KLIM - er det verdt det?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av Bjerknez »

Haymaker skrev:
Bjerknez skrev: samt at det ser mer ut som ordinære klær slik at man faktisk kan bevege seg ut på en restaurant uten å se ut som en nørd :lol
Med de der klærne ser man ut som en massiv nørd :vs
Tja.. ser da ut som en vanlig dongeribukse (mer eller mindre) samt en dongerijakke? Jeg hadde vertfall følt meg mer verdagslig kledd med noe slikt...

Prisen er jo uansett ikke avskrekkende...

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av Haymaker »

Nei, prisen var ikke avskrekkende.
Det er nok bare vi som har ulik klessmak. Ikke verre enn det :thumleft

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av Bjerknez »

Haymaker skrev:Nei, prisen var ikke avskrekkende.
Det er nok bare vi som har ulik klessmak. Ikke verre enn det :thumleft
Akkurat når det kommer til den type kjøring jeg gjør i 90% av tillfellene som er småturer i nabolaget samt jobbkjøring etc. så hadde noe slikt passet meg tror jeg. Men på langturer tyr jeg uansett til Klim dressen :thumleft

Når det kommer til klær så står det funksjonelle langt høyere kurs hos meg enn det som ser "tøft" ut. :redface

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av Flanker »

Det var en rimelig sparsom beskrivelse. Dongeri forsterket på utsatte plasser... Forsterket med hva og hvor mye? Kjenner jeg blir skeptisk når de skriver så sparsomt, da dongeri har slitestyrke på linje med gulost.

Personlig mener jeg også at det antrekket så blodharry ut, men det gjør forsåvidt det meste fra Sharkspeed når man ser det på nett. Er noe med modellene og måten de tar bilder på. Uansett, budskapet er at du må ta en seriøs sjekk av hva disse «forsterkningene» består av før du drar kortet!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av JohnnyTh »

Den der så rimelig harry ut. Og laget i Denim? Jeg trodde dongeri var bannlyst å kjøre i.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av LordShaft »

JohnnyTh skrev:Den der så rimelig harry ut. Og laget i Denim? Jeg trodde dongeri var bannlyst å kjøre i.
:lol :lol :lol Er det bare jeg som lukter ironi og sarkasme på lang vei :lol :prf

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av Bjerknez »

Haha, jeg skal være den første til å inrømme at disse modellene kunne vert byttet ut, men det er nå kun modeller da :thumleft

Jeg har en skinnjakke/bukse som jeg kjøpte der borte i fjor sommer som jeg er meget fornøyd med og det har ikke vert noe galt med disse enda. skinnjakken er luftig og fin, men skinnbuksen er ganske "tett" og blir klam. Jeg er på leting etter noe som ikke koster skjorta og som puster litt.

Jeg er forøvrig klar over at sikkerhetsdiskusjonen dukket opp her, men noen ganger må man inngå noen kompromisser for å få en behagelig tur i 30 varmegrader i nabolaget. Dessuten var prisen såpass lav at hvis den skulle gå i stykker etter ett år eller to så er det fortsatt helt greit.

Klim dressen jeg har befinner seg vel heller ikke høyest på skalaen når det kommer til sikkerhet i forhold til en skinndress av god kvalitet vil jeg tro?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av Flanker »

Klim dressen din gjør jobben den skal med å beskytte deg... Men sannsynligvis bare en gang. Skinn tåler normalt mer juling enn tekstil ja. Men dongeri er helt i den andre enden av skalaen, og selv kevlar/dyneema forsterkede jeans er et kraftig kompromiss sammenliknet med en skikkelig tekstil- eller skinndress.

Draggin Jeans er vel det mest kjente merket, og er ikke direkte billig. Sånn ser kneet på den ut etter en lowside i 60km/t der føreren skled bortover asfalten på magen:
Bilde

Kevlar er seriøst sterke greier, og brukes ikke i skuddsikre vester uten grunn. Den berget tydeligvis kneet fra større skader, men hull ble det. Et annet problem er at det er det innerste laget av materiale som beskytter deg, ikke det ytterste. Det betyr at friksjon/varme i større grad overføres til huden din og vil gi skader i en eller annen grad. Ta bort kevlaren her og erstatt det f.eks. med et dobbelt lag dongeri på utsatte plasser = katastrofe.

