begynner på bull. Det viktigste er uansett at det sitter godt på kroppen din og at du ikke bruker opp alle bensinpengene på innkjøpet ;)
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Svar