Så sjekk nøye hva Sharkspeed plagget er forsterket med. Er det mer dongeri vil jeg anbefale å stå over. Kevlar, Dyneema, Cordura eller tilsvarende vil funke.

Toven

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av Toven »

Bjerknez:

Lindstrands har en luftig sommerjakke i kolleksjonen :prf
http://www.jofama.se/mcsm/product_detai ... d=159&s=MC

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av Tommas »

Ganske tøff jakke den fra Jofama.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av fikse »

Har Klim Latitude. Har kjørt med det i alle typer vær. 100% vind og vanntett, det skal være ekstremt varmt ute for å bli klam (nesten et ikke-problem). Har stort sett ull under både sommer og vinter. Hadde det vært en antydning til ikke å være 100% vanntett, måtte jeg ha merket det. Jeg kjører nesten uansett vær, og vann har vi rikelig av her på vestlandet.

Eneste jeg ikke er 100% fornøyd med, er størrelse og plassering av trykknapper på bena. Der burde det heller vært borrelås. Og borrelåsene på lommeflippene er litt vel små. Begge deler er såpass små problemer at jeg ikke har giddet å gjøre noe med det. Begge deler kunne jeg ha fikset selv med symaskin og borrelås fra Biltema.
Vet ikke om det gjelder alle modellene til Klim, men om du er en anelse omfangsrik i mage/rumpe-regionen så er det greit å vite at iallfall Latitude-en er ganske slank, og dette er det SVJV ikke mulig å gjøre noe med.
Savner følelsen av sikkerhet som den gamle Halvarsson skinndressen min ga meg. Men JEG er iallfall ferdig med dresser som ikke er pottetette.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av TBI81 »

Handlet du i gamlelandet, fikse?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:Haha, jeg skal være den første til å inrømme at disse modellene kunne vert byttet ut, men det er nå kun modeller da :thumleft

Jeg har en skinnjakke/bukse som jeg kjøpte der borte i fjor sommer som jeg er meget fornøyd med og det har ikke vert noe galt med disse enda. skinnjakken er luftig og fin, men skinnbuksen er ganske "tett" og blir klam. Jeg er på leting etter noe som ikke koster skjorta og som puster litt.

Jeg er forøvrig klar over at sikkerhetsdiskusjonen dukket opp her, men noen ganger må man inngå noen kompromisser for å få en behagelig tur i 30 varmegrader i nabolaget. Dessuten var prisen såpass lav at hvis den skulle gå i stykker etter ett år eller to så er det fortsatt helt greit.

Klim dressen jeg har befinner seg vel heller ikke høyest på skalaen når det kommer til sikkerhet i forhold til en skinndress av god kvalitet vil jeg tro?
Er jo litt teit å kjøpe ei bukse som er laget i så dårlig materiale at det er bedre med ullundertøy fra Ulvang uten noe over :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av fikse »

TBI81 skrev:Handlet du i gamlelandet, fikse?
Jepp. Mener det var Hof MC, men de har ikke Klim i utvalget sitt idag. De hadde det på salg, de hadde kjøpt opp et parti med fjorårsmodeller. Tror jeg betalte 7-8.000,- deromkring for bukse og jakke tilsammen.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KLIM - er det verdt det?

Legg inn av Bjerknez »

Ojsan... her har det skjedd mye siden sist :prf

Når så mange mener at dongeri (kevlarforsterket eller ikke) er såpass dårlig som det er med tanke på beskyttelse så må det jo så klart ligge noe i dette så da utgår nok dette. Den jakken som Toven linket til så jo veldig tøff ut. Hvordan er denne kontra denne Dongerivarianten jeg linket til lenger opp med tanke på sikkerhet?

At det er vanntett er ikke SÅ nøye denne gangen, da har jeg som sagt Klim dressen :thumleft

Svar